KORG Drumlogue

oh ja daar heb ik hem ook gekocht trouwens.

Als mn eurorack modules af zijn zit ik te denken om twee drumlogues in kosmo formaat te racken met wat van lookmumnocomputer modules. Maar dat zal wel 2027 worden.

Ja die 319 was echt een steal. Is-ie echt geflopt dat hij nu wordt gedumpt en niet meer wordt ondersteund? Hij heeft z'n quirks, maar zeker fijn ding

Ik heb er aardig wat uurtjes inzitten en mijn conclusie is dat ze er een beetje teveel reikwijdte binnen de settings /parameters hebben. Door de teveel reikwijdte kun je hem snel flop laten klinken. Maar tis eigenlijk een heel veelzijdig ding maar niet een ding waar je blind mee naar een optreden kunt gaan zoals een 808/909 tenzij je echt veel geoefend hebt en jou sound hebt. Zelf zet ik bijvoorbeeld de digitale transients uit op het analoge gedeelte. En heb ik met de userengine een dikke complimentaire kick gemaakt die ik synchroon met analoge kick laat lopen. Althans iets met shuffle.. dus dit ding kan lekker klappen maar niet out of the box. Ook de gainstaging en je master (ik gebruik poutoushaper) moet je echt conceptueel inzetten dus ja eigenlijk lastige bak 😂

Laatst gewijzigd:
Ik heb er aardig wat uurtjes inzitten en mijn conclusie is dat ze er een beetje teveel reikwijdte binnen de settings /parameters hebben. Door de teveel reikwijdte kun je hem snel flop laten klinken. Maar tis eigenlijk een heel veelzijdig ding maar niet een ding waar je blind mee naar een optreden kunt gaan zoals een 808/909 tenzij je echt veel geoefend hebt en jou sound hebt. Zelf zet ik bijvoorbeeld de digitale transients uit op het analoge gedeelte. En heb ik met de userengine een dikke complimentaire kick gemaakt die ik synchroon met analoge kick laat lopen. Althans iets met shuffle.. dus dit ding kan lekker klappen maar niet out of the box. Ook de gainstaging en je master (ik gebruik poutoushaper) moet je echt conceptueel inzetten dus ja eigenlijk lastige bak 😂

Weet niet helemaal wat ik me bij 'flop klinken' moet voorstellen, maar dat het geen livebak is, lijkt me duidelijk, daarvoor zit er teveel menuduiken en shiftdrukken in, is niet alles even logisch, zijn de volumeknoppen te iel, en de hands on controlers te beperkt - laat staan dat de shiftfuncties zelfs in het licht al niet leesbaar zijn :-) Daarom wel een fijne uitdaging en zowel goed om erbij te hebben, of als muziekmaakstarter.. Zou er alleen nooit de oorspronkelijke prijs (600 euro) voor hebben betaald

Blijft een raar ding die Drumlogue. Ik vraag me nog steeds af waarom je die zou kiezen terwijl er zoveel andere en betere(?) drumcomputers in dezelfde price range zitten, zeker als je tweedehands meerekent. Hij klinkt niet echt top, schijnbaar heeft 'ie nogal noise en sloppy timing en volgens mij was de sequencer ook niet je van het. Het enige dat hem echt anders maakt dan andere drumbakken is die SDK en user oscillator shizzle, maar ik begrijp dat zelfs dat matig gesupport is en niet compatible met de andere toestellen uit de Logue range. Zelfs op de piek van mijn drumGAS is het nooit echt een kandidaat geweest voor mij.

Blijft een raar ding die Drumlogue. Ik vraag me nog steeds af waarom je die zou kiezen terwijl er zoveel andere en betere(?) drumcomputers in dezelfde price range zitten, zeker als je tweedehands meerekent. Hij klinkt niet echt top, schijnbaar heeft 'ie nogal noise en sloppy timing en volgens mij was de sequencer ook niet je van het. Het enige dat hem echt anders maakt dan andere drumbakken is die SDK en user oscillator shizzle, maar ik begrijp dat zelfs dat matig gesupport is en niet compatible met de andere toestellen uit de Logue range. Zelfs op de piek van mijn drumGAS is het nooit echt een kandidaat geweest voor mij.

Noem een andere hybride drumbak met deze uitgebreide mogelijkheden voor 319 euro? Sure er is beter spul, maar probeer anders gewoon uit, ipv aannames en veronderstellingen. Is best wat op het ding aan te merken (zie deze thread) maar noise en timing? Fake news.

Lang verhaal kort. Ik verkies hem wel boven de Elektron Machinedrum uw.

Noise kan ik me niet herinneren en wat betreft midi, hij is niet goed genoeg als master als je strakker spul hebt staan.

Wat leuk is aan de Drumlogue is juist dat ie apart is. Vergeet niet dat je er ook 2 sample slots in hebt.

Laatst gewijzigd:
Ik heb wel gemerkt dat er een digitale ruis kan ontstaan met verschil in powersupply maar daar kom ik op terug in het topic Drumcomputer ontleden. Ik denk dat Korg daar een steekje heeft laten vallen.
Het internet vergeet nooit :D

Ja maar dat kan met elk apparaat toch? Verschil in powersupply is een ding. Als je goed leest staat er "ik denk dat korg daar een steekje heeft laten vallen" Maar begrijp goed ik ben nog niet eens toe aan het begrijpen van een oscilloscoop.

toevoeging:
Het grootste brom/glitch probleem dat ik heb ervaren was met de output weer met de input feedbacken.

Als ik terugkijk op producten die echt een probleem met de voeding hadden waren dat de Uno synth Pro/x en de Erica synths edu Labor.

Laatst gewijzigd:
Oh dan heb ik het niet goed begrepen ... vooral ook omdat je specifiek zegt dat Korg een steekje heeft laten vallen.

Ik heb gister mooie resultaten gehaald door de kick to low pass filteren, accent helemaal uit en op dezelfde steps de hi Tom als accent, transient in te zetten. Hierdoor krijg je veel meer dat analoge resonanti vibe. Ben benieuwd naar andere ervaringen .

Vanmorgen een mono Jack naar twee keer mono gemaakt met behulp van 2 diodes 4.7v om zo mono outputs weer de stereo in te knallen. Ik hoef de input nu ook niet meer enorm terug te draaien.

IMG_6773.jpeg

Ok, Na 2x die 10.000 uur regel besef ik me nu dat je elke sound high pass kunt filteren om zo het laag eruit te filteren wat je niet wilt en je mix in de Drumlogue beter te krijgen..
Tsjong jonge.. Dus wat je standaard in je daw doet zeg maar :D

Eerlijk zeggen, wie deed dit al?

Laatst gewijzigd:
Op de modor dr2 deed ik dat vanaf t begin ik m had. Cool eh die functie

Ja beter! tis bij mij zo dat ik de eerste week gewoon effe ging checken hoe het eigenlijk werkt maar ik richte me voornamelijk op kickdesign. Dus zo analoog mogelijk want dat moest beter. Ook een periode alles via individuele outs dus dan werk je anders. Maar nu met die nieuw master plug-in Poutoushaper vind ik het juist weer tof om wel alles door de master te gooien. Dus ja dan verandert er wel wat.

Maar sinds os1.3 kun je dus ook je vca per spoor instellen en nu met dat filteren als je wel veel resonantie doet en highpass krijg je een sublaag maar daar komt die Motion stepped vca weer mooi handig inzetbaar…
Maargoed het is eigenlijk een complexe plug-in zonder scherm. 🥳.

Mijn ge-herschikte conclusie is vandaaag.
Het is juist wel een goede live bak! Maar tracks bouwen doe je in je studio en live moet je het houden met beetje muten/loopen en wat nog meer aan knoppen die goed bereikbaar zijn.. de rest in menu is met teveel range dus leuk voor design maar niet live daar zijn de mogelijkheden te extreem voor en ga je sweetspots zoeken lijkt me niet handig.

Ps @klinkske zou jij een paar 32 bit 48kHz kicks van de Modor willen opnemen en aan deze groep doneren? Leuk om te testen

In het kader van de 10.000 uurregel (alsof ik daar genoeg aan heb...) en achter basale functies komen; tijdje geleden uitgevogeld waarom het me maar niet lukte meer dan 128 usersampels in de drumlogue te krijgen...

Vooruit, hier een gratis verdubbeling! Gebruik je EXP! voor verdubbeling samples ;)
Wel zelf even een folder aanmaken zoals in plaatje en in Samples plaatsen.

Screenshot 2025-09-12 at 14.09.07.png

Ik heb er sinds gisteren een paar uur mee kunnen pielen. Ik vind het best een leuk ding, maar:

- De drive op de kick is al heel snel lelijk.

- Waarom geen drive op de snare?

- Analoge hi-hats waren toch fijn geweest, ik vond die op de Volca Beats bijvoorbeeld niet vervelend. De kick was op de Beats overigens ook helemaal niet slecht.

- Geen tune pot op de OHH, wat betekent dat als je beide sampleslots al hebt bezet je dus niet direct de tune van je OHH of Ride direct kan tweaken, maar eerst de part moet selecteren.

- De samples zijn zo-zo maar ergens hou ik wel van knullige samples

- De reverb kan me tot nu toe niet erg bekoren

Verder vind ik het wel fijn dat de geluiden redelijk tam zijn. Fijn voor jazzachtige drums of om verder te processen. Qua sequencer is het niets bijzonders, maar zo'n Elektronsequencer doet het toch niet voor mij. Zoveel bijzonders hoef ik ook niet niet sequencen. En ik snap de taal en workflow van Korg altijd vrij snel, da's ook fijn.

Ik denk dat ie nog wel een tijdje blijft. Ik hou ook gewoon heel erg van drumcomputers, dus ben snel tevreden.

De stock reverb is ook zeer matig.
Tsja die kick, zodra je daar mee gaat rommelen, op sommige is de drive een zijdezachte resonantie op andere onhoorbaar.. ik denk dat hier een settings chart voor moet komen haha
Als je SWEEP en SW.TIME beide op 0 zet en Hold op 3 dan is de drive heel mooi vind ik.

Ipv DRive voor SD heb je SNAPPY, er zitten wat lo fi transients in de part. Vind die wel nice eigenlijk

Laatst gewijzigd:
Back