Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

Met ruim 37 miljoen euro werd vorig jaar met vinyl een miljoen minder omgezet dan in 2023, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie NVPI. De gehele muziekmarkt groeide, vooral dankzij streaming en de omzet behaald uit abonnementen op streamingdiensten.
Precies, valt compleet in het niet in vergelijking met streaming in de algehele muziek markt. Dat er mensen zijn die er nog wat voor voelen betekend niet meteen wat online veel gehyped word als een 'come-back'.

Ik heb met mezelf afgesproken dat ik alleen jazz nieuw op LP koop.

De andere 80% vinyl komt van de kringloop. Laatst Zabriskie Point gescoord, met Pink Floyd en Grateful Dead. Had ik al op CD natuurlijk.

Als je er graag het labeltje "gehyped" op wil plakken dan moet je dat maar doen. Mensen die hobbymatig of professioneel met platen bezig zijn weten wel beter. Vinyl is terug.

Het hangt er maar vanaf wat je als maatstaf neemt. Het is terug in de zin dat er heel veel (ook nieuwe) muziek weer op vinyl wordt uitgebracht en dat er schijnbaar genoeg liefhebbers zijn om rendabel platen te produceren en hier en daar een platenzaak voor te openen. Maar het is natuurlijk niet te vergelijken met de vorige eeuw waar iedereen volop platen kocht, in iedere kamer een platenspeler stond en in ieder winkelcentrum wel een platenzaak zat. Ik zou het eerder een levendige subcultuur noemen.

Precies, valt compleet in het niet in vergelijking met streaming in de algehele muziek markt.

Noem 37 miljoen maar niks. Varia World hier in Zwolle heeft de laatste cd's eruit gegooid en leeft nu volledig van vinyl. En ze hebben meer filialen, o.a. in Deventer en een nieuwe in Utrecht. Gewoon in het straatbeeld en in combinatie met hun platenbeurzen kunnen ze er prima van leven. Dan is het toch gewoon terug?

Trouwens, nog wat. Ik bestelde 2 jaar geleden een nieuwe LP bij iemand die ik wilde steunen. Daar heb ik toen een jaar op moeten wachten, omdat de wachtlijst bij de perser zo lang was.

Nog een leuk stuk van de NOS uit 2022: Lange wachttijden en hoge kosten voor vinyl door enorme populariteit

Noem 37 miljoen maar niks. Varia World hier in Zwolle heeft de laatste cd's eruit gegooid en leeft nu volledig van vinyl. En ze hebben meer filialen, o.a. in Deventer en een nieuwe in Utrecht. Gewoon in het straatbeeld en in combinatie met hun platenbeurzen kunnen ze er prima van leven. Dan is het toch gewoon terug?

Trouwens, nog wat. Ik bestelde 2 jaar geleden een nieuwe LP bij iemand die ik wilde steunen. Daar heb ik toen een jaar op moeten wachten, omdat de wachtlijst bij de perser zo lang was.

Nog een leuk stuk van de NOS uit 2022: Lange wachttijden en hoge kosten voor vinyl door enorme populariteit
Je vergeet Plato/Concerto nog

Zeker, er zijn er meer. Plato heeft hier nog wel cd's, ook veel nieuwe. Bij Variaworld zijn ze nu met de cd's gestopt. In Zwolle heb je ook nog Diskid en Minstrel Music (tweedehands en beide aanraders).
Disskid ken nog van vroeger. Weleens geweest. Ook Dance Life Music, naar die is er al een tijdje niet meer

Over Moby gesproken. Z’n beste vinyl

Attachments

• IMG_0459.jpeg
    IMG_0459.jpeg
    153,3 KB · Bekeken: 66
Plato heeft goede online store ook. Bestel er regelmatig. Hier 'in de buurt' zitten 2 aardige platenzaken, Wil'm in Veghel en Sounds in Tilburg.

Plato heeft goede online store ook. Bestel er regelmatig. Hier 'in de buurt' zitten 2 aardige platenzaken, Wil'm in Veghel en Sounds in Tilburg.

Ik reis voor mijn werk vaak door Nederland, met de trein. Na afloop zoek ik dan - als het even kan - een platenzaak op en neem ik een cd'tje mee. Dan zit er meteen een herinnering aan. Tilburg kan ik me zo niet herinneren, ik was laatst wel in Eindhoven. Daar vond ik Groove Armada. Gisteren in Deventer Arrested Development voor 1 euro. Is mijn dag weer goed 😄

Ik reis voor mijn werk vaak door Nederland, met de trein. Na afloop zoek ik dan - als het even kan - een platenzaak op en neem ik een cd'tje mee. Dan zit er meteen een herinnering aan. Tilburg kan ik me zo niet herinneren, ik was laatst wel in Eindhoven. Daar vond ik Groove Armada. Gisteren in Deventer Arrested Development voor 1 euro. Is mijn dag weer goed 😄
Die in Tilburg is een paar minuten lopen vanaf het station.

1749293032409.png

Ik zeg niet dat het niets is, maar valt in het niet. 10% van de totale omzet in NL van 2024. En wat had ruim 83% van die totale omzet: Streaming. Online hype over vinyl come-backs probeert terug te harken naar circa jaren 70-80 toen dat lange tijd net zo’n aandeel had als streaming nu. De kans dat vinyl dat ooit weer bereikt lijkt mij nihil. Als het niet vanwege praktische redenen is dan wel vanwege milieu bezwaren.

Laatst gewijzigd:
Ik kan me vergissen want ik volg het vinyl en hifi gebeuren niet echt meer maar ik heb 't idee dat er maar weinig goede draaitafels gemaakt worden tegenwoordig of je betaald de hoofdprijs?
De laatste keer dat ik een draaitafel aanschafte was zo'n 20 jaar geleden; een Project en ik heb 'm nooit echt goed gevonden, een beetje prul vond ik het en duidelijk een verschil met al die geweldige draaitafels die in de seventies uitgebracht werden.
Technics is sinds een tijdje weer wat aktiever, dat zijn wel goede draaitafels maar als ik die Lenco draaitafels van tegenwoordig zie dan zou ik liever een goed gerestaureerde oude Lenco hebben denk ik.

Ik heb onlangs een Pioneer PLX-500 gekocht die niet idioot duur is en goede kritieken krijgt.

Technics is sinds een tijdje weer wat aktiever, dat zijn wel goede draaitafels maar als ik die Lenco draaitafels van tegenwoordig zie dan zou ik liever een goed gerestaureerde oude Lenco hebben denk ik.
Dat heb ik ook met Technics. Ik zat weleens te kijken naar een nieuwere 1210, maar ik hou toch bij mijn 1210 MK2

Al had ik toch liever nu een 1210 M5G gehad

Online hype over vinyl come-backs probeert terug te harken naar circa jaren 70-80 toen dat lange tijd net zo’n aandeel had als streaming nu.

Dat maak jij ervan 🙃 Terug naar de hoogtijdagen is ook totaal onrealistisch. Als 10% van de omzet uit fysieke muziekdragers komt, vind ik dat eigenlijk best veel. Er zijn dus kennelijk nog heel veel mensen die willen betalen voor gehannes met casettebandjes, LP's en cd's, terwijl ze voor een fractie van de prijs kunnen streamen. Ik ben er een van 🍺

Dat maak jij ervan 🙃 Terug naar de hoogtijdagen is ook totaal onrealistisch. Als 10% van de omzet uit fysieke muziekdragers komt, vind ik dat eigenlijk best veel. Er zijn dus kennelijk nog heel veel mensen die willen betalen voor gehannes met casettebandjes, LP's en cd's, terwijl ze voor een fractie van de prijs kunnen streamen. Ik ben er een van 🍺
Ok: "Defineer Come-back" als ik die vraag maar eerst had gesteld dan waren we sneller uitgepraat 😂

De vinylverkoop is nu een stuk hoger dan het bijna-niets van enige jaren terug. Niet zo hoog als in de seventies.

Dus ik zou het eerder een revival dan een comeback noemen.

Back