Trappist in de koelkast?

Ja, Westvleteren is idioot duur. Het wordt in hele kleine oplages gebrouwen en is alleen op bestelling af te halen (1 krat per auto) bij de Abdij.
Die zou ik zeker een keer willen proberen, als ik er ooit aan kan komen.
1671657602180.png

Ik heb het zelf een keer weten te bemachtigen bij de Biergrens in Poppel, maar dat is alweer 10 jaar terug ofzo. Het is ook de enige keer dat ik het gedronken heb. En ik vond het inderdaad een heerlijk bier.

Voor mij is dat geen goede test, want de smaak kan dan anders zijn. Misschien wil een echte kenner dat proberen...

St. Bernardus Tripel heb ik al wel geproefd. Smaakt die heel anders dan een Westvleteren?

Dan zal het voor mij waarschijnlijk bij één maal Westvleteren blijven. Behalve de prijs heeft Westvleteren ook nog de moeilijke verkrijgbaarheid tegen. Dat is het mij allemaal niet waard.

Erg lekker een Westvleteren, maar de 12 euro die een slijter durft te vragen is ie niet waard als je het mij vraagt.
Ik doe het toch af en toe... 1 van de bierspeciaalzaken in Nijmegen (Bierhoeder) heeft af en toe wat flesjes staan, dus eens per 1 a 2 jaar koop ik er eens 1 of 2 voor speciale momenten. Een goede fles wijn is ook prijzig en daar houd ik niet van, dus daar bespaar ik op. :D
Favoriet zijn voor mij, naast de Westvleteren 12, ook de Rochefort 8 (10 vind ik net wat te zwaar), Chimay Bleue en St. Bernardus Abt 12. Ik heb ook weleens een vergelijkend testje gedaan tussen de St. Bernardus en de Westvleteren. Ik vond er toch een verschil tussen zitten, wel erg minimaal weliswaar.

Ach, 12 euro is best veel geld maar als je op een terras 2 speciaalbiertjes drinkt of een smerig Big Mac menu in je kop douwt ben je het ook kwijt. En dan is zo'n Westvleteren toch wel een wat bijzonderdere ervaring.

k doe het toch af en toe... 1 van de bierspeciaalzaken in Nijmegen (Bierhoeder) heeft af en toe wat flesjes staan, dus eens per 1 a 2 jaar koop ik er eens 1 of 2 voor speciale momenten.

Das alweer lang geleden, want de bierhoeder is alweer een tijdje (2 jaar) gesloten ;). Hou je van Barly wines of stouts? Zeker barrel aged versies (tussen de 5 en 10 euro voor een flesje of blikje) kunnen ongelooflijk lekker zijn. Iemand als Billy (Rene) van de bierhoeder kan je dan voor 12 euro wel wat lekkerders meegeven voor een speciaal moment :)

Het enige verschil tussen de Westvleteren 12 en Bernardus 12 is de gebruikte gist. Bernardus gebruikt, dacht ik Westmalle gist.
Gist is een groot onderdeel van de smaak van bier heb ik me laten vertellen, dus dat enige verschil kan wel groot zijn. Maar idd, geen 10 euro groot.

Das alweer lang geleden, want de bierhoeder is alweer een tijdje (2 jaar) gesloten ;). Hou je van Barly wines of stouts? Zeker barrel aged versies (tussen de 5 en 10 euro voor een flesje of blikje) kunnen ongelooflijk lekker zijn.
Haha, zo vaak kom ik dus in de stad! Jammer zeg, ik vond het wel fijn om iig die Westvleteren te kunnen halen als ik er weer zin in had... Barley wines en stouts zijn niet echt aan mij besteed, hoewel ik me er misschien toch nog eens een keer aan moet wagen.

Er zit zooooo veel verschil in verschillende Barly wines of verschillende stouts, moet iets tussen zitten ;). Zeker op rum of whiskey vaten gelegen bier is vaak erg lekker. Zitten volgens mij nog andere speciaalzaken in Nijmegen, dus dat moet goed komen hehe

Ik ben ook niet zo'n fan van dat soort 'biersoep', zijn mij vaak te dik en te stroperig en te zoet.

Zie net aan mijn bewaarde flesjes speciale bieren dat ik de St. Bernardus Abt 12 al wel heb geprobeerd, die is bij mij in de afdeling goedgekeurd maar niet uitzonderlijk terecht gekomen. Zoiets zal hier met de Westvleteren dan ook wel gebeuren.

Er zit zooooo veel verschil in verschillende Barly wines of verschillende stouts, moet iets tussen zitten ;). Zeker op rum of whiskey vaten gelegen bier is vaak erg lekker.
Wat zijn voor jou de absolute aanraders?

Westvleteren 12 heb ik nog niet gehad, de 8 vond ik bijzonder lekker en de blond ronduit vies.
Ik zal die Bernardus Abt serie eens goed uitproberen, werd tot nu toe afgeschrikt door het wat infantiele etiket.
Ben het met Nap eens dat die barley wines (niet de 'e' vergeten he, kenners) vaak als zoetige soepen smaken, ze vallen meestal tegen. Of hebben jullie een suggestie voor een hapje er bij?

Back