Hoe neem je video en audio op voor youtube, vimeo etc

Ik prik een bakje in mijn telefoon. Voer dat audio vanaf de mixer. En klaar. Statiefje. Voeding voorzien voor de telefoon en geen nabewerking nodig. Hoe bakje heet moet ik opzoeken. Ben nt thuis. Kost pakweg 50 euro en geen saai gedoe meer op je pc.
Hoe heet dat bakje van jou? Hier vandaag een shitload aan gezeik mee gehad. Wát ik ook probeer, incl, adapterkabeltje (Rhode SC-4), settings, alles.. ik krijg géén externe audio onder mn filmpjes op galaxy s7, galaxy s9, honor 7x, iphone.... allemaal geprobeerd en NIX! Ik wil al rondlopend audiobronnen kunnen filmen maar nada. Zit nu zelf te solderen maar daar word je ook niet blij van. /irritatiemodus

Ik render altijd de MP3. Die plak ik in een simpele video-editor en daar plak ik dan beeld overheen. De video exporteer ik als MP4. Dan weet ik zeker dat het geluid goed is 👍

Hoe heet dat bakje van jou? Hier vandaag een shitload aan gezeik mee gehad. Wát ik ook probeer, incl, adapterkabeltje (Rhode SC-4), settings, alles.. ik krijg géén externe audio onder mn filmpjes op galaxy s7, galaxy s9, honor 7x, iphone.... allemaal geprobeerd en NIX! Ik wil al rondlopend audiobronnen kunnen filmen maar nada. Zit nu zelf te solderen maar daar word je ook niet blij van. /irritatiemodus

Deze app geeft je de mogelijkheid een externe geluidsbron te kiezen.

Je kunt het zo gek maken als je wilt.
Het makkelijkst is om video en audio tegelijk op te nemen, maar dat is niet altijd mogelijk (camera moet daar geschikt voor zijn, meestal via een 3.5mm input ) en soms wil je nog even wat 'doen' met je performance (beetje compressie, eq etc.) en dat kan niet als je op die manier werkt.
Stel dat je dit wil, dan 'moet' je dus een camera kopen met een mic input en daarna lijntje leggen van je mixer naar je camera. Dan neem je beeld en geluid tegelijk op.

Stel dat je de 2 gescheiden opneemt (beeld en geluid), dan heb je dus een extra stap.
Die twee samenvoegen in een video editor.
Ik gebruik zelf vaak Sony Vegas Pro 14 (ooit een x illegaal gevonden ergens), maar de laatste tijd vaak Davinci Resolve (gratis, wel even in verdiepen, want die kan super veel) om dit te doen.

Voordeel van de tweede methode is dus dat je nog even wat kan masteren aan de geluidsopname voordat je hem er onder gooit.
En je kunt met 'elke' camera filmen.
Geluid neem ik zelf gewoon op via de DAW.

Een tip is om voordat je echt begint te spelen, alvast de opname op de camera en de DAW (oid) te starten en even jezelf te filmen terwijl je een kort geluid een paar keer aanslaat. Ik gebruik zelf vaak een kick hiervoor.
Dan heb je een goede richtlijn om beeld en geluid te syncen.
Je ziet in de meeste editors de waveform van de camera microfoon (die registreert jouw aanslagen op de pads of toetsen ook als geluid) en de waveform van de opname.
Als je die dan uitlijnt, staat alles in sync.

Hier zie je dat ik dat doe (even wat kicks inspelen)

En een voorbeeld van hoe die sporen er uit zien in Sony Vegas:

Knipsel.JPG

Dit is een voorbeeld van drie bestanden (bovenste is audio, onderste 2 zijn van 2 video opnames) die ik dus o.b.v. de waveform heb gesynct.
Nu is dit niet een goed voorbeeld qua geluid, want dit was een track met weinig ritme, maar als je goed inzoomt kun je prima uitlijnen.
En als de camera en DAW dan maar door blijven opnemen, hoef je dat maar 1x te doen (uitlijnen).

Qua camera heb je heel veel opties en als de daar vragen over hebt, dan hoor ik het wel.

Een laatste optie is om het in 1x in de PC (Mac) te doen met een stukje software wat beeld en geluid samenvoegt. Daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar dat doe je met een 'webcam' (of camera die beeld via USB ondersteunt) en dus software die geluid en beeld live kan opnemen.

Ik heb afgelopen weekend precies dit gedaan. Hiervoor een oude GoPro 3 gekocht met een hoofdband. Dan heb je je handen vrij en je deelt de 1op1 view.
Daarna jammen met audio op Tape. Tape inladen en syncen met de video data. Effectje erover en online knallen.

Ik trap deze topic ff naar boven, ik ben weldra toe aan een recentere iphone en dan is mijn huidige IRIG 2 met minijack stereo obsolete. Ik dacht de

IK Multimedia iRig Stream

te kopen maar lees dat die stekker van hen gewoon uit dat ding uitvalt op de meest verkeerde momenten en t ding gemaakt is uit prul plastiek.

Alternatief? Ik ga sowieso niet met aparte video en audio werken, ik heb nog iets anders te doen :) Dus de iphone moet alles doen.

Audio en beeld sync leggen kan ook gewoon in Ableton Live en veel andere DAWs. En dan exporteren als video.

Vast, maar dat is de vraag niet :) Ik gebruik vaak niet eens n daw tijdens de opname vd video, zelfs niet erna.
Ik wil gewoon mijn iphone video opnames met deftig geluid in één take, hop, kabel inprikken in de iphone - sync deftig geluid en video.
Apple besloot de minijack uit de iphone te laten en ik vervloek ze er eeuwig voor maar er is geen alternatief vrees ik. net zoals er in een imac geen cd sleuf meer zit. bah :)

Vast, maar dat is de vraag niet :) Ik gebruik vaak niet eens n daw tijdens de opname vd video, zelfs niet erna.
Ik wil gewoon mijn iphone video opnames met deftig geluid in één take, hop, kabel inprikken in de iphone - sync deftig geluid en video.
Apple besloot de minijack uit de iphone te laten en ik vervloek ze er eeuwig voor maar er is geen alternatief vrees ik. net zoals er in een imac geen cd sleuf meer zit. bah :)
9B1FFA17-418E-40C8-837D-72A985DF8BD0.jpeg

Voor mijn iPad gebruik ik een Lightning naar USB adapter als hierboven, en in de usb prik ik mijn Behringer UCA-2 audio module. Gaat prima!

Kan je niet je huidige iRig met deze aansluiten op nieuwe iPhone? Lightning-naar-mini‑jack-adapter

Misschien ken je iemand die het adaptertje heeft liggen en er niks mee doet, van toen ze nog met elke telefoon mee geleverd werden. Ik zou dat eerst proberen :)

Dat zou wel fijn zijn, niet aan gedacht, ik heb ooit zo'n adaptertje gekocht van apple maar dacht dat t enkel output was. Dat zou nog eens n meevaller zijn (als ik t vind en t werkt)
dank!

(voor n echte nieuwe iphone werkt vast niet want die is vermoedelijk USB C of weet ik hoe t heet) - ik heb echter (alweer) t afdankertje vd vrouw qua phone - prioriteiten eh :)

Back