Kopen van software is kapitaalvernietiging

Bericht door een moderator:
De stelling is dus:

Het kopen van software is pure kapitaal vernietiging.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Reageer a.j.b. op deze stelling. Dit is geen warez discussie.

Software is geen kapitaalvernietiging....waarom ?

- Als je een track released waarin een softsynth gebruikt wordt,verdien je de investering van de software terug...

- Het geld wat jij uitgeeft aan software wordt grotendeels ook weer gebruikt voor het verder ontwikkelen van software...dit drukt de prijs van nieuwere versies dus...

- Hardware heeft ook waardevermindering...

- Afschrijvingen zijn geen kapitaalvernietiging...

Origineel geplaatst door dione

- Als je een track released waarin een softsynth gebruikt wordt,verdien je de investering van de software terug...

- Het geld wat jij uitgeeft aan software wordt grotendeels ook weer gebruikt voor het verder ontwikkelen van software...dit drukt de prijs van nieuwere versies dus...

ik ben het hier volledig mee eens, en had het niet beter kunnen verwoorden.
*D

Is dat niet het grootste probleem hier? Hoeveel gebruikers krijgen niks gereleased? ;)

Helaas wordt intellectueel eigendom nog altijd gezien in termen van kubieke centimeters.

Bericht door een moderator:
Vrienden, nogmaals: houd het AUB on topic?
Off topic berichten (inclusief lovende verhalen over illegale software) worden verwijderd!

@dione, Econoom???? volgens mij wel.

Dat klopt zolang de aanschaf, waarde toevoegt ( en dat kan van alles zijn, beter produceren, nieuwe mogenlijkheden, betere userinterface etc) en of omzet genereerd wordt, kan een uitgave idd nooit als kapitaal vernietiging worden gezien. Afschrijving is ook geen kapitaal vernietiging.....

Ik chargeer in de stelling, maar goed ik denk dat veel wel begrijpen wat ik bedoel. Als ik kijk hoe sommige software producenten omgaan met upgrades en dus met hun bestaande klanten, wordt ik daar niet vrolijk van.
Op een 1 af andere manier lijkt het alsof opeens er een update is, waarvoor je veel geld moet neertellen.
In sommige gevallen ( ik kijk bijv.naar propellorheadz reason) ´zie´je ook dat er werkelijk iets wordt toegevoegd.
Bij Cubase heb ik wel mijn twijfels of de upgrades niet gewoon updates zijn. ( en komen ook nog enns heel snel)

Ik heb ook vaak het idee dat een upgrade niet een nieuw product is, terwijl het dat in weze wel is.

Ik denk dat voor mij het belangrijkste is wat eerder hier al werd gezegt: wanneer je de nieuwe features niet nodig hebt, koop de upgrade niet. En eigenlijk ook heel logisch.

Verder het feit dat men meer waarde toekent aan oudere hardware dan software is de afschrijving dus hoger van software. (Ik vraag mij uberhaupt af of je een licentie kan / mag door verkopen, ben geen jurist)

ka·pi´taal1
zelfstandig naamwoord; de kapitalen

I het kapitaal

1 aanzienlijke som geld
2 hoofdsom als voortbrengster van rente
3 rentegevend bezit, vermogen
4 ...enz niet interessant

stel je kapitaal is €2000,-
of je koopt een arturia moog modulair v2 en hebt daar 2 jaar plezier van €300 ofzoiets daarna verkopen
of je koopt een g2x a €2000 ook weer daarna verkopen

ik reken 2000-300=1700*rente(3%2jr)= +- 1803 je verkoopt zoiets voor €75 = 1878
goed g2 = 2000 - 2000 = 0 geen rente je zal m verkopen voor25-30% onder de verkoopprijs = 1500

dus... das mijn mening, en ga niet zeuren over dat je ook een computer moet kopen want die had je sowieso al gekocht

Origineel geplaatst door Yoozer
Is dat niet het grootste probleem hier? Hoeveel gebruikers krijgen niks gereleased? ;)

Dan is hardware kopen ook kapitaalvernietiging....;)

Met een winstmarge van pak 'm beet 90%?? Kom op zeg! Als dat zo zou zijn dan zou software iedere versie goedkoper moeten worden.

Allebei 100% waar, maar.....

Op hardware mag je afschrijven. Dat is boekhoudkundig verantwoord, omdat je er een kapitaalgoed voor terugkrijgt.

Software wordt gezien als kostenpost. Op kosten mag je niet afschrijven. Kosten zijn kapitaalvernietiging, die je aan moet zien te vullen door opbrengsten te genereren met je kapitaalgoederen die bij voorkeur groter zijn dan je kosten.

Overigens is het doorverkopen van software in principe illegaal. Je koopt namelijk geen software, je koopt een licentie. En een licentie geeft je alleen het recht op gebruik. De licentie wordt gegeven door het bedrijf dat de software levert. Zodra jij besluit de software door te verkopen wordt jij de licencerende instantie, zonder dat jij dat recht hebt.

In veel EULA's is dat afgevangen. Microsoft doet dat bijvoorbeeld heel duidelijk in de vorm van een koppeling tussen de OS-versie en de hardware die er bij verkocht is (OEM-licentie).

Concluderend: software is kapitaalvernietiging.

Troost je trouwens, als je denkt dat je veel geld neerlegt voor het gebruik van Cubase o.i.d... denk dan maar aan die arme bedrijven die een paar miljoen neerleggen om bijvoorbeeld Oracle te mogen gebruiken...

Origineel geplaatst door winchester
Met een winstmarge van pak 'm beet 90%?? Kom op zeg! Als dat zo zou zijn dan zou software iedere versie goedkoper moeten worden.

Uhm....90% winst ? Hoe kom je daar nou weer bij ? De mensen die aan software werken moeten ook betaald worden....als je bijv. je auto laat repareren zit daar een heeeel groot gedeelte arbeidsloon bij,net als bij software die je koopt...daarom is software die door hobbyisten wordt gemaakt zo'n stuk goedkoper of zelfs gratis...

Op hardware mag je afschrijven. Dat is boekhoudkundig verantwoord, omdat je er een kapitaalgoed voor terugkrijgt.

Software wordt gezien als kostenpost. Op kosten mag je niet afschrijven. Kosten zijn kapitaalvernietiging, die je aan moet zien te vullen door opbrengsten te genereren met je kapitaalgoederen die bij voorkeur groter zijn dan je kosten.

Software is een kapitaalgoed als ik die software gebruik om mijn produkt (muziek) te produceren.....maar op dat punt verschillen we dus van mening.....
Al krijg ik nog maar een tientje terug voor de software die ik gekocht heb,dan heb je toch te maken met een restwaarde...en zijn de gemaakte kosten dus afschrijvingen....
Overigens is het doorverkopen van software in principe illegaal. Je koopt namelijk geen software, je koopt een licentie. En een licentie geeft je alleen het recht op gebruik. De licentie wordt gegeven door het bedrijf dat de software levert. Zodra jij besluit de software door te verkopen wordt jij de licencerende instantie, zonder dat jij dat recht hebt.

In veel EULA's is dat afgevangen. Microsoft doet dat bijvoorbeeld heel duidelijk in de vorm van een koppeling tussen de OS-versie en de hardware die er bij verkocht is (OEM-licentie).

Veel software fabrikanten stellen je in staat om software door te verkopen....hetzij door de levering van een stukje hardware zoals bijv. een dongle,hetzij door (soms tegen kosten) de licensering bij doorverkoop te regelen....dus op dat punt kan ik je geen gelijk geven....( we hebben het hier wel over muziek-software hè...)

Origineel geplaatst door winchester
Troost je trouwens, als je denkt dat je veel geld neerlegt voor het gebruik van Cubase o.i.d... denk dan maar aan die arme bedrijven die een paar miljoen neerleggen om bijvoorbeeld Oracle te mogen gebruiken...

hehehe zeker als je de trotse bezitter bent van een machine met meerdere CPU's, dan is het helemaal feest met de kosten voor een oracle licentie

-C-

En als ik muziek ga maken reken ik ook de loonkosten mee.
Dan heb ik dus wel een hele dure hobby:confused:

die softwarekwesite zal wel opgelost geraken, software is nog jong en vol kinderziektes

en ook, zoals zoveel gezegd, een goed werkende oplossing smijt je niet weg, ik heb ook nog mijn 486 met fasttracker staan, die word soms nog eens bovengehaald voor bepaalde zaken die je niet zo goed kan in cubase (12 bit samples hebben een vree specifiek geluid, als je ze wil nadoen is fasttracker ideaal)

ik ben eigenlijk niet tegen mensen die illigale versies gebruiken voor te testen of het programma hen ligt (doe ik zelf ook soms) of de vst wel is wat ze willen. Je kan die plugins ook niet gaan testen zoals hardware in de winkel. Maar na een testperiode moet je wel beslissen of je ze gaat gebruiken (en dus kopen) of nie. Illigale software werkt ook niet zo stabiel als legale, en zit dikwijls vol virussen. (ik test ze meestal op mijn prutspc (een ietwat oudere p3) voor ik ze op mijn werkpc smijt. Ook de handleiding en de support ontbreekt.

moesten ze nu eens een trial versie maken die volledig werkt maaar wel maar 1 maand of zo en dan zichzelf verwijderd van je pc. Dan kan niemand zich nog wegsteken achter de het proberen (try before buy van h2o principe). ma dikwijls krijg je kraken en verstoringen omdat je het niet zou kunnen testen zoals het moet En oude software is inderdaad stabieler dan nieuwe, ik vind de oude battery en absynth 1 best wel ok, en het vreet veel minder cpu dan de laatste versies

Ik heb een dubbel gevoel bij het kopen van software.
Om muziek te maken heb je natuurlijk hardware nodig, dat is al knap aan de prijs. Zeker als je ProTools oid wilt gaan gebruiken, mag je diep in de buidel tasten. Masterkeyboards, ed..
VST's zijn natuurlijk perfecte alternatieven voor de o zo dure synths die je al lang bovenaan je sinterklaas verlanglijstje had staan, maar die de goede sint steeds vergeet om bij je in je schoen te doen.

Voor veel mensen is een goede software setup niet te betalen. Ik ben van mening, wanneer je echt muziek uit gaat brengen, vind ik gewoon dat je de software die je ervoor gebruikt hebt, ook netjes in een originele doos bij je op de boekenplank moet hebben staan. Wanneer muziek maakt voor je ontspanning en het puur voor jezelf houdt, heb ik er niet zo veel moeite mee om de software op een niet zo'n nette manier te verkrijgen.

Ik ben me er van bewust dat mensen dit discutabel vinden, want ze gebruiken ook hardware synths van honderden, zo niet duizenden euro's voor die ene sound, maar voor een aantal mensen is dit niet weggelegd.

geld besteden aan mijn favoriete hobby is alles behalve kapitaalvernietiging!!!

Je kunt het maar 1 keer uitgeven....

Aangezien je Hardware niet kunt kopieeren (zou wat wezen) zou ik niet teveel geld aan software uitgeven.

Ik werk al een tijd met Cubase SX1, en dat werkt voor mij nog steeds prima. Heb gedacht om te upgraden maar kwam tot de conclusie dat het weinig tot niets toevoegde aan mijn manier van werken. Als je al je tijd (en geld) moet gaan besteden aan upgrades, wat komt er dan van muziek maken. Pas als een upgrade werkelijk verschil gaat maken, (zoals stabiliteit, betrouwbaarheid, kwaliteit e.d.) dan wil ik wel upgraden. Meanwhile: zolang het voor mij werkt ga ik het niet veranderen.

Muziek maken heeft niets te maken met welke versie je hebt. Het lijkt mij zinloos om ieder keer als er een nieuwe versie is te upgraden "just for the sake of it". Er zijn voldoende plugins en softsynths te vinden die je voor "weinig geld" kunt kopen/downloaden zodat je toch enigszins je mogelijkheden kunt uitbreiden en je voorlopig weer effe vooruit kan. Het gaat uiteindelijk om het resultaat: Je muziek! Je software moet een middel zijn, niet het doel!!

:D

Ik ben met die stelling eens :yamaha:

Niet dat het kopen van hardware altijd een "investering" is. Dan kan je beter kunst kopen. 8o)

(soft)Synths blijven gebruiksgoederen, dus het blijft inderdaad kapitaalvernietiging...

Alleen komen met softsynths geluiden in het financiele bereik van meer mensen dan voorheen.
Het kopen van een goed midikeyboard + iedere zoveel jaar een paar goed geselecteerde softsynths is een stuk goedkoper dan om de zoveel jaar een nieuwe keyboard kopen.

Ik sta nu op het punt om mijn setup te vernieuwen en over te stappen naar 88-toetsen, maar de enige synth waar ik echt warm voor loop ik zijn de Yamaha S90/Motif8/Motif ES8. En die beginnen met minimaal 2200 euro.

Daarvoor heb ik een prima 88-toetsencontroller met basisgeluiden, een vette laptop/19" pc met een aantal goede softsynths, en dan houd ik nog geld over om van op vakantie te gaan. En als over 5 jaar ik weer aan vernieuwing toe ben hoef ik alleen maar nieuwe softsynths aan te schaffen, en niet weer 2200 euro op tafel te leggen

Dus met weloverwogen beslissen zijn softsynths juist geen kapitaalvernietiging, maar een efficientere besteding van je kapitaal :mega:

Origineel geplaatst door Hydra
(soft)Synths blijven gebruiksgoederen, dus het blijft inderdaad kapitaalvernietiging...

Alleen komen met softsynths geluiden in het financiele bereik van meer mensen dan voorheen.
Het kopen van een goed midikeyboard + iedere zoveel jaar een paar goed geselecteerde softsynths is een stuk goedkoper dan om de zoveel jaar een nieuwe keyboard kopen.

Ik sta nu op het punt om mijn setup te vernieuwen en over te stappen naar 88-toetsen, maar de enige synth waar ik echt warm voor loop ik zijn de Yamaha S90/Motif8/Motif ES8. En die beginnen met minimaal 2200 euro.

Daarvoor heb ik een prima 88-toetsencontroller met basisgeluiden, een vette laptop/19" pc met een aantal goede softsynths, en dan houd ik nog geld over om van op vakantie te gaan. En als over 5 jaar ik weer aan vernieuwing toe ben hoef ik alleen maar nieuwe softsynths aan te schaffen, en niet weer 2200 euro op tafel te leggen

Dus met weloverwogen beslissen zijn softsynths juist geen kapitaalvernietiging, maar een efficientere besteding van je kapitaal :mega:

gelul vriend

als ik al er vanuit ga dat je 88 keys lang mee zullen gaan, kosten softsynths gemiddeld 3 a 400 euro. Stel je koopt er een "aantal", ben je zo 1000 euro kwijt.
Daarnaast wil ik nog wel eens meemaken dat je over 5 jaar de softsynths die DAN uitkomen zomaar lekker kan draaien op je pc die je NU koopt. niet erg reallisttisch als je gezien hebt hoe de snelheden van computers afgeopen 5 jaar geexlodeerd zijn. En daarmee de specs van de synths/seqs.
Daarnaast wil je nog een 19 '' die ook niet gratis is en je gaat ook nog op vakantie. Stel je gaat naar Turkije :) ben je wel goedkoop uit maar alles bij elkaar wel meer dan een hardsynth.

wat dacht je van upgades van je softsynths, geheugen? is zeker ook gratis?
en waar kom je geluid uit? via telepathisch vermogen van ad visser of jomanda?
weet je wat een goede geluidskaar je gaat kosten die in de buurt komt van een Kurzweil of een andere dure workstation? Minstens 1000 euro.
Nog maar niet te spreken over het geld uitgedrukt in tijd die je had kunnen beparen als je niet alle softsynths aan moet leren, installatie, optimalisatie, gefuk met os etc...

amen

doej

Back