uw elektronische invloeden.

ReservoirDoge

Nieuwkomer
Wat zijn je grootste muzikale invloeden in de elektronische muziek?

Voor mij zijn dit Brian Eno, Kraftwerk, Tangerine Dream.

Andere leuke synth muziek: Gary Numan, Depeche Mode, Kate Bush (aan de Fairlight), The Human League.

Mijn inspiratie komt grotendeels voort uit elektronische dansmuziek, voornamelijk uit de periode rond de wisseling van het millennium (1995 t/m 2005). Met name de genres Progressive House en Trance. De typische geluiden en zweverige tussenpassages die daar vaak in terugkomen, vormen de basis van het soort muziek dat ik tegenwoordig veelal maak. Daarnaast luisterde ik in dat tijdperk graag naar de albums uit de serie Dan Gibson’s Solitudes, waarop zachte muziek en natuurgeluiden worden gecombineerd.

Gerard Hanson, Gerald Donald, Unknown Mortal Orchestra, Boards of Canada, Biosphere en uit de oude doos Tim Blake en Tonto.

Fair Light van Jean Philippe Rykiel kan ik de hele dag wel luisteren en inspireert mij vaak om gewoon lekker te spelen en mijn gas voor een Minimoog aan te wakkeren :D

In ietwat chronologische volgorde van ontdekking: Jonzun Crew, Hashim, Grandmaster Flash, Ad Visser, Ed Starink, Captain Rock, Kraftwerk, Knights of the Turntables, Two Sisters, Nik Kershaw, hip hop van Rakim tot Captain Murphy en Tyler the Creator , Radio Stad Den Haag Italo (namen weet ik niet meer), Jean-Michel Jarre, New Order, Tangerine Dream, Gandalf, Klaus Schulze, Steve Roach, Queen, Skinny Puppy, Arcane Device, Michael Stearns, Thomas Köner, Lustmord, Nocturnus, Aphex Twin, Björk, Bunker Records, Christoph de Babalon, Current Value, Venetian Snares, Burial, Culprate, Noisia, Chee en heel veel anderen.

Ik denk dat dat bij mij vooral onbewust gegaan is en niet specifiek een aantal artiesten zijn geweest.
'vrogger' kwamen die heerlijke warme platen van Jean-Michel Jarre, Vangelis etc. vaak voorbij (dat ontdekte ik later pas overigens, ik was niet zo van de 'namen').
En later werd het harder, ruiger, met trance, techno, Drum n Bass, hiphop etc.
Maar wel altijd met een bepaalde 'lijn' er in die ik nu ook herken in de oudere nummers die mij bij zijn gebleven.

Led Zep ( Jimmy Page heeft de Arp 2500 soms gebruikt )
Pink Floyd
Blondie
Abba
David Bowie
Roxy Music / Eno
Vangelis
Clockwork Orange soundtrack
John Mickael van Oxygen enzow ...
Kraftwork, de model top, andere dingen ook, maar vond ze ook dorky als interessant maar doorbreken ga je niet doen
maar Kraftwerk heeft zoveel deuren geopend. Popcorn liet zien dat het kon. Kraftwerk zo van, popcorn but not kiddy let's do something like "model".
David Bowie die gaat Eno en Visconti bellen en het hipper maken dan Autobahn en zet zo de deur voor synth pop open.
Blijkbaar heeft Bowie nog veel gesynthesizerd, het was niet Eno Monkey, ik wil Heroes zo niet super synthigal en de accoustische stuff moet dan weer zo
meer hebben van wat je doet Eno, phasen die paino en door de Arp 2500 van Tony ... en ik zing wat, heroes for one day
Maar na die trilogy staat hij gecredit enkel voor synthesizers. Vraag me wel af wat Bowie zo deed met saw waves, square en PW.
Jupiter 4 heeft ie ook gebruikt.
Tangerine Dream
John Carpenter
Terminator 1 en 2 soundtrack
FX, R2D2 in Star Wars
Georgio Moroder
Missing Persons
Joy Division
Depeche Mode
Human League
Prince
DURAN DURAN, die snapten het gewoon, cool op foto, coole video's, lyrisch vrij poëtisch, Nick Rhodes was geen dork achter de synth,
hij speelde weinig crazy solo's live ofzo. Meestal wat Crumar zo. Maar creatief met zijn gear, en opzoek naar een specifieke sound
"klank als champagne", hij maakt dikwijls het deken, wollig tappijt, Andy en John Taylor doen de actie en "Sing Blue Silver" Le Bon.
Arcadia, deel Duran Duran, weet niet wie wat precies doet, er waren verschillende keyboard spelers.
Maar ik had het gevoel dat Nick eens wat meer met sound kon doen dan gewoonlijk.
Simple Minds
Talk Talk
Sonic Youth
Rush
Queen
Mylène Farmer
Madonna
Blur
Oasis
Pulp
Daft Punk
The Libertines
Dandy Warhols
Nick Cave
Aphex Twin
De hele G Funk scène, Snoop, Dré.
The Notorious B.I.G
Chromeo
Justice
De Jeugd en Bass Bron
LEGOWELT
Ladytron
Fryars
Klaxons
Late Of The Pier
La Priest
Connan Mockasin
Lady Gaga
Hyuna
Rihanna
Nicky Minaj
AIR
Stromae
Mitski
Miss Kitten, ook de laatste vond ik goed
Beyonce
Bjork
Marina and the Diamonds
Crystal Castels
MGMT
Gorillaz
Cerrone
Beyonce
Stereolab
Massive Attack
Vitallic
Blonde Redhead
Wax Poetic
The Prodigy
Brian Jonestown Massacre
Millionaire
Britney bitch!
Culture Beat
Kenny Loggins en de Dangerzone
Backstreets Back, van Backstreet Boys, dat bass synthje en Am I Everything you need you better rock your body now!
Sabrina, Sexy Girl, Boys etc ...
Radiohead

Het is niet dat ze allemaal synths gebruiken, kon lyrics zijn, kon Prince die de bass wegdeed op Dove's Cry omdat het teveel was.

Bowie en Duran sterke invloed, Bowie altijd (vaak ) een stap voor zijn
goed in zich mt de juiste mensen te omringen, Eno, Visconti deel vind ik het interessantste
Thin White Duke en Station to Station ook
Legowelt voor mij is hij een echte held. Na drie nummers kon je horen, dit beest gaat nog ff doorgaan, terwijl Tiga, Fisherspooner met al hun cool toen niet echt op mijn radar staan.
Van hem zou ik wel nog graag een foto maken, ik heb geen enkele foto van een bekende Nederlander.
O Jawel, denk dat die Davy heet, Junior speelde in een reeks en in een mega mindy film de bad guy speelde.
Ik moest een hele boel Bvb's fotograferen, hun Kids ook en die was daar ook. Heb een paar portretten gemaakt.
Hij speelde in een serie voor DWDD lang geleden, was zowat de Bad Boy daar. Tof dat ik hem tegenkwam, hij was vriendelijk, we maken wel serieuze foto's,
al die kinderen zijn bang van jou, ik was niet bang van jou op de Nederlandse Televisie, dus doe zo wat van, klote Belgen, frustratie, ik heb een foto nodig
dat mensen denken wow, zo een snode Nederlander, maar toch charmant wanneer je lacht want ik haat jullie zo hard. En back to super friendly.
Oprecht enthousiasme, wat een schat. En vriendelijk, want je kent me niet. Toen ik Véronique de Cock haar portret nam, had ze zo een zuur gezicht,
weet je wel wie ik ben, ja duh, dan zegt iemand heel belangrijk wat in m'n oor. En krijg ik een portret met een geworpen smile stralen van charme.
Ja ik ben 24 maar de elite, van hun kids moet ik duur uitziende action pics trekken en van de gasten ook omdat ze al die kinderen zo leuk vinden.
Snap je Véronique, ik weet wie je bent er is hier niemand waar ik de naam niet van ken, wie belangrijk is en wie denkt dat die bekend is.
Die stuur ik niet op naar het magazine, ik stuur de zure. Verder vond iedereen het geweldig. Zelf Junior uit onderweg naar morgen, wat een lieve jongen,
ik dacht dat hij zo een bad boy was ... hij acteert. Net als in onderweg naar morgen, die Nederlandse top serie, nee?

Ze zijn allemaal verkleed. Ik begin dan met iets, wie van jullie is de sterkste, de beste leer ik schermen in plaats van slaan met stokken.
Ik ben sterker. Geloof ik niks van, zijn zus duuwt hem omver terwijl die verdwaasd naar mij kijkt. Dan pakt hij haar handen en zwiert haar in rondjes.
Ja spieren heb je wel jij ijzeren dreumes. We gaan het doen zoals in Titanic. Ronddraaien, wie loslaat is de klos.
Het waren allemaal tenten met kussens, dus kinderen konden mekaar rondgooien enzovoort. En je houdt de dialoog dat ze niet boos worden.
Nu julllie tegen mij, hij loopt, ik stap opzij, maar houd m'n been ter plaatse, oh nee zo vuil van mij pootje lap. Vind ie grappig.
Ok jij wint, mijn been is langer dan je volledige gestalte. Maar als je ruzie hebt, met iemand die groter is, doe je net dat.
Dus da's niet eerlijk he. Maar we trekken gekke smoelen nu, zo van "dit" da's een verdwaalde dool die kaksap zuigt, een dool loos is in de disco,
hij verstopt de toiletten, je propt ze vol toilet papier.
De dool geeft Fanta aan de mensen, maar da's geen gewone Fanta, nee als je die drinkt kan je nooit meer stoppen met kakken.
Het donderd stront in de WC kotten, doorsjassen, net een vulkaan uitbarsting vol met kaka.
Help ik kan nie stoppen met kakken, de toilethokje is vol, ik heb me vast gekakt.
Harde of zachte? spetterkak, dacht het wel, da's van die electronische muziek ... van hele dikke beats wordt je een soort kakfabriek.
Ik zuig door een stuk rubber, die vieze bah weg, hier een snorkel, je gaat kopje onder.
En de dool zuigt als een stofzuiger, de sappigste kak, hok per hok tot alles op is.
Ja dat begon met de man, die niet kost stoppen met kakken, zijn huis spoot kak gedurende weken lang.
Ma niet vertellen aan uw papa of u mama. Zeg dat je je tanden hebt gepoetst,
dat moest mama er teveel chocolade en teveel snoep. Heb jij je tanden wel gepoetst moeke!

Das de enige BN'er die ik heb. Maar Legowelt is wel een wereld ster, de rutger hauer van de elektro.
BV's, veel te veel, actrices uit Frankrijk, zelf Catherine Deneuve yay!

Die is zeker niet compleet onberijkbaar?
Ik ben wel met vakantie.
Ben wel met vakantie. Bekende mensen zijn niet echt mijn ding.
Was vaak in opdracht, pief poef paf, al de bekende mensen, hun kids, ik werk voor de Cartels :p
Voor mijzelf maak ik liever beelden, van artiesten waar ik meebevriend geraak.
Die een cd/lp plannen en dan beginnen we een plan te maken. De sound moet omgezet worden in een visuele wereld.
Dan komen press foto's, maar vanaf het commerciëel wordt, kan ik niet meer gratis doen of omdat ik je muziek tof vind.
Geraken ze aan een label, dan heeft dat label ook ideën, veel labels werken binnen een stramien.
Afhankelijk van hoe internationaal ze opereren. Die hebben soms 400 artiesten.
En da's altijd dezelfde tekst, beelden, is het Belgisch, heel slecht Engels.
Geen Frans of NL, de gigs zijn wel hier in het begin.
En zo zie ik mensen waar ik twee jaar mee gewerkt heb, armer worden ...
Geen subsiedies als je met een tekst afkomt in hakkelig Engels.

Ik kijk en luister vooral enorm veel video clips, docu's, foto boeken.
Biografiën. Maar 3 percent geraakt ergens.
Het is mogelijk als je muziek goed is,
ma zeker vandaag. Je bent een merk, je kan dat ook doen als jezelf.
Er moet houvast zijn voor de mensen, en is er momentum.
Track op de radio. Moet er een plan zijn daarop in te cashen.

Het is triest, maar ik heb merch van artiesten die het toen niet belangrijk vonden.
Als een boekje, postkaarten, fine art prints van platen hoezen, ma de volledig versie.

Maar ik ben ook bezig met iets te doen. Een muzikant die vooral masterd wil graag wat van mijn tracks
samen uitwerken, masteren, hij heeft ook een label.
Alleen boeit mijn muziek mij niet echt.
Enkel de clips maken. Vriendin die pro model is kan goed zingen en dansen.
En verliest graag haar kleren, per ongelukt ( zo op z'n sabrina's ).
Heb enkel foto's met blote borsten, of blote kont.
Ken de forum regels niet.

Maar dan moet ik een leuke track maken.
Geen filmisch stuk, wat ik liever doe.

Tis wel het laatste op mijn lijst.
platenhoezen in shops in Australië, New York enz ...
4 is ok ...
Teksten op die plaat geschreven. Bedoel die wordt voorgedragen.
Sabam of eenmalige schikking.

Nuja in muziek hangt alles zowat samen.
Ik heb zelf een cd met 3000 franse 80's electro songs.
Ik absorbeer alles. Minder voor de muziek te maken.
Gek zei een producer laatst, lijkt beetje op APhex Twin
maar er zat een vleugje Prodigiy in.
Mijn referentie kader is 100 keer groter dan die van de ipod/spotify generatie.
Die kennen zo niks.
Met het laatste nieuwe ben ik niet altijd up to date.

Maar er zijn altijd cirkels en ze komen terug er was flower power, dan 90's flower power, midden 2000 ook eens ( met de 70's show ).
Bij synths wordt digitaal plots terug interessant ...

Mijn styliste kon aan video clips zien, over hoeveel jaar de mensen dat beu gingen zijn.
Ze had diploma in Kunstgeschiedenis, illustratie, geschiedenis van de visagie/unief en mode.
Ik voel het wel, maar zei kon er een hele socioeconomische context aan geven + hoe muziek en het internet overal evolueerd.

Hoewel ik ook wel naar andere dingen luister, de rode draad door tijd en genres is toch de "donkere" muziek. Kan het herleiden naar één nummer, denk ik, een disconummer nota bene. Als klein jochie lang geleden hoorde ik dit nummer op de radio, onbewust resoneerde het Faustiaanse thema met mij, kennelijk. :)

Vroeger was voor mij een synthesizer vooral een instrument als onderdeel van progressieve of symfonische muziek of in de funk, bijv een mellotron, moog, arp ed.
Bands zoals Moody Blues, Pink Floyd, Kayak, Barclay james Harvest, Camel, en Stevie Wonder met oa Innervisions bijv, ik luisterde niet echt naar JM Jarre, Tangerine Dream of Klaus Schultze in die tijd, pas veel later vanaf de jaren 90 ben ik wat meer naar toch electronisch georiënteerde muziek gaan luisteren zoals Future Sound of London, Ozric tentacles, Boards of Canada, Carbon Based Lifeforms, Stellardrone.

Wat zijn je grootste muzikale invloeden in de elektronische muziek?

Voor mij zijn dit Brian Eno, Kraftwerk, Tangerine Dream.

Andere leuke synth muziek: Gary Numan, Depeche Mode, Kate Bush (aan de Fairlight), The Human League.
Moderner, maar ik hou van zijn geluid : Flume

Vangelis, Kitaro, Two steps From Hell en ook wel discomuziek (alhoewel ik dat laatste nagenoeg nooit meer maak).
En blijkbaar ook licht klassiek (ondanks ik het zelf nooit beluister). Ik ben er onlangs achter gekomen dat mijn "Jupiter - V" heel sterk lijkt op "The dead of Ase" uit de Peer Gynt suite van Grieg. Dat was wel een verrassing van formaat :) .

Nou ik ben er al een tijdje uit qua zelf maken (en dat gaat veranderen)
Dus ik heb hier de lijst van 1990-2005, de jaren dat ik muziek maakt, niet alles is elektrisch want inspiratie kan overal vandaan komen
Keith Emerson
Kraftwerk
John Zorn
Bill Laswell
Bootsy Collins
Buckethead
Greenslade
the Boredoms
PFM
vroege house zoals LA STYLE etc. --> ik zag het als een psychedelische stroming maar het ging via trance naar de verschrikkelijke dance die het nu is geworden, iets heel anders dan ik gehoopt had
Diverse Gabber waaronder de onvolprezen Speedfreak
Klaus Schulze
Hawkwind
Foetus
Residents
Boney M (Frank Farian)
Prodegy
YMO
Italiaanse jaren '60/70 Filmmuziek
The Zip Code Rapists
Samba muziek
Inuit muziek
Pink Floyd tot 1970
Zappa
Edgar Varese
John Cage
Phillip Glass
Harmonia
Cluster
Grobschnitt
Eroc
Tangerine Dream
Crash Worship
The Ex
The Notwist

the Lightning Beatman
Merricks
Dauerfisch
Fred Frith
Soft Machine
Supersister
Laibach
Trash Can Trasher
Can
Holger Czukay
Neu
Eno
Passport
Mahavisnu Orcherstra
Een vriend van me die ook een D10 had
The Glue Men
Gentile Giant
Rick Wakeman
Bo Hanssen
Queen
Art Bears

En hier vergeet ik natuurlijk nog een paar heel belangrijke . Daarbij haalde ik ook inspiratie uit muziek die ik niet leuk vond, het idee van "die bas is leuk maar de rest is vreselijk" . Verder zitten er namen tussen die ik nu nooit meer zou draaien .

Voor wie Eroc niet kennen

Laatst gewijzigd:
Voor mij was Gary Numan wel een eye opener, zo kon het dus ook,
Daarna de gehele New Wave scene, met Eurithmics als absoluut hoogst haalbare.
Jarre en Vangelis waren ook helden van een andere orde, maar door het gelimiteerde aanbod bij de plaatselijke platenboer, was nieuwe muziek zoeken in de 80's wel anders dan nu.

Momenteel staat er heul veul indo synth muziek op Spotify.
Waar ik ook graag mag spitten naar nieuwe dingen, die mij ook weer op nieuwe ideeën brengen, dus net zo goed inspireren.

De chicago house & detroit techno. Moroder natuurlijk. Maar ook veel naar syntech & laserdance geluisterd.

Laatst gewijzigd:
Back