Waarom bad practice? Net als @cajmere heb ik een standaard ableton brick wall limiter op de master bus staan, ook als bescherming voor mijn oren en eventuele beschadiging van mijn monitors (hoewel ik denk dat mijn Adams wel wat kunnen hebben). Ik werk altijd met een ruime headroom (-6db met sonarworks plug-in off, en -10 a -12db met de plug-in aan). ik gebruik het dus niet om clipping etc te voorkomen, maar juist om bv door een onverwachte feedback loop niet het bloed uit mijn oren te laten stromen.
Je kunt natuurlijk ook gewoon mixen op normale volumes. Beter voor je oren en je mixes.
, maar da‘s altijd maar kort. Het gaat mij echt om de protectie, met name tegen feedback routing issues (is me meer dan eens overkomen). Dus de limiter die ik ingesteld heb wordt 99.9% nooit ook maar in de buurt geraakt. Ik kan me niet voorstellen dat er daardoor een waarneembare kleuring optreedt, puur om het feit dat die door de plugin gaat, kom op, zo spannend is een limiter volgens mij echt niet (en die ableton stock limiter al helemaal niet).
, maar sinds ik die limiter erop heb zitten is me een degelijke loop nog wel eens gebeurt, en toch heb ik het idee dat het daar tegen helpt.
) maar om de bestemming.
ben zelf de limiter in dit geval.