Why Today's Music Is So BORING - Rick Beato

Je kunt je voorstellen dat iemand in de jaren 80 en 90 die toen dezelfde leeftijd had als jij nu hebt bijna hetzelfde zei: "toch vreemd dat ik daar in de jaren 50 en 60 geen last van had. En niet alles wat toen op de radio kwam was mijn ding. Het was in ieder geval niet boring".

En dezelfde persoon destijds: "er is zoveel muziek gemaakt in de 50s met menig artiest die je van een kilometer kon herkennen in hun sound en produktie Nu klinken ze allemaal hetzelfde. Lang leve de bandjes in kelder en garage met hun elektrische gitaren en non kennis van muziek."

:)
Nee hoor integendeel, het was maar een voorbeeld want ik ben ook zeer bekend met muziek die ervoor kwam. Dat argument gaat helaas niet op. Verder wil ik benadrukken dat het hier om moderne popmuziek gaat. Natuurlijk wordt er nog goede muziek gemaakt door getalenteerde mensen. Je vindt het helaas niet meer terug in de hedendaagse popcultuur. Diversiteit is ver te zoeken.

Die diversiteit is er wel maar zit opgesloten in hokjes. Als een dierentuin naast de Ziggo Dome.
Ik refereer aan diversiteit binnen de hedendaagse popcultuur, zoals wat er op mainstream radio en tv verschijnt.
Goede muziek is er alom, ik probeer alleen duidelijk te maken dat het voorheen normaler was om diverse stijlen in de hitlijsten terug te vinden.
Hedendaagse muziek is niet boring. Hedendaagse mainstream media is boring.

Die diversiteit is er wel maar zit opgesloten in hokjes. Als een dierentuin naast de Ziggo Dome.

Het gebrek aan diversiteit als het gaat om popcultuur, in de zin van muziek voor een zo groot mogelijk publiek met de achterliggende gedachte om er aan te verdienen, ik denk dat het kwalitatief gezien iets is van alle tijden. Onze tijd is daarmee niet anders of speciaal in vergelijking met vroeger. "Vroeger was alles beter", die gedachte komt eerder voort uit de neiging die bij veel mensen bestaat om muziek uit een bepaalde periode uit hun leven meer te waarderen dan uit andere tijden, maar meer objectief bekeken is het moeilijk te verdedigen. Lees dit 'ns, enkele jaren die er goed uitspringen, maar in drie verschillende decennia. En de geprezen jaren '80 waren eigenlijk maar saai. Niks "vroeger was alles beter".

ik probeer alleen duidelijk te maken dat het voorheen normaler was om diverse stijlen in de hitlijsten terug te vinden.

Wat ik hierboven al noemde. Als je het wat objectiever bekijkt dan klopt die stelling niet.

Het gebrek aan diversiteit als het gaat om popcultuur, in de zin van muziek voor een zo groot mogelijk publiek met de achterliggende gedachte om er aan te verdienen, ik denk dat het kwalitatief gezien iets is van alle tijden. Onze tijd is daarmee niet anders of speciaal in vergelijking met vroeger. "Vroeger was alles beter", die gedachte komt eerder voort uit de neiging die bij veel mensen bestaat om muziek uit een bepaalde periode uit hun leven meer te waarderen dan uit andere tijden, maar meer objectief bekeken is het moeilijk te verdedigen. Lees dit 'ns, enkele jaren die er goed uitspringen, maar in drie verschillende decennia. En de geprezen jaren '80 waren eigenlijk maar saai. Niks "vroeger was alles beter".

Wat ik hierboven al noemde. Als je het wat objectiever bekijkt dan klopt die stelling niet.
Ik was even benieuwd, lekker doorwrocht onderzoek zeg. Ik gooi alles dat niet uit 1964, 1983, en 1991 komt maar gauw weg.

Wat ik hierboven al noemde. Als je het wat objectiever bekijkt dan klopt die stelling nie

Kennis van alle gerelateerde stijlen en ontwikkelingen in muziekgeschiedenis spelen een grote rol bij het ondervinden van een toenemende trend binnen het mainstream pop geweld van nu. En nogmaals, ik heb het hier over de hedendaagse bedrijfsgecontroleerde eenzijdigheid en veilige niks aan het handje cultuur die heerst.

Ik was even benieuwd, lekker doorwrocht onderzoek zeg. Ik gooi alles dat niet uit 1964, 1983, en 1991 komt maar gauw weg.

Je kunt het hele onderzoek hier lezen, het is wat subtieler dan het bericht in de genoemde link doet vermoeden. Wat betreft de genoemde jaren, het gaat erom dat in die jaren een wat duidelijker opkomst was te zien van nieuwe stijlen. Maar het belangrijkste is dat muzikale diversiteit geen neergaande lijn over tijd laat zien in de popmuziek, anders dan wat sommigen beweren zonder enig bewijs daarvoor.

Zou het er niet gewoon mee te maken hebben dat computers bereikbaar werden en capabel genoeg waren vanaf de jaren 90.. en dat de software steeds meer kon?
In de jaren 80 werd muziek toch meer gemaakt door muzikanten die echt konden spelen..... Je moest studio tijd boeken, sessiemuzikanten inhuren etc. Ik heb laatst een docu van The Delfonics gepost.. daar zie je bijvoorbeeld grote groep professionele muzikanten die nodig waren in de jaren 60 en 70.

Nu kan iedereen met een laptop en een Splice abonnementje z'n eigen tracks maken zonder muzikale kennis. En dat hoor je dus in de tracks die minder verfijnd zijn in de popmuziek. Door internet leert iedereen dezelfde truukjes, gebruikt dezelfde sounds..

Er is verder genoeg goede muziek hoor alleen die komt niet in de top40.. neem bijvoorbeeld het album van Thee Sacred Souls, voor mij het beste album van dit jaar....

Goede muziek is er alom, ik probeer alleen duidelijk te maken dat het voorheen normaler was om diverse stijlen in de hitlijsten terug te vinden.
Eens! Het ligt er maar net aan waar je zoekt. Ik ga regelmatig bandjes kijken en daar zitten fantastische dingen tussen, waar je vaak weinig meer van hoort. Maar soms ook wel, zoals een Froukje die opeens keihard doorbreekt.

Hitlijsten vond ik vroeger geweldig. Maar sinds streams enzo meetellen is er niets meer aan, dan zie je allemaal rappers en puberpop in de top 40 staan. Knal je daarentegen een podcast van de VPRO aan, of zoek je wat verder online, dan ontdek je weer uitstekende muziek.

De uitspraak 'Why Today's Music Is So BORING' is ook stom. Het pretendeert een feit te zijn, maar het is een mening. En een foefje om veel kliks te krijgen op YouTube, en nu ook dit forum. Over boring gesproken.

Dat mainstream media vaak saai is, snap ik dan weer wel. Commerciƫle zenders moeten advertenties verkopen. En mensen vinden muziek doorgaans leuker als ze het al kennen, of het in elk geval bekend klinkt. Dan krijg je niet de avontuurlijkste programmeringen.

Misschien is draadje wel een mooie oproep voor iedereen om geen boring muziek te maken? En dan mag iedereen zelf bepalen wat hij of zij saai vindt šŸ˜‰

Je kunt het hele onderzoek hier lezen, het is wat subtieler dan het bericht in de genoemde link doet vermoeden. Wat betreft de genoemde jaren, het gaat erom dat in die jaren een wat duidelijker opkomst was te zien van nieuwe stijlen. Maar het belangrijkste is dat muzikale diversiteit geen neergaande lijn over tijd laat zien in de popmuziek, anders dan wat sommigen beweren zonder enig bewijs daarvoor.
Dat er zogenaamd geen neergaande lijn bestaat, is geen bevestiging van een opwaartse lijn.

Dat 'onderzoek' bepaald jouw kennis van zaken blijkbaar. Dat maakt een boel duidelijk. En het is ook duidelijk dat je kanttekeningen over de huidige mainstream media, als zijnde onbelangrijk, aan de kant schuift.

Jongeren hebben veelal geen besef meer van wat er in eerdere decennia is voorgegaan. En alles wat hen wordt voorgeschoteld, zijn eindeloze non muzikale reclame vehicles.
Nauwelijks variatie per maat, dezelfde geloopte riedels van couplet naar refrein en terug, duidelijk knip en plakwerk zonder enige genuanceerde, verassende of originele structuur.

De uitspraak 'Why Today's Music Is So BORING' is ook stom. Het pretendeert een feit te zijn, maar het is een mening. En een foefje om veel kliks te krijgen op YouTube, en nu ook dit forum. Over boring gesproken.
Inderdaad.

Dat er zogenaamd geen neergaande lijn bestaat, is geen bevestiging van een opwaartse lijn.

Dat 'onderzoek' bepaald jouw kennis van zaken blijkbaar. Dat maakt een boel duidelijk. En het is ook duidelijk dat je kanttekeningen over de huidige mainstream media, als zijnde onbelangrijk, aan de kant schuift.

Jongeren hebben veelal geen besef meer van wat er in eerdere decennia is voorgegaan. En alles wat hen wordt voorgeschoteld, zijn eindeloze non muzikale reclame vehicles.
Nauwelijks variatie per maat, dezelfde geloopte riedels van couplet naar refrein en terug, duidelijk knip en plakwerk zonder enige genuanceerde, verassende of originele structuur.

Niemand heeft het over een opwaartse lijn - dat is de doelpalen verplaatsen. Het punt was dat het vroeger niet beter was dan nu, en daar ben ik het grotendeels mee eens. Klagen over de hitlijsten is toch vooral een ouderdomskwaal veroorzaakt door nostalgie, conditionering en selectief geheugen.

'Jongeren' (alsof 28% van de bevolking* als homogene groep die van toeten noch blazen weggezet kan worden...) hebben bovendien wel degelijk historisch besef, denk alleen maar aan de vlammende comeback van 80s artiesten als Kate Bush (ook niet de eerste beste gemiddelde popzangeres) door series als Stranger Things, wat zich ook weer vertaalt naar de pop culture van nu met hernieuwde interesse voor 'synthwave' in de popmuziek en toepassen van 80s artwork.

* Bron: CBS

Ik hoef helemaal geen jaren 80 muziek op de radio, gewoon goeie muziek en een beetje afwisselend graag.
Ja, op zich zou ik de Sky Radio formule nog wel trekken als ze de 'Huisvrouwen Honderd' playlist eens zouden vervangen door een lijst met steeds afwisselende genres en jaartallen.

Niemand heeft het over een opwaartse lijn - dat is de doelpalen verplaatsen. Het punt was dat het vroeger niet beter was dan nu, en daar ben ik het grotendeels mee eens. Klagen over de hitlijsten is toch vooral een ouderdomskwaal veroorzaakt door nostalgie, conditionering en selectief geheugen.

'Jongeren' (alsof 28% van de bevolking* als homogene groep die van toeten noch blazen weggezet kan worden...) hebben bovendien wel degelijk historisch besef, denk alleen maar aan de vlammende comeback van 80s artiesten als Kate Bush (ook niet de eerste beste gemiddelde popzangeres) door series als Stranger Things, wat zich ook weer vertaalt naar de pop culture van nu met hernieuwde interesse voor 'synthwave' in de popmuziek en toepassen van 80s artwork.

* Bron: CBS
Dat een serie als Stranger Things het histories besef van de jeugd bevestigd is een boude uitspraak. Dat ze het NU PAS beseffen is de waarheid. 'Synthwave' is btw geen oorspronkelijke muziekstroming. Het is een populaire amalgatie van synth pop en new wave. Weer een voorbeeld van hoe dingen gekneed worden naar mythische levels. Dat Kate Bush of andere artiesten uit die tijd ( en ik begrijp niet dat men steeds terugkomt bij de 80s ) een 'vlammende' comeback maken is totale nonsens.

Het is gewoon weer een commerciƫle re-hash van wat ooit was.

Tot de volgende trend weer arriveerd en het een paar maanden later weer is vergeten.

1666031072456.png

Pff...

Vroeger was het zeker beter. Wanneer bands een bepaalde populaire sound gingen volgen, bijvoorbeeld een Rolling Stones met hun semi disco werk, dan had je nog steeds die unieke sound. Bands hadden nog een eigen sound. Er is zoveel popmuziek gemaakt in de 80s met menig band die je van een kilometer kon herkennen in hun sound en produktie Nu klinken ze allemaal hetzelfde. Lang leve de slaapkamer producers met hun computers en non kennis van muziek. Hup alles van hun preset loop plankje gepakt en loopen maar. Ik hoor allen nog maar stereotiepe preset loops overal. En melodie mag op de radio ook niet meer. Een grote nasale eentonige drone loop. En dat noemen ze dan 'beats'. Tis jammer maar helaas. Gelukkig hoef ik er niet verplicht naar te luisteren.

Ik heb eerder in fabrieken gewerkt waar die meuk van Skyradio of 538 continu werd uitgekotst over het speaker systeem, zonder inspraak van degenen die die marteling moesten ondergaan.
Heb zelf mijn ontslag aangeboden juist vanwege die zielloze rommelbarrage elke dag. Beter voor mijn geestelijke gezondheid.

Toch vreemd dat ik daar in de jaren 80 en 90 geen last van had. En niet alles wat toen op de radio kwam was mijn ding. Het was in ieder geval niet boring.
:halleluja

Back