Hardware synth emulatie van een plugin?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Er bestaan vele emulaties van klassieke hardware synths in plugin vorm, maar komt het omgekeerde ook voor: een synth emulatie in hardware uitvoering van een klassieke plugin synth?

Bijna goed. ;)

Wat ik bedoel is een hardware synth die is gebouwd als emulatie van een plugin synth die zelf geen emulatie van iets anders is maar op eigen kracht een dusdanig klassieke status heeft bereikt dat het hardware synth-bouwers heeft gemotiveerd om van die plugin synth een hardware emulatie te maken.

Waarom zou je zoiets doen ? :)

Tenzij de ontwikkelaar zelf die hw “Synth” maakt is het plagiaat.

Wezenlijk heb je het over een controller. De vst zelf is software.
Dus er zijn er legio.

Push bijv.
Engazomaardoorrrrr.

Nou ja - plagiaat? Die talloze plugin emulaties van klassieke hardware synths zijn toch ook geen plagiaat...?

Welke plugin synth wordt door Push geëmuleerd?

De Korg Oasys is ooit begonnen als hardware plugin op een PCI kaart en werd later als synth uitgebracht. Niet echt een emulatie dus, maar wel een synth die eerst voor de computer en later standalone is uitgebracht. Als synth was de Oasys wel vreselijk duur. Ik denk dat er maar weinig van verkocht zijn.

Een hardware emulatie van een klassieke plugin synth zou ook uiterlijk (dus qua vormgeving) op de plugin's GUI moeten lijken.

De Polyend Tracker? Hoewel, trackers waren geen plug-ins..

En de Elektron SidStation schoot me te binnen, maar ook die telt eigenlijk niet. Eervolle vermelding dan. :)

edit // ahh schiet me nog eentje te binnen, deze telt... de Teenage Engineering PO-32 Pocket Operator. Die met de Microtonic.

Het enige waar ik verder aan kon denken is dit ding dat ik laatst bij Bad Gear langs zag komen.
In 2006(!) probeerden ze een stuk 'hardware synth' te verkopen die VSTs speelt die je op het interne geheugen laadt, danwel die je vanaf een usb-stick ermee bespeelt. Het is in feite een kleine Linux computer...

Ja - dat is inderdaad in essentie een klein computertje dat als plugin host functioneert. En daar moet je dan nog weer extern een controller op aansluiten. Maar mijn idee behelst een compete hardware synth die zowel naar vormgeving als naar werking maar 1 specifieke klassieke plugin emuleert.

Af en toe duikt er wel iets op rond U-he's Tyrell Nexus 6. De Behringer Deepmind 12 schijnt er voor een groot deel op gebaseerd te zijn...

Back