Goede tutorial voor techno productie: Underdog Electronic Music School

Maar dit is toch template techno? Goed hoe die het uitlegt hoor, maar dit is wel erg “me too” (als in minimaal 20 van dit soort tracks in de Beatport Top 100)
Dit was 15 jaar geleden leuk met Adam Beyer en consorten, maar nu toch wel “has been” ?

dit is wel erg “me too” (als in minimaal 20 van dit soort tracks in de Beatport Top 100)
Dit was 15 jaar geleden leuk met Adam Beyer en consorten, maar nu toch wel “has been” ?

Als dit 'has been is', wat is volgens jou dan 'de sound van nu' qua techno? Wat kom jij zoal tegen in de clubs? Ik ben wel benieuwd..

Je komt nog wel tegen in de clubs, net als trance en hiphouse, maar het is niet vernieuwend of zo, Techno is wel een beetje uitgerijpt. Ik ga tegenwoordig meer richting progressive electronica, mag allemaal wat vrijer en minder "gemaakt"
Dit is al zo vaak gedaan dat er geen eer meer aan te behalen is. Mijn smaak verschuift sowieso meer naar luistermuziek dan dansmuziek, zal ook wel met de leeftijd te maken hebben :D
Beatport Top 100 is vaak een aardige thermometer waar de trend heen gaat. Dit soort Techno blijft wel een constante, Ook in de melodic techno hoor weinig vernieuwends t.o.v bijv 5 jaar geleden.
In de hardere techno kan je net zo goed een Beyer plaat pakken in een set ga je stylistisch niet horen uit welke periode dit soort techno komt.

psies.... die stijl is niet 'has been'..

Hier Loco & Jam.. diezelfde sound hadden ze 10 jaar geleden ook.

Je komt nog wel tegen in de clubs, net als trance en hiphouse, maar het is niet vernieuwend of zo, Techno is wel een beetje uitgerijpt. Ik ga tegenwoordig meer richting progressive electronica, mag allemaal wat vrijer en minder "gemaakt"
Dit is al zo vaak gedaan dat er geen eer meer aan te behalen is. Mijn smaak verschuift sowieso meer naar luistermuziek dan dansmuziek, zal ook wel met de leeftijd te maken hebben :D
Beatport Top 100 is vaak een aardige thermometer waar de trend heen gaat. Dit soort Techno blijft wel een constante, Ook in de melodic techno hoor weinig vernieuwends t.o.v bijv 5 jaar geleden.
In de hardere techno kan je net zo goed een Beyer plaat pakken in een set ga je stylistisch niet horen uit welke periode dit soort techno komt.
Dat is het mooie van een goede artiest Je kan naar een Global Underground cd van
Sasha luisteren en die is tijdloos en nu nog steeds vernieuwend.

Dat is een goede workfkow als die voor jou werkt👌 maak je ook aantekeningen? vind ook courses van bijv FaderPro erg goed.
Absoluut, altijd. Ik heb een mapje met tientallen tutorials en screenshots in Google Docs. En van cursussen maak ik altijd Mindmaps. Ideaal om later snel wat op te zoeken. Ik plak de URL van de video er ook altijd bij, als de aantekeningen me toch niet helemaal duidelijk zijn.

een andere truuk van destijds is een dj mixer met micro input en talkback knop gebruiken,dan draai je gewoon die mic gain input helemaal open tot je hum hebt,snijd het hoog af van de eq en boost de bass,en dan gebruik je een of andere tom output van drumbox en dan dial je in het talkback level ducking effect zodat de hum meeswingt met het ritme ,haal het door een gruisig verb en mix output van de dj mixer met de rest ,zo heb je een rumble maker zonder een synth op te offeren.

Jawel, maar je moet wel oppassen dat het niet "paint by numbers" wordt. Dus je track een vergaarbak van zaken die je vet vindt en heb verzameld in tutorials. Zonder onderliggende inhoud.
Een track moet wel iets eigens hebben, identiteit.

Helemaal eens, maar het kan je wel helpen om de productie kwaliteit van je tracks omhoog te krijgen. Eerst liever goed kopiëren en begrijpen en dan je eigen touch er aan geven en verder experimenteren, dan blijven hangen op een bepaald niveau. Althans, zo werkt het bij mij :)

Heb je voorbeelden van tracks hiermee? Ik heb werkelijk nog nooit hiervan gehoord en kan mij ook niet herinneren dat er vroeger (veel) gebruik werd gemaakt van rumble. Volgens mij is het pas met de opkomst van de DAW opgekomen, zo rond het mileneumuem ofzo....
De rumble komt volgens mij door de berghain en andere grote hallen met veel beton. Als je daar 10 jaar terug een kale techno track draaide hoorde je de bass resoneren door het gebouw deze sound zijn veel producers na gaan maken en is men rumble gaan noemen. Als je naar temporary suspension luistert van planetary assault systems dan krijg je een goed idee van een van de eerste platen met die rumble sound.

Deze rumble't ook aardig.. ik heb hem al eens gepost maar het blijft een waanzinnige track..

Tommy Four Seven - Ratu

Als je dit soort tracks in zo’n hal blaast dan krijg je dus als bij effect die rumble. Dat zijn ze later na gaan maken. Denk ik.

Dit is er ook zo een eigenlijk zonder echte bassline. Maar die blaast als een malle in een grote hal.

Dit is er ook zo een eigenlijk zonder echte bassline. Maar die blaast als een malle in een grote hal.

lekker clap soundje..

Is een sh101 geloof ik. Die man is sowieso een baas.

Oke laatste dan hou ik op. Dit is wat er nu meer in de mode. Waar de rumble echt is geprogrammeerd. En het dus niet meer het gebouw is wat de rumble verzorgd. Ik vind dit zelf ook veel minder vet

..okay, u wilt bass? u krijgt bass.... :D

Back