Ableton kondigt Live 11 aan

creation-space-top-down-5.jpg

Bron:

Last edited by a moderator:
Je kunt de tracks selecteren en dan in een groep zetten. Da's redelijk 1 click (zodra je de tracks heb geselecteerd dan). En/of alle tracks die je op die bus wil erbij slepen met drag & drop. Weet niet of dat is wat je ongeveer zoekt?
Ik snap wat je bedoeld, maar dat bedoel ik niet. Ik weet dat je kunt groeperen tot tracks (drum Group, synthese Group)

Nee, ik bedoel dat je bepaalde instrumenten kunt aanwijzen en die doorsluizen naar een andere track (bus)

Hij is ook niet geoptimaliseerd voor m1 chips.

ik snap 19vierentachtig wel, maar bedenk ook dat Ableton niet achter kan blijven door functies niet heeft wat andere daws wel hebben.

De update heb ik wel gekocht, maar aan de nieuwe functies zoals comping heb ik niet veel aan. Liever had ik een oplossing gevonden om bijv met 1 click instrumenten door te sluizen naar 1 bus (of die functie zit erin, terwijl ik het niet weet..).
Misschien heb je hier wat aan hier laten ze zien hoe je bussen kan maken met Ableton Live :

En hier is een filmpje van Ableton Live 10 hier laten ze zien wat de routing mogelijkheden zijn :

F*ck, push 1 alleen channel aftertouch... wat gaar zeg.
Dan heb je nu een geldige reden om eindelijk eens te upgraden naar een fatsoenlijke controller :P, 2e hands voor ca 425 EUR te krijgen, verkoop je die Push 1 voor 200,-, nou investering van 200,- die een veel prettigere ervaring is dan de 1, ik zou het wel weten...

Heb Ableton om een refund gevraagd.

Hun site staat vol met Push voor mpe, ( geen push 1 of push 2) ze hebben ook niet gecommuniceerd dat Push 1 EOL is dus.

Hier nog meer mis info... Live 11 also turns Push 1 and 2 into more expressive polyphonic instruments, magically - CDM Create Digital Music
Dat kan natuurlijk ook, lekker doorklagen dat een oud product, waar de fabrikant zelf ook ontevreden mee was, niet meer ondersteund wordt.... pfff... ikweenie hoor, dit is toch wel een beetje hoe de huidige wereld werkt.

Maar je hebt natuurlijk het volste recht om dit te doen hoor, daar zeg ik verder niks over, als je ontevreden bent zou je een refund moeten krijgen (en Ableton kennende zullen ze daar ook niet moeilijk over doen).

Van alle Ableton versies vind ik dit ook wel degene die ik het makkelijkst over had kunnen slaan. Maarja, ik hou nou eenmaal van up-to date software :D

Misschien heb je hier wat aan hier laten ze zien hoe je bussen kan maken met Ableton Live :

En hier is een filmpje van Ableton Live 10 hier laten ze zien wat de routing mogelijkheden zijn :

h

Top, snel even kijken!

Ik nu live 11 gechecked. Er zijn een hoop goede verbeteringen. Nou ja laat die mpe maar hangen verlopig.
Routen en bussen is nu duidelijk.
Heb net een 4k scherm gehaald.
Maar ableton werkt wel een stuk beter met die indeling en interface verbetering.

We zitten nu pagina 11(ableton 11) :D

Ik was initieel ook wat teleurgesteld (nog steeds eigenlijk), maar er zijn wel een paar kleine verbeteringen die me bevallen. Comping doe ik weinig, en een MPE controller heb ik voorlopig niet, dus buiten een wat omslachtige versie van probability (was al beschikbaar via M4L, leuk dat het geïntegreerd is, maar... niet héél goed in vergelijking met hardware opties) zijn het vooral de nieuwe instrumenten en effecten die me opvallen.
Qua modulation hinken ze nog steeds achter op Bitwig, en ook die modulaire routing hadden ze kunnen gebruiken, maar... goh ja, het crashed minder dan Live 9, mijn vorige versie? En die crashte al minder dan Live 8 (op Windows, met M4L: een crashfest. LFO's toevoegen was gevaarlijk), dus dat is allemaal fijn.
Verder: De ontdekking van het scrollwiel bij Ableton HQ was voor mij al bijna reden genoeg om de vorige keer te upgraden. Hopelijk ontdekken ze iets voor Live 12 nog dat er zoiets is als een Middel-muis-knop, en dat die bijna standaard gebruikt wordt om te navigeren.

Nu nog maar eens twijfelen over een Push 2... maar de vrees is dat er dan een Push 3 uitkomt die wél MPE heeft! Of een ingebouwde audio/midi interface, toch ook wel iets dat voor de gemiddelde laptop muzikant een toegevoegde waarde zou zijn qua 'alles-in-een'

Ik was initieel ook wat teleurgesteld (nog steeds eigenlijk), maar er zijn wel een paar kleine verbeteringen die me bevallen. Comping doe ik weinig, en een MPE controller heb ik voorlopig niet, dus buiten een wat omslachtige versie van probability (was al beschikbaar via M4L, leuk dat het geïntegreerd is, maar... niet héél goed in vergelijking met hardware opties) zijn het vooral de nieuwe instrumenten en effecten die me opvallen.
Qua modulation hinken ze nog steeds achter op Bitwig, en ook die modulaire routing hadden ze kunnen gebruiken, maar... goh ja, het crashed minder dan Live 9, mijn vorige versie? En die crashte al minder dan Live 8 (op Windows, met M4L: een crashfest. LFO's toevoegen was gevaarlijk), dus dat is allemaal fijn.
Verder: De ontdekking van het scrollwiel bij Ableton HQ was voor mij al bijna reden genoeg om de vorige keer te upgraden. Hopelijk ontdekken ze iets voor Live 12 nog dat er zoiets is als een Middel-muis-knop, en dat die bijna standaard gebruikt wordt om te navigeren.

Nu nog maar eens twijfelen over een Push 2... maar de vrees is dat er dan een Push 3 uitkomt die wél MPE heeft! Of een ingebouwde audio/midi interface, toch ook wel iets dat voor de gemiddelde laptop muzikant een toegevoegde waarde zou zijn qua 'alles-in-een'

je komt van 9.. ik vind live 10 suite naar 11 suite al erg fijn... sja, heb MPE controllers.

10 was overigens ook een crashfest, LFO, inderdaad... hoeveel crashes ik niet heb gehad, ook erratic crashes, maar op op een bepaald moment zo stabiel als de nete. heel opvallend. zelfs reaper kan ik eerder naar de maan brengen... wat overdreven, want reaper gebruik ik voor tests... maar in mijn geval, live 10 suite, die op een bepaald moment zo stabiel was, dat eng werd.

vooral denk ik door M4L, die is heel wat verbeterd. en blijft, kijk eens rond wat je aan devices kunt kopen, niet eens voor veel geld.

voorbeeldje, al eens ergens anders neergezet (dezelfde maker als van de nature devices/pack);

zelfs gratis, alle inkomsten gaan naar goede doelen... niet allen gratis..

goed. kwa modulatie, het is géen bitwig simpelweg. ableton blijft voor een eigen pad kiezen. de nieuwe instrumenten en effekten, zijn voor mij echt een ware toevoeging. en natuurlik MPE.
ik heb overigens tevens, ja ja, bitwig studio 3.3. uiteindelik denk dat om deze 2 te blijven vergelijken, weinig zal opleveren. goed, handig, om meerdere DAW's te hebben, hoef je niet mee te doen met vergelijkingen.... kost wat, maar geeft rust in fora.

modulat voor ableton.... is zeer goed blijkbaar, maar zéer prijzig...

over de Push 2, ik twijfel ten zeerste of een Push 3 ooit MPE zal krijgen. MPE is niche, het bespelen van een MPE controller leer je door ervaring, al heb ik die nu, heb ik nog niet alle speelwijzen, och, ja, wel, ik gebruik ze wel.. maar veel mensen hebben er moeite mee.

de Push 2 heeft al poly aftertouch, weinig mensen werken al met 'normale' aftertouch... wat ik, voordat ik een MPE controller had, veel deed, erg fijn.
de slide is, huh, de slide, de hoe noem je m het touch ding .... kun je naar slide mappen, via de MPE module. niet per noot toch...

het is altijd koffiedik kijken, en wellicht tevens hoop, dat er een Push 3 aankomt. de mogelikheden van Push 2 zijn nog lang niet uitgeput, ableton gebruikt zijn eigen controller niet eens ten volle.

iets wat ik ook al eens vaker heb opgemerkt, en ook bij ableton support heb laten vallen..

wat zouden ze dan nog moeten toevoegen, een geluidsinterface, zoals bij de maschine mk3? die van de mk3, is niet echt de beste, wellicht voor live (....) goed genoeg, de maschine mk3 heb ik ook overigens, en hield mijn hart vast, maar gelukkig is maschine+ niets anders dan een MK3 (ja ander materiaal, eigen proc/os etc... da is bekend), behalve dat er 2 opschriften op een twee knoppen er niet bijzitten.

het ontwikkelen van een controller kost geld, Push 2 wordt nog goed verkocht, je weet, na een tijdje zijn de produktiekosten laag en de ontwikkelingskosten eruit. volgens mij gaat de verkoop van Push 2 nog goed.

maar zoals al gezegd; wellicht hoop en wat spekulatie. ze hebben al wat meer voor de Push 2 gedaan, in live 11 suite, de grafische mogelikheden. maar vreemde ommissies. en vreemde beperkingen. aan de software kant, voor Push 2. het is niet de beperking van de Push 2 zelf, integendeel. het ding is simpelweg 'leeg' van binnen.

fijne controller overigens. maar vooral voor session view. voor arrangementen, heb je er niet veel aan.

o ja, automation in arrangementen, die later toevoegen blijft lastig vind ik. wie weet kan mij iemand nog een goede tip geven.

EDIT: of ik zag het de vorige keer over het hoofd, kan heel goed, maar er is een nieuwe Swarmalators, de N, voor midi, kan ook MPE uitsturen... zie link hierboven, van dillon bastan.

Laatst gewijzigd:
Back