Roland System 8 vs JP8000

matje123

Ingeburgerd
Graag zou ik jullie mening willen weten of de System 8 een goede vervanging is voor de JP8000. Zijn ze qua sound totaal niet met elkaar te vergelijken of is zoals op veel forums wordt geschreven de System 8 the successor van de JP?

Voordeel van system 8 is dat je verschillende plugouts in kunt laden.

ik denk niet dat ze met elkaar te vergelijken zijn. JP8000 was toen erg hot, omdat zij een van de eersten met supersaw uitkwamen

Ik weet dat eerlijk gezegd niet. Ik heb zelf een JP8000 en ik vind dat hij een bruut geluid heeft. Als je filmpjes kijkt waarin ze hem 1op1 vergelijken met bijv die Gaia101 (is het denk ik) dan is in mijn ogen de JP8000 wat sterker.

De vraag is, wat merk je daarvan in een track? Ik denk niet veel eerlijk gezegd.

Ik gok dat er op een dag een plugin in Roland Cloud komt van de JP8000, die dan ook werkt met die system 8? Ik heb zomaar zo'n vermoeden omdat de vintage koe op den duur leeg is, en dan is de JP8000 wel denk ik als volgende paradepaardje aan de beurt :beard:

Ik heb laatst toevallig mijn SH201 laten horen aan iemand die benieuwd was naar de supersaw in deze synth, video heb ik gedelete inmiddels. Hij had een System 1 getest maar de detune gaat niet zo ver als op een JP8000 en SH201. Waarschijnlijk zal de System 8 wel dezelfde supersaw hebben.

Een Gaia (SH01) heb ik ook gehad. Maar hier is de supersaw een rijtje samples. Net zoals in de andere nieuwere Rolands met een Supernatural sound engine. Heb toevallig ook een Roland FA-06. Filters klinken wel echt goed trouwens en opzich best een leuke soundengine. De supersaw heeft ook een traploze detune waarin gemorfed wordt tussen de samples waar je met de SH01 moest switchten voor het detune effect.
Het meest irritante aan samples (samen met een supersaw) vind ik dat het zo statisch klinkt als je wat meer stacatto speelt. Je hoort dat het samples zijn. Dit is bij de oudere modellen en de System 1, 8 niet zo, dat klinkt levendig zoals in oudere analoge synths. Heb trouwens ook nog een V-synth, daar zit ook een mooie supersaw in, moet em alleen nog testen of die detune hierin ook zo ver gaat als op de SH201.
Ik denk wel dat de ouwere meer last hebben van aliasing. (ranzige randjes in het hoog).

Back