Welke Digitale Piano klinkt het beste?

#JK#

Ouwe rot
Ik zie de laatste tijd nog wat discussies op het forum staan over welke digitale piano(presets, samples of expansion-board) nu het beste of lekkerste klinkt of speelt(of juist niet).

Toen ik gisteren over het net surfde, stuitte ik op de onderstaande site:

http://purgatorycreek.com/

Op deze site staat een Piano Shootout van vele bekende en gebruikte digitale piano's, samples en presets .
(Giga/Kontakt/Korg/Kurzweil/Roland/Yamaha and other)

Oordeel zelf zou ik zeggen :)

John

Laatst gewijzigd:
Erg interessante link!

Leuke test ook.
Vond de orginele Steinway D toch wel de mooiste. (duh!)
Alleen al die geluidjes van de pianist zelf al zul je nooit in een emulatie terug vinden.

Maar de test is eigenlijk zo krom als een hoepel.
Er worden allemaal andere manieren van opnemen gebruikt.
En er worden verschillend gesampelde piano's met elkaar vergeleken.
Vind zelf een Bosendorfer mooier dan een Steinway klinken.

Maar denk dat de grote giga piano's toch het er dichtst bijkomen.

Origineel geplaatst door fuse
Vind zelf een Bosendorfer mooier dan een Steinway klinken.

Appels met peren. Sorry. Het is maar net hoe de piano afgesteld/ gestemd is, hoe de akoestiek in de ruimte is waar de piano staat, hoe de pianist er op speelt. Zowel een Steinway als een Bösendorfer (als elke andere goed vleugel/ piano is sterk te beïnvloeden qua klankkleur).
Tot zo ver mijn gezeur ;)

O ja, ik ga voor de promega :)

kwa echt spul is de steinway model D helemaal mijn vriend :) Wat een genot om daar op te spelen zeg.

Kwa digitaal ga ik voor de yamaha P90 (en die heb ik dus ook). fijne toetsen, goed geluid, en nog min of meer te betalen ook. :luv:

(alleen jammer dat de demo zo kut is... geeft een beetje een vertekend beeld)

Het is heel simpel. Ik speel vanaf mijn 4e jaar piano en orgel. Ik heb op veel grote instrumenten gespeeld. Steinway, bosendorfer, pleyel, bechstein etc. Er is, en blijft maar 1 digitaal pianomerk goed, en dat is Generalmusic. Heel wat winkels ten spijt en heel wat critici die lekker veel verdienen aan die japanse koekblikken: ik zou zeggen beluister deze demo's maar:
http://www.generalmusic.com/download.asp?tip=5

Weet wel: Generalmusic wordt opzettelijk afgebrand door verkopers (heb zelf ook in die handel gezeten) omdat de marge vele malen kleiner is dan van casio, korg, kurzweil, roland, yamaha.

Die japanse blikken leveren natuurlijk veel meer op, omdat in die landen mensen tot op het bot uitgebuit worden.

Generalmusic is een europees merk.
Europese werknemers zijn duurder en om toch een prijs / kwaliteitsverhouding te kunnen waarborgen zal de verkoper er minder opv erdienen.

Je zult in commerciele zaken ook niet snel gem tegenkomen,
de échte muziekhandel die het hart op de juiste plaats heeft en echt objectief verkoopt zal je geen ander product aanraden.

En deze site bakt ze helemaal bruin:
http://www.ukpianos.co.uk/digital-pianos-which-brand-should-i-buy.html

Zogenaamd recente update: die malafide verkoper beschrijft gem piano's uit de tijd van viscount, van ruim 18 jaar geleden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Het is wel duidelijk op welk merk ze provisie krijgen. En dan ook nog verwijzen naar dat merk en een of ander blikken-casio-geluid laten horen. het is ongelooflijk.

Dat is nou wat ik wil zeggen: deze verkoper maakt anti reclame voor zijn eigen zaak. Als mensen de huidige generaties generalmusic gaan luisteren,
wordt er geen roland, yamah, of weet ik wat nog verkocht.

P.s. Gem is niet failliet. Ze zijn op doorstart. en zo hoort het met zulke producten!

Er is, en blijft maar 1 digitaal pianomerk goed, en dat is Generalmusic.

Je schopt een thread van 5 jaar oud omhoog om reclame te maken voor GEM. Weinig subtiel.

Waarom zou ik je moeten geloven?

(de Promega 3 vond ik overigens wel een machtig mooi apparaat qua looks en bespeelbaarheid).

Het kan best zijn dat een opdringerig marketing model van een fabrikant gesteund wordt door een goed product. Ik wil best geloven dat er wat gespeeld wordt met marges in de tussenhandel, maar dat betekent niet dat een partij dat daardoor raakt ondergesneeuwd dan als van nature een beter product is.

Ik ben overigens al jaren een tevreden gebruiker van japanse koekblikken. :D

Je kunt ook moeilijk beweren dat de talloze muzikanten die met Yamaha of andere Japanse makelijk op het podium gaan staan poep in hun oren hebben.

Je schopt een thread van 5 jaar oud omhoog om reclame te maken voor GEM. Weinig subtiel.

Waarom zou ik je moeten geloven?

(de Promega 3 vond ik overigens wel een machtig mooi apparaat qua looks en bespeelbaarheid).

Ze spelen reclame lieverd

overigens: generalmusic maakt een doorstart nogmaals; www.generalmusic.com

zie zelf.

De realpiano serie is de beste serie digitale piano's OOIT op de markt gebracht.

Elke klassieke musicus zal het daar mee eens zijn.

Onder de realpiano vallen idd ook de pro series.

Helaas voor de andere spelers: zet (zelfs de gt) naast de generalmusics, en hoor hoor je blikkerige pianosoundje ZONDER resonantie (realpiano resoneert zelfs zonder direct gebruik van pedaal altijd... tov deze warme klank.

Als je eeen realpiano bespeeld van 12 jaar terug ( rp2/3grp3) valt de huidige generaties dig piano's van welk merk dna ook er bij in het niet.

Dit is niet alleen mijn mening, maar van veel GOED geschoolde jazz en klassieke musici die géén reclame spelen.

Helaas pindakaas voor de gebruikers van een japans koekblik... ik heb zo'n vreselijk ding van yamaha gehad 2 jaar terug... en van roland 3 jaar terug, het lijkt nergens op

het speelt als poep , hjet klinkt als poep, en het heeft totaal geen resonantie... en dat waren echt geen pianootjes van 2500 eurootjes.

overigens: generalmusic maakt een doorstart nogmaals; www.generalmusic.com

zie zelf.

Weet je het zeker? Zowel het laatste nieuws als de nieuwste producten op die site stammen uit 2007 :frons:

"NEW PRODUCT NEWS
MUMBO - Multiple USB MIDI Bridge Overpass
Giugno 2007
Nuovi pianoforti digitali RealPiano
Maggio 2007
X Series
Settembre 2006

EVENTI
MusikMesse 2007
Francoforte - Germania (28 - 31 Marzo)
Presentazione del nuovo modulo sonoro GM-X Expander
Settembre 2006
Promega 2 sul palco degli Earth Wind & Fire
Maggio 2006"

Dus tóch. Snoetver. Heb ik me weer laten bedotten door die verkopers :frons:

het zou me niks verbazen als er binnenkort een promega 3 te koop staat hier van entiteiten.tk :D na dit reclame verhaal.

maar even serieus, ik heb een promega 3 gehad. En het is inderdaad een top piano, maar dan moet je wel van de sound houden van steinway.

ik vind het te kort door de bocht om te beweren dat alleen general music in staat is een goeie piano af te leveren. Veel van de overtuiging van een piano hangt af van degene die erop speelt, de manier waarop het opgenomen wordt, de piano sound zelf en ga zo maar door.

overigens leuke link JK, best grappig om die verschillen even te beluisteren.

Beetje vreemd om te reageren op een topic die in 2004 is begonnen! Maar toch. Ik ben het 100% eens met Entiteiten. Speel op een Fatar master keyboard (ook italiaans) 88 toetsen. Tot zo'n 4 jaar terug was de Gem realpiano expander mijn favoriet. Heb ze allemaal gehad. Emu, Kurzweil en vele andere. Gem was met kop en schouders de beste. Maar zoals gezegd ben ik al enige tijd overgegaan op software (VST) instrumenten. Ook veel van uitgetest en ben een aanhanger van de Galaxy II piano's geworden. Heb de Gem nog steeds en doe hem ook niet weg. Er zitten nog veel andere uiterst bruikbare sounds in.
Groet:Willem

Aangezien dit al een vrij oude post is en de tijden snel veranderen. Daarnaast verandert de technologie bij keyboards en digitale piano's ook snel. Kan ik iedereen aanraden om ook eens kijkje te nemen op onze blog op
http://www.bestedigitalepiano.nl
We hebben er een groot aantal tips en interessante reviews geplaatst

"Algemene Discussie [synths, muziek, etc.]"

Digitale piano's lijken me toch alleraardigst onder "muziek etc" te vallen dus wat is het probleem?

Daarbij gebruiken tig synthmennekes ook een pianoklank in hun muziek dus lijkt het me wel interessant voor een stevig deel van het publiek hier.

"Algemene Discussie [synths, muziek, etc.]"

Digitale piano's lijken me toch alleraardigst onder "muziek etc" te vallen dus wat is het probleem?

Daarbij gebruiken tig synthmennekes ook een pianoklank in hun muziek dus lijkt het me wel interessant voor een stevig deel van het publiek hier.

Strict genomen is een digitale piano een synthesizer in vermomming. Soms zitten er slechts een paar presets in, maar soms is het een compleet workstation met programmeerbare klanken. Uiteindelijk hebben alle toetseninstrumenten hetzelfde doel en dat is muziek maken. Vroeger, in de 'goede analoge' tijd, had je voor elk instrument een apart keyboard: dus een 'piano', een stringensemble, een orgel, een synthesizer... die instrumenten konden prima naast elkaar leven. :)

Op dit moment lijkt mij de Roland RD-NX serie de beste digitale piano. Mooier dan dat heb ik nog niet gehoord.

Back