Modular G1 update [wanted features list]

sjeijk

®
Ik stuurde onlangs een email naar Clavia. Ik wil nl. een knopje op de sequense modules waarmee je de waardes van de kolommen naar links en naar rechts kan schuiven. Dus mjin vraag was of de editer open source kon worden of dat ze t zelf wilde fixen... Ik kreeg lekker snel antwoord met de mededeling dat dit punt op de (ik noem het maar) to want feature list komt te staan.

Weet 1 van ons hier meer van en

zijn hier nog goede ideeen die naar Clavia gestuurd kunnen worden?

Laatst gewijzigd:
- Betere schaling van DSP kracht, dus de patches groter kunnen maken en wat polyfonie inleveren.
- Klank filters aanpassen / verbeteren
- Mididata gegenereerd door modules kunnen uitsturen [dus met een lfo'tje van de NM m'n Ion kunnen moduleren]

Origineel geplaatst door Yawgmoth
- Betere schaling van DSP kracht, dus de patches groter kunnen maken en wat polyfonie inleveren.
- Klank filters aanpassen / verbeteren
- Mididata gegenereerd door modules kunnen uitsturen [dus met een lfo'tje van de NM m'n Ion kunnen moduleren]

M.i. zeer belangrijke en relevante wensen, echter:
-Schaling DSP kracht (dus bijv. op een Keys zulke grote patches bouwen dat je polyfonie < 4 krijgt) is naar ik begreep niet mogelijk. Qua architectuur is een Keys gewoon grofweg 4x een modular, met 4x een DSP ipv 1x een DSP voor voices (okee, je hebt nog wat andere variabelen, maar dat doet niet ter zake). Het zou naar ik begrijp technisch onmogelijk zijn om één voice te spreiden over meerdere DSP's.

-Mididata uit sturen is weliswaar beloofd, maar zou ook om onduidelijke redenen technisch niet mogelijk zijn.
Ik geloof er eigenlijk weinig van, men wil gewoon liever G2's verkopen... :(

-Clavia heeft toch aangekondigd dat er geen support meer wordt geleverd op de NM 'classic'?
Vind het sympatiek klinken, zo'n wishlist - maar wat is dan het verschil met het bekende 'ronde archief'?
:duivels:

Origineel geplaatst door Hanz
-Clavia heeft toch aangekondigd dat er geen support meer wordt geleverd op de NM 'classic'?
Vind het sympatiek klinken, zo'n wishlist - maar wat is dan het verschil met het bekende 'ronde archief'?
:duivels:
Daar ben ik ook bang voor ja...
Maar goed, als ze zeggen dat ze een wishlist hebben, 't zou kunnen toch? Ik zou het wel fijn vinden als de filters wat verder open zouden kunnen. Nu gaan ze tot 15.8 kHz, terwijl ze op de G2 tot 21.1 kHz gaan. Bij synthlijnen heb je daar geen last van, maar filtering van bijvoorbeeld hihats wordt al een stuk lastiger. En een modulation input voor de noise color bij de noise osc zou ik ook wel fijn vinden.

Op de nord modular classic corrigeer ik de filter altijd met een constante (positieve waarde), dan gaat de filter verder open. Zeker als je er ook nog een envelope aan hebt hangen.

[ot]
Bij de huidige G2 is het juist andersom, als je ook maar iets van een envelope aan de cutoff modulatie ingang hangt staat je filter helemaal open, zelfs met de cutoff helemaal dicht. Corrigeren met behulp van een constante met een negatieve waarde helpt niet, want nadat je filter helemaal dichtklapt gaat ie ineens volopen, een soort van doorschiet effect ofzo?
[/ot]

-C-

Origineel geplaatst door C738
Op de nord modular classic corrigeer ik de filter altijd met een constante (positieve waarde), dan gaat de filter verder open. Zeker als je er ook nog een envelope aan hebt hangen.
ga ik dat ff proberen....:)
btw, er zijn op zich wel meer dingen die gewijzigd zouden kunnen worden in de G1, maar dan komt ie al snel dicht in de buurt van de G2. Ik ben dus bang dat ze bij clavia niet al te scheutig zullen zijn met dit soort dingen...

Het bedoelde 'ronde archief':

trashcan.jpg

trashcan.gif

Ik weet niet wie deze vraag bij Clavia beantwoord heeft, maar neem van mij maar aan dat de Nord Modular Classic wat Clavia betreft 'dood' is. Waarschijnlijk is hier sprake van een verwarring met betrekking tot de G2.
De vorige 'wanted list' heeft Clavia juist doen besluiten om de Classic te laten vallen ten gunste van nieuwe hardware, de G2. Deze beslissing berust op twee redenen, namelijk ten eerste dat het dan wenselijk is om de Classic te her-inrichten, het geen meer dan een jaar werk zal opleveren en ten tweede omdat bepaalde componenten te weinig mogelijkheden bezitten om alle nieuwe functies te kunnen uitvoeren. Vooral het uitsturen van Midi is eigenlijk onmogelijk. Zelfs bij de G2 heeft het vele hoofdbrekens bezorgd, maar is toch bijzonder mooi gelukt!
Vanuit Den Haag is behoorlijk aan deze discussie meegedaan. Het zal me werkelijk verbazen als men in Stockholm zich zou herbezinnen op deze zaken.

Een 'Open Source' zal de Classic helaas nooit worden. Clavia wil verantwoordelijk blijven voor het product, ook al ontwikkelen ze er niets meer aan. Zij zijn beslist geen voorstander van de Haagse aanpassing, namelijk het vervangen van knoppen door joysticks... Maar die werken wel lekker :)

Wout

imo lijkt t mij een kleine aanpassing om 1. zo'n knopje bij de sequenser te bouwen om te shiften en 2. een output module in te voegen. Ik kan me voorstellen dat men verder niet aan ingenieuze modules wil verder werken omdat g2 er is, maar optimalisatie van de editer met dit soort kleine dingetjes zou toch wel mogen deze 2 modules zijn met mijn programmeer kennis in minder dan 1 dag te realiseren.

die midi out module zit wel in de G2
Ik heb nog steeds een haat / liefde verhouding met de G2 :(

-C-

-C-

Vertel?

[ot]
Bij de huidige G2 is het juist andersom, als je ook maar iets van een envelope aan de cutoff modulatie ingang hangt staat je filter helemaal open, zelfs met de cutoff helemaal dicht. Corrigeren met behulp van een constante met een negatieve waarde helpt niet, want nadat je filter helemaal dichtklapt gaat ie ineens volopen, een soort van doorschiet effect ofzo?
[/ot]

Dat klinkt aardig buggy of niet? Lijkt me niet normaal dat een filter zo reageerd...

ben er benieuwd naar omdat ik evt. in de toekomst ook een G2 ga halen

De G2 (in mijn geval G2 engine) IS moddervet, begrijp me niet verkeerd.
Alleen dr zijn een paar dingen die je in overvloed moet hebben, zoals tijd en geduld om te patchen.
En als je dan patched ben je behoorlijk lang bezig met fijnafstellen van dingen.
Het is bij mij gewoon een kwestie van te weinig tijd denk ik.
En het OS vind ik nog niet super. Het is erger geweest trouwens, een G2 die ineens stilvalt bij een patch change en alleen door uit en aanzetten weer geluid geeft. Dit soort dingetjes zijn dr uit gelukkig :D.

Maar er is ook veel goeds over het apparaat te melden :D.
Als je voor de keuze staat G1 of G2 zou ik je toch de G2 aanraden.

-C-

nadat je filter helemaal dichtklapt gaat ie ineens volopen, een soort van doorschiet effect ofzo?

Overflow!

Origineel geplaatst door sjeijk
ik zou ook eerder een staatslot aanraden waar 2000 euro op valt dan één waar 650 euro op valt

Yeah, en als je dan 20 miljoen wint en je weet niet wat je dr mee moet doen.... koop je een modular en maak de rest maar aan mij over als al dat geld je écht heel erg ongelukkig maakt :D.

-C-

[ot]
[/ot]

-C-

In mijn humbele opinie als G2 engine gebruiker en MM bezitter 1. klopt je bovenste uitspraak niet 2. kun je op de G2 prima je filters met een envje aansturen. 1. Op de modular classic is volgens mij een filter open bij cutoff op max. Wat je verder ook doet, het filter is al open en gaat niet nog verder open. 2. Op de G2 (en ook op de G1) moet je de waarde van je envelope niet bewerken met positieve of negatieve waardes (optellen/aftrekken), maar door een amplifier module heen halen (waarde <1 instellen; je bent je env nu aan het 'scalen' dmv vermenigvuldigen/delen) om te voorkomen dat de filtermodulatie uit de hand loopt. Ook als je de input met attenuator op het filter gebruikt met de attenuator bijna dicht, krijg je ditzelfde effect.

Wellicht heb je er wat aan.

Ik ben niet echt duidelijk geweest als ik het zo teruglees.
De envelope wordt niet aangestuurd door de constante, maar ik doe het als volgt:

Envelope out --> mixer in
constante out --> mixer in

mixer out --> filtermodule cutoff in

Ik mix de 2 signalen waardoor de constante als een negatieve offset werkt.

Waar het mij om gaat is zodra je een envelope aan je cutoff in hangt, je de normale cutoff knop helemaal dicht kan draaien maar het filter niet helemaal dicht gaat.
Dit werkt okay, totdat je de constante op een flinke negatieve waarde instelt. De filter klapt helemaal dicht maar daarna vliegt ie helemaal open. Op de Nord modular classic deed ik dit ook en daar werkte het wel (filter dicht = filter dicht).

Je tip van een amplifier met waarde < 1 zal ik eens proberen, als ik er zo over nadenk zou dat moeten kunnen werken.

Over de classic en filter open: Ik kwam dit tegen als ik de key tracking op nul zette volgens mij. En dat was met het laatste (3.03) OS. Doordat de filter module 2 modulatie inputs had op de cutoff hing ik de envelope aan de ene en de constante aan de andere. Dit werkte prima!

Maar thanks voor de tip m.b.t. die amplifier ik hoop dat dat het oplost.
:okdan:
-C-

-C-

Je kunt lessen nemen bij Rob Hordijk. Per slot is hij ook de schrijver van de Manual, dus hij weet er aardig wat van. Over het aantal lessen en de prijs is altijd wel wat te regelen. Pb mij voor meer informatie.

Wout

Back