KORG Drumlogue

Blijft een raar ding die Drumlogue. Ik vraag me nog steeds af waarom je die zou kiezen terwijl er zoveel andere en betere(?) drumcomputers in dezelfde price range zitten, zeker als je tweedehands meerekent. Hij klinkt niet echt top, schijnbaar heeft 'ie nogal noise en sloppy timing en volgens mij was de sequencer ook niet je van het. Het enige dat hem echt anders maakt dan andere drumbakken is die SDK en user oscillator shizzle, maar ik begrijp dat zelfs dat matig gesupport is en niet compatible met de andere toestellen uit de Logue range. Zelfs op de piek van mijn drumGAS is het nooit echt een kandidaat geweest voor mij.
Ik snap deze gedachtegang heel goed. Het is een drumcomputer die je op een bepaalde manier, ondanks alles, leuk moet vinden. Want het is ook gewoon een rare bak waar je heel veel op kan aanmerken.

Die user osc e.d. zijn leuk, maar door hoe alles getweakt kan worden is het ook weer geen groovebox te noemen waar je lekker live op kan spelen en tracks op kan maken. Is er überhaupt al de mogelijkheid om akkoorden te spelen en is er dan ook een polyfone plugin?

Ik had persoonlijk liever gezien dat ze volledig op het drumgedeelte hadden gefocust: meer samples, meer analoge sounds, directer tweaken etc.

Toch rare vogels bij Korg.

Ik wilde vandaag mn poly on off mode op de drumlogue checken maar mn usb van controller heeft het begeven :/
Was daar nog nooit aan toegekomen. Zo wel gaaf zijn als de kick al is het mono chromatisch als bass gespeeld kan worden.. moet ik ook nog checken.

Het minst vind ik de belettering die is amper te lezen. Verder vind ik hem steeds leuker worden en krijg je ook memory waar te drukken zonder echt nadeken.
Wat betreft samples. Dat beperkt zich niet tot SP1 en SP2. In totaal kun je in 8 slots eigen samples zetten. Zelf haal ik echt wel goede resultaten met gewoon goed bronmateriaal sample die in audacity van zogenaamd a la sp1200 van 33 toeren naar 45 te zetten en dan exporteren. Dit maakt ook de sample kleiner in DATA. En dan is het leuke gedeelt de tuning knop van SP1/2

Laatst gewijzigd:
Dat beperkt zich niet tot SP1 en SP2. In totaal kun je in 8 slots eigen samples zetten.
Ah ja! Je kan gewoon een andere bank selecteren, natuurlijk. Maar het feit blijft dan dat je een channel met tune moet opofferen voor het 'extra' geluid dat je direct wil kunnen tunen. Op zich overkomelijk.

Verder is het eigenlijk ook wel raar dat de snap van de snare standaard een sample is. Kunnen ze niet gewoon een goede snare met white noise bouwen bij Korg of is dit ook weer een besparing op een bepaalde manier? De snare zonder snap is eigenlijk als een soort tom/rim bruikbaar.

Laatst gewijzigd:
Er zit best wel een goede noise in de Multi sectie. Je zou de SD ook als transient voor de BD kunnen gebruiken zonder snappy. (denk wel dat dit een besparing is geweest)
Verder experimenteer ik ook Transients aan uit of laag hoog volume per kick.

Maar kwa besparing, uiteindelijk heb je wel 11 parts.. en 4 dedicated outs en 6 als je main L/R panned. Ik heb ook een tijdje de regel gehad max 4 parts gebruiken en de kick bijvoorbeeld uit de multiengine met FM. Dat is toch wel interessant.

Na al die tijd dat ik hem heb, ben ik vandaag pas met de RANDOMIZE bezig gegaan :)

Ik heb met de Randomize even wat Drumlogue kick opnames gemaakt, dus niet mn best gedaan maar wellicht geinig om je kick mee te layeren.
De samples zijn van virtueel van 33rpm naar 45toeren getrokken om ze kleiner te maken. In je sample slot kun je ze lekker TUNEN!

In 48kHz 32bit opgenomen.
P.s zelf wel opknippen nog aub en zet je DAW op 32bit 48kHz ivm niet weer hoeven te converteren.

Attachments

• 002_DLBD_.wav
    2,6 MB
  • 003_DLBD_.wav
    2,1 MB
  • 004_DLBD_.wav
    6,1 MB
  • 005_DLBD_.wav
    2,3 MB
  • 006_DLBD_.wav
    1,6 MB
  • 007_DLBD_.wav
    2,4 MB
  • 008_DLBD_.wav
    7 MB
  • 009_DLBD_.wav
    6,4 MB
  • 010_DLBD_.wav
    7,4 MB
  • 001_DLBD_.wav
    3,7 MB
Deel 2
P.s zelf wel opknippen nog aub en zet je DAW op 32bit 48kHz ivm niet weer hoeven te converteren.

Attachments

• 011_DLBD_.wav
    5,2 MB
  • 012_DLBD_.wav
    4,9 MB
  • 013_DLBD_.wav
    3,9 MB
  • 014_DLBD_.wav
    3,9 MB
  • 015_DLBD_.wav
    3,9 MB
  • 016_DLBD_.wav
    3,9 MB
  • 017_DLBD_.wav
    2,1 MB
  • 018_DLBD_.wav
    3,3 MB
  • 019_DLBD_.wav
    3,6 MB
Nog 4 kicks uit de LILLIAN synth gesampled in 32bit PCM. Deze zijn ready to use. (wel van 33 naar 45rpm ook)

Attachments

• 059_LillianKicks_1.wav
    82,8 KB
  • 060_LillianKicks_2.wav
    81,4 KB
  • 061_LillianKicks_3.wav
    75,5 KB
  • 062_LillianKicks_4.wav
    82,3 KB
Ik heb de drumlogue voor het eerst aan de DAW (Logic Pro) gehangen via USB. Zo gauw ik echter een external midi track (compleet leeg, zonder midi events) aan de drumlogue toewijs begint de drumlogue te transponeren en gek te doen. Zijn er nog bepaalde settings in drumlogue die relevant zijn om lekker te integreren met een DAW, logic in het bijzonder?

Dus je stuurt alleen clock en je drumlogue staat op midi usb ? Ik kan me vaag herinneren dat ik geen fan was van usb gebruik in het begin heb je os 1.3?

Thanks. Yep alleen clock met DL op midi usb. Nieuwste OS erop. Zal morgen eens kijken wat met din-midi gebeurt. Wil eigenlijk alleen maar dat de DL als slave van logic start-stop-rewind en tempo meekrijgt.

@synthman in de DL moet in MIDI RX / TRANSP op ON staan. (dit geeft start stop signaal) zonder dit aan krijg je wel clock maar loopt dan scheef.

Zo heb ik het in even snel in ableton gezet over usb.

Screenshot 2025-09-27 at 13.49.06.png

ik heb ook even de metronoom van Ableton 11 en drumlogue aangezet en loopt super strak, beter dan ik me herinner.

Laatst gewijzigd:
@synthman in de DL moet in MIDI RX / TRANSP op ON staan. (dit geeft start stop signaal) zonder dit aan krijg je wel clock maar loopt dan scheef.

Bekijk bijlage 3865377

ik heb ook even de metronoom van Ableton 11 en drumlogue aangezet en loopt super strak, beter dan ik me herinner.
thanks. helaas vandaag toch geen tijd gehad om de studio in te gaan, hopelijk morgen even proberen!

Bekijk bijlage 3865377

Top! Die 'GLOBAL setting --> MIDI RX --> TRANSP op ON' heeft het gefixt:okdan:. Loopt strak mee met Logic nu en kan ook terwijl die van USB clock krijgt nu on the fly terwijl sequencer loopt patterns wisselen.

Is er niet iemand die net zo'n editor als voor de TR-1000 voor de Drumlogue kan maken?

Screenshot 2025-09-30 at 09.40.01.png

Net even test gedaan, ik had main out met xlr in mn ssl12 gepropt omdat ik dacht dit beter zou zijn..
Maar het klinkt vele malen beter om gewoon TS kabels te gebruiken en in je instrument channels te gooien.. zal een impedantie ding zijn!

Even snelle jam gemaakt.. met de resonator .unit even wat dingen proberen..Geen post processing. 100% Drumloge en SSL12 geluidskaart.

Laatst gewijzigd:
Ja het word steeds beter, poutoushaper op de master op Atan setting. En ik heb uitgezocht dat mijn ssl12 1mega ohm instrument inputs heeft en daar gaat de drumlogue heel goed op. Main op max 1000.

Back