Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik gebruik nog steeds liever RMS dan LUFS.
Heb niet het hele topic doorgelezen maar ik zie zo op het oog nergens een nette wiskundige definitie van die LUFS. Heeft iemand daar een link van?
Een dikke pompende dancetrack vind ik ook helemaal prima. Kwalijker vond ik dat alle popmuziek op een gegeven moment tot op het pijnlijke werd geplet, soms met duidelijk hoorbare vervorming. Zelfs bij gerenommeerde acts die normaal hun productie dik op orde hebben als Depeche Mode. Dat vind ik echt waardeloos.
Warp Recordings schreef:To get great mastering results, it’s important to correctly set your mixing levels. As long as your mixes give the mastering engineer room to work and cover your noise floor, then you’re in a good range. I recommend mixing at -23 dB LUFS, or having your peaks be between -18dB and -3dB. These are however general guidelines. In the end, all mastering engineers adapt the level to their chain anyway.
Warp Recordings schreef:Providing a mix that is ideal for mastering takes in the amount of headroom in consideration. The general idea is: allow 6dB of headroom. Audiobyray Mastering recommends that the loudest part of the mix should be around -3db tot -5 db (below 0level). This encourages generally sane levels throughout the mix, it prevents any risk of inter-sample clipping and you still have masses of signal-to-noise ratio at 24-bit – and, plenty at 16 bits too, assuming you dither correctly.
Kwam toevalig dit tegen vandaag.
How loud should I mix before mastering? :
How much headroom do you leave for mastering? :
wat doet de engineer dan: -6dB lager zetten, b.v. en voor geluidskwaliteit;
Old school engineer dan als hij volledig in the box werkt maar wel dat aanhoudt.
-6 is nog uit de analoge tijd, met marges voor tapemachines etc.
Iedereen blijft erover blaten, het is inmiddels achterhaald sinds we in the box kunnen werken.
Als ik iets master neem ik alles aan, zolang het maar niet clipped of 0dBFS raakt. Dus -0.1 dBFS peak vind ik al best, geen clipping.
Wat ik daarna doe is geheel aan mezelf, als ik EQ boost trek ik die output van die EQ weer omlaag etc. Soms zelfs dat niet eens omdat ik uiteindelijk toch de limiter inga en op 32bit FP 1500 dB dynamiek heb (heb je niet analoog). Alle vrijheid en 0 verschil qua EQ. Pas als er dynamische processors bij werken gaat inkomende gain wat uitmaken als je tussentijds gaat tweaken eraan terwijl je je mulitband comp al ingesteld hebt bv.
dank voor je info, ik ben verre van een mastering engineer, wellicht het tegendeel, zelfs... dus je mastered op 32bits, ik vermijd dat. waarom weet ik niet, o ja, je vastklampen aan 24 bits, want soundinterface=24 bits.
heeft het nut in 32 bits te werken? of veel beter uitgedrukt: wat is het nut van 32 bits? o wavelab gaat otomatisch, wanneer je de wave aanpast, naar 32 bits intern.

Ik gebruik nog steeds liever RMS dan LUFS, vooral in dancemuziek waar de bassdrum de zwaarte meer bepaald (RMS) terwijl LUFS vooral meer beinvloed wordt door mid en hoog.
Zo kan je de RMS en LUFS verschillen van een track vergroten of verkleinen door te EQen.
Eens... RMS voor tijdens het mixen
Welke settings is dan handig om aan te houden? Bijvoorbeeld voor de kick en de bas? Dan stem ik de rest daarop af. En zet ik een Lufs-meter op de Master.Het aantal bits bepaald hoe groot je dynamisch bereik is. Standaard is cd volgens mij 16bit. In films en video wordt vaak 24bit gebruikt omdat je dan een groter dynamisch bereik heb. Ken je vast wel, van die films dat je gesprekken niet kan horen, en vervolgens je huis staat te trillen omdat er straaljagers overvliegen enzo![]()
Eens... RMS voor tijdens het mixen (https://www.tb-software.com/TBProAudio/mvmeter2.html is handig en gratus) en LUFS checken voor het eindproduct als je het wil uploaden naar streaming platformen.
Ook is LUFS een mooi voorbeeld van hoe een mens loudness ervaart niet te vatten is in algoritmes. Ik heb inmiddels genoeg voorbeelden gehoord van tracks met dezelfde LUFS normalizing, maar waarbij de een toch veel luider klinkt dan de andere.
Goede tip die gratis plug-inWelke settings is dan handig om aan te houden? Bijvoorbeeld voor de kick en de bas? Dan stem ik de rest daarop af. En zet ik een Lufs-meter op de Master.
vink Opzich is het niet persé hoe hoger, des te beter om af te luisteren. Hogere bitrate en samplerate heeft wel voordelen als je flink gaat bewerken, zoals audio stretchen en dergelijke
Ik geloof ook dat er destijds voor 24bit is gekozen, omdat film destijds (misschien nog?) op 24fps loopt. Daardoor lopen de frames van film synchroon met de bits van je audio, wat dan weer handig is om te bewerken.
48Khz is toen gekozen, omdat het simpelweg 24x2000 was.
Later is toen 16bit 44.1 kHz de standaard geworden, omdat het dynamisch bereik eigenlijk afdoende was en 44.1kHz alle frequenties dekt die een mens hoort.
Dus uiteindelijk is het als je wav files zwaar gaat bewerken is hoger handiger, maar voor een uiteindelijke render maakt het niet veel uit