Demo's mailen: wie heeft hier ervaring mee?

Ja als het goed voelt bedoel ik inderdaad, niet zomaar natuurlijk :). En tja, als het met 1 of 2 tracks toch niet wordt wat je ervan verwacht, dan heb je volgens mij niks verloren en in ieder geval weer wat geleerd.

Als het met 1 of 2 tracks toch niet wordt wat je ervan verwacht, dan heb je volgens mij niks verloren en in ieder geval weer wat geleerd.

Dat klopt hoor. Maar ik doe het liever meteen goed. Ik heb ook 2 managementboeken uitgebracht en bij die uitgever had ik meteen een goed gevoel. Daar zit ik nou al jaren bij. Het is heel verleidelijk om uit enthousiasme snel ja te zeggen. Maar ik heb ze ook wat te bieden, vind ik. Dus ik probeer niet te snel te happen :D

Ik ben ook even aan het leuren geweest met m'n muziek, en had ook de vraag gesteld, of het nodig is om de tracks privé te houden. Let op, dit is specifiek voor synthwave. Het algemene antwoord was, integendeel, een label wil net zien hoe je nummers het doen, of er wat animo voor is, dat je het al professioneel aanpakt. Ik heb dan een paar van de "grotere" labels benadert (via mail), maar daar kwam niks uit. Iemand waar ik nauw contact mee heb, is door één van deze labels dan weer wel benaderd, terwijl we gelijkaardige muziek maken en hij heel wat minder actief luisteraars zoekt, zo zie je maar. Uiteindelijk heb ik zelf een veel kleiner label zelf aangeschreven (via soundcloud dan weer), dat heel nauw aansluit bij mijn stijl, die nu m'n album (waarvan 90% al op soundcloud staat) gaan releasen. Veel moet je je daar niet bij voorstellen, dit is vooral de bandcamp release (75-25 verdeling), maar het opent dan weer deuren naar andere kanalen waar ik zelf niet binnen raak zoals compilaties, youtube kanalen etc. Ik denk wel dat het absoluut belangrijk is dat je de "regels" volgt van het genre waarin je wil releasen. Daar lijkt me behoorlijk wat verschil op te zitten. Ook zeker nuttig is een professionele aanpak met een goed logo, artwork en liefst al heel wat volgers en plays en bovenal een consistente stijl in je muziek die aansluit bij het label dat je benadert.

Goed verhaal Apollo82 :okdan: Dat is precies hoe ik het voor me zie en heb uitgevoerd. Zij hebben bereik en ik in mijn eentje helemaal niet. Ze zitten ook 100% in mijn genre en als ik mee kan liften met hun kanalen is dat al grote winst.

Grappig ook dat je begint over presentatie en consistentie. Dat heb ik nu onbewust goed gedaan. 4 bijpassende tracks, een goede artiestennaam en strak artwork in een Soundcloud Playlist. Het ziet er profi uit en als label-eigenaar zou ik daar ook gevoelig voor zijn.

Nu maar duimen dat het wat wordt.

P.S. Enne, gefeliciteerd met je release! Dat lijkt me toch gaaf, ook al verdient het geen druif. Als muzikant wil je gehoord worden. En het liefst door zoveel mogelijk mensen die het mooi vinden.

Thanks :-) Ik denk wel dat de verhoudingen heel wat anders liggen als vroeger, toen we cassettebandjes inzonden als demo (dat deed ik ook in 1999 ;))

Iedereen kan een album releasen en iedereen kan een label starten. Maar zoals je zegt, die extra exposure krijg je toch door samen te werken met anderen. Alleen is het heel erg moeilijk, hoewel ik ondertussen op m'n soundcloud al over de 15.000 plays heb, mis ik die extra steun dat een label wel kan geven. Grote winst zal het zeker niet worden, maar als 18-jarige was het mijn droom, daar doen we het voor 8)

Als 18-jarige was het mijn droom, daar doen we het voor 8)

Hier niet anders. Toen ik 20 was stuurde ik een track op naar een uitgever in Hilversum. Die werd geremixed en uitgebracht onder mijn naam. Super als je zo jong bent en ik ben er nog steeds trots op. Maar ik wilde vooral zelf doen. Dat kost me nu alleen al 20 jaar, hahaha. Maar dat is vooral mijn eigen schuld. Ik ben veel te kritisch en durf niets op te sturen. Hopelijk verandert dat nu.

P.S. Dit is trouwens die track. Trance! :P

Heel gaaf! Ja je moet zeker wat lef hebben, gewoon berichtjes sturen, komt er niks van, dan is het zo, niks verloren. En in 1 keer is het raak plots. :okdan:

Registreren, waar doe ik dat? Toch maar weer lid worden van Buma, wat ik heeeeeeeeeel lang geleden een poosje was?

Ja Buma,trouwens je bent verplicht dit te doen dacht ik (In Nederland ook toch),het zal ook in het contract staan en de uitgever van je werken is verplicht de nummers ook nog eens aan te geven.

(Indien dit niet het contract staat,let dan op dat je niet te maken hebt met een uitgever die je werken/rechten laat afstaan aan hun)

Eenmaal je nummers auteurrechten hebben opgeleverd worden de twee registraties (wat jij en de uitgever aangegeven heeft dus) later samengevoegd tot 1 registratie.

Als jij of de uitgever het niet zou aangeven zal je ook geen auteursrechten ontvangen op je nummers,dat is wel belangrijk als je nummers op streamingsites komt dus,daar heb je dus geen betaling per track/digitale geluidsdrager maar wordt je betaalt via Buma per keer je track is gestreamed,dat is heel weinig maar als je enkele nummers hebt en ze vallen toch in de smaak kan dat toch een 150euro per jaar opbrengen wat toch mooi is meegenomen voor niets te doen.

Als het toch gemasterd afgegeven moet worden,probeer het zelf te doen en ga er geen xtra geld in stoppen..

Ja Buma,trouwens je bent verplicht dit te doen dacht ik (In Nederland ook toch),het zal ook in het contract staan

...

Als het toch gemasterd afgegeven moet worden,probeer het zelf te doen en ga er geen xtra geld in stoppen.
Je bent in Nederland neit verplicht om lid te worden van Buma. Ik zou het wel doen, maar dat is een tweede.

Persoonlijk zou ik, als mijn werk uitgegeven wordt het niet zelf masteren. Dat is toch een vak apart en er zijn prima masteraars die niet de hoofdprijs vragen. Je wil toch dat je eigen werk zo goed mogelijk klinkt? (binnen je budget uiteraard) Het kan een wereld van verschil maken om het door een ervaren iemand te laten masteren t.o.v. zelf doen.

Persoonlijk zou ik, als mijn werk uitgegeven wordt het niet zelf masteren.

Dat vind ik ook. Ik doe alles zelf en op een gegeven moment weet ik echt niet meer of iets goed is. Daarom twijfel ik ook vaak bij nummers. Dan is een buitenstaander met verstand van zaken zeker nuttig. Ook om de mix eventueel aan te scherpen. Ik doe het zo goed mogelijk, maar ik ben absoluut geen pro. En kan er ook niet zoveel tijd in steken.

Ik kreeg dit door van een beroepsmuzikant: "Een producent is verplicht om de werken aan te melden met jou als rechthebbende. Officieel heeft die jouw toestemming nodig." Zijn advies is dus inderdaad lid worden van Buma en dan de nummers vastleggen.

Ik kreeg dit door van een beroepsmuzikant: "Een producent is verplicht om de werken aan te melden met jou als rechthebbende. Officieel heeft die jouw toestemming nodig." Zijn advies is dus inderdaad lid worden van Buma en dan de nummers vastleggen.

Interessant gegeven, ik vind dit op de site van Buma Stemra:
Lid van Buma/Stemra worden heeft zin als je eigen liedjes:
  • vaak live door jou of iemand anders worden gespeeld op een podium,
  • regelmatig op landelijke of regionale tv of radio worden uitgezonden,
  • door een platenlabel op cd, dvd of vinyl worden uitgebracht,
  • jaarlijks meer dan 200.000 keer worden gestreamd op betaalde muziekdiensten.
Als ik jou was zou ik eerst lekker zoveel mogelijk bereik proberen te krijgen, en als je zoveel bereik hebt dat je echt bekend begint te worden, je bij Buma/Stemra aanmelden.

Als ik jou was zou ik eerst lekker zoveel mogelijk bereik proberen te krijgen, en als je zoveel bereik hebt dat je echt bekend begint te worden, je bij Buma/Stemra aanmelden

Ik vraag mij af of dat met terugwerkende kracht kan. Een nummer online zetten, wachten tot 200.000 streams en het dan aanmelden bij Buma. Komt op mij over als 200.000 blikjes frisdrank gratis weggeven en zodra er 200.000 zijn weggegeven, aan een incassobureau vragen of ze het geld voor die blikjes willen gaan innen.

bombario
Leuk! Gefeliciteerd :)

Ik vraag mij af of dat met terugwerkende kracht kan. Een nummer online zetten, wachten tot 200.000 streams en het dan aanmelden bij Buma. Komt op mij over als 200.000 blikjes frisdrank gratis weggeven en zodra er 200.000 zijn weggegeven, aan een incassobureau vragen of ze het geld voor die blikjes willen gaan innen.

bombario
Leuk! Gefeliciteerd :)

Hoezo? Het gaat niet om 1 track, als je track 200.000 streams hebt kan je je volgende toch registreren en heb je inmiddels enn behoorlijk pak volgers. Waar doe je het voor, de kick? Bekend worden? Of geld? Het laatste is denk ik behoorlijk teleurstellend, ik geloof iets van 0,004 cent per stream? En pas na een bepaald bedrag krijg je dan je geld. Sinds ee streaming services is eeen hoop veranderd, ik denk dan dat buma/stemra vooral interessant is voor pro’s die echt hun boterham verdienen met muziek.

Sorry, dit verhaal klopt totaal niet. Je hoeft je nummers helemaal niet aan te melden. Auteursrechten verkrijg je automatisch als je het nummer maakt.

Je muziek plaatsen op streamingsdiensten zoals Spotify gebeurt via een distributeur. Deze maken voor jou een UPC nummer, waarmee je muziek geïdentificeerd wordt om royalties uit te betalen.

Wel kan het handig zijn een online depot te doen om bewijs van datum en creatie te hebben, mocht je muziek eerder al publiek geplaatst worden. Het is ook anders voor radio, daar moet je wel aangesloten zijn bij een auteursvereniging, want dan komt er een hoop rompslomp bij te pas.

Hoezo? Het gaat niet om 1 track, als je track 200.000 streams hebt kan je je volgende toch registreren...

Dat ben ik met je eens, maar zo las ik het niet. Vandaar mijn vraag.

Sorry, dit verhaal klopt totaal niet. Je hoeft je nummers helemaal niet aan te melden.

Welk verhaal bedoel je precies? Hetgeen Bombario schrijft?

Ik ben ook benieuwd hoe het, volgens de wet, zit. Heb je misschien een link?

Dit om misverstanden (én/of onnodig spekken van Buma én/of anderen) te voorkomen.

Alvast dank! :okdan::halleluja:okdan:

Back