Iemand ervaring met MDLR case? Ben ik opgelicht?

Jack Marsic

space is the place
Afgelopen 6 september heb ik een Eurorack case 7U/126HP Performer Series Pro op de website van MDLR case (Nederlands bedrijf) besteld voor €1,169.00. Omdat ik benieuwd was hoe snel hij geleverd zou worden, ben ik een paar dagen later gaan mailen met MDLR over de mogelijke leverdatum.

Na nog wat mailen, whatsappen en veel zweten, kreeg ik na een paar weken pas eindelijk een antwoord. De eigenaar had in de zomervakantie zijn hand bezeerd met mountenbiken en moest geopereerd worden. Maar in week 44 zou hij de case verzenden. Ik heb gereageerd dat dat vervelend voor hem is en hem succes gewenst met de operatie.

Intussen is het week 47 en reageert hij niet op mijn emails en whatsapp berichten. Ik heb gevraagd of hij de case zsm kan versturen of mijn geld terug wil geven. Geen reactie...

Ben ik opgelicht? Moet ik aangifte doen bij de politie van oplichting? Of beter nog even afwachten in de hoop dat ik een keer een reactie krijg?

Heb je geprobeerd te bellen? Eventueel vanaf een ander telefoonnummer dan waarmee je eerder hebt gecommuniceerd.

Adres op de website lijkt gewoon een woonhuis te zijn. Ik neem aan dat je een factuur hebt waarop ook lever vorwaarden staan? Als je hem dan nog niet te pakken krijgt een ingebrekestelling sturen via aangetekende post. En eventueel alvast je rechtsbijstandverzekering op de hoogte brengen.

Ik heb daar op 17 september dit jaar een koffer besteld (12U/126HP) die dan 27 september geleverd werd. Ik had Arjan wel op voorhand gebeld om te vragen wat de voor leveringstijd ik in gedachte mag hebben. Mijn koffer was nog op voorraad en moest niet gemaakt worden.
Opgelicht vermoed ik niet, maar 'k zou ook wel op m'n heupen krijgen.

Ken het bedrijf niet, maar als ik lees dat anderen succesvol dingen hebben gekocht, zou dan niet uitgaan van boze opzet dat het nu zo moeilijk verloopt. Maar niet handig van dit bedrijfje om zo slecht te communiceren. Als het niet lukt om via mail, telefoon e.d. contact te krijgen, een aangetekende brief is dan geen gek idee. Ik weet niet of je het dan al moet hebben over ingebrekestelling e.d., of dat je schrijft dat het wel erg vervelend is dat je hem zo moet contacteren, met nog een keer de vraag over levering of terugbetaling. Als er dan nog geen reactie komt, zou me dan wel formeel opstellen met de bijbehorende juridische taal. Maar misschien hem toch nog één kans geven om het op te lossen.

MDLR is inmiddels toch wel een gevestigde naam in het Eurorack wereldje, dus dat je opgelicht bent/wordt lijkt me sterk. Wellicht heeft hij het gewoon druk met achterstand inhalen. Maar neemt niet weg dat goede communicatie daar niet onder zou moeten lijden.

Ken het bedrijf niet, maar als ik lees dat anderen succesvol dingen hebben gekocht, zou dan niet uitgaan van boze opzet dat het nu zo moeilijk verloopt. Maar niet handig van dit bedrijfje om zo slecht te communiceren. Als het niet lukt om via mail, telefoon e.d. contact te krijgen, een aangetekende brief is dan geen gek idee. Ik weet niet of je het dan al moet hebben over ingebrekestelling e.d., of dat je schrijft dat het wel erg vervelend is dat je hem zo moet contacteren, met nog een keer de vraag over levering of terugbetaling. Als er dan nog geen reactie komt, zou me dan wel formeel opstellen met de bijbehorende juridische taal. Maar misschien hem toch nog één kans geven om het op te lossen.
Als je de weg van de aangetekende brief bewandelt ben je al in juridisch gebied. Een ingebrekestelling is niets meer dan een laatste waarschuwing. Als een persoon te kwader trouw is dan heeft een aangetekende brief geen enkele meerwaarde ten opzichte van een telefoontje, email of SMS. Kost wel geld, dus dan ook gewoon de dingen doen die jou kunnen helpen in het verdere juridische proces (mocht dat zich verder ontvouwen).

Afgaande op bovenstaande berichten met ervaringen van anderen denk ik ook dat meneer Arjan het gewoon gaat oplossen maar de communicatie is dan niet wat je mag verwachten van een winkel die dergelijke prijzen hanteert. Het is niet echt categorie AliExpress.

Als je de weg van de aangetekende brief bewandelt ben je al in juridisch gebied. Een ingebrekestelling is niets meer dan een laatste waarschuwing.

Formeel gezien wel, maar toch wat zwaar aangezet om inhoudelijk het zo te benoemen in de brief. Psychologie van de ontvanger hoe zoiets valt speelt soms ook een rol. Klein bedrijfje, adres is vast z'n woonhuis, je weet niet precies wat zich daar achter de voordeur afspeelt. Om je doel te bereiken kan het soms verstandig zijn om bij een eerste aanzet tot vervolgstappen een niet al te zware toon aan te slaan, als er problemen zijn is er wellicht meer bereidwilligheid om het op één of andere manier op te lossen. Maar goed, dit is iets waar je op verschillende manieren naar kunt kijken. Bij een groter bedrijf is het anders, maar bij een klein eenmanszaakje zou ik zelf waarschijnlijk eerst zo'n "tussenstap" proberen. Gezien het bedrag waar het omgaat zou ik de kosten van een aangetekende brief voor lief nemen.

Ik heb intussen al heel wat bij MDLR besteld en Arjen is altijd vriendelijk en betrouwbaar geweest. Wel kon het af en toe even duren voordat ik een reactie kreeg, omdat hij het nogal druk kan hebben. Ik zou me dus geen zorgen maken, maar wel proberen om contact op te nemen en een duidelijke afspraak voor levering te maken.

Formeel gezien wel, maar toch wat zwaar aangezet om inhoudelijk het zo te benoemen in de brief. Psychologie van de ontvanger hoe zoiets valt speelt soms ook een rol. Klein bedrijfje, adres is vast z'n woonhuis, je weet niet precies wat zich daar achter de voordeur afspeelt. Om je doel te bereiken kan het soms verstandig zijn om bij een eerste aanzet tot vervolgstappen een niet al te zware toon aan te slaan, als er problemen zijn is er wellicht meer bereidwilligheid om het op één of andere manier op te lossen. Maar goed, dit is iets waar je op verschillende manieren naar kunt kijken. Bij een groter bedrijf is het anders, maar bij een klein eenmanszaakje zou ik zelf waarschijnlijk eerst zo'n "tussenstap" proberen. Gezien het bedrag waar het omgaat zou ik de kosten van een aangetekende brief voor lief nemen.
Wat ik bedoel te zeggen is dat een aangetekende brief alleen zin heeft als je aan dossiervorming aan het doen bent. Uiteraard is een ingebrekestelling niet het eerste wat je doet als er iets met een bestelling niet lekker gaat. Maar topicstarter heeft naar eigen zeggen al een aantal keer op vriendelijke toon (aanname) via email en whatsapp contact gehad. Dus vervolgens via aangetekende brief vriendelijk vragen of hij een keer kan reageren is niet logisch.

Als een eenmanszaak mij 2,5 maand aan het lijntje houdt dan mag hij verwachten dat er actie ondernomen wordt. Bij een groter bedrijf zou ik dat al veel eerder doen.

Regelmatig wat gekocht zonder problemen…….

Bedankt voor alle reacties en tips. Goed om te horen dat veel mensen positieve ervaringen hebben met MDLR case. Dat scheelt weer wat nachtrust. Ik zal later nog wel een update geven hoe het uiteindelijk is uitgepakt.

Waarschijnlijk is de TS niet (bewust) opgelicht, maar als aan de leveringsvoorwaarden niet is/wordt voldaan blijft verkoper duidelijk in gebreke.

Bij éénmanszaken die gerund worden door goedwillende, maar zakelijk niet heel bekwame personen, kan er na korte of lange tijd ineens een hoop misgaan.
Iemand kan briljant zijn in het bedenken en zelf produceren van mooie spullen op kleine schaal, maar zakelijk en/of organisatorisch tekortschieten.

Dat kan dan allemaal dan best een hele tijd goed lijken te gaan, totdat de omstandigheden plosteling op één of meerdere vlakken tegenzitten;
Familiebesoignes, gezondheid, onderdelentekort(en), of leveranciers die op hun beurt niet leveren, etc. kunnen zo iemands mooie bedrijfje met blije klanten ineens veranderen in een probleemwinkel met ontevreden klanten.
Heb dit de afgelopen decennia in de synth-wereld in NL en ver daarbuiten meermaals meegemaakt, ook bij fabrikanten van naam en faam.
Ergens goed in worden is vaak niet eens heel moeilijk, maar er dan ook goed in blijven als je productievolume moet opschalen en tegelijkertijd tegenwind krijgt, al dan niet op persoonlijk vlak, is niet voor iedereen weggelegd. Daarom is de mediane levensduur van kleine bedrijfjes in deze branche beperkt.

De politie is voor strafrechtelijke zaken, maar ik denk dat je het nu eerst vooral civielrechtelijk wilt aanvliegen; geleverd of terugbetaald krijgen.
Een vriendelijke, maar duidelijke brief laten afleveren met een termijn erin lijkt me in dit stadium het beste middel.
Heb je al contact met je rechtsbijstandsverzekering gehad hierover?
Op de site van de consumentenbond staan modellen van juridische brieven die je evt. ook kunt gebuiken.
Als niets helpt kun je conservatoir beslag laten leggen (via deurwaarder/advocaat) op de rekening waarop je de betaling hebt overgemaakt. Dan worden de meeste mensen wel wakker, maar je zit dan wel hoog op de escalatieladder.

Sterkte ermee, dit zijn nooit leuke processen.

Laatst gewijzigd:
Wannneer ik die reviews bekijk, lijkt het dat het met veel energie en plezier is gestart, maar daarna de klad erin is gekomen. Sommigen zijn gewoon verstrooide professors die eigenlijk niet een eigen zaak moeten hebben maar in loondienst met sturing. Mijn ervaring met die boetiek-eenmans-zaakjes is hetzelfde. Altijd te laat, niet compleet of half werkend. Op een enkele uitzondering na. Tis niet voor niets dat zaken als Thomann/Ampex etc bestaan. Als je profi bezig bent, wil je niet afhankelijk zijn van een hobbiest die niet voor eeen baas kan werken. :)

Op Mod Wiggler staat een gelijkaardige thread hierover, met wisselend success voor de klanten.

Over de te ondernemen actie start hier boven al veel goede raad, daar kan ik niets aan toeviegen.

Tsja, als je internet moet geloven kan je maar beter niet bij AH, Bol, of bij wie dan ook bestellen. En als je voor een goede case voor weinig gaat dan moet je niet miepen als er geen enorme organisatie achter staat die flink bijdraagt aan de kostprijs.

Tsja, als je internet moet geloven kan je maar beter niet bij AH, Bol, of bij wie dan ook bestellen. En als je voor een goede case voor weinig gaat dan moet je niet miepen als er geen enorme organisatie achter staat die flink bijdraagt aan de kostprijs.
Mijn eigen ervaring is dat dit fenomeen ook/juist optreedt in het hogere prijs-segment ('boutique' firma's).
Kleine toko's hebben bij het opstarten vaak geen goed beeld van de lange-termijnkosten en bedrijfsoverhead. Op een gegeven moment worden ze overvallen door onverwachte kosten/tegenvallers/belastingen en dan beginnen de problemen; Er zijn dan niet voldoende kapitaalbuffers/reserve's aanwezig en het ene gat (acute schuld aan leverancier) moet met het andere (vooruitbetaling van klant) worden gestopt.

Vergelijkbare fenomenen komen ook regelmatig op Kick-starter voorbij. Zelf nog nooit een campagne daar beleefd waarbij de vooraf ingeschatte tijdslijnen gehaald werden en de firm-ware fatsoenlijk functioneerde.
OT hier, maar zie evt. ook de diverse docu's over veelbelovende hippe start-ups die het uiteindelijk wel/niet maken.

Update over mijn ellende met MDLR Case:

Afgelopen 23 november kreeg ik dan eindelijk een bericht terug van MDLR. De eigenaar had 3 weken corona gehad en daarom was het nog niet gelukt om de bestelling te leveren.
Een quote uit zijn email:
"Mijn collega heeft de laatste 3 weken alles alleen moeten doen en volgens mij is hij wel met jou bestelling bezig. Ik ga morgenochtend even naar de zaak om met hem wat dingen door te nemen (ik kan een paar uurtjes per dag iets doen), en geef je daarna direct een status update."

Dat was dus al 5 weken geleden. De 'directe' status update is er nog steeds niet.
11 dagen geleden heb ik hem via email een ultimatum van 14 dagen gegeven: Of de case leveren of mijn geld terug. Met het dreigement erbij dat ik juridische stappen ga ondernemen als dit binnen 14 dagen niet gedaan is. Over een paar dagen is het zover. Ik heb geen enkele hoop dat ik mijn case ga krijgen of mijn geld terug. Dus moet ik over een paar dagen overgaan op juridisch gedoe. Helemaal geen zin in. Maar goed...

Intussen staan hier al sinds september stapels met modular doosjes met nieuwe eurorack modules die de case moeten gaan vullen voor mijn nieuwe live setup. Ook heb ik een live optreden gepland staan voor eind januari die ik misschien nu moet gaan afzeggen. Allemaal super irritant! Sorry dat ik mijn frustratie zo de vrije loop laat, maar ik moest het even ergens kwijt.

Back