Akai MPC firmware update ( X / Live / Force / One / Keys )

Ik heb mij gisteren eens bezig gehouden met keygroups.
Gewoon een beetje geprutst met een setje samples uit de Casio VL-Tone en dat was een aangename exercitie.
Nog lang niet alles is me duidelijk, maar wel duidelijk is dat er veel mogelijk is.
Wat mij wel opviel is dat ik bij de sommige filters eigenlijk weinig hoorde. Resonance gaf bijna geen verandering in klank.
Bij andere filters dan weer wel, dus of het aan de gebruikte samples ligt, mijn filterkeuze of gewoon gebrek aan kennis en vaardigheden zal ik moeten ervaren.

Al met al nog steeds heel blij met de MPC.
Ik heb mij tot nu toe weinig bezig gehouden met samples en sampling, maar in relatief korte tijd heb ik nu drie apparaten waarin je interessante dingen kunt doen met samples.

Ik heb de update ook op beide MPC's uitgevoerd. En ditmaal zonder problemen :okdan:. Nu kan ik eindelijk gaan experimenteren met de nieuwe workflow.

Eén ding waar ik echt op hoopte dat het zou in orde gebracht zijn, is de autoscroll functie. Vermits ik altijd lineair sequence heb ik heel veel nut van die scroll functionaliteit. Maar vanaf het moment je naar boven of beneden swiped of pinched slaat de scroll af en moet je opnieuw via het settingswieltje autoscroll terug aanzetten. Ik blijf mezelf dus constant betrappen op auto scroll opnieuw activeren 👀 . Jammer.

En ik merk ook dat ik best afstap van mijn basissetup uit versie 2.x waarbij ik per synth en per MIDI kanaal een track met overeenkomstige kanaal en poortsettings heel eenvoudig via de masterkeyboards het geschikte kanaal/track kon selecteren, activeren. In het nieuwe arrangementvenster is dit niet aan te raden omdat ik dan flink wat lege sporen in het scherm zie terwijl sporen mét inhoud buiten het scherm vallen. Herschikken is een oplossing maar ik ben nu aan het experimenteren met een track voor bv de Montage op MIDI OUT1 met MIDI kanaal 1, een tweede track voor de EMU op MIDI OUT2 en MIDI kanaal 1 en een derde track voor de interne MPC engines, ook met MIDI spoor 1. Als bij het maken van een nummer er extra sporen bijkomen, zal ik die maar gewoon toevoegen en de correcte parameters op dat moment invoeren.
Dus da's gewoon een aanpassing in werkwijze, niet erg.

In ieder geval zitten zaken die ik 2.X blindelings wist zitten, nu totaal ergens anders en da's toch wel even wennen 🙃 .
Maar al bij al tevreden dat nu alles stabiel lijkt te werken (in tegenstelling tot de voor mij totaal nutteloze beta versies).

Dit voor mijn 2 cts.

:doei:

Bij Native Instruments kunnen ze via je account zo zien of je Komplete hebt. Zou fijn zijn als ze korting op de MPC versies geven onder het motto: je hebt er al een keer voor betaald. Je krijgt immers als Windows of Apple gebruiker ook beide versies. Vinden jullie ook niet?
Ik heb in reviews op een Duits forum gelezen dat NI plug-ins soms wel leuk, maar altijd niet super zijn. De mogelijkheden binnen Keygroup programs zijn inmiddels zo groot zijn dat het m.i. de vraag is of het wel loont om deze plug-ins te kopen. Ook al omdat wavetables die in de oorspronkelijke versie van NI-plugins zitten niet worden ingelezen in je MPC. Je krijgt dus alleen samples die aan een keygroup hangen en daarmee een beperktere versie. Heb zelf in het verleden veel Custom Keygroupprograms gefabriekt (opgenomen van inmiddels verkochte instrumenten) en ben daarmee momenteel in de slag. Van het resultaat wordt tot dusverre erg gelukkig.😊

Ik vind het wat dat betreft wel jammer dat je in Fabric geen eigen samples kunt laden.

Jammer dat MPC3 nog steeds geen patterns heeft. Dus dat je van elk individuele drum sound bijvoorbeeld een aparte pattern hebt waarmee je je nummers kunt bouwen. Alles moet met sequences aan elkaar geplakt worden. Dus stel dat je hele track uit o.a. 4x4 kick drums bestaat, dan moet je die in elke sequence plakken bij de rest i.p.v dat je 1 pattern maakt met 4 kick drums en die achter elkaar plakt in het volledige arrangement. Heel tijdrovend dat sequencing versus patterns.

Hierdoor vind ik het nog steeds veel fijner om in FL Studio of Ableton Live te arrangeren en dat is jammer want dan moet je weer voor je PC gaan zitten.

In ieder geval zitten zaken die ik 2.X blindelings wist zitten, nu totaal ergens anders en da's toch wel even wennen 🙃 .
Ik heb de mijne gisteren geupdate van 2.x naar de laatste versie. Ik had me eigenlijk nog helemaal niet verdiept in 3.x. Maar ik had toch wel ff moeite om alles weer een beetje te vinden. Het zal nog even duren voordat ik dat weer in de vingers heb.

Ik heb de mijne gisteren geupdate van 2.x naar de laatste versie. Ik had me eigenlijk nog helemaal niet verdiept in 3.x. Maar ik had toch wel ff moeite om alles weer een beetje te vinden. Het zal nog even duren voordat ik dat weer in de vingers heb.
Ik overweeg al gelijk om één van de twee exemplaren terug naar 2.15 te downgraden omdat ik na een eerste sessie gelijk terug het fenomeen kreeg dat ik hem niet afgezet kon krijgen :?;{.

Ik kan nog eens wat connecties af te koppelen om te zien of dat invloed heeft. Maar het doet me wel balen om de MPC niet blindelings te kunnen vertrouwen (het zijn en blijven natuurlijk wel computers dus eigenlijk niet gans onverwachts).

De andere werkt wel zoals het hoort (voorlopig toch).

en 3.4.2 is uit, hierzo:

Ongoing Improvements

We deeply appreciate the feedback from our MPC 3 beta users. Two key areas—Time Signature Support and the MIDI Note Off issue—have been at the forefront of your input. Please rest assured that we are actively working to address these concerns in a future update.

Bug Fixes

In Keygroups, Aftertouch / Pressure to Filter parameters are no longer broken after duplicating the track
Activations and Splice pages in the preferences no longer display “attempting to connect to network” when already connected and online
“License Error, Reactivate” issue that causes licenses to deactivate no longer occurs on startup
“Unable to save samples” error no longer occurs when saving the project after using a bounce function. The sample saves correctly with the project.
Auto Sampler now records audio correctly after adjusting the inputs
AKP files now load correctly
Resolved an issue with the Pad mode not updating correctly when moving between Sample Edit, Track Mute and Main Mode
Slices converted using “New Drum Track Using Slices” now retain source BPM
Copy Bars and Delete Bars now default to the current sequence
Internal file paths no longer appear in popup messages
Audio tracks are now audible after looping when loop start is not set to bar 1
Character limit popup shows when saving a track which exceeds the limit
Tapping a pad selects it in the “Assign to Pad” field when creating stems
Shutdown time is no longer increased when Wi-Fi is off
Pad Mute pads light up to reflect the current tracks playback only
Audio and Event track mutes now have different names in the automation lanes
“Remove sample” TUI icon no longer appears in Track Edit for Drum/Keygroup layers without samples assigned
“Bounce to Audio Track” no longer saves a copy of the bounced audio to MPC Documents > Exports
After using “Drum pads to stems”, Save > Audio Mixdown with “Separate tracks” toggled on, saves audio for each track correctly
Event Mute automation is retained after using song mode, “Convert to sequence” and then using Copy Bars
Keys are retained for samples after using Convert functions on slices to create new samples
Resolved an issue where using Undo after Processing a sample that has just been created with Create Stems would also undo the creation of stems
Adjusting Program Change for a MIDI Track no longer affects the Program change value for other MIDI tracks in the project
In track mute mode, assigning track groups via the TUI now displays the group number correctly
Ableton Live Set export now works correctly and exported files load without issue
Copy Track function on Arrange and Track View's callout menus have been renamed to Duplicate Track as this is the function that occurs when this is used
Resolved an issue where certain MIDI data would not be deleted when recording over existing data in the arrangement
Error no longer occurs when reselecting a user plugin for Mellotron
End Markers now appear correctly after using manual chop in Sample Edit
Changing the loop status for a sample in a loaded project now saves the new status correctly with the project

Known Issues

If event automation exists, inserting bars before bar 1 causes tracks to be event-muted in that region
Event Mute cannot be assigned in Q-Link Edit / MIDI Learn
Toggling effects on/off on 2 or more simultaneously causes UI to become out of sync
Activations list not accurate on first startup after updating
Metronome doesn't sound when set to Mono Output
Multiple uses of Double Length with Events on Arrangement causes UI to freeze
Load to Pool not working for Splice files on external drives
Program Changes with LSB & MSB cause note conflicts
Track Length setting is fixed in copied sequence after using Copy Sequence
PC MSB LSB wrong value when input by the number pad.

midi note-off bug......
sinds os2 release nog steeds niet opgelost.
;{
Heb je dit getest in versie3 ? Misschien bestaat die bug daar niet ?
In ieder geval wel zot hoeveel bugs ze hebben in hun software na zo lange beta periode.

Jammer dat ze die program change bug nog niet opgelost hebben: Program Changes with LSB & MSB cause note conflicts
Dat is toch geen minor bug meer?
Anyway, ze zijn er mee bezig, ik wil niet klagen :)

En deze is ook nooit gefixed:

Time signatures are missing from MPC3 completely. In fact if you import a song with anything but 4/4 in it, it blocks it from happening.

Heb je dit getest in versie3 ? Misschien bestaat die bug daar niet ?
In ieder geval wel zot hoeveel bugs ze hebben in hun software na zo lange beta periode.

Jammer dat ze die program change bug nog niet opgelost hebben: Program Changes with LSB & MSB cause note conflicts
Dat is toch geen minor bug meer?
Anyway, ze zijn er mee bezig, ik wil niet klagen :)
ze geven toe dat die nog steeds bestaat/n ; kijk bij 'ongoing improvements'

Heeft iemand hier ooit die Hakai software geprobeerd op zijn MPC ?

Hoe bevalt de arranger functie? Ben benieuwd of een van jullie ermee gewerkt heeft en hoe dat bevalt?

Ik heb de MPC live II gehad en vond het een geweldig apparaat om op de bank te jammen. Maar omdat ik nooit verder kwam als loops maken heb ik hem weg gedaan.

Nu de arranger is toegevoegd begin ik te twijfelen om er weer eentje aan te schaffen.

Heeft iemand hier ooit die Hakai software geprobeerd op zijn MPC ?
Zekers,,, recentelijk alle versies nog. Volgens mij is er nog geen versie van de nieuwe 3.4.2, althans die heb ik nog niet gezien. Voor de 3.4.1 halen ze t limiet af van 8 kanalen (audio of midi, of plug-ins) naar 32kanalen. Kan handig zijn, en ik had nog met de 2.15.1 software de force-editie getest maar kwam daar niet lekker mee uit de voeten op de mpc one. Waarschijnlijk meer mijn onkunde omdat ik niets lekker kon vinden van wat ik er graag mee wou doen.

Maar t werkt prima, met ook de bugs of dingetjes die spelen in de standaard software. Der komt wel meer en meer bij zoals muis bediening of ssh , maar voor mij is dat nog niet geheel van toepassing

Mvg
danny

Hoe bevalt de arranger functie? Ben benieuwd of een van jullie ermee gewerkt heeft en hoe dat bevalt?

Ik heb de MPC live II gehad en vond het een geweldig apparaat om op de bank te jammen. Maar omdat ik nooit verder kwam als loops maken heb ik hem weg gedaan.

Nu de arranger is toegevoegd begin ik te twijfelen om er weer eentje aan te schaffen.
Ik persoonlijk vind de arranger een tof ding, handig om het verloop van je sequence mee te kunnen kijken, uiteindelijk bouncen ik alle sequensen naar 1 sequence, daar word het wat lang van (zeg een vijf minuten sequence) en merk dat desondanks de cpu ruim in het gezonde draait, de mpc het toch wat moeilijker krijgt, niet alleen dat het scherm wat begint te hakkelen, ook ff vlug iets deleten of toevoegen is dan net een fractie van waar je het wilt doen te laat. Voor het overzicht had het van mij ook wel helemaal mogen uitzoomen van de sequence ipv 32bars
Ik zelf mis de “programs” voor mij is dat het grootste gemis, maar das meer een 3.0 software ding. Maar back on topic vind ik wel dat de arranger een fijn toevoeging is

Ik persoonlijk vind de arranger een tof ding, handig om het verloop van je sequence mee te kunnen kijken, uiteindelijk bouncen ik alle sequensen naar 1 sequence, daar word het wat lang van (zeg een vijf minuten sequence) en merk dat desondanks de cpu ruim in het gezonde draait, de mpc het toch wat moeilijker krijgt, niet alleen dat het scherm wat begint te hakkelen, ook ff vlug iets deleten of toevoegen is dan net een fractie van waar je het wilt doen te laat. Voor het overzicht had het van mij ook wel helemaal mogen uitzoomen van de sequence ipv 32bars
Ik zelf mis de “programs” voor mij is dat het grootste gemis, maar das meer een 3.0 software ding. Maar back on topic vind ik wel dat de arranger een fijn toevoeging
Bedankt voor de uitleg. Ik ga er maar eens goed over nadenken en wat filmpjes kijken. Sowieso zou er wat voor wegmoeten omdat mijn bureau vol staat. Waarschijnlijk gaat de Syntakt eruit dan.

De 2 grootste bugs nog steeds niet opgelost :D

Back