Nog voornemens op muziekgebied voor het nieuwe jaar?

Toen ik cello ben gaan spelen heb ik al een aantal keer gedroomd van muziek. en die muziek was altijd van strijkers.
Je bent gewoon een romantisch type. ;)
Ook omdat de cello fretloos is train je enorm je gehoor en dat heeft weer voordelen op allerlij andere instrumenten.
Op een of andere manier zit er zoveel emotie in die snaren in de pitch die je dan zo naar boven of beneden kan sliden.
Hoe de sound zich door de kamer verspreid.
Da's ook zo; in je gevoel glij je dan traploos mee en niet te vergeten; door die flinke klankkast geven die vibraties ook alles door aan je body en dat doet ook wat met je.
Echt een instrument waarmee je kan versmelten zeg maar.
Tenslotte als je de mens beschouwt vanuit de frequenties van je cellen dan heeft elek frequentie zo z'n betekenis

Ik weet nog toen ik heel wat jaren geleden regelmatig mediteerde dan begon ik ook zachtjes met klanken die dan ook resoneerden met je onderste chakra en dan ging ik steeds meer omhoog en kwam op die manier langs alle chakra's, alleen de bovenste chakra was zo hoog dat dit bijna niet te doen is om dan nog die klank te produceren.

Bij een Cello zijn de snare in 5th's gestemd en bij een een gitaar is 4th's. Maar de afstanden van de vinger zijn hetzelfde.
Ik vind het geluid echt geweldig. Als ik opneem dan heb ik stikkers op het fretboard en een tuner om te niet te vals te spelen.
Just wondering, hoe 'banaal' en/of 'technisch onhandig' (ivm snaardiktes oid) zou het zijn om een cello in kwarten te stemmen? Dit om de toegang (vanaf gtr of bss) wat makkelijker te maken (en jezelf uiteraard definitief een verkeerde straat in te sturen, mochten er langdurigere cello-aspiraties zijn 8o) ).

'k Kan me sowieso voorstellen dat dit tot gedoe kan leiden bij het spelen van bestaande stukken voor cello. De just wondering gedachte achter die kwarten was dan ook eerder om dingen die je op gtr/bss 'kent' terecht te laten komen op cello.

Ik kon niets meer aanpassen (15 min) maar ik plaats het hier wel.
Zo vind ik ook zo'n double bass heerlijk met die grote klankkast, een van m'n favoriete bassisten was Danny Thompson , een jazz en folkbassist.
Vooral z'n werk met John Martyn en de band Pentangle vond ik erg goed, hier bijv met John Martyn spelen ze Solid Air

Die track gaat over Nick Drake, dat was een persoonlijke vriend van John Martyn, ik weet niet of je die kent maar ook die speelde samen met Danny Thompson en die gebruikte ook regelmatig de cello.
Bijv in Day is done en Cello Song

Thanks Willem ga ik checken.
Zeer interessant kan daar wel veel in vinden. Iets moet met je resoneren.
Mijn vader noemt een viool een jammer plank. :)

Just wondering, hoe 'banaal' en/of 'technisch onhandig' (ivm snaardiktes oid) zou het zijn om een cello in kwarten te stemmen? Dit om de toegang (vanaf gtr of bss) wat makkelijker te maken (en jezelf uiteraard definitief een verkeerde straat in te sturen, mochten er langdurigere cello-aspiraties zijn 8o) ).

'k Kan me sowieso voorstellen dat dit tot gedoe kan leiden bij het spelen van bestaande stukken voor cello. De just wondering gedachte achter die kwarten was dan ook eerder om dingen die je op gtr/bss 'kent' terecht te laten komen op cello.
Mijn ervaring is dat alternatieve tunings bij snaar instrumenten heel bruikbaar zijn maar altijd een beperking vormen.
Beperking in wat je kunt spelen.
Maar het opent ook weer deuren naar stukken die normaal niet mogelijk zijn.
Dan is er ook nog de klank kast die op de snaar spanning is afgesteld.
Ik kan niet echt cello spelen, heel klein beetje, maar het lijk mij als je 2 snaren speelt dat dat veel moeilijke is om stacattos tacked 5th's te spelen in een andere tuning.
De vinger zetting moet ook nauwkeurig genoeg zijn anders denken de bueren dat ik een kat aan het martellen ben.

Ik ben goed gestart: planning voor de studio gemaakt en al het nodige al besteld, eveneens de samplebank voor de ES1 afgewerkt. Die morgen eens in de ES1 proberen schieten.

Bovendien ook al goodies voor de Atari aan het bestellen want die krijgt een hoofdrol in de studio.

Mijn ervaring is dat alternatieve tunings bij snaar instrumenten heel bruikbaar zijn maar altijd een beperking vormen.
Beperking in wat je kunt spelen.
Maar het opent ook weer deuren naar stukken die normaal niet mogelijk zijn.
Dan is er ook nog de klank kast die op de snaar spanning is afgesteld.
Ik kan niet echt cello spelen, heel klein beetje, maar het lijk mij als je 2 snaren speelt dat dat veel moeilijke is om stacattos tacked 5th's te spelen in een andere tuning.
De vinger zetting moet ook nauwkeurig genoeg zijn anders denken de bueren dat ik een kat aan het martellen ben.
Mooie plussen en minnen.
Aja, kan me voorstellen dat je een cello niet al te makkelijk aanpast op een andere snaarspanning - ik gok dat cello's met een truss rod (zoals in gtr & bss) zeldzaam zijn.
En 'k was even vergeten dat er vnl. gestreken moet worden. Grappig dat cello's in feite power-chord-ready zijn. :)

Ik heb een (electr) double bass, nauwkeurigheid daar is doenlijk - cello uiteraard strenger (en viool lijkt me in dat opzicht een hel 8) )

Groet!

hey cool zo een electrische double bass.
Daar kun je ook lekker op strijken.
idd heb ook enorm respect voor de viool gekregen want daar zijn de marges zo klein.

Voorlopig hou ik het goed vol met mijn todo lijstje voor de studio: de ES1 heeft nu 100 samples beschikbaar in zijn Smartmedia kaart. Daarvan kan hij er +/- 70 tegelijk in het geheugen hebben. En daarvan heb je er dan 9 beschikbaar onder de pads. 100 naar 9 is wel wat, maar in ieder geval heb ik nu een vlotte manier om 9 drumsamples via MIDI (concreet de Atari) aan te sturen. Eens kijken of dit bevalt als drumoplossing.

Later deze week komt het Thomann spul binnen en kan de opbouw verder gebeuren.

hey cool zo een electrische double bass.
Daar kun je ook lekker op strijken.
idd heb ook enorm respect voor de viool gekregen want daar zijn de marges zo klein.
De electrische klank ervan uiteraard geen echte vervanger voor een acoustische, maar is een fijn ding.

Qua viool: ik denk dat ik wel snap waarom ze die niet aan een draagband bespelen, maar dicht bij je ogen voor die vereiste nauwkeurigheid :D

Ja idd respect hoe hij hier ff de "fiddle" 1 van de moeilijkste instrumenten.

Viool spelen als je doof bent klinkt logisch. Dan hoef je zelf tenminste niet naar dat jammerhout te luisteren.

Viool spelen als je doof bent klinkt logisch. Dan hoef je zelf tenminste niet naar dat jammerhout te luisteren.
haha

mijn pa noemt het jammerplank
jammerhout is ook goed.
iig allebij branden ze goed.

Ik vraag me al decennia af waarom ze een strijkstok gebruiken.

Ipv een zaag te nemen. Gaat veel sneller en maakt niet zo n herrie

Zaag kan ook

Die stok is optioneel zoals je kunt zien. Je kan er ook op meppen :)

Back