Beste tien boeken over synthesizers?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Wat zijn volgens jou de beste tien boeken over synthesizers? En dat mag heel breed zijn: over specifieke synthesizers, of overzichtswerken, of over de theorie, over de geschiedenis, over synth bands, analoog, digitaal, modulair, computer muziek, programmeertalen, etc.

Meer inderdaad om nostalgische redenen moet ik onmiddellijk denken aan Synthesizers door Hans de Vries. Duidelijke uitleg erover in een tijd dat je niet alles online kon opzoeken, met veel voorbeelden van synths die toen op de markt waren.

3137192

Dank voor alle antwoorden. :)

Zojuist heb ik Synth Gems 1 besteld, bij Bax Music waar ik hier vaak over lees. Eens zien hoe dat gaat. Het boek Patch & Tweak heb ik al, evenals Curtis Roads: The Computer Music Tutorial.

Het plaatjesboek R is for Roland blijkt inmiddels een zeldzaam collectors item te zijn...

1. Mark Veil - The Synthesizer (2014)
2. Mark Jenkins - Analog synthesizers Understanding, performing, buying (2007)
3. Blofeld User Manual

Meer inderdaad om nostalgische redenen moet ik onmiddellijk denken aan Synthesizers door Hans de Vries. Duidelijke uitleg erover in een tijd dat je niet alles online kon opzoeken, met veel voorbeelden van synths die toen op de markt waren.

3137192
Deze!!!!! Ooit uitgeleend, nooit teruggehad. Nog steeds een trauma van.

Aan de eerder genoemde titels van Bjooks kun je je geen buil vallen.
Wat mij betreft stuk voor stuk de moeite waard.

Ik heb veel gehad aan 'Programming analogue synths' door Howard Scarr.
Weliswaar gericht op de Virus, maar ook bruikbaar als je deze niet hebt.

Nog steeds beschikbaar op de site van Access.

Schermafbeelding 2021-10-31 om 22.22.20.png

Allen Strange - Electronic music systems techniques and controls

Er komt (hopelijk dit jaar) een vernieuwde versie; de originelen zijn 2e hands schreeuwend duur (honderden Euro's). Dus heel blij met dit initiatief. Zie het draadje op ModWiggler:

Laatste update van Jason:
Just a quick update. We are working further with Allen Strange's family and colleagues. They are working to improve the quality of some of the illustrations that were not very good to begin with. As well, we're working with Walker Farrell to develop the kickstarter video script. We hope to have that done and the kickstarter initiated sometime this fall.

Walker Farrell is van Make Noise, die hebben al vaker video's gepost met patches gebaseerd op het book van Allen Strange.

En verder vond ik de SOS Synth Secrets erg de moeite waard.

Back