de enige reden dat ik naar 3.6 wil gaan is dat de keygroups nu ook gestretcht kunnen worden
(nu nog op 2.14)
Ik zou het gewoon doen, je kan altijd terug hé. Je moet alleen je projecten tot 2.15 backuppen want als je die opent en saved met 3.6 zijn ze niet meer backwards compatibel.
Er zijn best een paar dingen die ik beter vond in versie 2, maar ik wou al de nieuwe dingen niet missen uit 3.6: nieuwe gratis plugins, linear arrangement view, studio mixer en zoals je zelf al zegt de advanced keygroups.
Ik zou 2.15 gehouden hebben wanneer ik mijn mpc als tool in combinatie met mijn pc zou gebruiken. Dan zou ik de PC DAW gebruiken om alles te compenseren wat ontbreekt. Dan zou ik de mpc vooral gebruiken om te samplen of enkele bars in te bouwen en dan te exporteren naar PC. Maar als je MPC je kern is van je setup en je hiermee andere hardware aanstuurt of hele tracks wil maken dan zou ik upgraden naar 3.6. Tenzij dit nu al prima lukt en je helemaal niks mist. Zo simpel is het
Persoonlijk neig ik daarom veel meer naar mijn Maschine en Jam controller omdat je hier the best of both worlds samen hebt. Je kan VSTs laden en alles loopt op een reusachtig monitor ipv dat kleine MPC schermpje en je samples kan je gewoon van je PC schijf gebruiken. En wanneer ik een track maak in mijn DAW Reaper kan ik Maschine gewoon als plugin laden in mijn DAW. MPC 3.6 heeft daar zijn eigen ecosystem waarin je hem als midi controller kan gebruiken maar dat trekt voorlopig echt op niks vind ik persoonlijk.
Daarom gebruik ik mijn MPC echt weinig. Heb hem een tijdje naast mijn bed gezet maar toen greep ik sneller naar Koala sampler op mijn tablet. Ook om mee te nemen heb een powerbank gekocht om hem zonder stroom te gebruiken, maar een tablet neemt zoveel minder plaats in en heeft veel minder kans om kapot te gaan bij het transport. En Koala werkt onderweg zoveel beter, sneller en aangenamer als MPC.
Ik moet ook echt kotsen van heel die AKAI verkoopstechnieken. Bij Maschine bv koop je controller en software en dan heb je heel het pakket, je kan je natuurlijk nog laten verleiden door expansion packs, maar die heb je niet nodig om muziek te maken. Bij MPC heb je die ook maar ze verkopen dan plugins die allemaal samen 4 of 5 keer de prijs van je mpc kosten. Je kan natuurlijk zeggen dat je die ook niet nodig hebt en dat klopt maar voor hun laatste update, de propack moet je alleen al 99 euro neertellen. En at ze dat geld nu vragen voor die plugins is ook ok, maar als je klanten allemaal vragen naar clip launching mode zoals op de force en je gaat die implementeren, daar vragen andere ontwikkelaars geen extra centen voor. Net hetzelfde voor de stem functie die in andere software steeds mee in het basis paket zit. En als laatste voorbeeld zit er ook nog die verbetering in van hun time-stretching algorithm, waar je ook moet dokken. Maar de slechte versie, die krijg je gratis hoor

Ze proberen gewoon zoveel mogelijk geld uit je zakken te slaan en dat is echt jammer want daardoor ga je het product minder waarderen en zie je wat de concurrentie veel beter doet.