Welke Digitale Piano klinkt het beste?

Op dit moment lijkt mij de Roland RD-NX serie de beste digitale piano. Mooier dan dat heb ik nog niet gehoord.

Ik weet dat we over (heel) andere budgetten spreken, maar gaan de V-Piano en V-Vleugel deze niet voorbij in kwaliteit? De NX is Supernatural gesampled, de V's werken volledig op synthese.

Ik vind de piano's uit de Kronos nog steeds erg mooi.

Ik weet dat we over (heel) andere budgetten spreken, maar gaan de V-Piano en V-Vleugel deze niet voorbij in kwaliteit? De NX is Supernatural gesampled, de V's werken volledig op synthese.

De V-Piano was ik even vergeten. Maar ik weet niet of ik hem mooier vind klinken. Hij kan wel erg realistisch klinken, maar soms kan een sample mooier/warmer/ronder klinken.

Zeker waar. Wat ik van de V-Grand demo gehoord heb was fantastisch, maar van sample&syntesis (zoals supernatural) heb ik ook heel mooie dingen gehoord.

Een V-grand gaat nogal boven budget hier en de gewone V vind ik qua uiterlijk echt niet in de woonkamer passen. Maar verder vind ik een V-grand wel een mooi apparaat hoor, qua klank (en ervaring, de kast trilt mee door de speakers) bijna zo goed als een akoestische piano en qua uiterlijk ook even mooi.

Virtual-Acoustic klinkt vaak wat metaliger en enkeler dan samples. Dat idee had ik ook een beetje bij de V-Piano. De SuperNatural piano's uit de NX-serie bieden een ideale combinatie tussen samples en modelling. Het klinkt superbreed en super-gedetailleerd.

En om het synth-gerelateerd te houden: de RD-300NX en RD-700NX hebben een complete set aan synth-klanken aan boord, dus als je niets anders voorhanden hebt voor een optreden, heb je toch de meest belangrijke klanken bij je.

Wil je nog meer synth, in plaats van piano: kijk naar de Casio Privia PX-5s. Dat is een synth met toevallig 88 houten toetsen en een prima pianoklank.
Daarna kom je bij de Yamaha S-90-serie uit en is het cirkeltje rond.

Back