opnieuw samen met singer Muna

Dozart

Ouwe rot

Wat vinden jullie er tot nu toe van? Nog coole tips misschien?
Dit nummer is slechts door mij geproduceerd. Tekst, zang en feeling is volledig van Muna.
Ik mag 'm nog niet openbaar zetten, dus bij deze een private-link voor jullie allemaal :D
Kritische oren gevraagd.

Laatst gewijzigd:
One day, I look in the mirror
And gently I sang to my reflection

You lived a life of giving a lot
Patterns of pleasing,
A life of survival
A life based on fear

You were giving and giving
Just from an unknown emptiness
You think you fade away in it
day by day
And you lose everyone you love
And you don’t know why

So there you lie
In the corner of your life
With a cold cramped body
Bathed in a river of tears
And still you don’t know why
This ever happened
In your life

Refr
So I lay down and I surrender
Surrender by life
I close my eyes and I surrender
Taking away by life
I close my eyes
Taking away by life

Now everyone is gone
All that’s left is you
You feel hopelessly lost
and abandoned

There is still that little pulse
Even your heart is broken
Will you giving up or continue?

Very carefully you look around
And all you see is no-thing
Everyone is gone
And all that's left , yes all that’s left
Stays unspoken

It’s screaming inside
Every day and every night
And still you don’t know why

Gently you lay your head down
Your frágil heart is still alive
All you can do is surrender
Surrender toLife

Maybe even when you ever die
You still don’t know why

So just lay down and surrender
Surrender by life
Close your eyes and you surrender
Taking away by life

Taking away by life

Laatst gewijzigd:
Kritische oren, man dit is fenomenaal, het trekt naar me toe als een magneet. Precies een serene die zingt. En instrumentaal is ie de maxx !

Dit is inderdaad indrukwekkend, hoor. Enige minpuntje voor mij persoonlijk is dat ie soms wat overstuurt (vooral de basdrums). Als dat de bedoeling is, mag je dit negeren. Maar indien niet, zou ik de bas wat weg EQ-en. Maar qua opzet en uitwerking: :halleluja :okdan:

Kort geluisterd op laptop, en ik ben iets minder enthousiast dan degenen voor mij.

Zang is niet zo goed verstaanbaar, komt o.a. door de bak galm die er op zit. Is misschien iets aan te doen door de galm te laten ducken door de vocal zelf (galm op een send zetten en ducking compressor er achter). De zang kan ook nog wat de-essing op de S-jes gebruiken, ze lijkt een beetje te slissen.

De laptop is niet echt representatief om de mix op te beoordelen, maar sommige stukken komen vrij schel op me over. Het mid hoog lijkt ook vrij vol te zitten waardoor de percussie er ook niet lekker uit komt.

Kort geluisterd op laptop, en ik ben iets minder enthousiast dan degenen voor mij.

Zang is niet zo goed verstaanbaar, komt o.a. door de bak galm die er op zit. Is misschien iets aan te doen door de galm te laten ducken door de vocal zelf (galm op een send zetten en ducking compressor er achter). De zang kan ook nog wat de-essing op de S-jes gebruiken, ze lijkt een beetje te slissen.

De laptop is niet echt representatief om de mix op te beoordelen, maar sommige stukken komen vrij schel op me over. Het mid hoog lijkt ook vrij vol te zitten waardoor de percussie er ook niet lekker uit komt.
Inderdaad, misschien wat EQ-specifieke ducking aanzetten: Kick kan de Bas een tikkie wegduwen, van de bas wat ~300hz af, en de (mooie en breekbare!) vocal tenslotte kan ook het e.e.a. wegduwen als die inkomt.

Toffe track toch wel hoor!

Thanks voor jullie reactie! En ook voor de kritische punten.
Ducking compression is een goeie op zich, alhoewel gewoon de reverb iets minder vol zetten, al hetzelfde lijkt te doen ongeveer. Maar de ducking compressie werkt in deze wel mooi toch merk ik. Dus die alvast toegepast. ;)
EQ specifieke ducking, dat is toch dat je dan een sweetspot in je EQ maximaal hoog zet, en er dan een, eeh, hoe heet dat ook alweer... ik heb zo'n Sonalksis DQ1 plugin. Parallel EQ of zo? Kan er echt ff niet op komen haha... ff opgezocht... dynamische EQ was de naam dus ;) Dus dat je die dan op die frequentie instelt en dan sidechained? Tenminste, zo heb ik dat ooit eens geleerd. Maar echt geweldig vond ik 't niet werken geloof ik. Dus wat zijn jullie manieren daarvoor?
Op de master EQ al wat van rond de 300hz weggedraaid, en dat zorgt meteen voor meer lucht in de track, dus dat is ook een goede tip!

Een dynamische EQ extern laten triggeren is vergelijkbaar met een multiband compressor extern laten triggeren; je ducking werkt dan alleen in een specifieke frequentieband. Achter je galm zou ik dat niet toepassen, maar bijvoorbeeld wel op een track of bus waar je een overlap hebt met een bepaalde frequentie.

Een dynamische EQ zonder externe trigger gebruik je om een overschot aan die frequentie op je track of bus op te lossen. Daarmee duw je die frequentie wat terug op het moment dat het overschot optreedt.

Rond 300 zit vaak mud (daar heb ik zelf ook nog steeds vaak last van in mijn mixen), schelheid zit vaak rond de 3000. Dat zijn wel gebieden die je met een dynamische EQ kunt aanpakken als dat nodig is. Wat ik dan zelf meestal doe is een klein dipje als basis, en die laten vergroten op basis van het signaal. Als je EQ beschikt over "adaptive Q" is dat helemaal top, dan gebruik je voor de basis een vrij lage Q en als de threshold wordt overschreden en meer wordt weggefilterd vernauwt de Q ook iets.

M'n complimenten; ik vind dit een sterk nummer met een hele goed melodie en Muna haar stem is top.
Wel klinkt het allemaal wat overproduced qua levels vind ik.
Wat de anderen zeggen zoals de bass die te nadrukkelijk is, wat veel galm enz maar in de rustige stukken komt haar stem er prachtig uit dus ik zou kiezen voor een wat soberder, relaxtere mix en dan is het een toptrack.

Een dynamische EQ extern laten triggeren is vergelijkbaar met een multiband compressor extern laten triggeren; je ducking werkt dan alleen in een specifieke frequentieband. Achter je galm zou ik dat niet toepassen, maar bijvoorbeeld wel op een track of bus waar je een overlap hebt met een bepaalde frequentie.

Een dynamische EQ zonder externe trigger gebruik je om een overschot aan die frequentie op je track of bus op te lossen. Daarmee duw je die frequentie wat terug op het moment dat het overschot optreedt.

Rond 300 zit vaak mud (daar heb ik zelf ook nog steeds vaak last van in mijn mixen), schelheid zit vaak rond de 3000. Dat zijn wel gebieden die je met een dynamische EQ kunt aanpakken als dat nodig is. Wat ik dan zelf meestal doe is een klein dipje als basis, en die laten vergroten op basis van het signaal. Als je EQ beschikt over "adaptive Q" is dat helemaal top, dan gebruik je voor de basis een vrij lage Q en als de threshold wordt overschreden en meer wordt weggefilterd vernauwt de Q ook iets.

Hoe bedoel je dat kleine dipje als basis, en die laten vergroten op basis van het signaal?

Ik heb nu iig de dynamische EQ TDR Nova gedownload, en die is way better dan die van Sonalksis (en gratieschhh). Werkt goed om dit mee op te lossen!

Ik gebruik Pro-Q3. Als ik dan vind dat er rond 300Hz een dip moet komen zet ik die bijvoorbeeld op -1dB, met een dynamisch bereik van nog eens -2dB extra. De dip is nu dus -1dB tenzij het signaal boven de threshold komt, dan dipt hij extra tot -3dB. In Pro-Q3 is de threshold handmatig in te stellen.

Nou, ik heb ook zoiets gedaan nu geloof ik. ;)
Hij is geüpdatet nu!

Beter zo?
Bass dus wat minder geboost. En dynamische EQ op de vocal voor het de-essing effect. + ducking compressie op de vocal-reverb. Benieuwd of het nu beter klinkt voor jullie...

Geluisterd in de studio. Instrumenten zijn nu helemaal goed. Vocal kan nog wel mooier; nog meer sibilance oplossen (de-essing - ik kan Pro-DS aanraden! - en/of handmatig volume automation) en ik vind nog steeds dat het af en toe schel klinkt. Soms is de vocal ook aan de droge kant. Ik denk dat als je de sibilance problemen oplost, je er (naast de reverb send) nog een korte insert reverb op kunt zetten, of een delay.

Grammaticaal is het Engels trouwens niet van top niveau.

Geluisterd in de studio. Instrumenten zijn nu helemaal goed. Vocal kan nog wel mooier; nog meer sibilance oplossen (de-essing - ik kan Pro-DS aanraden! - en/of handmatig volume automation) en ik vind nog steeds dat het af en toe schel klinkt. Soms is de vocal ook aan de droge kant. Ik denk dat als je de sibilance problemen oplost, je er (naast de reverb send) nog een korte insert reverb op kunt zetten, of een delay.

Waar zitten de grammatical foutjes? Surrender BY life, is trouwens al veranderd in TO life.

En ik ga nog ff klooien ermee.

Nou, ik heb weer een update gedaan. Nu de de-esser maar ff flink wat ruimer gedaan. Ook een klein dipje van -0.82 @ 3ghz, en wat korte reverb erbij, zodat ie net iets voller klinkt nog.

Waar zitten de grammatical foutjes? Surrender BY life, is trouwens al veranderd in TO life.
-> verleden tijd en tegenwoordige tijd door elkaar gebruikt; gebruik "looked" of "sing" om het eenduidig te maken

-> Ik zou "bathing" gebruiken in deze context. Badend i.p.v. gebaad

Surrender by life
Taking away by life
-> Surrender to life had je al aangepast zeg je, dan is die zin OK volgens mij. Echter wat is "Taking away by life"? "Taken away by life" is misschien wat de bedoeling was (vind ik nog steeds een vage zin maar ok)? Of was "Taking away my life" de bedoeling?

-> "give up" of "be giving up". Ik zou voor de eerste optie kiezen.

Ik denk dat de vocal nu wel goed in de mix ligt trouwens qua galm. Die harmonie maakt het lekker breed, dat heb je netjes gedaan. Af en toe nog een S-je en T-tje uit de bocht maar zo is hij zeker te luisteren.

sommige harmonieen kloppen niet zoals bijv op 1.19, komt dan vals samen. Het klinkt al als pitch corrected maar dan naar de verkeerde pitch, eentje moet een semitone omhoog of de ander omlaag, afhankelijk van wat je leidend vindt.
Verder sluit ik me aan bij NL, qua gramatica nog het .e.e.a. te doen. Maar verder leuke track.

-> verleden tijd en tegenwoordige tijd door elkaar gebruikt; gebruik "looked" of "sing" om het eenduidig te maken

-> Ik zou "bathing" gebruiken in deze context. Badend i.p.v. gebaad

Surrender by life
Taking away by life
-> Surrender to life had je al aangepast zeg je, dan is die zin OK volgens mij. Echter wat is "Taking away by life"? "Taken away by life" is misschien wat de bedoeling was (vind ik nog steeds een vage zin maar ok)? Of was "Taking away my life" de bedoeling?

-> "give up" of "be giving up". Ik zou voor de eerste optie kiezen.

'looked' zegt ze gelukkig ook in het nummer. Alleen in de geschreven tekst staat idd 'look', maar die heb ik na het schrijven geloof ik nooit meer geüpdatet ;) Dus die kunnen we ook wegstrepen...
Die andere 3 verdienen idd nog even wat aandacht.
Maar dat komt morgen wel. Voor vandaag wel weer ff klaar ermee. In ieder geval thanks voor de oplettendheid!

ipv 'taken away by life' misschien maar 'carried away by life (meegevoerd worden door het leven) ?

Back