Lufs en decibel: ik snap er niets meer van

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag allen,

Het ligt vast aan mij en ik maak het misschien wel te moeilijk. Maar hoe zit het nou met lufs en decibel? Ik begrijp uit verschillende YouTube-filmpjes dat het beter is om Lufs te monitoren. Maar hoe en wat wordt me maar niet duidelijk. Wie kan het kort duidelijk uitleggen?

Sowieso vind ik het altijd lastig te bepalen op welke niveaus ik moet mixen. En hoe ik dat meet en monitor. Die YouLean-meter bijvoorbeeld durf ik niet eens aan te beginnen. Help! :D

Ik heb die Youlean meter sinds kort. Je hoeft er bijna geen hol mee, je kan monitoren (op masterkanaal) en daar evt je tracks op aanpassen. Ik probeer m'n master op +/- 12 lufs (short term) te hebben (gevoelsmatig klopt dat, als ik kijk naar de feedback die ik op tracks krijg).

Dit artikel maakte voor mij (als leek) eea duidelijk:
https://www.edmprod.com/lufs/

Ik heb er in het verleden eens mee geklungeld ook.. :D

Wat ik er uit begrepen heb is dat het een soort norm (meeteenheid) is die een gemiddelde tussen de pieken en en dalen meet.. Sommige muziek heeft door compressie of door een minder dynamisch karakter een hogere output, en dus minder dalen. De meeteenheid lufs is ook een soort lange termijn meter. Op basis van het aantal lufs wordt bepaald hoe hard (of zacht) jouw stuk/track wordt weergegeven op Spotify en andere platforms. Je wordt dus niet afgerekend op de pieken en hardere passages in je muziek en kunt dus iets doen met opbouw en zo netto meer output behalen.

Ik heb ook weleens de tip gekregen (jaren terug) om op -.3db te exporteren.. en dit werkte (toen tenminste) echt. Een upload op YT werd door iets onder 0db te blijven veel harder weergegeven. Hoe dit gemeten en verwerkt wordt weet ik niet..

f*ck de norm:D

Hey maar wel goed dat ze dit doen.
want als je alleen dynamisch bereik in dbu meet kun je de boel opkrikken met compressie
Denk dat je het daarom meer als een compressie politie moet zien.

f*ck de norm:D

Hey maar wel goed dat ze dit doen.
want als je alleen dynamisch bereik in dbu meet kun je de boel opkrikken met compressie
Denk dat je het daarom meer als een compressie politie moet zien.

Ja daar komt het wel een beetje op neer :P

Als ik het kort in eigen woorden zou moeten uitleggen, dan: LUFS is een relatieve waarde, dus stel ik heb een sample van 10 seconden, waarvan 5 heel hard en 5 heel zacht, dan zit je LUFS ergens in het midden.

streamingplatforms hebben allemaal een referentie LUFS, beetje rond de -13 integrated (maar niet dezelfde waarde om het makkelijk te houden :?). Ik heb ooit een hele duidelijke video op youtube gezien, zal hem zo nog ff zoeken

Lufs zijn loudness units per time frame ( gemiddelde luidheid per tijds eenheid) Voorheen kon je voor TV etc compressie toepassen zodat jou uitzending op zou vallen. Weg dynamiek! Nu hanteren ze een eerlijkere weging lufs . Iedereen mag een x aantal lufs produceren (23) . Zie het als een emmer water die vol zit , iedere keer dat je geluid maakt gaat er wat water uit. Na een vooraf bepaalde tijd krijg je een nieuwe emmer. Je kan hem in eens helemaal leeg gieten ( extreem veel geluid ineens) maar dan moet je wachten tot je een nieuwe emmer hebt om weer geluid te kunnen laten horen. Je kan hem dus beter geleidelijk leeg gieten verdeeld over de tijd. Je kan ook even luid gaan en dan de rest wat minder luid . Binnen lufs worden tal van processen toegepast, denk aan stiltes, ruis, lage tonen etc. Succes ! Ps YouTube staat ook op het punt Lufs te introduceren

Op Youtube heb je (rechtermuisknop op video) Stats for nerds, hierbij kun je zien hoeveel db je track naar beneden is getrokken (reduction), als hij te hard is voor Youtube. Mijn ervaring is masteren op -14 LUFS (tot -13.7 ofzo) integrated is precies goed om geen volume reduction te krijgen op youtube.

Capture.PNG

Als ik het dan goed begrijp is mijn audio 4.3 db te hard?

https://www.youtube.com/watch?v=ApNjeU81T_E&fbclid

Streamingdiensten compenseren op lufs loudness, iedere dienst op zijn eigen manier. Je kan op https://www.loudnesspenalty.com zien hoeveel dat is voor jou track. Het is prima om iets zachter gezet te worden door spotify ed. Wat je niet wil is harder gezet worden door een streamingdienst omdat er dan een kans bestaat dat je clipping krijgt. Spotify adviseert te masteren tussen de -1 en -2 db. Dan is er genoeg headroom en geen supergroot verschil na de penalty. Ook kan je je track op verschillende manieren proberen te masteren, checken wat de penalty is en dan je track dat aantal dbs terug schroeven om een idee te krijgen hoe het klinkt op spotify, en dan kies je vervolgens de beste.

Streamingdiensten compenseren op lufs loudness, iedere dienst op zijn eigen manier. Je kan op https://www.loudnesspenalty.com zien hoeveel dat is voor jou track. Het is prima om iets zachter gezet te worden door spotify ed. Wat je niet wil is harder gezet worden door een streamingdienst omdat er dan een kans bestaat dat je clipping krijgt. Spotify adviseert te masteren tussen de -1 en -2 db. Dan is er genoeg headroom en geen supergroot verschil na de penalty. Ook kan je je track op verschillende manieren proberen te masteren, checken wat de penalty is en dan je track dat aantal dbs terug schroeven om een idee te krijgen hoe het klinkt op spotify, en dan kies je vervolgens de beste.

Youtube normaliseert iig niet omhoog. Van andere diensten weet ik het niet.

Wat zijn goede plugins om dit op je masterbus te zien?

Edit: ik zie dat Fabfilter Pro L2 dit moet kunnen en die heb een gebruik ik al. Eens checken.

Misschien zit het -.2db onder het maximaal toelaatbare? Ik check net een van mijn katten video's en zit op -32.7. Maar interessant om die analyse te zien ja. :)

YT boost audio nu niet meer op misschien op basis van deze waarde maar het was 3 /4 jaar terug echt een behoorlijk output verschil als je je audio een paar db's achter de komma (tienden) onder de nul hield.

Er gaat een wereld voor me open. Fijne uitleg ook met die emmertjes, Sjoelie Dat is een beetje mijn niveau :D Nou snap ik beter wat ik er mee moet en dat het een gemiddelde is. Ik zal die Youlean-meter eens installeren en kijken of ik eruit kom. Dank allen! :okdan:

Cool. Direct in m'n favorieten gezet :okdan:

iig ben ik erg blij met de -23LUFS mixnorm voor tv, en nu wil Talpa online bv ook al -23LUFS. nou nog even alle radiocommercial shit ook naar -23LUFS en we kunnen allemaal weer ademen:okdan:

Back