Ableton kondigt Live 11 aan

creation-space-top-down-5.jpg

Bron:

Last edited by a moderator:
je komt van 9.. ik vind live 10 suite naar 11 suite al erg fijn... sja, heb MPE controllers.

10 was overigens ook een crashfest, LFO, inderdaad... hoeveel crashes ik niet heb gehad, ook erratic crashes, maar op op een bepaald moment zo stabiel als de nete. heel opvallend. zelfs reaper kan ik eerder naar de maan brengen... wat overdreven, want reaper gebruik ik voor tests... maar in mijn geval, live 10 suite, die op een bepaald moment zo stabiel was, dat eng werd.

vooral denk ik door M4L, die is heel wat verbeterd. en blijft, kijk eens rond wat je aan devices kunt kopen, niet eens voor veel geld.

voorbeeldje, al eens ergens anders neergezet (dezelfde maker als van de nature devices/pack);

zelfs gratis, alle inkomsten gaan naar goede doelen... niet allen gratis..

goed. kwa modulatie, het is géen bitwig simpelweg. ableton blijft voor een eigen pad kiezen. de nieuwe instrumenten en effekten, zijn voor mij echt een ware toevoeging. en natuurlik MPE.
ik heb overigens tevens, ja ja, bitwig studio 3.3. uiteindelik denk dat om deze 2 te blijven vergelijken, weinig zal opleveren. goed, handig, om meerdere DAW's te hebben, hoef je niet mee te doen met vergelijkingen.... kost wat, maar geeft rust in fora.

modulat voor ableton.... is zeer goed blijkbaar, maar zéer prijzig...

over de Push 2, ik twijfel ten zeerste of een Push 3 ooit MPE zal krijgen. MPE is niche, het bespelen van een MPE controller leer je door ervaring, al heb ik die nu, heb ik nog niet alle speelwijzen, och, ja, wel, ik gebruik ze wel.. maar veel mensen hebben er moeite mee.

de Push 2 heeft al poly aftertouch, weinig mensen werken al met 'normale' aftertouch... wat ik, voordat ik een MPE controller had, veel deed, erg fijn.
de slide is, huh, de slide, de hoe noem je m het touch ding .... kun je naar slide mappen, via de MPE module. niet per noot toch...

het is altijd koffiedik kijken, en wellicht tevens hoop, dat er een Push 3 aankomt. de mogelikheden van Push 2 zijn nog lang niet uitgeput, ableton gebruikt zijn eigen controller niet eens ten volle.

iets wat ik ook al eens vaker heb opgemerkt, en ook bij ableton support heb laten vallen..

wat zouden ze dan nog moeten toevoegen, een geluidsinterface, zoals bij de maschine mk3? die van de mk3, is niet echt de beste, wellicht voor live (....) goed genoeg, de maschine mk3 heb ik ook overigens, en hield mijn hart vast, maar gelukkig is maschine+ niets anders dan een MK3 (ja ander materiaal, eigen proc/os etc... da is bekend), behalve dat er 2 opschriften op een twee knoppen er niet bijzitten.

het ontwikkelen van een controller kost geld, Push 2 wordt nog goed verkocht, je weet, na een tijdje zijn de produktiekosten laag en de ontwikkelingskosten eruit. volgens mij gaat de verkoop van Push 2 nog goed.

maar zoals al gezegd; wellicht hoop en wat spekulatie. ze hebben al wat meer voor de Push 2 gedaan, in live 11 suite, de grafische mogelikheden. maar vreemde ommissies. en vreemde beperkingen. aan de software kant, voor Push 2. het is niet de beperking van de Push 2 zelf, integendeel. het ding is simpelweg 'leeg' van binnen.

fijne controller overigens. maar vooral voor session view. voor arrangementen, heb je er niet veel aan.

o ja, automation in arrangementen, die later toevoegen blijft lastig vind ik. wie weet kan mij iemand nog een goede tip geven.

EDIT: of ik zag het de vorige keer over het hoofd, kan heel goed, maar er is een nieuwe Swarmalators, de N, voor midi, kan ook MPE uitsturen... zie link hierboven, van dillon bastan.
Ik had de ontwikkelingen nauw gevolgd, dus ik was wel al op de hoogte, alleen: Ik heb al jarenlang geen computer meer bij m'n muziek betrokken. Niet uit een soort trendgevoel (want 'Dawless jams' zijn hip!), maar omdat mijn werk zich al volledig op een computer afspeelt. Ik geniet ook gewoon meer van hardware, maar sommige dingen zijn toch véél praktischer op een computer, zij het dan minder leuk.
Die Dillon Bastan devices had ik al! Een van de redenen om 10, nu 11 tóch te overwegen was nieuwe m4l devices.
Als ik het over modulatie heb bedoel ik ook de manier van implementatie. Die m4l devices in je chain: leuk, maar de manier waarop Bitwig het doet is toch veel helderder. Maar je hebt gelijk, 'iets willen' helpt uiteindelijk niemand, en ik ben ook wel gewoon blij dat LFO etc uberhaupt bestaan.
Misschien heb je ook gelijk over MPE, al ben ik er persoonlijk heel enthousiast over. De verfijnde controle van fysieke instrumenten in synths en samplers: yes please. Je kan er van uit gaan dat ik Aftertouch wél gebruik, en dus de Poly AT van Push2 heel erg zou appreciëren.
Interface inderdaad: voor live. De geluidskwaliteit moet natuurlijk 'goed genoeg' zijn, maar er moeten niet meteen 8 in en outs zijn. Die van Maschine 3 is exact wat ik bedoel, inderdaad! Maar goed punt, als het goed verkoopt is er niet veel druk om een nieuwe te ontwikkelen.

ps: Ableton Live 13 dan... de back/forward knoppen op een muis ondersteund? En ik weet niet of het technisch zelfs mogelijk is, misschien moeten we daarvoor naar de quantum computing kijken, maar: je eigen hotkeys bepalen?
Een mens kan dromen.

Ik had de ontwikkelingen nauw gevolgd, dus ik was wel al op de hoogte, alleen: Ik heb al jarenlang geen computer meer bij m'n muziek betrokken. Niet uit een soort trendgevoel (want 'Dawless jams' zijn hip!), maar omdat mijn werk zich al volledig op een computer afspeelt. Ik geniet ook gewoon meer van hardware, maar sommige dingen zijn toch véél praktischer op een computer, zij het dan minder leuk.
Die Dillon Bastan devices had ik al! Een van de redenen om 10, nu 11 tóch te overwegen was nieuwe m4l devices.
Als ik het over modulatie heb bedoel ik ook de manier van implementatie. Die m4l devices in je chain: leuk, maar de manier waarop Bitwig het doet is toch veel helderder. Maar je hebt gelijk, 'iets willen' helpt uiteindelijk niemand, en ik ben ook wel gewoon blij dat LFO etc uberhaupt bestaan.
Misschien heb je ook gelijk over MPE, al ben ik er persoonlijk heel enthousiast over. De verfijnde controle van fysieke instrumenten in synths en samplers: yes please. Je kan er van uit gaan dat ik Aftertouch wél gebruik, en dus de Poly AT van Push2 heel erg zou appreciëren.
Interface inderdaad: voor live. De geluidskwaliteit moet natuurlijk 'goed genoeg' zijn, maar er moeten niet meteen 8 in en outs zijn. Die van Maschine 3 is exact wat ik bedoel, inderdaad! Maar goed punt, als het goed verkoopt is er niet veel druk om een nieuwe te ontwikkelen.

ps: Ableton Live 13 dan... de back/forward knoppen op een muis ondersteund? En ik weet niet of het technisch zelfs mogelijk is, misschien moeten we daarvoor naar de quantum computing kijken, maar: je eigen hotkeys bepalen?
Een mens kan dromen.

ik ben een totalitaire ITB'er... (dat mag ik zeggen want ik heb 'the origins of totalitarianism' van hannah arendt...) tevens niet uit trend, maar uit gewoonte, wel met veel controllers én touchscreen voor de voor mij noodzakkelike taktiele interaktie met een instrument. dat je toch hebt het gevoel krijgt een direkte interaktie te hebben met een instrument. met de devices + push 2 in ableton lukt dat ook zeer aardig.

er is ook een MSEG achtige device voor M4L, pfff, kom ff niet op de naam, en die dillon bastan devices, en er zijn andere... voegen ook heel wat toe.. andere werkwijze, bevalt me wel..

maar zeker niet te vergelijken met bitwig, maar dat hoeft niet, ik denk dat ook veel gebruikers, dat ook niet eens trekken... laat staan de Poly Grid...

VINK'S UITWIJDING WAARSCHUWING

aangezien ik een tijdje ook met granurise werk, een MAX instrument, werkt ook in M4L, maar dat heeft nog weinig nut. het is nu nog een performance instrument, hardware bijna, zeker met de kontrole mogelikheden (lightpad M blocks, MPE, touchscreen...)
ik gebruik daarvoor natuurlik MAX, zonder licentie. dat kan.

is het eigenlik niet mogelik om intro/standard ook M4L devices te laten draaien met een MAX zonder licentie, want de edit mogelikheden, o die zijn er nog wel, maar geen save mogelikheden, etc.

EINDE WAARSCHUWING

ik ben zelf eveneens zéer, zéer, zéer etc. enthousiast over MPE, Roli seabord block + 2 lightpad M blocks. heerlik. krachtig, verfijnd, inderdaad, en wat kun je uit éen patch (beste voorbeeld dat ik heb is een patch die ik gemaakt heb in newfangled audio generate, maar ook andere patches) halen, een rijkdom!

ik heb hier 'Dé MPE Thread' opgestart, wel veel bekeken. er zijn zeker mensen hier in de MPE gebruiken, in meerdere vormen.
op KVR is er een MPE thread, in de expert sektie. en dan zie je toch, in vergelijking met andere threads. minder aktiviteit. wel wat aktiviteit van mensen die zowat alle MPE controllers hebben....

de interface van de MK3 is goed genoeg, ik denk dat je het zeker in een live situatie of in de studio het niet echt zal horen. ik gebruik m niet. maar geen pre-amps, etc. goed ik gebruik zelfs voor mijn motu ulltralite MK3 hybrid een pre-amp... voor vocals dan, een oudje, de Roland MMP-2...

volgens mij moet ik: VINK'S UITWIJDING WAARSCHUWING/EINDE.... steeds ergens invoegen, graag een aparte HTML tag voor mij.

Een Push 3 hoeft voor mij nou ook niet perse, zoals Vink zegt, de controlller is eigenlijk prima, de software is nog wel te verbeteren (en dat gebeurt ook wel, met kleine stapjes). Maar wat misschien wel tof zou zijn is een Daw mix controller, voor naast de Push. A la Mackie of die nieuwe SSL, maar dan optimized voor Ableton, met motorized faders en wat knobs voor panning EQ-ing etc. Maar dat zal helaas wel niet gebeuren...

Zucht. M4L devices zijn nog steeds niet helemaal wat het moet zijn. Zo kunnen ze nog steeds je hele undo history volgooien met rotzooi. Je wilt die noot even terugzetten waar hij stond? Sorry, gaat niet, die lfo inverter die je downloadde heeft honderd keer per seconde iets in je history gestopt.
Zelfs voordat ik custom devices inlaadde: Granulator is eens (en dit gebeurde in Live9 wel vaker) m'n sample kwijtgeraakt. En hetzelfde met Pitchhack. Een rack uitgezet waar die inzat, even later terug aangezet: default settings, al weerspiegelde de UI dit niet. Even aan en uit en het was weer okee, maar toch... Als je al je devices een voor een aan en uit moet zetten om te kijken of er eventueel iets veranderd is...

Hoe is de stabiliteit van 11? Ik heb nu 10 suite en die crasht nog best wel eens, wekelijks als ik er een frequentie aan zou moweten geven. Gelukkig nog nooit echt dataverlies gehad erdoor, maar leuk is anders. Heb de upgrade naar 11 wel gekocht al maar voel er weinig voor om early adopter te spelen als de stabiliteit niet beter is dan 10.

Ik heb nu 10 suite en die crasht nog best wel eens, wekelijks als ik er een frequentie aan zou moweten geven.
Da's wel vaak zeg, ik heb weinig crashes maar bij mij laadt 10 heel langzaam dwz zodra hij de plugins gaat scannen kan het zo maar meer dan een minuut duren voordat Live dan het scherm opent terwijl 9 altijd zo gestart was.
Ik heb uiteindelijk maar een textnote geschreven dat ie niet plugins moet scannen en nu opent ie weer snel.
Ik hoop dat dit bij 11 (ik heb 'm nog niet geinstalleerd) weer normaal gaat zoals bij Live 9.
Hebben anderen misschien ook last van lang vst's scannen voordat Live opstart?

Mijn projecten openen ook vrij traag in 10, terwijl ik er een M2 SSD in heb zitten. Valt me nog steeds flink tegen; laden duurt inderdaad zo maar een minuut. Met 9 heb ik weinig ervaring, kan niet beoordelen of het toen beter was.

Da's wel vaak zeg, ik heb weinig crashes maar bij mij laadt 10 heel langzaam dwz zodra hij de plugins gaat scannen kan het zo maar meer dan een minuut duren voordat Live dan het scherm opent terwijl 9 altijd zo gestart was.
Ik heb uiteindelijk maar een textnote geschreven dat ie niet plugins moet scannen en nu opent ie weer snel.
Ik hoop dat dit bij 11 (ik heb 'm nog niet geinstalleerd) weer normaal gaat zoals bij Live 9.
Hebben anderen misschien ook last van lang vst's scannen voordat Live opstart?

live scant net zo snel als andere DAW's of programma's. cubase is wel de snelste. maar plugins scannen is pas nodig wanneer er nieuwe versies zijn? en dat is wel noodzakelik.

live 10 en 11 scande alleen wanneer nieuwe plugins. altijd leuk met meerdere DAW's, en 3 andere programma's die ook alles moeten afgaan...

EDIT:

@NorthernLightX , hier ook geen last van crashes. maar live 10 suite, was bij mij alle rete-stabiel. wat wonderlik is, na de crashfest, eerste versies.

live 11 suite start sneller op, wanneer er geen nieuwe plugins zijn, maar het laden van devices, pfff, wat duurt dat eigenlik altijd lang. ik ben er aan gewend, het stoort me niet. och soms, vst/vsti plugins laden ook niet zo heel snel, maar snel zat.
maar simpler, b.v., (en waarom geen MPE meteen!!!! in SIMPLER!!! via een omweg erg leuk, verlies je de wave, om te editen..), duurt vrij lang. kan het ook aan de push 2 liggen, nee, zonder push 2 aan, net zo langzaam.

ja, projekten laden langzaam, en ik heb nooit immense projekten.

maar stabiliteit, is wel fijn, sinds een bepaalde versie van live 10 suite, was er ineens...

wellicht bepaalde M4L devices die dwarszitten of VST plugins? (M4L was het grote probleem, maar M4L is wel erg stabiel geworden, in mijn casus dan...).

Ik gebruik M4L nog nauwelijks. Alleen af en toe om MIDI modwheel automation te doen in de arrangement view.

Dat vind ik ook bloed irritant aan live; dat je MIDI CC automation niet gewoon standaard in arrangement view kan doen. Moet in MIDI clips,of via een truc via een M4L device. Soms weet ik dat ik een filter sweep wil doen over 32 bars maar wil ik wel een patroontje van 4 maten herhalen. Dan moet ik dus kiezen; of een patroon van 32 bars maken met cc automation in de clip - en als ik dan nog wat wil wijzigen aan het patroontje moet ik dat voor 32 maten handmatig doen, plus ik zie de automation niet in arrangement view; of dus lopen goochelen met een M4L device. Kunnen ze dat nou echt niet een keer met een volwaardig MIDI utility device oplossen?

Net een nieuwe truc gevonden op het internet; je houdt Alt ingedrukt op het moment dat je Live opstart en dan gaat ie prima.
Ook na verwijdering van de textnote in de preferences, kijk bij de quick tip op deze pagina; https://sonicbloom.net/en/ableton-live-tutorial-setting-up-plug-ins/
Ik zal 'm ook even bij de tips voor Ableton zetten als er meer mensen last van hebben.

Da's gek dat Live 10 bij mij meer dan een minuut duurt zodra die vst's scande, en elke keer met aanzetten, niet alleen met nieuwe vst's.
Meer mensen die er last van hebben; VST scan every run 10.0.1 - Ableton Forum

ok, dat dacht dus al in jouw geval. ik heb er nooit last van gehad. het kan zijn, ik weet niet wat het precieze probleem is, maar b.v. mijn soundforge 12 scant ook iedere keer, omdat ik te lui ben om de dongle in mijn laptop te doen.
Word lid van Synthforum om deze tekst te zien!
. goed.

dus dan gaat er iets mis. zijn alle plugins geaktiveerd?

ableton met een soort van cache file hebben, is die korrupt?

ik heb er zelf nooit last van gehad bij ableton. windows 10, overigens. alles legaal.. maar dan nog, vergeten een iLok dongle te plaatsen... of...

het komt bij meerdere DAW's voor. wat is dan meestal het probleem? ja, korrupte cache, of preferences. of ongeaktiveerde plugins. of een bepaalde plugin die alles in de war gooit???

EDIT: o ja, er is nog een speciaal ableton thread. deze heeft het overgenomen... wellicht verstandig, daar algemene dingen neer te zetten, ipv, nou ja.. zoekfunktie!

bij ableton 11 deed mijn muis heel raar. kon niet normaal knoppen en faders besturen.
Heb hem op tablet mode gezet en toen was het ok.
Sommige plugins draaien nu niet meer. het lijkt dat Ableton 11 zwaarder is.
Maar hij lijkt wel stabieler nu.

bij ableton 11 deed mijn muis heel raar. kon niet normaal knoppen en faders besturen.
Heb hem op tablet mode gezet en toen was het ok.
Sommige plugins draaien nu niet meer. het lijkt dat Ableton 11 zwaarder is.
Maar hij lijkt wel stabieler nu.

je komt van live 9? of heb ik dat mis (ableton live 9 ondersteunt nog 32 bits plugins, 10 en 11 niet).

vreemd dat je m op tablet mode moest zetten, of staat de pen tablet mode aan? die staat bij mij aan, maar heb geen problemen met de muis (een echte muis...), overigens, aangezien ik nooit aan de faders kom met de muis, even geprobeerd, werkt. windows 10 20H2.

Nog geen Manual voor Live 11 online, ik zie alleen nog Live 10 staan? Valt me tegen van Ableton. :(

klopt. maf.

toch nog een vraagje hier, het lukt me soms, maar in de oude manual kan ik het nu ook niet terugvinden.

het opnemen van automation in de arrangement view. dus niet tijdens het opnemen van audio/midi, maar after-the-fact.

dat is voor mij de beste wijze voor automation. hoe anders draai je aan 8 knoppen, terwijl 10 vingers hebt??

het blijft altijd geklooi, wellicht heeft iemand een simpele oplossing.

automation in session view, is makkelik. maar heeft ook iets raars.

wellicht komt het; ik kom van cubase, of beter, heb cubase nog immer, maar automation in cubase (al is het niet perfekt; in de zin van tijd-korrekt...) is wel heel erg makkelik om te doen. er zijn simpelweg 2 simpele knoppen voor "read/write"... automation kan kompleks worden, of zelfs zeer kompleks worden ingesteld, in cubase, maar het blijft overzichtelik. dus record-arm van een track is absoluut niet noodzakelik voor automation, in cubase.

dus, to-the-point;

automation after-the-fact, wanneer midi en audio al in clips in arrangement staan, hoe doe dat the easy way??

klopt. maf.

toch nog een vraagje hier, het lukt me soms, maar in de oude manual kan ik het nu ook niet terugvinden.

het opnemen van automation in de arrangement view. dus niet tijdens het opnemen van audio/midi, maar after-the-fact.

dat is voor mij de beste wijze voor automation. hoe anders draai je aan 8 knoppen, terwijl 10 vingers hebt??

het blijft altijd geklooi, wellicht heeft iemand een simpele oplossing.

automation in session view, is makkelik. maar heeft ook iets raars.

wellicht komt het; ik kom van cubase, of beter, heb cubase nog immer, maar automation in cubase (al is het niet perfekt; in de zin van tijd-korrekt...) is wel heel erg makkelik om te doen. er zijn simpelweg 2 simpele knoppen voor "read/write"... automation kan kompleks worden, of zelfs zeer kompleks worden ingesteld, in cubase, maar het blijft overzichtelik. dus record-arm van een track is absoluut niet noodzakelik voor automation, in cubase.

dus, to-the-point;

automation after-the-fact, wanneer midi en audio al in clips in arrangement staan, hoe doe dat the easy way??
Wat bedoel je precies :P, na de hand automation lanes aanpassen /tekenen, of bedoel je (real time) over dubben van automation? Dat laatste daar is een knoppie voor, kan je ook via push aan/uit zz. Zit ff niet achter mijn pc, maar het is geloof ik een knopje met 2 bolletjes en een lijntje, ergens naast de record (in de GUI). Of bedoel je heel wat anders?

ps het kan zijn dat je dan ook nog een andere knopje met aan zz om bv je midi niet kwijt te raken, daar is ook een knopje voor, iets met een plusje dacht ik, gebruik gewoon de tooltips, dan is eea wel duidelijk (en linksonder staat dan vaak meer info, helemaal in de hoek naast de device chain)

Laatst gewijzigd:
Wat bedoel je precies :P, na de hand automation lanes aanpassen /tekenen, of bedoel je (real time) over dubben van automation? Dat laatste daar is een knoppie voor, kan je ook via push aan/uit zz. Zit ff niet achter mijn pc, maar het is geloof ik een knopje met 2 bolletjes en een lijntje, ergens naast de record (in de GUI). Of bedoel je heel wat anders?

ps het kan zijn dat je dan ook nog een andere knopje met aan zz om bv je midi niet kwijt te raken, daar is ook een knopje voor, iets met een plusje dacht ik, gebruik gewoon de tooltips, dan is eea wel duidelijk (en linksonder staat dan vaak meer info, helemaal in de hoek naast de device chain)

je moet ook iets doen, zodat de midi niet opnieuw wordt opgenomen, het meeste is midi (wel de simpler... veel), dus niet aanpassen, dat lukt wel met de hand.

maar ik neem nooit automation op tijdens het inspelen. of vrijwel nooit.

dus duidelikker, hoop ik, midi staat er al, maar wil automation toevoegen, zonder dat de midi wordt overschreven. het lukt me wel, maar ik klooi altijd, en ik wil toch eens weten wat nu de beste en meest simpele methode is. zodat ik eens ook met automation in ableton ga werken, ja, in session view is het geen probleem.

de push 2, in arrangement en automation, daar kom ik niet uit. o ja, de tooltips. die bekijk ik wel.. maar o ja, die uitleg van de automation, kan ik niet volgen! en ik kan toch met DAW's omgaan....

er is iets wat niet 'klikt', wellicht meer door hoe ik het gewend ben, via andere DAW's, vooral cubase.

iets met een plusje? ik kan de webpagina niet vinden, die ik altijd gebruik, op een of andere wijze, vandaag, ik probeer een nummer, dat zeker na mastering, heel vervelende vervorming kent, tikjes eerder, valt mee te leven, je kent mijn muziek, maar toch, wanneer het werkt vind ik het niet erg, maar dit klinkt niet..
en op een of andere wijze vond ik het ding ook niet meer werken. dus van de grond af opnieuw opbouwen, wellicht de sample zelfs aanpakken, want de sample zelf is het probleem, is een export van een loop gemaakt in reason.. teveel ellende op elkaar gestapeld, de eerste keer, dat ik er niet uitkom. goed dat is een ander probleem.

ik weet zelfs in session view, 1 note automation, wel altijd ff opzoeken, maar dat lukt wel...

maar automation, nadat, ik werk eerst in session view, en neem het op in arrangement, werkt goed. wat slepen, knippen, soms. maar werkt.

daarna wil ik automation toepassen... het kan en het werkt, het lukt me soms, maar meestal heb ik dan al 3 keer ook nieuwe midi opgenomen (oftewel géen midi...) want ik zit dan aan knoppen te draaien...

dank voor het meedenken. en je hebt gelijk het is een kombi van het juiste knopje boven, heb geen ableton meer op mijn laptop, gebruik daar toch niet op, en studio staat niet aan..
en ook moet je record-arm doen, maar dan op een net andere wijze. of niet.

het meest fijne zou zijn, dat het geheel gescheiden is. zelfs maschine kan het.... nou ja, in die session view. in arrangements? vreemd genoeg gebruik ik daar alleen 'modulatie', per pattern. maar goed daar is ook voor bedoeld.

kan ik verdorie niet eens korter en to-the-point reageren! :D:beard::beard::beard::beard::beard::beard:8)

@vink Knop: "overdub"
Of gewoon een lege track op record zetten. Als je dan opneemt komt de automation er ook in dacht ik.

Nee kom van ab10, ab11 heeft nog wat bugs maar voelt stabieler dan ab10.

Back