Welke DAW(s) hebben/gebruiken jullie?

....maar ja een super-daw waar echt alles in zit zullen we wss nooit zien.

Mijn zoon maakt muziek met FL Studio. Daarvoor kun je makkelijk scripts schrijven en downloaden, om bijvoorbeeld van een joystick een midi-controller te maken. Of de Push compatible te maken met FL Studio. Zo gebruik hij nu ook mijn Studio One-controller met FL. Dat werkt goed en daar zit een hele community achter.

In mijn eerste dagen FL en Magix. Nu Reaper. Kan wel zeggen dat ik echt alleen de basis dingen gebruik. Al die updates van Reaper.... IK doe ze wel maar geen tijd/zin om te bekijken wat er nu weer nieuw is.Ik gebruik nu ook VCV als een daw.
Aan jou en andere Reaper-gebruikers: gebruiken je Reaper dan vooral als veredelde multitrack recorder? Of maak je echt hele tracks met clips, samples, vst's enz?

Ik gebruik Reaper voornamelijk als multitrackrecorder. Maar knip en plak er soms ook wel veel in. Gebruik Reaper ook voor mixen en masteren.
maar speel de instrumenten wel allemaal zelf.

Als ik iets iets elektronisch maak dan gaat alles via hardware. Mijn centrale punt van mijn set is mijn elektron tonverk en gebruik dan nog een digitone en wat andere synths. En die stuur ik dan als een track naar Reaper. Ik hoop dat Overbridge voor tonverk binnenkort beschikbaar is. Dan maakt het nog wat makkelijker dan kan ik de multitracks gelijk naar Reaper sturen en alles afmixen.

Reaper vind ik vrij kaal met vst(plugins) maar ik heb zelf heel veel plugins.

Aan jou en andere Reaper-gebruikers: gebruiken je Reaper dan vooral als veredelde multitrack recorder? Of maak je echt hele tracks met clips, samples, vst's enz?
Alleen als multitrackrecorder en mixer.
Als het creatief wordt, dan pak ik andere DAWS erbij. Daar vind ik Reaper minder goed in.
Ik zag wel dat iemand een 'producers template' gemaakt had voor Reaper, maar ben niet in de details gedoken.

Reason en Ableton Live zijn voor mij genoeg creatieve speeltuinen en Reaper is mijn perfecte multitrack recorder en mixer.

Ik gebruik Reaper voornamelijk voor multitrack recording. 6 tracks vanuit mijn externe audio interface, soms wat midi (keyboard, windcontroller) erbij met vst's en soms een vst die zelf geluid produceren. Ik heb daar voldoende aan voor mij op ambient gerichte setup. Weleens Bitwig overwogen. Maar ja..... dat kost weer wat extra knaken en wat extra dagen op Bitwig onder de knie te krijgen. Ben bang dat ik dan weer meer met techniek dan met muziek bezig ben.

Vroeger begonnen in een MS-DOS versie van Cakewalk, toen een tijdje een gekraakte versie van Nuendo gebruikt totdat ik van computer veranderde.

Ik draai nu Ableton Live versie 10 en heb niet direct de behoefte om te updaten, want ik haal er toch niet uit wat erin zit.
Samen met een Push 2 geeft het de functionaliteit die ik nodig heb: een soort digitale tape recorder.

Geen enkele DAW geeft me het overzicht dat ik zoek: er staat altijd zoveel andere meuk op het scherm, die ik helemaal niet hoef te zien als ik de structuur van m'n track aan het opzetten ben. Da's wel de pest als je met muziek bezig bent en visueel bent ingesteld, i.p.v. auditief.
Misschien toch 's een grotere monitor op m'n laptop aansluiten...

Geen enkele DAW geeft me het overzicht dat ik zoek: er staat altijd zoveel andere meuk op het scherm, die ik helemaal niet hoef te zien als ik de structuur van m'n track aan het opzetten ben. Da's wel de pest als je met muziek bezig bent en visueel bent ingesteld, i.p.v. auditief.
Ik vind Reason daar altijd heel sterk in. Mits je meerdere monitoren hebt idd.
Drie losse schermen, daardoor alle drie redelijk clean.
1. Rack met alle instrumenten / fx etc.
2. Sequencer
3. Mixer.
Dat mis ik bij Ableton Live heel erg.
Wat een beroerde UI is dat.
(alles went, I know, maar toch)

Laatst gewijzigd:
Knipperdeknip

In Reaper kan je interface helemaal naar je hand zetten. Dus ook heel minimaal maken. Geen idee of andere daw's dat ook kunnen.

In Reaper kan je interface helemaal naar je hand zetten. Dus ook heel minimaal maken. Geen idee of andere daw's dat ook kunnen.
Ja, en dat is direct mijn grootste klacht over Reaper.
Je kunt zo ongeveer alles customizen, waardoor jouw Reaper compleet anders werkt en er uitziet als mijn Reaper.
En met elke nieuwe update komen er zoveel functies bij, dat ik de moeite niet eens meer neem om me er in te verdiepen.
Persoonlijk heb ik liever een set aan tools en looks waar je je 'aan moet wennen' en daarna is het gewoon hoe het is.
(verder geen klagen over Reaper hoor, ik gebruik het erg vaak)

Reaper voor alles hier, VSTs, VSTi's, midi, audio, arrangement, mixing, sampling, zalige DAW, ik ken niks dat zelfs maar in de buurt komt. Ik zou er heel lang over kunnen doorgaan wat er zo fantastisch aan is, maar het allerbeste is hoe weinig resources het verbruikt in vergelijking met andere DAWs.
1776445229731.png

1776445329296.png

Back