Miley Cyrus in de remix

NorthernLightX

Prutser

Een tijdje terug kwam ik een redelijk nette A Capella tegen van Miley Cyrus. In de cadans en de structuur van de song zag ik wel potentie om er een lekkere dansplaat van te maken. En zo geschiedde. De vocal heb ik opgepoetst met wat time-stretching, een klein stukje comping, de-essing, compressie, eq, delay en een flinke emmer galm. Er zitten aardig wat uurtjes in de track en een big shoutout naar @metatron en @bombario voor zeer bruikbare feedback om het beste uit het arrangement en de geluiden te halen. Het is een lange track geworden, 8,5 minuut. De eerste en laatste minuut zijn traditioneel de DJ intro en outtro, die zijn nu eenmaal nodig om de plaat in een langere DJ set te kunnen mixen.

Ik vind het erg leuk om met vocals te werken maar ben tot nu toe voor goed materiaal aangewezen geweest op het maken van remixes van bestaande tracks. Ken je iemand die goed kan zingen, een goede Engelse uitspraak heeft en tijd (en zin) heeft voor een samenwerking? Bel me! ;)

Klinkt goed maar de instrumenten lijken de vocals in de drukkere stukken soms wat in de weg te zitten.

Ik kan een beetje zingen, het meeste wat ik hoorde kan ik ook wel (vanzelfsprekend in een lagere toonsoort) en my English is fluently maar ik heb geen ervaring met deze stijl muziek. Mocht je stukken hebben die je graag wilt dat iemand inzingt wil ik best een poging wagen. Vraag je de zanger op je muziek te schrijven dan gaat dat voor mij lastig worden wegens gebrek aan affiniteit met het genre.

Vet! Wat ga je hiermee doen? Als bootleg online zetten? Of opsturen in de hoop dat ze er iets mee willen doen? Heb je natuurlijk wel het risico dat je te horen krijgt dat het niet online mag...

Vet! Wat ga je hiermee doen? Als bootleg online zetten? Of opsturen in de hoop dat ze er iets mee willen doen? Heb je natuurlijk wel het risico dat je te horen krijgt dat het niet online mag...
Online zetten op m'n Soundcloud en gebruiken in mijn eigen Sets (DJ of een nog te ontwikkelen Live set). Ook wel proberen om er wat publiciteit mee te pikken via social media. Ik verwacht geen reactie van Miley of haar legal team dat het offline moet, maar als die wel komt dan betekent dat dat de track behoorlijk wat bekendheid heeft gekregen en dan genereert zo'n takedown request nog weer extra aandacht.

Klinkt goed maar de instrumenten lijken de vocals in de drukkere stukken soms wat in de weg te zitten.

Ik kan een beetje zingen, het meeste wat ik hoorde kan ik ook wel (vanzelfsprekend in een lagere toonsoort) en my English is fluently maar ik heb geen ervaring met deze stijl muziek. Mocht je stukken hebben die je graag wilt dat iemand inzingt wil ik best een poging wagen. Vraag je de zanger op je muziek te schrijven dan gaat dat voor mij lastig worden wegens gebrek aan affiniteit met het genre.
Het klopt dat de vocal en de lead instrumenten elkaar goed in de weg zitten. Zoals ik het nu heb gemixt is tot nu toe het beste compromis tussen de lead en de vocal allebei voldoende aandacht geven. De vocal mag shinen in de rustige stukken, in de drukke stukken heb ik de lead voldoende power willen geven.

Heb je ergens een demo staan van jouw zangkwaliteiten? Miley is een mezzo-sopraan, het werkt wel het beste als je stem niet te laag is. Ik heb bijvoorbeeld ook een track online staan met een vocal van Michel Zitron:

Andere voorbeelden van mannelijke vocals in trance zijn bijvoorbeeld:

(Richard Bedford)

(Eric Lumiere)

Een tijdje terug kwam ik een redelijk nette A Capella tegen van Miley Cyrus. In de cadans en de structuur van de song zag ik wel potentie om er een lekkere dansplaat van te maken. En zo geschiedde. De vocal heb ik opgepoetst met wat time-stretching, een klein stukje comping, de-essing, compressie, eq, delay en een flinke emmer galm. Er zitten aardig wat uurtjes in de track en een big shoutout naar @metatron en @bombario voor zeer bruikbare feedback om het beste uit het arrangement en de geluiden te halen. Het is een lange track geworden, 8,5 minuut. De eerste en laatste minuut zijn traditioneel de DJ intro en outtro, die zijn nu eenmaal nodig om de plaat in een langere DJ set te kunnen mixen.

Ik vind het erg leuk om met vocals te werken maar ben tot nu toe voor goed materiaal aangewezen geweest op het maken van remixes van bestaande tracks. Ken je iemand die goed kan zingen, een goede Engelse uitspraak heeft en tijd (en zin) heeft voor een samenwerking? Bel me! ;)

Alles klinkt lekker, m.u.v. de vocals bij het 'refrein' icm met de arp synth.
Mijn brein kan niet goed focussen op wat er dan de aandacht moet krijgen.
Gevoelsmatig moet die drukke arp (als voorbeeld) bij 4:30 een stuk naar achteren. (of de stem wegfilteren, net waar je meer aandacht op wilt vestigen)
Samen klinkt het als mijn 2 zussen (of mijn 2 dochters ;) ) die tegelijk praten en de aandacht willen.
Ik begrijp dat dat een climax moet zijn, maar het is voor mijn oren teveel op dat punt (eigenlijk het hele deel wat er dan volgt met zang).
Aan het begin gaat het prima (dan zit die hyped synth er nog niet in), maar bij het tweede deel zitten de partijen elkaar in de weg.

Het is natuurlijk persoonlijk, maar misschien is 'less music' more bij deze vocal.
Beetje afwisselen, vocal / arp / vocal / arp en als ze samen klinken één van beide wegdrukken.

Overigens is dit een met de 'kritische luister blik' hoor, omdat je gewoon super dikke producties aflevert en volgens mij een stapje hoger wilt.
Mijn eigen gepruts valt hierbij compleet in het niet!

Ik ben juist zeer dankbaar voor ongezouten kritiek als wat je schrijft @Montfrooij, dit zijn juist de verbeterpunten die ik hoop te horen bij het "voor de leeuwen gooien" op Synthforum.

Aangezien het toch een terugkerend stuk commentaar was dat de vocal en de main arp teveel om de aandacht vechten heb ik nog eens wat met filter automation op de arp gespeeld om de vocal meer ruimte te geven. Nieuwe render gemaakt en bestand op soundcloud is vervangen.

Ik ben juist zeer dankbaar voor ongezouten kritiek als wat je schrijft @Montfrooij, dit zijn juist de verbeterpunten die ik hoop te horen bij het "voor de leeuwen gooien" op Synthforum.
Helemaal mee eens hoor. Ik heb meer aan verbeterpunten dan aan ja en amen.
Goed is goed, maar een ander hoort andere dingen en wat me bevalt + waar ik de capaciteit heb om wat aan te veranderen neem ik mee in m'n koffer aan ervaringen.
Eén van de waardevolle dingen hier moet ik zeggen.

Aangezien het toch een terugkerend stuk commentaar was dat de vocal en de main arp teveel om de aandacht vechten heb ik nog eens wat met filter automation op de arp gespeeld om de vocal meer ruimte te geven. Nieuwe render gemaakt en bestand op soundcloud is vervangen.
Ja, zo gaat het vloeiender door mijn trommelvliezen.
Subtiel, maar het hoge spectrum van haar stem komt nu goed door en ik versta beter wat ze zingt en je hebt 'nog' een opbouw erbij.
Ik weet niet of je trackspacer hebt, maar ik zou in dit soort gevallen daar ook mee stoeien om te kijken of die ruimte kan geven voor de vocals wanneer nodig.

Ik heb Fabfilter Pro-Q3, daar zit een soortgelijke functie in kwam ik laatst achter. Die functie gebruik ik sindsdien veelvuldig bij het afmixen.

Ik heb Fabfilter Pro-Q3, daar zit een soortgelijke functie in kwam ik laatst achter. Die functie gebruik ik sindsdien veelvuldig bij het afmixen.
Nice. Dat is de Ferrari volgens mij :).
Ik mag van mijzelf even geen nieuwe plugins meer kopen, maar hij staat wel op de lijst voor 'als ik later groot en rijk ben'.

Heb weinig verstand van het genre, maar het stuk vanaf ca. 5:20 en daarna richting outtro klinkt als een klok. Dat is knap gedaan, er komt wat meer "lucht" in de track en ook waar het weer "drukker" aan het worden is blijven de vocals beter overeind. Lastig om te omschrijven, maar voor mijn gevoel lukt dat minder in met name het stuk ca. 4:25 - 5:20.

Het klopt dat de vocal en de lead instrumenten elkaar goed in de weg zitten. Zoals ik het nu heb gemixt is tot nu toe het beste compromis tussen de lead en de vocal allebei voldoende aandacht geven. De vocal mag shinen in de rustige stukken, in de drukke stukken heb ik de lead voldoende power willen geven.

Heb je ergens een demo staan van jouw zangkwaliteiten? Miley is een mezzo-sopraan, het werkt wel het beste als je stem niet te laag is. Ik heb bijvoorbeeld ook een track online staan met een vocal van Michel Zitron:

Andere voorbeelden van mannelijke vocals in trance zijn bijvoorbeeld:

(Richard Bedford)

(Eric Lumiere)

Check deze maar eens.

Ik vind hem super, paar puntjes
haar eerste vocal chop mag nog wel een paar keer terugkomen, de tb alleen is te saai en bouwt niet op.
die tb staat ook te hard t.o.v de vocal EN de mix, op het irritante af is ook te statisch en mag qua filtersweeps wel wat spannender. Hij klinkt als een boring dreaded TB disto sample loop, dat kan jij écht beter.
Maar eenmaal daar EINDELIJK voorbij, is die hé lé maal top!
haar vocals mogen overal nog wel wat harder, Als ik luister naar soortgelijke releases op Anjuna, dan zit de vocal er nog nét wat lekkerder in.

Ik neem het mee voor een volgende sessie puntjes op de i, op dit moment heb ik die track even te vaak gehoord om er aan te gaan pielen :D

Thanks!

Lekkere track! Moet hem nog eens op goede speakers luisteren. Nog twee vraagjes:
1) kun je hem zo op SoundCloud of YouTube oid plaatsen? Zit je dan niet met bepaalde voorwaarden/copyright!

2) altijd leuk om te weten welke synths je gebruikt hebt. Bv voor de lead, bass, ARP.

Wat copyright betreft: zolang je er geen geld mee verdiend zit je volgens mij redelijk veilig. Je moet het dan volgens mij als een "cover" zien. Ik zou de track dus ook niet zonder toestemming op spotify zetten. Maar soundcloud kan wel.

@VasC ik zal een overzichtje maken van de gebruikte spullen en dat later in deze draad posten.

Back