Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

De idee dat de kwaliteit van de popmuziek in ieder tijdperk even goed of slecht is lijkt mij op niets gestoeld. Sommige tijdperken bruisen van de creativiteit en nieuwe impulsen, en andere weer veel minder. Ook de aard van de muziekindustrie, het culturele klimaat en sociale ontwikkelingen zijn van invloed. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat al die invloeden steeds op hetzelfde netto effect op de kwaliteit van de pop muziek uitmiddelen.

Er zal variatie zijn in het ontstaan van nieuwe, frisse muziek, bv. vanwege sociologische en technologische ontwikkelingen, maar ik denk dat we dat ook niet moeten overschatten. Nieuwe impulsen zijn vaak ook gebonden aan een genre, als in de ene volop ontwikkeling gaande is kan tegelijkertijd in een andere de boel stagneren. De reden dat goede (en slechte) muziek van alle tijden is, simpelweg omdat er altijd getalenteerde (en minder getalenteerde) mensen rondlopen die muzikaal iets maken dat interessant (en minder interessant) is.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Goede en slechte muziek zijn zonder twijfel van alle tijden, en ontwikkelingen binnen verschillende genres lopen niet altijd parallel. Daar heb je gelijk in. Het is geen alles of niets kwestie. Maar het is ook niet zo dat ieder tijdperk qua pop muziek even interessant is. Bijgevolg kunnen er goede redenen zijn om de pop muziek uit een zeker tijdperk als minder interessant in te schatten, zelfs als dat tijdperk "nu" is.

Er zal variatie zijn in het ontstaan van nieuwe, frisse muziek, bv. vanwege sociologische en technologische ontwikkelingen, maar ik denk dat we dat ook niet moeten overschatten. Nieuwe impulsen zijn vaak ook gebonden aan een genre, als in de ene volop ontwikkeling gaande is kan tegelijkertijd in een andere de boel stagneren. De reden dat goede (en slechte) muziek van alle tijden is, simpelweg omdat er altijd getalenteerde (en minder getalenteerde) mensen rondlopen die muzikaal iets maken dat interessant (en minder interessant) is.
Dat is ook zo wat je zegt maar (en dat zal wel weer een ouwelullen opmerking zijn van mij :D ) zegt men over het algemeen dat qua creativiteit de sixties en seventies wel een hoogtepunt waren omdat er technologisch enorme stappen werden gemaakt en de mogelijkheden dus heel snel veel groter werden, in pakweg 10 jaar tijd kon er opeens van alles.
Aan de andere kant zou je dit ook van de laatste 10 a 20 jaar kunnen zeggen omdat toen electronica en daws zulke stappen maakten dat het voor mensen met een kleine portemonnee ook haalbaar werd.
Maar misschien hadden de sixties/seventies dat deels ook wel met de tijdgeest te maken, het was een tijd waarin men enorm in vooruitgang en vergroting van mogelijkheden dacht en iedereen was optimistisch, kijk ook maar naar mode in die tijd, niets was te gek en de hoeveelheid kleuren was ivm daarvoor niet te vergelijken en eind jaren 70 en 80 werd het allemaal wat minder optimisch, minder geloof in de toekomst enz, mensen deden opeens veiligheidsspelden in hun oren ipv hele gekleurde, uitbundige oorbellen of zo en droegen veelal zwarte kleding en dat heeft z'n weerslag ook in de muziek dan weer.
Ook eind jaren 70 en in de eighties werd er zat muziek gemaakt maar vaak minder vrolijk, het was allemaal wat somberder, no future enz, gewoon een wat minder gezellige tijd en het sprak mij dan weer wat minder aan.

Wat ook niet helpt is dat de radio als medium dusdanig is uitgehold met focus groups, zendercoordinatoren, horizontale programmering en hyperfocus op marktaandeel dat de kans dat je leuke frisse nieuwe muziek 'ontdekt' buiten de kleine uurtjes of obscure zenders om vrij minimaal is geworden. De hele dag op alle zenders dezelfde tjak.

Wat ook niet helpt is dat de radio als medium dusdanig is uitgehold met focus groups, zendercoordinatoren, horizontale programmering en hyperfocus op marktaandeel dat de kans dat je leuke frisse nieuwe muziek 'ontdekt' buiten de kleine uurtjes of obscure zenders om vrij minimaal is geworden. De hele dag op alle zenders dezelfde tjak.
Radio 538 had indertijd de slogan; "alleen de hits" en ik dacht bij mezelf; dan hoor je nooit iets nieuws.
Gelukkig kreeg je later internetradio en kon je van alles beluisteren en dat heeft zich doorgezet met de streamingsdiensten.

En hezelfde heb je ook op tv natuurlijk, heeft de ene zender een soap of een idols dan moet de andere zender dat ook hebben, er is weinig creativiteit maar alles vooral om de kijkcijfers.

Maar het is ook niet zo dat ieder tijdperk qua pop muziek even interessant is. Bijgevolg kunnen er goede redenen zijn om de pop muziek uit een zeker tijdperk als minder interessant in te schatten, zelfs als dat tijdperk "nu" is.

Naar mijn idee is het muzikale landschap te breed om dit te stellen, zelfs voor een subdivisie van alle muziek. Omdat het genre-specifiek is lijkt me dat je dit niet kunt zeggen over de popmuziek. En ook:

Dat is ook zo wat je zegt maar (en dat zal wel weer een ouwelullen opmerking zijn van mij :D ) zegt men over het algemeen dat qua creativiteit de sixties en seventies wel een hoogtepunt waren omdat er technologisch enorme stappen werden gemaakt en de mogelijkheden dus heel snel veel groter werden, in pakweg 10 jaar tijd kon er opeens van alles.
Aan de andere kant zou je dit ook van de laatste 10 a 20 jaar kunnen zeggen omdat toen electronica en daws zulke stappen maakten dat het voor mensen met een kleine portemonnee ook haalbaar werd.

De invloed van technologie is ook iets dat binnen verschillen genres anders uitpakt. De Britse invasie in de jaren '90 noemde ik al, daar had de ontwikkeling van technologie een grote rol in. Maar in diezelfde periode zag je bv. binnen hip hop stagnatie. Met name de vroege samplers in de jaren daarvoor hadden dit genre vooruit geholpen, maar betere technologie die volgde bracht weinig nieuwe creativiteit.

Vroeger luisterde ik naar de VPRO voor mijn dosis alternatieve rock, naar De Wandelende Tak voor wereldmuziek, naar VARA's Vuurwerk voor Hard Rock met Henk Westbroek. En er was ook nog Sampij van Hanneke Kappen. En 's avonds had je de LP Show. Zo bleef ik aardig op de hoogte...

Overigens heb je tegenwoordig inderdaad wel internetradio zenders voor specifieke genres.

De invloed van technologie is ook iets dat binnen verschillen genres anders uitpakt. De Britse invasie in de jaren '90 noemde ik al, daar had de ontwikkeling van technologie een grote rol in. Maar in diezelfde periode zag je bv. binnen hip hop stagnatie. Met name de vroege samplers in de jaren daarvoor hadden dit genre vooruit geholpen, maar betere technologie die volgde bracht weinig nieuwe creativiteit.
Iemand heeft de autotune hausse gemist.

Iemand heeft de autotune hausse gemist.

Ik heb het over creativiteit. :P

Maar zonder gekheid, al begin jaren '90 ging het met hip hop achteruit. Voordat Autotune vrij regelmatig gebruikt werd, daar zitten nogal wat jaren tussen.

Klopt maar daar kies je dan ook helemaal zelf voor. Ik ben alle radiostations beu omwille van die reden. Voor mij geen probleem; want ik koop nog steeds nieuwe muziek (zowel digitaal als op vinyl om on topic te blijven) en het ontdekken van nieuwe artiesten/labels blijft ook gewoon deel van de hobby.

Klopt maar daar kies je dan ook helemaal zelf voor.
Nou ja, ik kies er vooral voor om helemaal niet meer naar de radio te luisteren. In de auto heb ik audioboeken aan, thuis Spotify. De enige radio die ik hoor is als ik er ongevraagd mee geconfronteerd wordt buitenshuis.

Klopt maar daar kies je dan ook helemaal zelf voor.

Bij dit punt vind ik streaming weer een groot voordeel. Je koopt de OOR of haalt een gratis exemplaar van Plato Mania Magazine op, en je ontdekt heel makkelijk nieuwe muziek.

Ik heb laatst een streamer gekocht en dat was een goede koop. Met de kids doe ik regelmatig een rondje, bij het opruimen na het eten. Mag iedereen om de beurt een track aanzetten op zijn telefoon 👍

415609761_944907263660891_9013873003824022242_n.jpg

Kan me niet herinneren dat iemand specifiek dit had, met zo'n klep. Wel dat onze oude buren nog na de eeuwwisseling zoiets hadden:

meubel1.jpg

meubel2.jpg

Jazeker. Wij hadden thuis een Grundig meubel met ingebouwde radio (kort, midden en langegolf, FM), platenspeler met 16 2/3, 33 1/3, 45 en 78 rpm (lache!), zwart-wit televisie, en twee speakers.
De platenspeler had ook zo'n automatische wisselaar waar je iets van 5 a 10 LP's of singletjes op kon doen. De platen werden bewaard in van die harmonica koffertjes.

Nou ja, ik kies er vooral voor om helemaal niet meer naar de radio te luisteren. In de auto heb ik audioboeken aan, thuis Spotify. De enige radio die ik hoor is als ik er ongevraagd mee geconfronteerd wordt buitenshuis.
Toen ik op mijzelf ben gaan wonen, ruim 30 jaar terug, heb ik geen radio genomen. Alleen een tapedech en cdspeler.
Op mijn werk zet ik hem uit als ik de chef mag spelen. Wat een devolutionair gebeuren is dat zeg.

Als die radio wel aanstaat, dan ga ik net zolang die dj/sidekicks belachelijk maken, dat ze van ellende de radio maar uitzetten om van het gezeik af te zijn :D
Wat een debielen zijn dat joh....

Wat een debielen zijn dat joh....

"Hahaha, wat een goede opmerking, hahahaha!"

Ik werkte vroeger in een magazijn en daar stond altijd Radio 538 op. Na de duizendste keer dezelfde k*thit werd ik gek, en zette ik ongevraagd een andere zender op. Er brak nog net geen volksopstand uit. Hoe ik het gore lef had. Toen dacht ik wel: hier ligt mijn toekomst niet 😉

Back