Erica Synths PĒRKONS HD-01

Erica-Synths-Perkons-HD-OI.jpeg

Erica Synths PĒRKONS HD-01 gelekt​

Dit lijkt veel op een nieuwe drummachine. Analoog, digitaal of misschien hybride, geen idee. Op de interface kunnen we zien dat er 5 secties zijn die waarschijnlijk de verschillende drumgeluiden genereren. Elke voice-sectie heeft 8 speciale pots die verschillende instellingen bieden. Een daarvan is in ieder geval het volume.

Verder is er een visuele sequencer met 4 maten met klassieke TR-stijl knoppen en een potentiomenter aan elk uiteinde. Interessant is de rechterkant. Hier heb je een joystick, die we al kennen van het SYNTRX en Dada Noise System. Je kunt hier waarschijnlijk parameters aan toewijzen, ze on-the-fly maken of marco's opnemen.

Een drummachine met opneembare joystick klinkt als een waanzinnige combo. We wachten het af.

bron:

Update 14 september​

PERKONS HD-01 is instrument voor live-optredens en geluidsontwerp dat de grenzen tussen drummachine, synthesizer en drone-instrument wil doorbreken.

Functies:

- 4 hybride voices (digitale sound engine en analoge multimode filter met overdrive)
- 8 controls per voice
- Aanslaggevoelige trigger-ingangen voor drumpads
- Individuele voice-uitgangen
- Individuele sends en returns
- 64 kit en 64 pattern-geheugen + extra geheugen op de SD-kaart
- Ingebouwde analoge bucket brigade delay en optische compressor
- Modulatie LFO met morphing-golfvormen, faseverschuiving en 8 destinations
- 4 sporensequencer, 4 time divisions and 4 time multiplications per spoor
- Per-step ratchets en probilities
- 4 shuffle-algoritmen
- MIDI IN en MIDI OUT

Adviesprijs: 1650 EUR (excl. btw)
Releasedatum: in 2021

fabrikant:

video:

Laatst gewijzigd:
Voor wie een Perkons heeft, hier 10 huisgemaakte kits van mij om mee te spelen op je Perkons. Krijg er tot nu toe positieve reacties op, met name dat de kits een andere, minder techno(wat de Perkons ook heel goed doet) en meer experimenteel karakter van de Perkons laten horen.

Maar oordeel vooral zelf 🙂

Preview van de kits hier:

Download de kits voor je Perkons hier:

Hey, net men eerste meters gemaakt met de Perkons, allerleerst super lekkere dikke en vooral muzikale sound! Maar dit gaat zeker wel ff tijd kosten om um echt te doorgronden.
Maar allereerst probeer ik hem geschikt te maken om in mijn DAW setup te integreren, op zich is dat gelukt, maar ik ervaar best wel flinke MIDI issues, hebben daar meer mensen last van?
Mijn setup:
  • Windows 11
  • Ableton 12
  • MioXL
  • RME UFX II
Ik heb 2 issues:
- een enorme feedback loop, ik zag helaas geen LOCAL OFF in de manual. De feedback is zo heftig dat de Perkons compleet vast loopt. Als ik in mijn DAW midi IN uitzet, dan is de loop wel weg, dan kan ik tenminste nog wel MIDI CCs naar de Perkons sturen (maar helaas niet recorden). Daar valt eventueel mee te leven....
- Maar daarnaast is midi sync ook totaal wack, sowieso een major latency, maar ook niet stabiel (drift) en de clock van de Perkons start ook niet altijd goed. Ik heb hem aangesloten via de MioXL (met RTP), maar ook direct op mijn RME, allebei gaat niet lekker.
Ik denk dat ie zich ook hier totaal verslikt in de midi. Hier een voorbeeld van de latency:

1717168770466.png

Jawel, maar ik herken die problemen niet. Zit op Mac overigena. Ik heb geen feedback loop want er gaat geen MIDI van de Perkons naar de DAW (ik gebruik MIDI alleen voor sync) en de latency is verwaarloosbaar.

Jawel, maar ik herken die problemen niet. Zit op Mac overigena. Ik heb geen feedback loop want er gaat geen MIDI van de Perkons naar de DAW (ik gebruik MIDI alleen voor sync) en de latency is verwaarloosbaar.
Ok thnx voor de info, ik ga eens verder klussen dan, kijken wat er gebeurt als ik midi via bv een digitone laat verlopen.

Mijn use case voor midi IN is niet zozeer de sequencer te recorden, maar ik had gehoopt de FX sends knoppen via midi CC te koppelen aan wat instrument rack macro's zodat ik individuele FX op de individual outs kan aansturen. Geen big issue natuurlijk....

Ok, ik heb snel wat testen gedaan. Midi clock via de RME (midi direct out) als via de MioXL ervaar ik issues:
- soms wel niet starten van de Perkons sequencer
- soms midi drift
- altijd extreme latency

Hier een plaatje, slechts 1 audio track (ext in) met extreme latency, zonder verder midi aansturing (alleen clock dus)
1717325746384.png

Als ik de Perkons aansluit op de midi IN/OUT van de Digitone (die clock uitstuurt) en waarbij ik de Digitone via USB met Overbridge geconnect heb (dus transpart gewoon via Ableton te bedienen is), dan lijkt eea wel stabiel, geen drift en een latency van 24-25ms (wat goed te compenseren is met de hardware latency setting). Onderstaand plaatje toont een audio track die een ander spoor opneemt (met een external instrument van de Perkons. Als ik overigens eea niet via een external instrument doe, maar gewoon een audio track met Ext In (en clock wel via de Digitone), dan krijg ik een latency van 38ms, vind ik wel vreemd, waarom zou dit nog extra latency opleveren tov de audio out vanuit een external instrument?

1717325940743.png

Voor nu is dit wel een goede workaround, clock via de Digitone dus, maar wat is hier nu de conclusie (anders dat wellicht Windows ruk is)? Gaat een ERM multiclock hier bv helpen?

Bij mij is start/stop en timing rock solid (via Midi express 128 ). Heb je al andere kabel geprobeerd?

Bij mij is start/stop en timing rock solid (via Midi express 128 ). Heb je al andere kabel geprobeerd?
De kabels zijn brand new, en als ik eea dus via de Digitone laat lopen (zelfde kabels)gaat het altijd goed, start/stop, geen drift en een acceptabele latency van 25ms. Wel vaag, tot nu zulke issues niet gehad met mijn andere hardware. Misschien dan toch maar eens een externe clock aanschaffen, zit nu een beetje de Midronome VS Erm opties te bekijken…

@Fifth Bot Als je meerdere drummachines / hardware hebt die gesynced dienen te worden is een E-Rm Multiclock wel echt heel erg fijn.

Plus je krijgt er een heerlijke swing bij !

@Fifth Bot Als je meerdere drummachines / hardware hebt die gesynced dienen te worden is een E-Rm Multiclock wel echt heel erg fijn.

Plus je krijgt er een heerlijke swing bij !
Ik ben het al een paar jaar aan het overwegen, steeds niet gedaan omdat het op zich wel ging (en vanwege de prijs), maar wellicht wordt het eens tijd (en ja ik heb meerdere machines staan, Rytm, DN, DT en nu dus de Perkons). Maar wellicht is de goedkopere Mididronome ook een idee (alleen helaas niet leverbaar op dit moment)

Back