Leercurve Synthesis & Drums

René Schmitt

Ingeburgerd
Als beginner heb ik geïnvesteerd in Syntorial om synthesis onder de knie te krijgen. Dat kan ik iedereen aanraden. Het kan soms enorm frustrerend zijn en echt aanvoelen als huiswerk, maar (los van alle basics leren) leert het je echt om je gehoor te trainen. je krijgt er naast de lessen een stand alone synth bij om te oefenen. Ik probeer alle lessen direct op mijn Neutron te oefenen (voor zover die dezelfde eigenschappen heeft). Alleen al het eindeloos herhalen van de lessen over Envelopes heeft mijn oren geopend voor wat ik met een analoge synth kan.

Bestaat er ook iets om te oefenen met drum patronen? Ik wil (als niet-drummer) beter worden met drums, van 4-to-the-floor house/techno tot breakbeat & hip-hop. Kan iemand iets aanraden?

Schermafbeelding 2021-10-24 om 07.57.46.png

Schermafbeelding 2021-10-24 om 07.57.39.png

Schermafbeelding 2021-10-24 om 07.58.11.png

Synthorial is tof idd. Ben bij les 20 gestopt maar moet het maar eens afmaken.
Het werd zo saai :)

Zie dat Audible genius ook dit heetf: https://www.audiblegenius.com/buildingblocks
waarbij ook drum patterns zitten maar zelf heb ik het geleerd door het veel te doen.

Je kan proberem bepaalde beats na te maken.
Drum op muziekschrift is vrij makkelijk te lezen.
Wees niet bang om je drums live in te spelen.
Oefen je dit veel kun je ook steeds sneller drum maken.
Bepaalde goede hiphop drums kun je alleen met vinger drummen maken.
Ik ben zelf wel begonnen met drummen en dat heeft mijn vingerdrummen ook erg verbeterd.

Synthorial is tof idd. Ben bij les 20 gestopt maar moet het maar eens afmaken.
Het werd zo saai :)

Zie dat Audible genius ook dit heetf: https://www.audiblegenius.com/buildingblocks
waarbij ook drum patterns zitten maar zelf heb ik het geleerd door het veel te doen.

Je kan proberem bepaalde beats na te maken.
Drum op muziekschrift is vrij makkelijk te lezen.
Wees niet bang om je drums live in te spelen.
Oefen je dit veel kun je ook steeds sneller drum maken.
Bepaalde goede hiphop drums kun je alleen met vinger drummen maken.
Ik ben zelf wel begonnen met drummen en dat heeft mijn vingerdrummen ook erg verbeterd.
Bedankt voor de tips!

Ik heb vroeger ooit eens zo'n cursusdag gevolgd bij Rob Papen over synthesis. Dat vond ik toen ook wel heel leerzaam. Geen idee of hij dat nog steeds doet.

Bovenstaande YT video's heb ik ook gezien. Goed. Volgens mij stond er een link onder naar een spreadsheet met drumpatronen. Ik ben echter van het ouderwetse analoge typ en ik bestelde dit boek op Amazon.nl n.a.v. een andere YT video (lekker ouderwets he?):
611+dsG4geL._SX372_BO1,204,203,200_.jpg

Mja dat kon je je besparen want die boeken vind je als pdf online gratis… maar ik had m ook al toen ik,dat zag :)

Ik heb jarenlang Afrikaanse percussie gespeeld ( djembe, doundouns met bijbehorende belletjes etc) wat me behalve tinitis ook een goed gevoel voor ritme heeft opgeleverd.
Ik heb weer een ander probleem, ik kan geen noten lezen en/of keyboard spelen.

Misschien kan je ook eens proberen om met je Syntorial-kennis en Neutron wat drumgeluiden helemaal zelf te maken. Of misschien heeft je Neutron wat drum(achtige) patches die je kunt onderzoeken/tweaken?

Je vraag gaat over patronen en het inspelen van de (drum-)midi-noten, het ritme en de groove. Super-essentieel. Maar hoe je nou die ene bassdrum-sound of snare of whatever te pakken kunt krijgen, da's ook een dingetje om in te oefenen.. heb echtere geen concrete tip dan YT checken, vrees ik, als het om lessen daarin gaat.

Bedankt voor alle tips! Er is inderdaad veel op YT te vinden, maar Syntorial is zo lekker compleet en praktisch. Ik had gehoopt ook zoiets op drumgebied aan te treffen.

Afijn, aan de slag!

Er is inderdaad veel op YT te vinden, maar Syntorial is zo lekker compleet en praktisch. Ik had gehoopt ook zoiets op drumgebied aan te treffen.
Met zo'n Syntorial leer je een en ander over synthese neem ik aan, je leert te herkennen wanneer een attack of een release langer of korter is of bijv wanneer er een sweep aan de resonantie gegeven wordt of hoe je oscillatoren tov elkaar detuned enz.
Maar wat hoop je precies te vinden met een tutorial over drumcomputers want een aantal patterns ken je na wat keren wel uit je hoofd, die herken je dan en een four on the floor is niet zo heel ingewikkeld.
Met een drumcomputer is het vooral een kwestie van patterns leren maken en wat variaties, dat zijn de oefeningen die je kan doen toch?
Als je graag het via luisteren doet zoals in Syntorial luister dan naar je favoriete tracks, zet bepaalde passages op loop en luister net zolang tot je hebt uitgevogeld wat er gebeurd en doe het na.
Voor de rest gewoon veel oefenen want het is niet één complete cursus waarin je alles leert maar het is meer een ontdekkingstocht die je maakt, het avontuur da's het leukste lijkt me.

Als je graag het via luisteren doet zoals in Syntorial luister dan naar je favoriete tracks, zet bepaalde passages op loop en luister net zolang tot je hebt uitgevogeld wat er gebeurd en doe het na.

Zoiets, maar dan in oefensoftware vorm. Dat kan ik uiteraard zelf ook doen. Bedankt voor de tip!

Neem de loop op. Trek m in ableton. Klik “drums to midi” en met wat geluk heb je midinoten… die ableton zelf speelt op drumgeluiden (bij mij kiest ie dan 606 samples)

probeer building blocks eens. had het al gezegt het is van dezelde makers als syntorial.
hetzelde concept. maar dan met drums, bass, melodie
+1 voor building blocks, ze doen dit weekend -50% voor Black friday

Ik vind deze finger drumming lessen ook erg goed: Homepage - The Quest for Groove

Gebruikt een andere (prettige) pad layout dan standaard kick drum links onder. Leuke gast die de lessen geeft, nederlander ook (wel in het engels)

Heb zojuist zelf ook de syntorials aangeschaft, moet me er ook maar eens doorheen werken.

Back