Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

CD jewel cases. Cassettedoosjes. PS1 doosjes. 1 keer laten vallen en alles stuk. En dat hielden de fabrikanten dus vele decennia vol. DVD doosjes zijn veel beter wat dat betreft, maar inderdaad is het daar soms vechten om het schijfje los te krijgen. En sinds zowat alles in dat formaat doosje geleverd wordt is het wel handiger om een opbergmeubel te vinden, maar er is ook een beetje eigenheid verloren gegaan.

Het idee is dat je ze, in tegenstelling tot een binnenhoes, met de opening naar dezelfde kant doet als de hoes zelf. De buitenhoes moet er dus niet af om de LP eruit te nemen of terug in de hoes te steken. Ik vind ze alleen onhandig als je de LP terug plaatst in een nogal vol rek, dan eindigt dat wel eens in een buitenhoes die halverwege blijft hangen. Maar je LP's zien er wel fancy uit in zo'n buitenhoes. :)
Ik vind ze handig voor bescherming in de platenbakken van de platenzaak of tijdens transport, maar voor thuis zie ik het nut er niet zo van in. Het is niet dat ik met die dingen loop te gooien of eerst mijn vingers in de mayonaise doop voor ik door mijn platen 'blader'. Daarbij vind ik ze onprettig aanvoelen en is de zichtbaarheid van de rug een stuk slechter. En platen zijn voor mij uiteindelijk toch gebruiksvoorwerpen dus als er eens een krasje of butsje op de hoes komt, zal ik daar ook niet van wakker liggen.

Die houtlijmmethode is geen trolgedoe hoor. Het gaat behoorlijk elegant. Een beetje zoals een gezichtsmasker voor zover ik zag, ik heb het zelf nooit gebruikt. Ik gebruikte een Knosti als het nodig is. Heeft die Knosti vloeistof eigenlijk een vervaldatum? Die van mij is al 20 jaar oud denk ik, en in geen 15 jaar gebruikt. :-)
Ik zou geen acrilaat houtlijm gebruiken 🫣

Ik kreeg jaren terug zo n platenwasser. Hij zit nog als nieuw in de doos. Zo vuil zijn mijn platen niet, en de vuile die ik kocht zijn ontelbaar, geen begin aan. Paar 1000 singles, ik dacht dat nog iets waard was maar denk ondertussen dat t totaaaaal niet is. Iemand gratis halve meter franse singles? Zelf ophalen. Niet uitkiezen, weg ermee 😊

Over wat voor Franse singles spreken we dan? Mijn smaak in Franse muziek is erg specifiek (lees: het meeste zegt me niks :)), als het allemaal chansons zijn dan laat ik ze met veel plezier daar. :)

Ik heb hier nog ongeveer 8 curverbakken staan met vinyl en die zal ik nooit weg doen. Sterker nog. Laatst heb ik weer wat vinyl gekocht en mijn technics draaitafels gereviseerd. Vinyl komt ook weer helemaal terug. Snap ik wel. Het heeft ook heel erg veel charme vind ik. Met CD's heb ik niet zoveel mee. Ook nooit gehad overigens.

Ik probeer ook veel vinyl te kopen van bands en bandjes die ik live zie. Echt leuk om door te platencollectie te bladeren, een tijd later zo'n plaat tegen te komen en dan de herinnering naar boven te halen en dan al of niet de plaat luisteren. Dat soort dingen heb je niet als je muziek streamt, dan moet je er echt actief naar gaan zoeken in je likes of saved albums, is toch anders.

Back