Ik begrijp perfect dat iemand ongeveer de marktwaarde voor iets vraagt. Op discogs, op een beurs, op Marktplaats, en ook op een rommelmarkt, er is daar geen enkele verplichting om goedkoop te zijn. Ik begrijp anderzijds ook perfect dat iemand iets niet aan de volle marktwaarde wil kopen, maar -om velerlei redenen waarbij handel zeker niet op de eerste plaats komt- er zelf niet de volle marktwaarde voor wil geven. Perfect, even goede vrienden. En ja, het kan een teleurstelling zijn als je op een koopje hoopte maar de verkoper vraagt de marktwaarde. Of 4 keer de marktwaarde. Volgende keer meer geluk.
In het concrete voorbeeld van mij was ik trouwens niet
zo duur (10 euro voor iets wat online 15-20 euro gaat), het ging mij ook totaal niet om het feit dat hij het niet wou kopen maar om zijn boze bemoeienis met waar ik iets op mijn kraampje zou moeten plaatsen. Maak dan je eigen perfecte kraampje, het is gratis deelname.
Grappiger was een dame die vroeg hoeveel een recente, complete, in goede staat, houten legpuzzel/klok (voor kleuters om de klok mee te leren) moest kosten. 2 euro. Mevrouw reageert werkelijk geschokt. Dat doet ze waarschijnlijk bij elke prijs en elk item. Alleen kan je er echt helemaal niks mee als je vraagprijs 2 euro is. Welke marge zit er tussen 2 euro en het redelijke bedrag in jouw hoofd dat een visuele schokreactie rechtvaardigt? Ach, het amusement was ons al 2 euro waard.
Tja, koopjesjagers. Ik heb er topervaringen mee gehad, lekker over de hobby praten en wat ruilen/kopen bij elkaar, bij elkaar informeren over je eigen items waar je zelf niet de details van kent etc. En er zitten echte flapdrollen bij. Volwassen mannen die ruzie maken over een pokémonkaart (in die hobby draait het bij de meesten echt enkel om geld, ik neem ze zelfs niet meer mee naar een rommelmarkt want er komt altijd gezever van, niet met mij maar met elkaar), mensen die vinden dat je op een rommelmarkt niet mag verschillende prijzen voor verschillende LP's/games vragen want zij hebben het alleenrecht op de kennis dat de ene meer waard is dan de andere, vaders die hun kindje inzetten om die ene speciale game te gaan nemen en dan beteuterd kijken waarom die andere games 1 euro zijn en deze 25... Voor mij is het simpel: het koopje moet jou vinden, je moet dat niet gaan willen forceren met trucjes, ruzie, opdringerig gedrag... Verder gun ik iedereen inclusief mezelf het plezier van af en toe eens een lekker koopje te vinden.