Hoe neem je video en audio op voor youtube, vimeo etc

demian

Ojee
Ik kom er niet uit, zoiets simpels, hoe neem ik video en audio / muziek op (dus niet via de mic van de telefoon of wat dan ook) en hoe synchroniseer ik dat?

Dat vraag ik mij nu af.

1. Is je vraag gebaseerd op eigen apparatuur of in theorie?
2. Gaat het om live video of opgenomen?

Simpel gezegd bij opgenomen: Neem video (met audio) op en losse audio, dan kun je achteraf de losse audio onder het spoor van de video leggen en dan de video-audio muten.

Het gaat idd om live spelen en daarvan video en audio opnemen en dat syncen.

Dus het is een kwestie van, in mijn geval, telefoon filmpje laten maken, in daw de audio recorden, dan exporteren en samenvoegen?

Waarmee voeg je het makkelijk samen? ik heb een licentie op de gehele Adobe suite, daar zit Premiere ook in, maar dat lijkt me niet makkelijk om effe snel te doen?

Afhankelijk van de situatie gebruik ik verschillende apparatuur, maar in principe beeld met mijn camera en audio met mijn recording mixer of portable recordertje (Zoom H2).
In iMovie haal ik de betreffende bestanden binnen en probeer ik beeld en geluid zo goed en zo kwaad op het oog te synchroniseren.
Als ik de audio ook via de speakers afspeel is dat ook te horen op het audiokanaal van het videobestand en kun je de boel gemakkelijker gelijk trekken.

Ik prik een bakje in mijn telefoon. Voer dat audio vanaf de mixer. En klaar. Statiefje. Voeding voorzien voor de telefoon en geen nabewerking nodig. Hoe bakje heet moet ik opzoeken. Ben nt thuis. Kost pakweg 50 euro en geen saai gedoe meer op je pc.

daar zit Premiere ook in, maar dat lijkt me niet makkelijk om effe snel te doen?
Zodra je ff een uurtje pakt om wat YouTube tutorials te bekijken over première, is het daarna heel makkelijk om ff snel te doen.

ik film met de GoPro en audio via mixer of daw. Daarna in première de video laden in een ‘sequence’. De los opgenomen audio eronder zetten. Aan de waveforms kan je al ongeveer zien , om dat goed te zetten, maar met wat schuiven en in/uit zoomen zorg je voor een perfecte match. Exporten en klaar is Kees.

die basis is volgens mij redelijk makkelijk onder de knie te krijgen, zeker als je met Adobe programma’s als Photoshop of illustrator al overweg kan. Video editten heeft alleen zoveel andere mogelijkheden dat het even overweldigend of ‘te ingewikkeld’ kan lijken, maar uiteindelijk valt dat (iig voor de basics) reuze mee :)

gewoon beeld en geluid appart opnemen.
ff je handen 1 malig klappen zodat je daar je beeld en geluid mee kan synchroniseren.
je kan ook meerdere hoeken opnemen met meerdere telefoons en dan cuts maken in je video edit programma.

Ik neem op met een zoom h5 of h6 recorder en een camera en/of teleoon. Vervolgens editten in premiere pro.
Premiere is idd best wel makkelijk als je even de basics weet.

En ff in het begin een klapperboord gebruiken om audio en video makkelijker te kunnen syncen ;)

Met de iPad, waar ik een app op heb, genaamd ProMovieRecorder.Deze app kan opnames maken met een externe geluidsbron.
Aan de iPad heb ik een kabeltje waarmee ik een usb connector creëer waar ik een Behringer UCA-2 audio module kan gebruiken als microfoon/line input voor m’n iPad.
Dit is de omslachtige maar beste manier voor mij.
Maar meestal zet ik gewoon m’n versterker wat harder en gebruik ik de microfoon van telefoon of iPad tijdens het filmen.

Ik neem op met een zoom h5 of h6 recorder en een camera en/of teleoon. Vervolgens editten in premiere pro.
Premiere is idd best wel makkelijk als je even de basics weet.

En ff in het begin een klapperboord gebruiken om audio en video makkelijker te kunnen syncen ;)

Ik heb wel eens een animatie met audio met After Effects gemaakt, zoals ik het lees zal ik toch 's met Premiere wat gaan proberen, daarnaast werk ik soms ook wel met Illustrator, maar dat heeft weinig met audio te maken. Al kan je daar wel leuke graphics mee maken weer die je weer kan gebruiken in filmpjes, hmm ja. Ik zie wel mogelijkheden.

Dank voor alle tips tot nu toe, en laat vooral weten wat jullie nog meer doen, altijd leerzaam. :-)

OBS wou ik ook al zeggen. Daar neem ik video van verschillende sources mee op (telefoon en iPad) en het geluid via m'n geluidskaart. Ik weet niet precies wat je wil want dag kan nogal een verschil in oplossingen maken. Je kan heel veel met obs qua aankleding van je video. Het uitzoeken waard.

Wat ik wil is het opnemen van beeld tijdens spelen met mijn spullekes, de audio opnemen in hoge kwaliteit en dat samenvoegen.
Ik heb alleen een Android telefoon tot mijn beschikking, of eventueel een oude gare iPhone, dat beeld opnemen zal wel lukken denk ik, de audio zou ook moeten lukken.
Ik dacht dat ik beeld en audio tegelijk met 1 'iets' moest opnemen, maar dat is natuurlijk helemaal niet nodig. Dat is een beetje wat af vroeg, hoe doen jullie dat.
Nog een andere vraag, hoe zeg je je telefoon, of camera vast, gebruiken jullie een statief, plakken of hangen jullie het ding ergens aan vast, hoe?
Ik zie wel wat leuke amateuristische oplossingen voor me, maar ben toch benieuwd hoe jullie dat doen. :D

Adobe Premiere is heel makkelijk. Dus de software heb je al. Wellicht dat je even een instructie filmpjes bekijkt op YouTube, en gaan :)
Denk dat dat 't wel gaat worden, idd omdat ik het al heb, misschien dat ik eerst AfterEffects ga proberen omdat ik daar al eerder eens iets mee heb gemaakt wat best goed gelukt was alleen was de insteek daar anders, een animatie maken op een stukje muziek. Wat ik nu wil is eigenlijk veel eenvoudiger, maar ik zag 't effe niet..
Ik zat er vooral mee, hoe maak ik een video bron bestand and hoge kwaliteits audio file, en, hoe mix ik dat vervolgens samen.

Statief dus. En heel professioneel iphone in de juiste richting fixeren met ductape. :)

Wat je kan doen (heb ik ook voor m'n telefoon) een klem voor bijvoorbeeld op je microfoonstandaard (als je die hebt), zoeits als onderstaand:
Mr.Power Universal Microphone Mic Stand Phone Holder for iPhone Samsung  Smart Phones (Phone Holder): Amazon.ca: Musical Instruments, Stage & Studio1487 × 1500

ik gebruik OBS Studio met een plugin voor USB telefoons en een app die daarbij hoort = dan ineens camera.
ook een oude en een wat nieuwere webcam, Het hardware apparaten geluid komt via een mixertje binnen in mijn externe audio ding op in 3 en 4 en OBS voegt alles automagisch samen tot een mkv-tje. eigenlijk is dus alles USB...
Ik gebruikte OBS eerst voor beta test projecten en instructie. en yep ook een auto telefoonhoudertje met klem.

Back