Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

Een van mijn favoriete albums. Ga zo weer luisteren, but first we take Manhattan...

Ivm een aanstaande verhuizing moest ik van mijn cd's af (stuk of 500). Ze hebben voor mij geen (nul) waarde omdat ik het meeste via spotify/soundcloud kan luisteren. Ik heb ze op marktplaats gezet en tot mijn verbazing blijkt er flink wat belangstelling te zijn. Ik ben inmiddels van de helft af. Geen schokkende bedragen (de meeste gaan voor 5 euro weg met uitschieters naar 20 euro), maar ik ben er blij mee

Ik heb ze ook alle 2900 nog. Tot verdriet van mijn vrouw.

Ik heb een tijdje geprobeerd een CD collectie van een overleden kennis te verkopen. Echt goed spul. Geen enkele interesse bij Concerto of Plaatboef. Daarnaast heb ik nog twee verhuisdozen vol kopietjes, ook van die kennis. Niemand wil ze maar ik kan het nog steeds niet over m'n hart verkrijgen om ze in de kliko te donderen.

Ik doe mijn CDs ook niet weg, ze leveren toch geen knoop op, heb geen zin in het gehannes met onderhandelen, inpakken en verzenden voor die paar rotcenten en als om wat voor reden de streaming geen fijne optie meer zou zijn, heb ik nog iets om op terug te vallen.

Ik heb ze ook alle 2900 nog. Tot verdriet van mijn vrouw.

Ik heb een tijdje geprobeerd een CD collectie van een overleden kennis te verkopen. Echt goed spul. Geen enkele interesse bij Concerto of Plaatboef. Daarnaast heb ik nog twee verhuisdozen vol kopietjes, ook van die kennis. Niemand wil ze maar ik kan het nog steeds niet over m'n hart verkrijgen om ze in de kliko te donderen.
Het kan niet anders dan dat je er via mp goed geld voor krijgt. Meerdere duizenden euro's

Hangt dat ook niet van de conditie af? De mijne zijn in 'gebruikte staat' met veel beschadigde doosjes en op veel van de boekjes staat mijn naam omdat ik ze nog weleens uitleende of meenam naar feestjes enzo vruuger. Doet niks af aan het geluid natuurlijk, maar niet bepaald interessant voor de verzamelaar.

Ben tot nog toe weinig handelaren tegengekomen, maar vooral mensen met dezelfde muzieksmaak als ik. Levert leuke gesprekjes op en van onderhandelen is nauwelijks sprake

Die kennis was altijd heel netjes met haar CDs, daar zit het 'm niet in. Maar wat Nap zegt, dat geleur en geleuter daar heb ik nu geen zin in. Misschien als ik met pensioen ben en de vissen niet willen bijten.

Ben tot nog toe weinig handelaren tegengekomen, maar vooral mensen met dezelfde muzieksmaak als ik. Levert leuke gesprekjes op en van onderhandelen is nauwelijks sprake
En ter afscheid luister ik via spotify nog eens naar mijn zojuist verkochte cd

Het probleem is dat iedereen zichzelf nu wijsmaakt dat een fysiek object (CD met hoesje en eventueel een boekje) niets toevoegt. Het zal vermoed ik net als bij de platen nog wel tien a twintig jaar duren voordat men zich de (nog resterende) haren uit het hoofd trekt waarom men die leuke CD'tjes heeft weggedaan toen de streamingdiensten opkwamen. Het waanidee dat noviteiten altijd een vooruitgang vormen, en dat men ook op (re)creatief gebied het beste voor de efficiëntste oplossing gaat is uitermate hardnekkig. Wat men over het hoofd ziet is dat het bezig zijn met dingen op zich al van waarde is. Een "druk op de knop en klaar oplossing" doodt het (re)creatieve proces waarin een groot deel van het plezier zit.

Het probleem is dat iedereen zichzelf nu wijsmaakt dat een fysiek object (CD met hoesje en eventueel een boekje) niets toevoegt. Het zal vermoed ik net als bij de platen nog wel tien a twintig jaar duren voordat men zich de (nog resterende) haren uit het hoofd trekt waarom men die leuke CD'tjes heeft weggedaan toen de streamingdiensten opkwamen. Het waanidee dat noviteiten altijd een vooruitgang vormen, en dat men ook op (re)creatief gebied het beste voor de efficiëntste oplossing gaat is uitermate hardnekkig. Wat men over het hoofd ziet is dat het bezig zijn met dingen op zich al van waarde is. Een "druk op de knop en klaar oplossing" doodt het (re)creatieve proces waarin een groot deel van het plezier zit.
Verschilt van persoon tot persoon

Ik vind fysieke dragers echt geen enkele meerwaarde hebben qua ervaring of beleving ten opzichte van streaming of virtuele kopieën. Het gaat mij om de content, niet om het schijfje of wat voor voorwerp dan ook waar het op staat. Sinds ik Spotify heb draai ik eigenlijk nooit meer CDs, en LPs heb ik in de jaren 80 al in de ban gedaan toen de eerste CD-speler in huis kwam.

Ik doe al mijn cd's en vinyl sowiess niet weg. In het verleden had ik ooit vinyl weggedaan en daar had ik flinke spijt van.

Al zijn sommige daarvan veel waard (Thunderdome etc.).

Het enige medium waar ik zwaar anti-digitaal ben zijn boeken. Heb weleens zo'n e-reader geprobeerd (2 zelfs), maar ik vind het echt helemaal niets. Papieren boeken tot de dood! Het geritsel van de bladzijden, de geur van het papier, aan je bladwijzer kunnen zien hoe ver je bent, even terugbladeren naar een eerdere passage, vooruitbladeren hoe lang een hoofdstuk nog is... Dat vind ik op e-readers allemaal ruk.

Laatst gewijzigd:
Nee, volgens mij is de grote lijn dat het van persoon tot persoon verschilt.

Onzin. Mensen verbeelden zich wel dat ze allemaal uniek zijn, maar in de dagelijkse praktijk zie je toch dat ze zich grotendeels als kuddedieren gedragen. Dat zie je vooral in de vraag die er op zeker moment naar zekere zaken is. Die wetmatigheden maken het mogelijk te voorspellen dat veel mensen die nu de waan van de dag volgend hun CD's weg doen daar later spijt van gaan krijgen. Het geldt inderdaad niet voor iedereen, maar wel voor veel lieden die graag "met hun tijd meegaan".

Het enige medium waar ik zwaar anti-digitaal ben zijn boeken. Heb weleens zo'n e-reader geprobeerd (2 zelfs), maar ik vind het echt helemaal niets. Papieren boeken tot de dood!

Tot m'n verbazing viel me dat juist erg mee. Tegenwoordig nog maar zelden dat ik een papieren boek lees, als het nieuwere titels zijn. Bijna alles digitaal en niet eens op een e-reader, maar een gewone huis-tuin-en-keuken Android tablet.

Als ik cd's weg zou doen, dan wel eerst rippen. Als fysieke drager maakt me het niet veel uit. De lol daarvan ging eigenlijk al verloren bij de overgang van vinyl naar cd. Van mooie hoezen naar die lullige boekjes, tja.

Back