Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

Ik zou er wel spijt van hebben als ik later om wat voor reden dan ook geen toegang meer zou hebben tot de muziek die op die CDs staat. Bijvoorbeeld omdat de streamingdiensten de rechten niet meer hebben of omdat een abonnement ineens achterlijk duur wordt. Dat is de belangrijkste reden dat ik ze bewaar (naast het geen zin hebben in verkoopgeleur zoals eerder beschreven). Maar de schijfjes an sich? Ik kan het me niet voorstellen. Dat hele romantische verhaal van een schijfje uit het doosje halen en in een laatje leggen doet me helemaal niets. Ook geen moment spijt gehad van de LPs, cassettebandjes en videobanden die ik in de kliko heb gegooid of de minidiscs die ik heb weggegeven.

Het probleem is dat iedereen zichzelf nu wijsmaakt dat een fysiek object (CD met hoesje en eventueel een boekje) niets toevoegt. Het zal vermoed ik net als bij de platen nog wel tien a twintig jaar duren voordat men zich de (nog resterende) haren uit het hoofd trekt waarom men die leuke CD'tjes heeft weggedaan toen de streamingdiensten opkwamen. Het waanidee dat noviteiten altijd een vooruitgang vormen, en dat men ook op (re)creatief gebied het beste voor de efficiëntste oplossing gaat is uitermate hardnekkig. Wat men over het hoofd ziet is dat het bezig zijn met dingen op zich al van waarde is. Een "druk op de knop en klaar oplossing" doodt het (re)creatieve proces waarin een groot deel van het plezier zit.
Klopt helemaal. Ga eens kijken op discogs (of een ander verkoopsite) en een vergelijking maken tussen een lp met en een lp zonder hoes. Soms schrik je wel van het verschil qua verkoopprijs.

Ik heb 15 jaar terug m'n lp's verkocht (500) waarvan een redelijk deel tot belangrijke albums gerekend konden worden maar ze stonden nog bij m'n ex en ze moesten weg dus had geen zin om per stuk te lopen leuren en kreeg ongeveer een euro per lp in één koop van iemand die een muziekwinkel had met een vinylhoekje.
Qua timing wat ongelukkig want er is nu sinds een aantal jaren een echt vinyl revival aan de gang dus ik had nu er meer voor gekregen.

Maar dan heb je er geen spijt van dat je je LPs weg hebt gedaan maar alleen dat je er niet genoeg voor gevangen hebt toch?

Tot m'n verbazing viel me dat juist erg mee. Tegenwoordig nog maar zelden dat ik een papieren boek lees, als het nieuwere titels zijn. Bijna alles digitaal en niet eens op een e-reader, maar een gewone huis-tuin-en-keuken Android tablet.
Ik lees mijn manuals wel van de iPad om praktische redenen - al is het maar omdat je bijna amper nog papieren manuals krijgt, of dat deze verouderen bij de eerstvolgende firmware update. Maar lezen van papier heeft nog altijd mijn zeer zware voorkeur. Merk ook dat ik beter slaap als ik voor het slapen gaan even een hoofdstukje in een boek lees ipv naar een scherm kijk.

Maar dan heb je er geen spijt van dat je je LPs weg hebt gedaan maar alleen dat je er niet genoeg voor gevangen hebt toch?
Ja klopt, ik heb veel van de muziek wat ik indertijd had of op cd of ik stream het.
Ik had er nu wel meer voor gevangen denk ik maar je krijgt altijd minder als je alles in één koop van de hand wil doen.

Ik zou er wel spijt van hebben als ik later om wat voor reden dan ook geen toegang meer zou hebben tot de muziek die op die CDs staat.

Hier wel tegenaan gelopen. Een deel van de cd's die ik had zijn achtergebleven bij m'n ex... aan de andere kant van de Grote Plas. Als ik er nog mp3-tjes van had, dan zou het me niks uitmaken, maar helaas. Sommige muziek op die cd's kom ik online niet tegen, dus dat is wel een beetje jammer. :(

Ik lees mijn manuals wel van de iPad om praktische redenen - al is het maar omdat je bijna amper nog papieren manuals krijgt, of dat deze verouderen bij de eerstvolgende firmware update. Maar lezen van papier heeft nog altijd mijn zeer zware voorkeur. Merk ook dat ik beter slaap als ik voor het slapen gaan even een hoofdstukje in een boek lees ipv naar een scherm kijk.
Ik vind ook voor manuals papier wel fijn. laagdrempeliger dan electronische files. Heb een hardcopy van de albeton manual nabesteld en er eentje geprint voor de hardware synths die ik heb.
Maar inderdaad... al snel verouderd door firmware updates.
Maar goed... dan hoef ik mezelf enkel nog even te onderwijzen over de changes van zon firmware update. das vaak te overzien doe ik wel ff op telefoon/pc/tablet.
maar als ik de (soms) honderden paginas lange manual van een nieuw apparaat wil doorlezen dan doe ik toch ook liever papier.

verder durf ik ook niet echt van de fysieke media af te stappen. heb nog iets van 300 CD's (voornamelijk 90's en 00's muziek). House-verzamelaars, en rock/metal albums met name, die ik niet weg wil doen.
Kwa games ben ik sinds PS4 wel redelijk om naar digitaal, maar de (flinke) verzameling ouwere (nes, snes, n64, gb, psx, ps2, ps3) games gooi ik niet weg.
Wel heb ik van de games (niet van de audio CD's) ooit vanwege ruimte tekort alle doosjes weggepleurt en heb alleen nog losse cartridges in de kast, en blurays/DVD in een mapje, waardoor de doorverkoop waarde 0 is geworden... maar dat is niet mijn probleem, dat is het probleem van degene die het erft ooit XD

De hoesjes met info die bij CDs zitten zijn al een enorme stap achteruit t.o.v. LPs, ook het artwork. Da's toch kunst die verloren is gegaan. Met Spotify/streaming is het nog erger. Kids hebben geen idee wat ze luisteren, wat de verbanden zijn. Net goudvissen.
Maar ik waardeer spotify wel, en mijn portemonee ook.....

Laatst gewijzigd:
Kids hebben geen idee wat ze luisteren, wat de verbanden zijn. Net goudvissen.
Daar vergis je je toch in. Alles wat ze over artiesten willen weten ligt voorhanden op het internet (wij moesten het vroeger doen met de Popfoto) en bovendien zijn vrijwel alle artiesten vertegenwoordigd op social media dus als je ze volgt weet je precies wat ze allemaal doen en met wie. Mijn kinderen weten minstens zoveel - zo niet meer- van hun favoriete muzikanten als ik vroeger van de mijne.

@deathspell Zielige reactie. Teksten worden onleesbaar wanneer je alles zo precies moet formuleren dat zelfs muggenzifters er geen commentaar meer op kunnen leveren. In plaats van dat je ingaat op mijn argumenten kom je met het onnozele cliché dat ieder mens verschillend is. In triviale zin is ieder mens inderdaad verschillend, maar in grote lijnen gedragen veel mensen zich als kuddedieren. Wie oplet in het sociale leven of wie in een winkel staat ziet daar voorbeelden genoeg van. Je cliché doet daar niets aan af, en het bestaan van uitzonderingen op de regel al evenmin.

Wie oplet in het sociale leven of wie in een winkel staat ziet daar voorbeelden genoeg van. Je cliché doet daar niets aan af, en het bestaan van uitzonderingen op de regel al evenmin.
Dat is toch ook maar anekdotisch 'bewijs' vanuit een n=1 referentiekader. Het aantal platenzaken en de verkoop van fysieke geluidsdragers is de afgelopen 20 jaar ingestort. Dat er nu een kleine opwaartse trend is in, vnoornamelijk vinyl, verkopen doet daar niet veel aan af. Ik zie geen leger spijtoptanten in de cijfers terug. Sterker nog, het aandeel streaming neemt alleen nog maar toe.

Screenshot 2024-02-15 at 12.39.10.png

Screenshot 2024-02-15 at 12.39.20.png

Laatst gewijzigd:
Kringloop...Vooral leuk als oude winkelstickers er nog op zitten.

Het album zelf valt me wat tegen. Te verwend met de latere Lennox sound denk ik.

Attachments

• IMG_20240208_170428_HDR~2.jpg
    IMG_20240208_170428_HDR~2.jpg
    168,7 KB · Bekeken: 85
Hier had ik geluk: puike dub uit de "golden age". Haha-ha-ha-ha-ha-a-a-a....

Attachments

• IMG_20240202_165831_HDR~3.jpg
    IMG_20240202_165831_HDR~3.jpg
    164,4 KB · Bekeken: 88
We leven nu nog in het tijdperk dat streamingdiensten nog mogen en uberhaupt nog kunnen werken.
Tegen de tijd dat al die datacenters (met hun bijdrage aan de opwarming van de aarde) zijn ondergelopen door de zeespiegelstijging
is het wel handig dat je - inmiddels op het dak van je huis gezeten - je nog een fysiek CDtje in je discman kunt stoppen :D

Met dikke knipoog dit dus, maar tegelijk toch ook wel best decadent dat we een hoop muziek al fysiek hebben (en die destijds al geproduceerd is, inclusief de vervuiling die dat meebracht ) - en dat we vervolgens het ding weggooien EN er bij iedere keer streamend afspelen van een nummer er ergens een datacentrum aan de gang moet voor je liedje.

Maar positief afsluiten ;) : voor wie moeite heeft om van z'n berg CDs afscheid te nemen: check je gebrande schijfjes eens, als je 'mazzel' hebt heeft daar al enige CD-rot toegeslagen, dus dan minder buikpijn van het wegdoen. :erm:8o)

Dat is toch ook maar anekdotisch 'bewijs' vanuit een n=1 referentiekader. Het aantal platenzaken en de verkoop van fysieke geluidsdragers is de afgelopen 20 jaar ingestort. Dat er nu een kleine opwaartse trend is in, vnoornamelijk vinyl, verkopen doet daar niet veel aan af. Ik zie geen leger spijtoptanten in de cijfers terug. Sterker nog, het aandeel streaming neemt alleen nog maar toe.

Bekijk bijlage 3845308
Bekijk bijlage 3845307
Plaatje 1: Ja, ik kan me ook niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst in een videotheek was, of er uberhaupt nog eentje gezien heb?
Plaatje 2: In 25 jaar van 22,5 naar 26 miljard. +15%. Er wordt dus veel minder uitgegeven aan muziek. Geld gaat nu naar games en Netflix.

Aan het einde van het LP tijdperk jaren 80 à 90 heb ik al mijn LP`s een stuk of dertig gewassen in het bad met zeep waarbij er heel wat bagger-zwart afkwam.
Genoeg LP`s om paar lage curver doosjes mee te vullen. De hoezen bewaar ik appart want die stonken erg. Die konden nog minder ruimte innemen want papier kan gote druk weerstaan. Tussen elke LP deed ik een dun papiertje voor het plakken.
CD`s namen / nemen al heel wat minder ruimte in. Cassette bandjes heb ik er veel. `ge-orven` Maar van draaien komt ook niet veel. Bewaren maar dan.

Back