Een dynamische EQ extern laten triggeren is vergelijkbaar met een multiband compressor extern laten triggeren; je ducking werkt dan alleen in een specifieke frequentieband. Achter je galm zou ik dat niet toepassen, maar bijvoorbeeld wel op een track of bus waar je een overlap hebt met een bepaalde frequentie.
Een dynamische EQ zonder externe trigger gebruik je om een overschot aan die frequentie op je track of bus op te lossen. Daarmee duw je die frequentie wat terug op het moment dat het overschot optreedt.
Rond 300 zit vaak mud (daar heb ik zelf ook nog steeds vaak last van in mijn mixen), schelheid zit vaak rond de 3000. Dat zijn wel gebieden die je met een dynamische EQ kunt aanpakken als dat nodig is. Wat ik dan zelf meestal doe is een klein dipje als basis, en die laten vergroten op basis van het signaal. Als je EQ beschikt over "adaptive Q" is dat helemaal top, dan gebruik je voor de basis een vrij lage Q en als de threshold wordt overschreden en meer wordt weggefilterd vernauwt de Q ook iets.