Arturia Pigments: wat een vette VST!

Ik durf altijd maar 1 sound designer 100% te promoten en dat is Greg van 'emptyvessel'. Hij heeft een interessant soundpack uitgebracht voor Pigments (20 euro). Dit pack is langer geleden al een keer verschenen voor TAL sampler (mijn nr.1 vst), maar nu dus ook voor Pigments. Voor mensen die weer eens iets anders willen proberen een aanrader.

Hoewel deze versie op dezelfde samples is gebaseerd als het TAL pack en de presets grotendeels hetzelfde zijn gestructureerd, zijn er in Pigments natuurlijk veel meer mogelijkheden om complexiteit, kneedbaarheid en expressiviteit toe te voegen. Het is dus geen reproductie van het specifieke TAL geluid. Het resultaat in Pigments staat op zichzelf. Een beetje minder delicaat (minder warm). Meer vooruitstrevend met een krachtig, grungy geluid in het algemeen. 'Dusty keys', pads van ijzig tot enorm en warm en een aantal zeer textuur evoluerende achtergronddrones en effecten.

Hij maakt ook presets voor de grotere namen als Kilohearts, Novation, Arturia, Unfiltered Audio et cetera, maar dat werk vind ik altijd veel minder interessant dan de packs die hij in eigen beheer uitbrengt. Daar komt hij pas echt tot zijn recht. Aangezien hij zelf niet één van de grote commerciële jongens is en hard voor zijn geld moet werken (maar dan heb je ook wat!) geef ik hem hier een beetje support.

Beluister zijn pack hier: Kenopsia for Arturia Pigments - emptyvessel

Hier kun je nog vergelijken met Kenopsia voor TAL sampler: TAL Sampler: Kenopsia - emptyvessel

Ik durf altijd maar 1 sound designer 100% te promoten en dat is Greg van 'emptyvessel'.
+1
Bij de Arturia plugins zijn dat de presets die ik altijd as eerste check. En voor TAL Sampler ook de enige soundpacks die ik heb aangeschaft.

Argh, not steeds geen Envelope Follower, toch wel iets dat ik vaak mis bij het maken van patches. Buiten het gebruiken van een M4L Env Follower, heeft iemand een idee voor een workaround?

Ik durf altijd maar 1 sound designer 100% te promoten en dat is Greg van 'emptyvessel'. Hij heeft een interessant soundpack uitgebracht voor Pigments (20 euro). Dit pack is langer geleden al een keer verschenen voor TAL sampler (mijn nr.1 vst), maar nu dus ook voor Pigments. Voor mensen die weer eens iets anders willen proberen een aanrader.

Dank voor de tip! Ik vind zelfs de stock presets van hem in Pigments steengoed.

Dit weekend de laatste update gedownload, en nu kan ik de template patches niet meer vinden. Weet iemand waar die gebleven is? Of hoe ik een lege patch kan maken?

Ik ben ook nog niet helemaal overtuigt van de sound. Zijn er presets die jullie kunnen aanbevelen die echt top zijn?
Als je zo'n synth voor presets gebruikt dan is het inderdaad wat Pigments betreft een teleurstelling, goeie presets zijn er bijna niet, ik denk dat deze synth zo uitgebreid is, dat de preset ontwikkelaars van gekkigheid niet weten wat ze allemaal moeten moduleren, dan krijg je meestal onbruikbare sounds, althans, zo ervaar ik het. Sounds zelf bouwen in Pigments is wel erg fijn, als je weet wat je zoekt is dat vrij makkelijk te maken, en dan is het ook fijn dat ie zo uitgebreid is.

Als je zo'n synth voor presets gebruikt dan is het inderdaad wat Pigments betreft een teleurstelling, goeie presets zijn er bijna niet, ik denk dat deze synth zo uitgebreid is, dat de preset ontwikkelaars van gekkigheid niet weten wat ze allemaal moeten moduleren, dan krijg je meestal onbruikbare sounds, althans, zo ervaar ik het. Sounds zelf bouwen in Pigments is wel erg fijn, als je weet wat je zoekt is dat vrij makkelijk te maken, en dan is het ook fijn dat ie zo uitgebreid is.
Ja klopt, bij de meeste softsynths wil ik vooral dat het snel werkt met een overzichtelijke sequencer en goede presets, om vandaar uit aanpassingen te doen. Een geluid helemaal uit het niks opbouwen doe ik liever met een analoge hardware synth.

En pigments 5 is al uit..
Dat gaat lekker!
De vernieuwde UI ziet er goed uit wat ik zo zie.
Weer verschillende mooie verbeteringen wat ik lees.
Pas geleden nog die Microfreak en Minifreak geupdated, Arturia is echt goed bezig

Jammer dat die Pigments zoveel CPU vraagt. Mijn MacBook begint altijd flink te blazen als ik Pigments gebruik. Ik ben ook nog niet helemaal overtuigt van de sound. Zijn er presets die jullie kunnen aanbevelen die echt top zijn?
Dit schijnt in V5 aangepakt te zijn..

Als je inlogt, krijg je trouwens (soms?) een betere deal dan de -50% introductie korting 😬

Nieuwe features. En met dank aan @Acidfever - je hoeft als Pigments bezitter niet via de website te updaten (die ligt nu plat), maar gewoon via Arturia Software Center als update.

En met dank aan @Acidfever - je hoeft als Pigments bezitter niet via de website te updaten (die ligt nu plat), maar gewoon via Arturia Software Center als update.
TOP TIP!

heb hem net direct maar even geupgrade, mooi dat dat een gratis update is!

Dit is wel dikke fun zeg, die nieuwe sequencer met die audio input geeft weer top mogelijkheden, het is een soort ingebouwde Stepic sequencer nu. Had net een Pigments chain aangemaakt waarin random psy trance patterns per measure werden gegenereerd in de sequencer, die midi stuurde ik door naar de Mini V (minimoog). Vervolgens de synth engines uitgezet in de audio van de minimoog via de audio input (sidechain mode) weer terug laten komen als audio in Pigments en vervolgens de pigments modulation matrix ingesteld voor filters en FX handling van pigments.

Holy canoly :D, nu heb ik dus gewoon de synth engine vervangen door een Minimoog VST (of welke vst dan maar ook) in pigments zelf. Even als instrument saven in ableton en hoppa weer een leuke nieuwe synth erbij :) Dit gaat vette results geven als je hier even verder induikt, maar top upgrade zo.

Wat ook een mooie nieuwe sound design feature is, is in de wavetable engine de phase offset in de phase mod sectie. Die is ook nieuw, mooie sound design toevoeging.

Ja, fijn al die nieuwe features :D Had nog maar net het topje van de vorige versie onder de knie. Die externe audio input lijkt me ook wel erg tof ja, nodigt uit tot experimenteren.

Back