"Je moet iets met social media!" // Social media-expert Allan Drent

"Je moet iets met social media!" // Social media-expert Allan Drent

Ja klopt inderdaad :D
Ben er ook altijd erg druk mee hahaha laatste keer dat ik iets postte was zo te zien in 2016 :P
Facebook heb ik persoonlijk alleen maar om contact te houden met vrienden en familie aan de andere kant van de wereld. Zet er zelf bar weinig info op, vind ik persoonlijk ook niet nodig.

Jouw kattenviews komen natuurlijk vnl. van cat-loving-synthforummers en ornithologen die samen met hun vogels op wraak zitten te broeden :duivels:

Youtube vind ik persoonlijk ook geen social media, dat zie ik meer als de hedendaagse videotheek en digitale vraagbaak.
Sommige posters proberen wel wat sociale omgang met kijkers aan te slingeren, maar dat zijn voornamelijk mensen met een 'patreon' die graag hun centjes verdienen met videos maken.
Haha.. maar het feit dat ie in je handtekening stond moest ik je ff op attenderen..

Wat betreft de katten.. haha.. die vogeltjes volgen ze maar al te graag.. :D alhoewel ze de laatste tijd wat rustiger blijven en er misschien wat aan gewend zijn.. zo heeft het toch weer een functie. :)
Maar idd.. enkel en alleen wat views door SF leden en misschien een paar ornithologen... weer een illusie armer.. :erm:

.

Hier zie ik ook de podcast over de SF-contest...

podcast.jpg

Ik heb nog nooit ook maar iets zinnig op soc. media gezien. Je ziet social media berichten te pas en te onpas langskomen op het nieuws. Influencers, Donald Trump, bekende Nederlanders, etc. DAT is het echte soc. med. En nee: forums zijn geen social media. Op forums kun je uitgebreide info delen. Ik heb nu een paar keer de vergissing gemaakt om v/e gesloten Facebook Group lid te worden omdat daar "zogenaamd" zoveel info werd gedeeld over bepaalde technische zaken waar ik toevallig in geïnteresseerd ben. Waardeloos. De layout is alleen maar geschikt voor regels tekst van 40 letters. Een typemachine was al 80 letters per regel. Niet te lezen die troep. Informatie niet op te zoeken en niet geordend zoals in een Forum. Ik doe er niets meer mee. Heb in die Group een link naar een (lange) forum post geplaatst. Kreeg spontaan een stuk of tig likes (in een groep met 100 leden ofzo). Ik zal er niets meer delen. Zonde van je tijd.

Waardeloos, die s.m. Echt waardeloos. Alleen geschikt voor scholieren die ff snel een berichtje naar iemand willen sturen die voorin de klas zit. Zoals wij dat deden met een briefje dat je door moest geven, weet je nog? Ouwe lul of niet: soc. med. is voor infantiele pubers van het type "kijk mij eens leuk zijn" en "kijk eens naar mij op een festival". Een volwassen vrouw of kerel die op Facebook of Twitter zit moet zijn hoofd na laten kijken.

En nee: forums zijn geen social media.
Even een quote van WikiPedia:

Sociale media (de Engelse term social media is ook in het Nederlands gangbaar) is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Hoofdkenmerken zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers.

Ons forum is dus net zo goed Social Media, ongeacht je eigen bedachte definitie daarvan.

Influencers, Donald Trump, bekende Nederlanders, etc. DAT is het echte soc. med.
Voor mij niet, jouw voorbeelden zie ik niet in de Social Media die ik volg.

Informatie niet op te zoeken en niet geordend zoals in een Forum.
Dat is een nadeel, maar ik ben ook ontelbare keren dingen tegen gekomen waar ik wat van opgestoken heb die ik op geen andere manier gevonden zou hebben. Terugvinden is inderdaad een lastig punt, zeker als je in meer groepen zit. Daarom sla ik dergelijke berichten direct op zodat ik ze later makkelijk terug kan vinden.

Een volwassen vrouw of kerel die op Facebook of Twitter zit moet zijn hoofd na laten kijken.
Ik zal een afspraak gaan maken.

Dat is een nadeel, maar ik ben ook ontelbare keren dingen tegen gekomen waar ik wat van opgestoken heb die ik op geen andere manier gevonden zou hebben. Terugvinden is inderdaad een lastig punt, zeker als je in meer groepen zit. Daarom sla ik dergelijke berichten direct op zodat ik ze later makkelijk terug kan vinden.
dat is op facebook in ieder geval geen nadeel, je kunt daar gewoon dedicated zoeken in groepen naar keywords en naar posts van bijvoorbeeld bepaalde gebruikers. Eigenlijk net zoals hier op het forum. Je hebt een generieke facebook search, maar als ik bijvoorbeeld naar de ultimate korg wavestate facebook groep ga en dan zoek binnen deze groep naar discussies over LFO's dan krijg ik alle posts waarin gesproken wordt over LFO's in die specifieke groep.

Het is eigenlijk net zo simpel als hier. De bezwaren die hier geuit worden door anderen herken ik totaal niet op sociale forums. of dat nou facebook, discord of instagram is. Maar goed, iedereen moet gebruiken wat die wil, ik denk dat je een hoop informatie mist, altans ik haal er veel informatie uit die ik praktisch kan toepassen.

je kunt daar gewoon dedicated zoeken in groepen naar keywords en naar posts van bijvoorbeeld bepaalde gebruikers.
Ten dele, vind ik. Ik heb toch vaker gehad dat ik iets inetressants had gezien en het later niet meer terug kon vinden. Omdat bijvoorbeeld de keywords die ik kon gebruiken te generiek zijn en je dus teveel resultaten kreeg. Of dat de info in een filmpje zat en op keywords zoeken geen zin had. Of dat het ergens in 1 van de vele groepen met soortgelijke info zat. Vandaar dat ik tegenwoordig direct op "opslaan" klik als ik iets zie waarvan ik denk dat ik het later nog eens kan gebruiken. Maar goed, iedereen gebruikt het inderdaad anders, het ene platform vind ik ook wat fijner werken dan het andere. Maar over het algemeen haal ik inderdaad ook erg veel info uit de verschillende kanalen.

Ten dele, vind ik. Ik heb toch vaker gehad dat ik iets interessants had gezien en het later niet meer terug kon vinden. Omdat bijvoorbeeld de keywords die ik kon gebruiken te generiek zijn en je dus teveel resultaten kreeg. Of dat de info in een filmpje zat en op keywords zoeken geen zin had. Of dat het ergens in 1 van de vele groepen met soortgelijke info zat. Vandaar dat ik tegenwoordig direct op "opslaan" klik als ik iets zie waarvan ik denk dat ik het later nog eens kan gebruiken. Maar goed, iedereen gebruikt het inderdaad anders, het ene platform vind ik ook wat fijner werken dan het andere. Maar over het algemeen haal ik inderdaad ook erg veel info uit de verschillende kanalen.
je kunt meerdere keywords tegelijk opgeven waar je op wilt zoeken, en belangrijker is dat je dat ook kunt doen in dat ene kanaal waar je die informatie wilt zoeken. Dat is een ander zoekvenster dan die bovenin. Het werkt echt heel goed en er is geen verschil met het zoeken hier. Als ik bijvoorbeeld in een groep al mijn eigen posts wil terugvinden waarin ik bijvoorbeeld iets gezegd hebt over een cutoff filter en een vector envelope dan kun je dat gewoon zo terugvinden in die groep door die keywords in de groep search te gooien en als author mijn eigen naam.

Het wordt lastiger als je niet meer weet welke groep het is want vrij zoeken over heel facebook is nogal zinloos, dat is zo extreem groot dat je nooit vindt wat je zoekt. maar in dedicated groepen werkt het net zoals op forums.

Ten dele, vind ik. Ik heb toch vaker gehad dat ik iets inetressants had gezien en het later niet meer terug kon vinden. Omdat bijvoorbeeld de keywords die ik kon gebruiken te generiek zijn en je dus teveel resultaten kreeg. Of dat de info in een filmpje zat en op keywords zoeken geen zin had. Of dat het ergens in 1 van de vele groepen met soortgelijke info zat. Vandaar dat ik tegenwoordig direct op "opslaan" klik als ik iets zie waarvan ik denk dat ik het later nog eens kan gebruiken. Maar goed, iedereen gebruikt het inderdaad anders, het ene platform vind ik ook wat fijner werken dan het andere. Maar over het algemeen haal ik inderdaad ook erg veel info uit de verschillende kanalen.
Zo doe ik het ook. Als ik een leuk artikel tegenkom, like ik het. Dan kan ik het makkelijk teruglezen.

Het is ook een leuke bijkomstigheid waar interesses en kennis bij elkaar komt.
Daarbij is het leuk om met dat soort media connecties te maken. Nog leuker is wanneer die connectie iets waardevols is.

en volwassen vrouw of kerel die op Facebook of Twitter zit moet zijn hoofd na laten kijken.
twitter is soms erg duister en het eindeloze gezever over het publieke discours is vaak vervelend, maar het is daarnaast ook gewoon een belangrijke tool om snel verslag te doen van gebeurtenissen en twitter is 'het nieuws' vaak vele stappen voor en biedt daarnaast ook een breed perspectief en een alternatief voor de dominante media of kan activistisch worden ingezet.

ik gebruik het ook wel om mensen/bedrijven te volgen die bezig zijn met audio om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen. het is echt een tool en het is maar net hoe je er mee omgaat.

met instagram/facebook/tiktok heb ik minder. youtube blijft gewoon fantastisch en soundcloud gebruik ik ook. linkedin is wel goed als professioneel netwerk.

Kwam zojuist op FB weer die hilarische vertolking van "Another Brick In The Wall" tegen. Is van een zingende keyboardspeler..
Heb nav dit topic toch eens opgezocht of ie ook iets met social media doet.. en idd.. hij zit zelfs op insta. Zou het dan toch werken?? Die video met de Pink Floyd cover heeft 1000k views !!

Laatst gewijzigd:
Ouwe lul of niet: soc. med. is voor infantiele pubers van het type "kijk mij eens leuk zijn" en "kijk eens naar mij op een festival".
Een volwassen vrouw of kerel die op Facebook of Twitter zit moet zijn hoofd na laten kijken.
Tja, met volwassen worden/zijn heb ik mij nooit zo bezig gehouden en mijn hoofd is diverse keren nagekeken.
Daar zijn ook de nodige conclusies aan verbonden, maar nimmer in relatie met social media.

Van de social media die er zijn gebruik ik fora, Youtube en Facebook.
De FB groepen waarin ik zit zijn veelal voor een specifiek instrument en er zit echt veel kennis en enthousiasme over het betreffende onderwerp.
voor hele specifieke vragen over een instrument is het vaak ook sneller dan een forum.

Ook op persoonlijk vlak vind ik de door mij gebruikte social media leuk en soms handig.
Ik ben niet bezig met laten zien hoe geweldig mijn persoon of mijn leven is, maar ik vind het wel leuk om soms iets te delen van wat mij bezighoudt of fascineerd.
Een mooie foto van een zonsondergang, een artikel over een sterrenkundig onerwerp, een leuke pose van de kat of af en toe het rsultaat van mijn muzikale experimenten.
ik vind het ook leuk om te zien wat andrren bezighoudt en tussen de ’slechts’ 36 vrienden die ik heb geen mensen met de geniemde puberale neigingen.

Ook bepaalde instituten zoals de ESO hebben interessante FB pagina’s die mij op de hoogte houden van hun laatste ontwikkelingen.
Ik vind het gericht zoeken op FB ook goed te doen en vooral filteren wat je wel of niet interessant vind ook.

Omdat ik niet bezig ben met een carriere, doorbreken en/of roem vergaren is het voor mij geen platform voor zelfpromotie, maar ik kan me voorstellen dat als die zaken wel een rol spelen je daar ook veel kanten mee uit kunt.

lijkt me een 'no brainer' met enig begrijpend lezen snap je ook wel dat er een zin achteraan komt die zegt: als je een publiek wilt bereiken

lijkt me een 'no brainer' met enig begrijpend lezen snap je ook wel dat er een zin achteraan komt die zegt: als je een publiek wilt bereiken
Precies. De spreker benadert professioneel muzikant/producer/DJ zijn als een bedrijf. En dat ben je ook als je het doet voor je werk. Dan heb je bereik nodig om geboekt te worden, kaartjes en streams te verkopen, je naamsbekendheid te vergroten etc. Maak je muziek voor de lol, dan is dit natuurlijk een ander verhaal.

Zoals bijna alles in het leven, heeft ook (a)sociale media fijne- en minder fijne kanten.
Het fijne is voor mij dat ik zonder moeite met heel veel verschillende gelijkgestemde (iig voorgefilterd op thema) mensen kan praten in groepen waar ik anders niet zo 123 bij zou komen.
De nadelen zijn er natuurlijk ook overvloedig en eerlijk gezegd vind ik die de laatste jaren steeds prominenter worden.
Het komt er voor mij vooral op neer dat een 'platform' zonder redactie, waar mensen alles op kunnen zetten, voor een groot deel van de bevolking meer slechte- dan goede invloed lijkt te hebben.
We zijn blijkbaar graag bezig met spuien van onvrede en delen van onzin en dergelijke platformen bieden daar natuurlijk een perfect middel voor.
En het zieke algoritme wat (in mijn ogen) totaal verkeerd werkt, helpt hier niet aan mee door je steeds meer 'soortgelijke' berichten voor te schotelen in een poging je zoveel mogelijk tijd op het platform door te laten brengen.
Dus ik begrijp als mensen er ver van willen blijven, maar ook als je er wel wat leuke dingen uit haalt.

Als je professioneel artiest bent die moet leven van zijn of haar populariteit, dan kun je er helaas niet omheen. Dus in zoverre ben ik het wel eens met de spreker.

Precies. De spreker benadert professioneel muzikant/producer/DJ zijn als een bedrijf. En dat ben je ook als je het doet voor je werk. Dan heb je bereik nodig om geboekt te worden, kaartjes en streams te verkopen, je naamsbekendheid te vergroten etc. Maak je muziek voor de lol, dan is dit natuurlijk een ander verhaal.
Sommigen leggen gewoon graag op elke slak zout en zullen een woord belangrijker vinden dan de strekking.
Grappig genoeg zijn dat juist de mensen die ik op sociale media zoveel mogelijk vermijdt.
Totaal negeer zelfs.
Kost teveel negatieve energie :)

Het lijkt me een fijne podcast weer, ik ga hem later in de auto helemaal beluisteren.

Ik merk vooral dat veel leden van SF op leeftijd zijn 😁 Voor de huidige generatie is dit een non-discussie.

Ik ben ook van de oude stempel maar je slaat de spijker op zijn kop. Toevallig dezelfde discussie nog gehad. Huidige generatie staat je met grote ogen aan te kijken van waar maak je je druk over. :dubbel:
Daarin tegen maak ik me niet zo druk over social media. Als je wilt doorbreken als artiest zul je er inderdaad wat mee moeten doen. Voor de rest haal eruit wat je eruit wil halen en laat de rest links liggen.

De aversie hier schuurt tegen het aluhoedje aan.

man man, och och,
het ging mij niet om het fenomeen sociale media (wat voor de jongeren onder ons toch al wel iets voor oude dames is, vooral facebook en twitter) maar om de dwingende, schreeuwerig paniek "positiviteit" van marktkoopman niveau. er moet iets verkocht worden...
een boom opzetten over het belang van sociale media-tjes, is zo passé...
hoeveel (professionele) artiesten zullen geschrokken ineengekrompen in een hoekje kruipen beseffend dat ze iets belangrijks hebben gemist? juist.
wie weet nou nog niet wat sociale media doen? toch? nieuws? nee. werkt het? volgens mij maar matig. een muzikant een bedrijf? nah, voelt niet zo.

en trouwens, ergens een andere menig over hebben is niet gelijk hetzelfde als negatieve vibe.

ps, bedankt voor de duimpjes. :)

Back