Lufs en decibel: ik snap er niets meer van

vink Ja dat is dus in het geval van audiostretching. Stel je heb een sample met samplerate 96kHz en dezelfde nog een keer met 48kHz, dan zou die van 48Khz 2x zo snel artifacts horen te krijgen. Die van 96Khz kan je veel verder stretchen, omdat het bestand veel meer data bevat.

Maar ik ga een beetje offtopic :P

vink
Ik geloof ook dat er destijds voor 24bit is gekozen, omdat film destijds (misschien nog?) op 24fps loopt. Daardoor lopen de frames van film synchroon met de bits van je audio, wat dan weer handig is om te bewerken.
48Khz is toen gekozen, omdat het simpelweg 24x2000 was.

Hier gaan volgens mij een aantal zaken mis. Het aantal bit is de "hoogte" (dynamisch bereik) wat geheel los staat van de frequentiesnelheid (khz).
Ik denk eerder dat het gaat om voldoende dynamiek voor bewerking, aangezien media/film meer verschillen heeft dan muziek waar 16 bit prima is.
Dat staat dan ook nog eens los van de 24 fps van het beeld, omdat je qua verversingsnelheid al 2000x verder bent (48khz).

Om verder terug te komen op het 32 bit floating point (FP) verhaal, ik heb het over de realtime bewerking (audio engine), niet over de aangeleverde files of de uiteindelijke render die eruit rolt.
Als eindresultaat is 24 bit (zonder dither) standaard prima voor nabewerking en 16 bit (met dither) prima als eindprodukt.

Back