JAMLess DAWwing in Reason

Montfrooij

Gepokt en gemazeld
Af en toe werkt de vrijheid van een DAW als Reason heel inspirerend voor mij.

Ik had wat beelden geschoten in het bos met de jongste en wilde daar een 'lofi-beat' bij maken.
De basis akkoordenprogressie is ingespeeld in Analog Lab 4, waarbij ik het midi geheel heb gebounced en die sample in Grain heb gebruikt om hem wat meer 'texture' te geven.
De eerste progressie leende zich ook goed voor een 'terugspelen', dus dat kwam toevallig zo uit.

De bas is ingespeeld met het rack instrument 'Monotone'.
Het belletje is een Scenic preset met tape saturation van Scream 4 en wat Radio effect van Audiomatic.
Drums zijn losjes ingespeeld met Umpf Retro Beats.
Met twee Pulsar LFO generators heb ik wat panning en pitching variatie aangebracht in de instrumenten.
Alles is via een Bus door Arturia Tape Mello-Fi gehaald.
Reverbs komen van de RV7000 en Supermassive.
De spaarzame delay komt van THE ECHO.

Veel Reason stock instrumenten / devices dus en Arturia.

Mooi man, erg lekker zo in de vroege ochtend met een bakkier erbij :koffie:

Het doet mij een beetje aan Plait denken.

Fijne sound, mooie combi van lo- en hi-fi..!

verdomd, inderdaad!

@Montfrooij al eens een hybride jam overwogen? Reason syncen aan je 707-setup?

(Geen idee of dat automatisch tof is hoor, het schoot me zo te binnen..)
Thnx thnx thnx!
Geeft de burger zin om door te gaan :)

Ik heb wel eens wat 'samen' geprobeerd, vooral om de 707 als input device te gebruiken voor Reason.
Wat op zich wel werkt.
Echt hybride 'jammen' moet ik een x proberen of dat lekker werkt.

Dan zou Reason waarschijnlijk een soort van 'VST' in the box zijn, aangestuurd via midi door de 707.
Ik kan ook 'in sync' samen een tijdlijn af laten spelen. Reason gaat dan helemaal automatisch. De 707 moet ik dan nog wel handmatig switchen (of via CC, als Reason dat kan)
Al haalt dat het idee van het spontane wel weg, wat dat jammen leuk maakt.

En een puntje zou zijn dat ik Reason momenteel gebruik om de jam op te nemen (multitracken).
Dus dan moet ik dat op een andere manier fixen. Andere laptop of tegelijk spelen en opnemen in Reason.
Maar ik heb niet zulke goede ervaringen met Reason qua stabiliteit als er veel 'speelt' en tegelijk opgenomen moet worden.

Geeft de burger zin om door te gaan :)

Zeker doen!

Echt hybride 'jammen' moet ik een x proberen of dat lekker werkt.

Simpel houden, zou ik zeggen. Niet te veel die twee door elkaar willen vlechten, qua aansturen (in eerste instantie). Je zou Reason stand-alone kunnen laten loopen, sync met je 707, en dan de mutes van de Reason-sporen aan een fysieke controller kunnen hangen. Paar draaiknopjes voor wat je nog meer zou willen. En dan terug naar je comfort-zone, lekker achter je 707 + overige gear, met die controller ernaast.

Reason wordt dan niet per sรฉ een vst in the box, maar je computer als geheel een apparaat in je "dawless" setup. In wezen is je computer ook hardware, dus tja. :)

Zit je idd met het opnemen van die twee samen. Misschien de audio van je dawless-setup naar een input van Reason, en dan de master out van Reason (waar dan je hardware doorheen gemixt wordt) naar ander een opname-programma. Er zijn oplossingen om binnen je computer het geluid van het ene naar het andere programma te kunnen routen. Ik gebruik Soundflower, maar da's volgens mij specifiek Mac. Kan dus nog wat gedoe opleveren, moet je maar net de fut voor hebben.

Of gewoon in die andere laptop.

Haha, shit, die zag ik over het hoofd.

Of een reel-to-reel tape recorder. Vet cool, op de achtergrond in je filmpjes

Laatst gewijzigd:
Back