Je grootste muziek-maak-ergernissen (en hoe je ze hopelijk oploste)

Hola.
Ik ben er snel achter.
En gooi het dan meteen weg.
Als het niet bevalt.
Verder erger ik mij niet zo snel.
Dus ik ga al helemaal niet zo snel eindeloos door.
Krijg je ook geen ergenis.

Groeten van andreos.

"waarbij iedere poging er uit te breken om er een track van te maken niet werkt"

De trukendoos is mij bekend maar soms is het gewoon hopeloos.
Tja en daarbij, als we ons brein daadwerkelijk hebben wijsgemaakt iets hopeloos is... Vergt dat ook weer moeite om ongedaan te krijgen. We zouden nog kunnen proberen het 3 maanden te laten sudderen. (vaak de incubatietijd voor iets een gewoonte wordt). Alleen hardop denkend; Biedt dat meerwaarde?:?

Wat je in je openingspost als ergernis neerzet herken ik maar het zou het eigenlijk geen ergernis moeten zijn.
Het zou eerder een leerproces moeten zijn waarbij je het proces van tracks fabriceren beter onder controle krijgt.

Ik heb zelf ook de neiging om in perfectionistisch gepruts te vervallen waarna ik met een zoutloos eindresultaat overblijf terwijl je ten aller tijden zou moeten focussen op de kern van je track.

Ik zie het nu zo dat mijn track zichzelf vormt en ik het alleen maar een handje help.

Ik blijf ook vaak in die loop zitten. En ik weet ook wel hoe ik nummers moet maken. Maar vaak geen zin om pc op te starten en daw te openen. En er echt voor te gaan zitten. En focus te hebben. Ga soms liever met een synth of een sampler klooien. Wat drummen of wat gitaar, piano of basgitaar spelen. Vind ook teveel muziekstijlen leuk. Maar soms is het ook een ergernis dat er veel niet afgemaakt word.

Met XLN Add. Drums 2 raar probleem:
Start goed op in DAW, maar sinds een tijdje springt het ‘pop up’ scherm waar je de VST mee bediend op zwart.. doet het wel gewoon, maar beeld is zwart..
Update VST en DAW helpt niet, dus nog geen oplossing…

Echt raaar.. en irritant :(

efabfc77-d5f1-4df1-b211-5a3adf34f64b.jpeg

Mijn grootste ergernis is in een loop terecht komen die je vet vindt maar waarbij iedere poging er uit te breken om er een track van te maken niet werkt, tot het moment komt dat je die loop zo beu bent dat je maar de NEW PROJECT optie kiest. Fail.
Neeeee... Er is een plan B

Alles wegflikkeren. Behalve de midi en de drums.

Dan plogue C64 (of andere classic chipsynth) presets gebruiken voor alle melodische elementjes.

En plogue chipcrusher als FX achter de drums plakken.

En dan kijken hoe ie klinkt als cheesy videogame melodietje :D

Onbruikbaar? Wellicht... Maar wel goed voor een glimlachje... Helemaal voor jou alleen.
Weg ergernis.

(Ik heb dit zelf trouwens serieus meer dan 1x gedaan in vergelijkbare situatie lol ...
Ff lachen, saven en nooit meer aanraken).

Kunnen DAW-makers geen afspraken maken over universele sneltoetsen? Dat D gewoon standaard Duplicate clip is ofzo?

Ik werk nu afwisselend in Live en Studio One en loop steeds te hannesen. D is in Live bijvoorbeeld weer Ctrl + D. En ja, ik weet dat je dat kunt wijzigen, maar daar heb ik dan weer geen zin in. Of dan zegt ie dat die combinatie al in gebruik is 🙃

Met XLN Add. Drums 2 raar probleem:
Start goed op in DAW, maar sinds een tijdje springt het ‘pop up’ scherm waar je de VST mee bediend op zwart.. doet het wel gewoon, maar beeld is zwart..
Update VST en DAW helpt niet, dus nog geen oplossing…

Echt raaar.. en irritant :(
Intussen opgelost mbv ChatGPT :duivels:

Had er nooit achtergekomen..

Persoonlijk niet zoveel problemen met opnemen op de computer, begin altijd met ritmes en sequences proberen en dan volgt meestal vanzelf de rest wel. Voordeel is natuurlijk dat ik veel improviseer, beetje op dezelfde manier als de Grote Meester, Klaus Schulze deed. Houd ook in dat ik sommige dingen dus niet live op dezelfde manier zou kunnen spelen.

daar heeft iedereen wel last van denk ik, gewoon op de brandstapel en op naar de volgende. De goeie tracks hebben loopjes die je niet gauw beu bent.

Ik gebruik nu (weer) de DAW database DBdone, hier kun je al je projecten ook zonder DAW previewen. Maar ook indelen in project-fases. Dus dat ene loopje laat ik dan gewoon staan als project, en zo af en toe neem ik alles even snel door en kan het weer tot verdere inspiratie leiden. Of dat het plotseling perfect binnen een andere track ofzo.

Back