Kopen van software is kapitaalvernietiging

Het leuke van softsynths is ook dat je gewoon heel goedkoop kan instappen. Een programma als V-station is niet zo heel erg duur en voor een controllertje hoeft je ook niet meteen een nier te doneren. Dat maakt het wel toegankelijk.

Als je en redelijk uitgebreide hardware synth wil, dan ben je toch net iets meer kwijt. Dat maakt het ook wat minder toegankelijker.

Ik denk dat voor zowel soft als hard geld dat hoe professioneler je het aanpakt, hoe duurder het wordt. Je kan bijv, een compressor van behringer kopen, maar ook een compounder. Na 5 jaar is die behringer enkele tientallen euro's goedkoper geworden, maar die compounder enkele honderden. Maakt dat die compounder dan ook kapitaalvernietiging?
Het is maar net wat je eisen zijn en wat je er uiteindelijk mee wil.

als kapitaalvernietiging afgaande op de eerste post moet betekenen dat software snel zijn waarde verliest doordat er betere versies en concurrerende software op de markt komt dan is hardware ook kapitaalvernietiging.

een yamaha cs6x klinkt al lang niet meer zo fris en actueel en goed als een Motif, een Motif ES klinkt weer beter dan een eerste generatie Motif. Hardware verouderd net zo als software en verliest ook waarde. wat boeit het als software waar je 200 euro voor betaalt over 2 jaar achterhaald is? alsof een motif dan nog meekan met de concurrentie van die tijd...

punt is dat als je bij wilt blijven met de laatste mogelijkheden je altijd zult moeten updaten, of het nu hardware of software betreft. Beide kost geld.

Wat interesseert iedereen zich toch voor het "kapitaal" vraag ik mij af. waar het werkelijk om gaat is om de kosten-baten analyse die iedereen voor zich moet maken bij het aanschaffen van studio-apparatuur, of dat nou hardware of software is.

de netto contante waarde of interne rentevoet is voor bijna niemand hier positief puur monetair gezien, behalve voor de enkeling die meer verdiend aan zijn/haar muziek dan het kost. En dan nog hebben we het over een koude monetaire berekening.

Waar het om zou moeten gaan is of je ergens nut aan ontleent of niet. Al mijn investeringen in gear zijn genomen met de wetenschap dat ik ze nooit zal terugverdienen in geldvorm. Echter het nut dat ik aan het uitoefenen van mijn hobby ontleen maakt dat meer dan goed. Op dit moment ontleen ik het merendeel van mijn nut aan software, Fabfilter en FLstudio, twee goedkope programma's die uitblinken in wat ze doen. zit weinig kapitaal in om daar op terug te komen.

Mijn Andromeda daarentegen die ik twee jaar geleden kocht voor 2950 euro heeft nu nog maar een marktwaarde van pak em beet 1750-1900 euro. hardware geen kapitaalvernietiging????? en dan hebben we het over een analoge bak nogwel, niet over een rompler! En als de dollar nog verder zakt tov de euro zou de andromeda nog wel eens goedkoper kunnen worden in de winkel dan de 2295 waar je em nu voor ziet gaan.kun je nagaan wat dat voor de marktwaarde van gebruikte A6'en doet.

Ik ontleen nu meer nut aan twee software programma's die me bij mekaar nog geen 200 euro hebben gekost. al zijn die over 2 jaar verouder en waardeloos als 2dehands, misschien vervullen ze dan nog steeds al mijn muzikale wensen en zelfs als ik dan toch vervanging wil door nieuwe software dan heb ik maar 200 euro uitgesmeerd over een lange tijd. en een nieuwe pc koop ik idd toch wel, dat doe ik iedere 3 jaar of ik nu muziek maak of niet.

doe gewoon wat je leuk vindt, koopt allen dat waar gij nut aan ontleent en kruip weer achter de (soft)synths en geniet ervan, discussieren hierover op synthforum heeft namelijk als opportunity cost dat je menselijk kapitaal niet bezig is met zijn hobby, muziek maken. dat is pas kapitaalvernietiging....

(tenzij de hobby is het discussieren op synthforum over zaken die nooit aan feitelijk muziek zullen bijdragen)

Ik ben sinds een aantal maanden aan het experimenteren geslagen met softsynths, en het bevalt me zo goed dat ik geen hardware synth meer ga aanschaffen als het aan mij ligt

Op dit moment gebruik ik een laptopje wat ik nog had liggen (P3-800), m'n huidige synth als controller, en een 2e hands audiokaartje bij gekocht (Edirol UA-20) a 100 euro.

Hierbij gebruik ik een groot aantal gratis VSTi, en de Native Instruments Xpress Keyboards Bundle (B4, FM7 & Pro53 in een lite-jasje) (a 99 euro) en Luxonix Ravity(s) a 120 euro (een allround rompler, vergelijkbaar met een JV1080).

Dus voor een effectieve investering van iets meer dan 220 euro (alleen softsynth) heb ik een pallet geluiden waar je u tegen zegt. Lijkt me een bedrag waar ik me geen buil aan kan vallen, mochten de softsynths 0 euro waard zijn na 2 jaar dan ben ik 220 euro kwijt. Dat ben ik met de afschrijving van ieder willekeurig kneuterkeyboard ook :)

Maar zoals gezegd: doe je ding, hetgene waar je het meest makkelijk mee uit de voeten kunt. Ik vind softsynths fantastisch, geeft me op een makkelijke en goedkope manier uitbreiding van m'n geluiden.

Als je inderdaad 1000 euro in softsynths investeert dan gaat het heel erg hard met het vernietigen van kapitaal, maar welke softsynth kost 300-400 euro (behalve Hypersonic).

En het is inderdaad een laagdrempelige manier om geluiden te kunnen bemachtigen. Als ik m'n geld zou verdienen met het bespelen van toetsen dan zou ik allang een Motif ES8 of S90 aangeschaft hebben, maar dit is voor mij gewoon een veel goedkopere manier om toch de geluiden/samples te krijgen die ik wil gebruiken...

Het is een listig spelletje wat de grote software giganten spelen. Vaak komt het voor dat een upgrade niet meer compatibel is met de voorgaande, en als je bij een bedrijf werkt ben je dus genoodzaakt die uograde aan te schaffen- en dat natuurlijk in je prijs te verwerken. Geen wonder dat alles duurder wordt !
Surrender or die!

Origineel geplaatst door dione
Software is geen kapitaalvernietiging....waarom ?

- Als je een track released waarin een softsynth gebruikt wordt,verdien je de investering van de software terug...

- Het geld wat jij uitgeeft aan software wordt grotendeels ook weer gebruikt voor het verder ontwikkelen van software...dit drukt de prijs van nieuwere versies dus...

- Hardware heeft ook waardevermindering...

- Afschrijvingen zijn geen kapitaalvernietiging...

ok als je tracks release is het iets anders. Als het mensen alleen als hobby doen dan kan ik me voorstellen dan je niet duizende euros aan soft zooi willen betalen!

Dat het geld wordt geherinversteerd updates en nieuwe ontwikkelingen vind ik wel een goed punt. Als mensen er hard aan hebben gewerkt om er iets moois van te maken zowel kwalitatief als visueel dan vind ik het geld waard!

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Het is een listig spelletje wat de grote software giganten spelen. Vaak komt het voor dat een upgrade niet meer compatibel is met de voorgaande, en als je bij een bedrijf werkt ben je dus genoodzaakt die uograde aan te schaffen- en dat natuurlijk in je prijs te verwerken. Geen wonder dat alles duurder wordt !
Surrender or die!

Dit is zooooooooooooooooo waar

Vaak is ook de software "resale value" nihil terwijl als je klasse hardware koopt de twedehandsprijs niet zo snel daalt. In die zin is het ook kapitaalvernietiging. Ook vind ik dat veel Software toch nog in ontwikkeling is terwijl hardware al sind de jaren zestig "state of the art" kan worden geproduceerd. Zodoende vind ik dat het nog steeds de moeite waard is om software te updaten terwijl veel hardware gewoon goed klinkt en niet geupgrade hoeft te worden.

Vaak is ook de software "resale value" nihil terwijl als je klasse hardware koopt de twedehandsprijs niet zo snel daalt

Ach ja... software is in verhouding gewoon zooooo goedkoop dat je het nooit meer weg doet.
Je hebt er geen onderhoud aan, je hoeft het niet af te stoffen, je kunt er zo veel van gebruiken als je wilt in 1 nummer, waarom zou je het nog willen verkopen? ;)

Origineel geplaatst door iCe-9

ach, als je toch een hele studio vol met oude synths kan hebben, waarom dan niet ook een stapeltje oude computers met bijbehorende OS'en en software? je *hoeft* niet te updaten toch? alsof analoge en digitale synths en apparatuur geen bugs hadden, hoort bij de charme ineens ;)

dat is zooooooooooo niet waar. Niemand verplicht je te upgraden. Waarom koop je software? Toch omdat je het fijn vind? Waarom zou je dan het plots na een jaar niet meer fijn vinden en moeten upgraden? Wat een fucking bullshit!

Dit is precies hetzelfde als met die Virus TI. Mensen die 1 jaar geleden nog ondersteboven lagen van kun Virus C zeggen nu plots dat ze moeten upgraden?! Waarom!?! Ik heb nog niet 50% van mijn Virus A fatsoenlijk gebruikt en zie totaal geen enkele reden waarom dat ding nu plots niet meer zou voldoen alleen maar omdat de fabrikant een B, C en TI op de markt zet.

Origineel geplaatst door Nolet
dat is zooooooooooo niet waar. Niemand verplicht je te upgraden. Waarom koop je software? Toch omdat je het fijn vind? Waarom zou je dan het plots na een jaar niet meer fijn vinden en moeten upgraden? Wat een fucking bullshit!

Dit is precies hetzelfde als met die Virus TI. Mensen die 1 jaar geleden nog ondersteboven lagen van kun Virus C zeggen nu plots dat ze moeten upgraden?! Waarom!?! Ik heb nog niet 50% van mijn Virus A fatsoenlijk gebruikt en zie totaal geen enkele reden waarom dat ding nu plots niet meer zou voldoen alleen maar omdat de fabrikant een B, C en TI op de markt zet.

dat heet "the rat race" .. mensen die het hardst roepen dat ze zo gek worden van al die upgrades en dat het belachelijk is zijn zelf de grootste slachtoffers ervan, omdat ze niet gewoon blijven bij wat ze hebben, maar steeds meer/groter/sneller/beter willen

Origineel geplaatst door olafmol
dat heet "the rat race" .. mensen die het hardst roepen dat ze zo gek worden van al die upgrades en dat het belachelijk is zijn zelf de grootste slachtoffers ervan, omdat ze niet gewoon blijven bij wat ze hebben, maar steeds meer/groter/sneller/beter willen

en daar maakt de marketing industrie slim gebuik van! Ze proberen je juist gevoel te geven dat je de updates/upgrades/enz nogdig hebt om verder te kunnen en je zelf verder te ontwikkelen!

Ik bedoel overgens niet dat je moet upgrade, maar meer dat fabrikanten er wel slim op inspelen door bijvoorbeeld bepaalde versies niet met elkaar competible te maken!

Origineel geplaatst door olafmol

Ja, mensen die zeiken over upgrades zijn de mensen die constant maar upgraden. Ik doe het zelden en heb nergens last van. Cubase sl 1.0 naar 2.0 was wel zeker de moeite waard overigens.

Tsja, tis hetzelfde als van die gezondheidsfreaks. Die zijn altijd het meest ziek van iedereen die ik ken...

en daar maakt de marketing industrie slim gebuik van! Ze proberen je juist gevoel te geven dat je de updates/upgrades/enz nogdig hebt om verder te kunnen en je zelf verder te ontwikkelen!

Ik bedoel overgens niet dat je moet upgrade, maar meer dat fabrikanten er wel slim op inspelen door bijvoorbeeld bepaalde versies niet met elkaar competible te maken!

Als je nog niet oud en wijs genoeg bent daar doorheen te prikken dan koop jij zeker ook elk nieuw wasmiddels wat op de markt komt? Nu NOG beter!!! ;)

Tsja, tis hetzelfde als van die gezondheidsfreaks. Die zijn altijd het meest ziek van iedereen die ik ken...

mwoa ik denk dat DAT meer toeval is :P
Of die mensen zijn juist gezondheidsfreaks geworden omdat ze juist vaak ziek waren, en het daardoor minder vaak zijn, maar toch nog redelijk frequent.

(niet te serieus nemen aub ;) )

Als je nog niet oud en wijs genoeg bent daar doorheen te prikken dan koop jij zeker ook elk nieuw wasmiddels wat op de markt komt? Nu NOG beter!!! ;)

Ik denk dat je daar nooit oud en wij genoeg voor KAN zijn. Ik denk dat sommige dingen wel iets dieper gaan dan dat je kunt doorhebben.

En ik vind wasmiddel een totaal verkeerd voordbeeld. Tenzij je denkt dat ik een vrouw ben en als grootste hobbie wassen heb! Maar als iemand ergens erg fanatiek in is, kan je daar met marketing erg slim op inspelen!

let op: ik zeg nogsteeds niet dat je moet opgrade, ik zeg alleen dat ik het wel kan begrijpen dan mensen die drang "krijgen"

Het verschijnsel 'mode' in de software wereld.
Of hype?
Is er een verschil tegenwoordig?

Vraag me ook af of er een verschil is tussen investeren in software of software kopen zonder er iets aan te verdienen in materiele zin.
Volgens mij is de enige kapitaalvernietiging software kopen en niet gebruiken. In alle andere gevallen krijg je er wel degelijk wat voor terug, alhoewel het tot je beschikking hebben heeft ook een bepaalde waarde. Maar zowieso de waarde van software inschatten is ook niet te doen want de verkoopwaarde staat niet in verhouding tot de waarde wat het kost om het te maken. En dan krijg je dezelfde discussie als met kunst. Daar is de waarde ook niet van te bepalen. Om software kunst te noemen vind ik nou wel weer wat te ver gaan.

Maar denk dat je dan wel mag concluderen dat er geen sprake is van kapitaalvernietiging. Misschien wel kapitaalvermindering vanwege het vraag en aanbod element. Maar dat is dan puur de inruilwaarde. Maar zolang je dat niet doet blijft de software nog altijd even veel waard. En wie weet komt er wel een 'vintage' software fenomeen opzetten die gelijk op gaat met 'vintage' computers. Gerelateerd aan de beschikbaarheid en populariteit.

En het fenomeen updaten lijkt misschien een melkkoe voor de software bouwers. Maar je kan het ook zien als een service beurt voor software. Bij die update is er onderhoud aan de software gedaan en is er vaak nieuwe functionaliteit toegevoegd. Je bent niet verplicht om die update te kopen maar je kan ook wachten tot een volgende update en als die interessant genoeg is daar voor kiezen.
Wat lastiger is het feit dat bij de update ook vaak eisen komen voor andere updates hetzij hard of software. En dan moet je die update ook niet los van deze eis zien lijkt me. En daarmee toon je ook het verband aan tussen het rappe tempo waarop de hardware verbeterd wordt en de software die daarmee meer mogelijkheden mogelijk maakt.
Daarom dat ik bij aanschaf van computers ook altijd de nadruk op leg dat je voor een bepaalde tijd mee moet kunnen groeien. Dan houdt je de mogelijkheid om dit te toen open en kun je zelf beslissen of je die extra kosten wilt maken.

Buiten het muziek maken heb ik nog een leuke hobby en dat is het verzamelen van computers,
Vintage computers ( Retro Computers )of met andere woorden Oude Computers zoals
de Apple Lisa http://fp3.antelecom.net/gcifu/applemuseum/images/lisa2.gif , osborne 1 http://www.ornitron.com/machine/images/Osborne-1.jpg ,
Apple III http://www.eldocountry.com/Computer/apple3.jpg etc...
Voor deze computers heb je ook software nodig maar of dit onder vintage' software valt weet ik niet, of is het meer als er muziek mee wordt gemaakt dan kun je het vintage software noemen.
Ik denk dat een voorbeeld van vintage' software het systeem is waar de Greengate DS 3 Sampler http://www.synrise.de/thumbs/t_greengate-ds3.jpg mee wordt aangestuurd.

Origineel geplaatst door fuse
Wat ik niet snap is dat mensen het normaal vinden dat ze 'moeten' upgraden.
Je kan kiezen.

Qua softsynths sta ik dikwijls nog wel versteld hoe groot het gratis aanbod is en kwalitatief goed ook nog.

:) ik voeg me bij dit rijtje....waarom "moeten" upgraden??ik werk met wat ik heb....en ben er tevreden mee..:)

Back