GAS Therapy: ga je koopverslaving te lijf :)

De 2 grootste problemen met gear zijn ruimte en kosten. Er is wat mij betreft niks mis met het willen 'proeven' van synths. We zijn allemaal op zoek naar ervaringen, belevenissen. Ik hou er van af en toe eens wat anders te eten, of ergens te komen waar ik nog niet eerder ben geweest, anderen willen zoveel mogelijk vrouwen neu, euh leren kennen etc, of autos rijden of whatever.

Zolang je niet financieel onderdoor gaat aan je hobby en niet al je vertrekken staan helemaal vol met synths en er zit ook niemand aan je kop te zei, euh, naja duidelijk genoeg lijkt me, dan is er weinig aan de hand.

Er is wat mij betreft niet een maximum criterium waar je mee tevreden mee zou moeten zijn of wat genoeg zou moeten zijn al probeert je vrouw of wie dan ook je dat wel wijs te maken. Sommige mensen hebben meer dan 100 auto's terwijl 1 werkende toch echt genoeg is om je van B naar A te brengen.

Wat mij betreft is het nooit genoeg, wie anders denkt zit er naast.

Wat wel een probleem is het teveel spullen kopen is dat ik niet alle details van de instrumenten en andere spullen mijzelf eigen maak. Je kan met de hobby zoveel kanten op maar uiteindelijk wil ik wel gewoon nummers gaan afmaken. En dat kan ik beter met een selecte set instrumenten dan dat ik bezig blijf met kopen. Ik investeer nu vooral in het leren kennen van mijn spullen en het vlieguren maken ermee. Ik zet een paar spullen op mijn tafel en ga aan de slag. Dat helpt mij goed. Evengoed kan ik best wat blijven kopen. Dat is ook onderdeel van de hobby. Maar ik waak er nu wel voor dat ik niet alleen blijf kopen en veel te weinig tijd besteedt aan het gebruiken van de spullen. De focus moet op het maken van muziek komen te liggen. Dat is de uitdaging die ik nu aan moet gaan.

Mooie hamer zeg.

En wat een toffe spijkers.

Echt genieten.

Nog meer hamers zou fijn zijn.

En nog een paar schroevendraaiers. Niet dat ik iets te schroeven heb, maar je weet maar nooit.

Ik las trouwens dat Piet een mening heeft over mijn hamer, daar moet ik nog even de discussie over aangaan.

En DAN.. heb ik eindelijk tijd om dat kastje af te timmeren. Echt heus!

Tenzij er natuurlijk in de tussentijd een nieuwe hamer verschijnt. Dan gaat dat voor. Sorry.

Ik ken iemand, van vrij nabij, die heeft geen koopverslaving, die spaart al zijn hele leven en geeft zo min mogelijk uit. Zijn geld is in de tussentijd 50% minder waard geworden, en genieten doet hij maar heel beperkt, want dat kost geld en dat spaart hij liever voor als 'het nodig is'.. tsja.. daar kan ik niks mee.

Muziek maken doe ik in mijn DAW met plugins, hardware is gewoon om mee te spelen, ik zie niet wat er mis mee is. Anderen maken dure reizen en eten in dure restaurants,rijden in dure auto's, en geven mogelijk meer uit aan dat soort dingen dan ik aan synths. Mijn synths eet ik echter niet op en laat ik ook niet achter als ik weer naar huis ga, zolang ik ze niet weg doe staan ze hier nog steeds, lekker veilig bij mij, en als ik ze zat ben, dan kunnen ze weg. Ik zie het probleem niet. Er wordt hier nu gedaan alsof er een probleem is, maar dat is er niet. Alleen als je in de problemen komt door je gedrag, dan is er een probleem, verder niet en moet iedereen zelf weten hoe die zijn tijd in vult lijkt me.

Het feit dat er zoveel te koop is houd mij nu juist tegen… omdat ik veel onderzoek doe of het de moeite waard is om te kopen en of het iets toevoegd.

Afgelopen zomer had ik me voorgenomen om helemaal in the box te werken.. 2k aan plug-ins 80% gebruik ik niet en ben ook weer gear gaan kopen :)

Ik zie mijn synths als een soort kruidenkastje.. Mijn kruidenkast (eigenlijk een grote lade) staat helemaal vol met kruiden, de meeste gebruik ik weinig, andere redelijk veel.
Maar toch, soms is daar het moment dan wil ik iets maken waarbij ik echt die kruiden nodig heb die ik weinig gebruik, en dan geniet ik enorm van wat ik heb gemaakt.

Nu zijn synths wat duurder dan kruiden, maar ook meer waardevast.

Heel even gehad.. (Matriarch).. en vlug weer terug.. ik ben gewoon een polyman denk ik.. 2k had ik niet voor een hoofdzakelijk monofone synth over. :)

Maar zeker leuk zo'n kruidenrekje.. al neemt het wel een beetje veel ruimte in als je al je kruiden in een rek wilt steken.. :D

3800753

Zie ik daar nou een chroma polaris? Lijkt me dik ding maar meningen zijn verdeeld hoe vind jij hem?
Ik heb er mooie avonturen mee gehad.. heeft zeker karakter.. heel dikke VCO's!! Wel CEMS

btw, ff tussendoor, ik zit enorm te gassen voor een Moog Matriarch.. :D
Geheel terecht. De mooiste Moog als je het mij vraagt.

Af en toe sta ik ook gewoon met mijn handen in mijn zakken naar al dat moois te kijken en hou een virtuele studiotour in mijn hoofd. The only difference between men and boys...

De één heeft een laptop en paar plugins en maakt elke maand een paar tracks en een ander heeft tien of meer stuks aan hardware staan en maakt vrijwel nooit iets af maar zit vaak te pielen en gaat op in sounds en geniet op die manier, voor beiden valt iets te zeggen maar er is geen voorschrift van hoe je met je hobby moet omgaan lijkt me?
Sommigen kopen elk jaar weer wat nieuwe dingen omdat ze nieuwsgierig zijn en verkopen ook weer wat en de ander daar worden fabrikanten niet rijk van.
Anderen verzamelen postzegels en toen ik nog getrouwd was stonden er bij m'n vrouw iets van 12 paar schoenen en laarzen in de kast en da's niet veel ivm sommige andere vrouwen terwijl ik aan iets van 5 paar genoeg heb.
En ja, ik heb teveel als ik zie wat ik gebruik maar het maakt me niet uit, het eet geen brood uiteindelijk en zolang je de andere dingen op orde hebt dan is het geen probleem.

Wat het een beetje is is dat door het hebben van veel spullen en weinig tijd je niet alles ergens uit haalt wat er in zit. Dat lijkt me evident. De vraag is, is dat erg? Dat lijkt me niet.
Kan persoon A met minder middelen meer doen dan persoon B met meer middelen ? Antwoord: Dat hangt van meerdere dingen af, oa van zijn talent, vastberadenheid, toewijding, maar ook tijd en energie spelen en rol. Deze factoren zijn voor iedereen verschillend. Is dat een probleem? Lijkt me niet. Iedereen is anders, iedereen doet anders. Prima toch.

Dan, even naar mezelf kijkend, heb ik meer spullen dan ik nodig heb, Antwoord : Jawel. Volgende vraag, is dat erg ? Antwoord : Nee.
Volgende vraag, kunnen we er filosofen bijhalen die je op andere gedachten kunnen brengen : Antwoord : Vast wel, maar als lullen het enige is wat ze doen, dan heb ik er weinig mee.

Wat het een beetje is is dat door het hebben van veel spullen en weinig tijd je niet alles ergens uit haalt wat er in zit. Dat lijkt me evident. De vraag is, is dat erg? Dat lijkt me niet.

Het is heel persoonlijk, gewoon doen wat goed voelt. Zelf heb ik liever weinig spullen en veel tijd. :)

Als je op het punt komt dat je je best veel gear hebt (en dat heb ik) en er alles mee kunt maken wat je kunt bedenken dan is verder zoeken naar nog meer gear (in ieder geval wat mij betreft) doelloos. Totaal geen last meer van GAS. Ik wissel gewoon steeds mijn synths in mijn 1 m2 studiootje en dan voelt het iedere keer weer als nieuw terwijl de leercurve naar nul is gedaald. Soms blijven spullen een half jaar ongebruikt staan en een andere keer worden ze dagelijks gebruikt. Op dit moment vormt de Korg Z1 het centrum van mijn opstelling totdat hij weer naar de achtergrond wordt geschoven. Zo heb ik mijn eigen kringloopwinkeltje met mijzelf als klant.

Jaren geleden had 1 van m’n beste maten waarschijnlijk de dikste studio in nachtlab Amsterdam. Wat daar stond was zeker 100.000+ alles kon namelijk. Hij had minder tijd dan ik en ik mocht ook hele periodes zijn studio gebruiken en nam zelfs gear van mij mee om op te hooken.

Maar het totale geweld aan high end vintage, modular, 19” racken vol met wat iedereen in z’n top 3 wel heeft willen zitten. Het aansluiten van alles kennis van wat alles doet… was voor mij overwelmimg.. ik voelde me een koning maar er is in al die jaren maar 1 mooie track uit voort gekomen en er was zelfs interesse van een label maar ja ik ben van soundcloud afgegaan en per saldo heeft het in al die jaren alleen als een mancave gefunctioneerd 😂

Back