Heftige Eq toepassingen: Wat gebruik jij?

MonoTron

Initiating Sequence..
Hey mensen,

Ik probeer altijd mijn geluid zo goed mogelijk te masteren tijdens het maken van de muziek.
DIT!! is een leuke en goede tekst over het goed EQ-en van je muziek. Eigenlijk staat alles erin, maar toch.......ben ik benieuwd hoe jullie het doen!

Ik kan bijvoorbeeld met mijn sampler (en iedereen met een filterbak ofzo) mijn geluiden door een bandpass filter gooien, waardoor ik perfect kan aangeven welke freq. wel doorgaat en welke niet. Hierdoor hou je veel headroom over.
Zelf heb ik geen parametrische eq op mijn mengpaneel zitten, maar dat is natuurlijk ook ideaal voor dit soort doeleinden.

Ik hoor sowieso vaak dat bij sommige platen de bass en de kicks heel mooi naast elkaar lopen. Zelf heb ik vaak het probleem dat ze elkaar juist wegdrukken, terwijl ik toch als bass een behoorlijk lage sub gebruik. Ik heb weinig apparatuur om alles na te bewerken, dus doe dat zoveel mogelijk tijdens het produceren.
Met name met de bandpass filters hoop ik meer structuur in mijn frequenties te krijgen en dus een mooiere eindmix.

Heeft iemand op en/of aanmerking of andere ervaringen??

Met heftig EQ-en bedoel je hoop dat je dat EQ-en heel cool vind, en toch niet hele groffe eq? Boost/cut van meer dan 4dB moet je echt niet doen bij het masteren. Een parametrische eq werkt trouwens precies zoals je uitlegde: een bandpassfiltertje met een boost/cut. Verder doet (multiband)compressie het ook vaak goed op een mix, beetje reverb soms, enz.
en lees anders dit maar es door:
http://www.izotope.com/products/audio/ozone/OzoneMasteringGuide.PDF

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Met heftig EQ-en bedoel je hoop dat je dat EQ-en heel cool vind, en toch niet hele groffe eq? Boost/cut van meer dan 4dB moet je echt niet doen bij het masteren. Een parametrische eq werkt trouwens precies zoals je uitlegde: een bandpassfiltertje met een boost/cut. Verder doet (multiband)compressie het ook vaak goed op een mix, beetje reverb soms, enz.
en lees anders dit maar es door:
http://www.izotope.com/products/audio/ozone/OzoneMasteringGuide.PDF

Zou hier wel bij willen zeggen,dat als je reverb op de master gooit,dat het wel een hele puike moet zijn.
En geen izotope,of andere goedkope prut8o)
Gevaarlijk speelgoed
Je verpest zo iets met masteren,en dan heb je 2 dagen op een mix zitten werken.

Origineel geplaatst door trash
Zou hier wel bij willen zeggen,dat als je reverb op de master gooit,dat het wel een hele puike moet zijn.
Gevaarlijk speelgoed
Je verpest zo iets met masteren,en dan heb je 2 dagen op een mix zitten werken.
Neen inderdaad. En sowieso moet het ook maar een klein beetje zijn. Voorzichtig een kleine, korte room-reverb kan er net voor zorgen dat de verschillende instrumenten beter bij elkaar passen, en elkaar meer aanvullen.

nee hoor, ik bedoelde eigenlijk helemaal niks met 'heftig'. Het is niet zo dat ik alles tot de max eq, ik bedoelde eigenlijk de varieteit van mogelijkheden om je mix te verbeteren.
Ik irriteerde me er in FT2 altijd aan dat het zo'n soep zootje werd, vanwege alle conflicterende frequenties. Aangezien dit allemaal geen makkelijke materie is (als in: ik lees ik snap ik doe!), ben ik nog veel aan het experimenteren.

Zo had ik laatst het idee om alle geluiden door een spectral analyzer te gooien, om zodoende alleen de essentiele frequenties over te houden (na wat filter werk). Dit bleek toch niet zo 1.2.3. gedaan. Maar wel weer leerzaam. Uiteindelijk leer je de verschillende frequenties van bijv. een kick een snare en een hihat kennen, en weet je ongeveer wel hoe je moet eq-en. Zover ben ik nog niet helemaal.

Vandaar dat ik benieuwd was naar andere ervaringen van mensen.

Origineel geplaatst door trash

Heb even gekeken, maar de Izotope vind ik geen goedkoop prut (bijv. $299 voor een Ozone). Ik heb er geen ervaring mee, maar klinkt ie zo slecht in verhouding hoeveel je ervoor moet betalen?

Origineel geplaatst door funkdecoder
Heb even gekeken, maar de Izotope vind ik geen goedkoop prut (bijv. $299 voor een Ozone). Ik heb er geen ervaring mee, maar klinkt ie zo slecht in verhouding hoeveel je ervoor moet betalen?

Wat is duur?
Tja,voor wat je krijgt is het natuurlijk niet duur,vind ik dan.

Maar in de context van verb op de master,is dit niet de briljanste oplossing

citaat:
Origineel geplaatst door funkdecoder

Wat is duur?
Tja,voor wat je krijgt is het natuurlijk niet duur,vind ik dan.

Maar in de context van verb op de master,is dit niet de briljanste oplossing:

niet iedereen kan hem een eventide bak kopen

ma voor die prijs heb je wel beter (tc electronics m 300 bvb)

Origineel geplaatst door waxx
niet iedereen kan hem een eventide bak kopen

ma voor die prijs heb je wel beter (tc electronics m 300 bvb)

De nieuwe Princeton Digital verb is nochthans een eventide 2016 algoritme, 200$ hoeft dat maar te kosten ;) .

Origineel geplaatst door dsil

Ik hoor sowieso vaak dat bij sommige platen de bass en de kicks heel mooi naast elkaar lopen. Zelf heb ik vaak het probleem dat ze elkaar juist wegdrukken, terwijl ik toch als bass een behoorlijk lage sub gebruik.
Terwijl? :confused: Dat is nu net het probleem!
Haal wat laag uit de bass en hij zal beter met de Kick samenlopen!

En reverb op de master is absoluut taboe voor mij!
Maarja, dat is mijn mening!

Als bass en kick elkaar in de weg zitten ligt het idd meestal aan de mix zelf, en zul je het dus daar moeten aanpassen. Beetje eq aanpassen kan wonderen doen. En wat de reverb betreft: dat moet je dus zelf maar es uitproberen: zoals je merkt lopen de meningen nogal uiteen!

mijn mening bij synthmuziek: hoe minder eq hoe beter de mix
ik heb het dan over het volgende: als je echt zwaar zit te eq-en in de mix dan schort er over het algemeen iets aan het basisgeluid. Eq is voor mij eigenlijk een lapmiddel. Ok, de drums worden het meest ge-eqed, maar als je 1 of 2 bewerkingen doet klinkt dat altijd beter dan 4 of 5 bewerkingen. nou ja, alweer mijn mening..., zorg dus dat dat basisgeluid reeds min of meer in de mix kan passen. (bvb, je weet van op voorhand of je een subbas gaat nemen met een kartonnen basdrum (klinkt alternatief) of andersom: een subkick met een zware laagmidbas (zowat alle pop))

nog iets over eq: Bovendien kunnen heel wat eq-plug-ins zelf heeeeeel plat klinken. Opletten dus.

Thnxz mensen :okdan:

Ik ben het wel gedeeltelijk met sampletablet eens. Zelf Eq ik ook vaak zo min mogelijk, dan blijven de klanken mooier en voller.
Daarentegen gebruik ik ook vaak samples, waarvan ik sommige al jaren geleden (in FT2) heb gesampled. Aan de samples moet ik meestal wel wat sleutelen omdat de frequentiebreedte gewoon te breed is.
Daarom was ik zeer benieuwd naar de methodes die anderen gebruiken, zoals parametrische eq-en, notch en bandpass filterjes gebruiken of wat dan ook.

Ik heb laatst nog wat gelezen over een leuke plugin van Elevayta gevonden bij Kvr-vst.

spaceboy.jpg

Werkt simpel, zoekt het spectrum van een geluid, zend dit door naar de ontvanger (2 keer de plugin gebruiken op 2 verschillende geluiden) en de ontvanger zorgt ervoor dat het spectrum van de zender 'ruimte' heeft door te Eq-en.

Heb 'm alleen nog niet uitgeprobeerd. :Z

Back