Je kunt het zo gek maken als je wilt.
Het makkelijkst is om video en audio tegelijk op te nemen, maar dat is niet altijd mogelijk (camera moet daar geschikt voor zijn, meestal via een 3.5mm input ) en soms wil je nog even wat 'doen' met je performance (beetje compressie, eq etc.) en dat kan niet als je op die manier werkt.
Stel dat je dit wil, dan 'moet' je dus een camera kopen met een mic input en daarna lijntje leggen van je mixer naar je camera. Dan neem je beeld en geluid tegelijk op.
Stel dat je de 2 gescheiden opneemt (beeld en geluid), dan heb je dus een extra stap.
Die twee samenvoegen in een video editor.
Ik gebruik zelf vaak Sony Vegas Pro 14 (ooit een x illegaal gevonden ergens), maar de laatste tijd vaak Davinci Resolve (gratis, wel even in verdiepen, want die kan super veel) om dit te doen.
Voordeel van de tweede methode is dus dat je nog even wat kan masteren aan de geluidsopname voordat je hem er onder gooit.
En je kunt met 'elke' camera filmen.
Geluid neem ik zelf gewoon op via de DAW.
Een tip is om voordat je echt begint te spelen, alvast de opname op de camera en de DAW (oid) te starten en even jezelf te filmen terwijl je een kort geluid een paar keer aanslaat. Ik gebruik zelf vaak een kick hiervoor.
Dan heb je een goede richtlijn om beeld en geluid te syncen.
Je ziet in de meeste editors de waveform van de camera microfoon (die registreert jouw aanslagen op de pads of toetsen ook als geluid) en de waveform van de opname.
Als je die dan uitlijnt, staat alles in sync.
Hier zie je dat ik dat doe (even wat kicks inspelen)
En een voorbeeld van hoe die sporen er uit zien in Sony Vegas:
Dit is een voorbeeld van drie bestanden (bovenste is audio, onderste 2 zijn van 2 video opnames) die ik dus o.b.v. de waveform heb gesynct.
Nu is dit niet een goed voorbeeld qua geluid, want dit was een track met weinig ritme, maar als je goed inzoomt kun je prima uitlijnen.
En als de camera en DAW dan maar door blijven opnemen, hoef je dat maar 1x te doen (uitlijnen).
Qua camera heb je heel veel opties en als de daar vragen over hebt, dan hoor ik het wel.
Een laatste optie is om het in 1x in de PC (Mac) te doen met een stukje software wat beeld en geluid samenvoegt. Daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar dat doe je met een 'webcam' (of camera die beeld via USB ondersteunt) en dus software die geluid en beeld live kan opnemen.