Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

Al mijn CDs werken nog, tot 40 jaar terug ofzo. Ik denk dat ze langer blijven leven dan ikzelf.

Ik ken de details niet en ik heb ze nu niet opgezocht (drukdrukdruk) maar het is iets van:

-CD heeft een aluminiumlaag die kan rotten (oxideren), maar de kans daarop is klein.
-CD R en RW gebruiken eerder een soort inktlaag die kan afbleken.

Ik heb zelfs een CDR die alleen leesbaar is als de CD ROM drive recent nog niet veel gewerkt heeft en dus koud is. :)

Ik heb veel r en rw die corrupt zijn, jammer genoeg. Gelukkig altijd backups die ook nog ergens op harddrives stonden. Geperste cd’s vallen heel goed mee, zelfs veel zwaar bekraste exemplaren die probleemloos afspelen!

IMG_9391.jpeg

OK, die kende ik nog niet.

"Vinyl Comeback" dat lees ik online al sinds de 2010's maar zie er in the real world niets van. Wilt niet zeggen dat er geen mensen zijn die nog heel niche platen kopen. Maar ik vraag me soms af of het een wanhopige marketing campange is van de record industry in de hoop weer een opleving te krijgen van de 'good-old-days' van het verkopen van fysieke media.

"comeback' ... het is echt niet te vergelijken. Toen had je alleen vinyl en tape. Dus ook geen andere keuze. Nadat de nieuwigheid van huidige generaties er af is; het 'ooh, aah, iets in handen hebben en plaatje opleggen op te luisteren' dan komen de meesten er toch achter dat het wel een hoop gedoe is voor je dagelijks muziek beluisterij.

"Vinyl Comeback" dat lees ik online al sinds de 2010's maar zie er in the real world niets van.

Dan kom je op andere plekken dan ik. Voor de plaatselijke platenzaak was vinyl de reddingsboei, anders waren ze al failliet geweest. Vorige week was ik op een platenbeurs en daar werden volop LP's verkocht. En in de vriendenkring van mijn dochter (15) is het ook echt een ding. Daar sparen ze echt 35 euro voor de gekleurde nieuwe persing van hun favoriete artiest.

Dit schreef NRC in maart 2025:

Met ruim 37 miljoen euro werd vorig jaar met vinyl een miljoen minder omgezet dan in 2023, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie NVPI. De gehele muziekmarkt groeide, vooral dankzij streaming en de omzet behaald uit abonnementen op streamingdiensten.

Inderdaad! In de Kringloop is het ook goed te zien. Er was een tijd dat het met de platen gedaan leek en Jan en alleman ze liever kwijt dan rijk was. Die tijd is voorbij en er is nu weer veel meer vraag dan aanbod, met name naar het betere werk. En ook door jonge mensen. Zonder twijfel zal ook dit uiteindelijk weer voorbij gaan, zoals dat met alles gaat. Maar dat neemt niet weg dat vinyl nu terug is.

Back