Een menselijke kerstboom?

Die spanning die je meet ( en dan voornamelijk de positieve deel ervan) is de led in sper, het negatieve deel is de led in doorlaat en laat de drempel spanning van de led zien, ruim 1 volt.

Ja
dat werkt op lange radiogolven. Zo werkte ik bij een staalfabriek (Alblasserdam) waarop de TL lampen constant spookachtig aan het flitsen waren en meer en minder licht gaven ook als ze uit stonden.
Bij tl buizen kan continu 230volt op één van de uiteinden staan (ligt eraan hoe je ze schakelt) en door hoog frequente straling kan er net genoeg energie vrijkomen waardoor er gasontlading optreed.
Ik heb stage gelopen bij een bedrijf wat toen Hollandse Signaal Apparaten heette, en die maakten radar systemen.
Ik heb gezien dat ze een tl buis in een parabole antenne monteerden zodat ze konden zien of de zender (van 1kw of meer..) aanstond, wat wel handig is als je aan het werk bent aan zo'n systeem...

in het pikdonker uit te voeren want anders valt het zwakke schijnsel van de LED niet te zien. Ook moet je opletten de LED van de juiste richting te bekijken, want anders zie je ook niets.

Komende kerst gaat bij jou thuis een hele bijzondere worden, als ik dat zo lees. ;)

Verwant aan het thema, hier in de buurt loopt een hoogspanningslijn en op één plek gaan de kabels tussen twee masten vrij laag over een boerderij met een kippenschuur. Ik vraag me dan af, met een geschikte kern en genoeg koperdraad, zou je dan genoeg kunnen oppikken van het veld onder die kabels dat je tenminste iets van substantieel vermogen hebt?

Verwant aan het thema, hier in de buurt loopt een hoogspanningslijn en op één plek gaan de kabels tussen twee masten vrij laag over een boerderij met een kippenschuur. Ik vraag me dan af, met een geschikte kern en genoeg koperdraad, zou je dan genoeg kunnen oppikken van het veld onder die kabels dat je tenminste iets van substantieel vermogen hebt?

Goed - dit topic is nu ook klaar ... op een puntje na: bestaan er ook LED's die zo efficiënt werken dat ze ook in daglicht in een huiskamer duidelijk zichtbaar oplichten wanneer je een pootje aan aarde legt en het andere pootje beetpakt. Ik heb wel op internet gezocht, maar dan krijg ik steeds informatie over zuinige LED-lampen niet over losse LEDs als componenten. Het gaat er nu dus vooral om dat ze al bij heel kleine stroompjes moeten oplichten.

Ik denk dat het lastig gaat worden. Je hebt LEDs die heel helder zijn, die zullen bij een heel klein stroompje misschien iets meer licht geven dan wat je nu hebt gezien in het donker, maar bij daglicht zal het hoogstwaarschijnlijk praktisch onzichtbaar zijn.

Ik herinner me van vroeger (80s) nog wel uit de rioolpers/sensatiebladen allerlei alarmerende berichten dat je kanker zou krijgen van hoogspanningsmasten, en ter illustratie lieten ze dan een TL oplichten door met een naakte buis ( :D )onder die draden te gaan staan.

Je lichaam vormt voornamelijk een capaciteit, dus je zou met een parallelle inductie in theorie een afgestemde kring moeten kunnen maken.

Er zijn ook wel filmpjes op YouTube waarbij met behulp van extra componenten betere resultaten (= meer licht) wordt verkregen, maar het gaat mij hier in dit topic enkel om de mogelijkheden en onmogelijkheden van het doen oplichten van een LED met enkel die LED zelf en aarding via een aarddraad of desnoods via een ander "geaard" persoon die dan het andere pootje vasthoudt. Misschien is er nog wel iets met de positie van die aarddraad of van die andere "geaarde" persoon te spelen zodat je toch een soort van afgestemde kring krijgt?

Probleem is alleen dat, hoewel we op elkaar lijken, geen mens fysiologisch gelijk is aan een ander.
Ik werd eens bij een student geroepen die vermoedde dat de emg versterker kapot was.
Alles getest, ook op mezelf, alles was Ok.
Bleek dat de proefpersoon een dermate droge huid had dat niks te meten viel.

Wat is de maximale spanning waarvan je weet dat een persoon die tussen twee punten op zijn lichaam zelf heeft opgewekt? En zou je het ook kunnen trainen om dergelijke spanningen onder bewuste controle te krijgen?

Probleem is alleen dat, hoewel we op elkaar lijken, geen mens fysiologisch gelijk is aan een ander.

Ja. Klein zijstraatje, wat wel te maken heeft met LEDs. Voor een andere hobby (om een redelijke schatting te hebben hoe gevoelig m'n ogen zijn in het donker) zoek ik om die reden een LED waarin je vertrouwen kunt hebben dat de opgegeven waarde voor de lichtintensiteit klopt. Fabrikanten zijn er niet heel open over, maar net als bij andere componenten is er kennelijk nogal wat spreiding tussen exemplaren van hetzelfde type. De enige oplossing die ik kan bedenken is om een groot aantal te gebruiken, hopen dat het gemiddelde redelijk in de buurt ligt van de opgeven waarde door de fabrikant. Maar heb liever een oplossing die (veel) minder tijd gaat kosten.

Wat is de maximale spanning waarvan je weet dat een persoon die tussen twee punten op zijn lichaam zelf heeft opgewekt?

Denk dat de spanning vooral is tussen lichaam en aarde, niet tussen punten op het lichaam zelf?

Denk dat de spanning vooral is tussen lichaam en aarde, niet tussen punten op het lichaam zelf?

Ja - voor de spanningen die worden ontleent aan het omringende EM-veld is dat zo. Maar het zou ook nog kunnen dat het menselijk lichaam zelf relevante spanningen genereert. Ik weet alleen niet hoe groot zulke intern gegenereerde spanningen maximaal kunnen worden.

Wat is de maximale spanning waarvan je weet dat een persoon die tussen twee punten op zijn lichaam zelf heeft opgewekt? En zou je het ook kunnen trainen om dergelijke spanningen onder bewuste controle te krijgen?
Als je elke dag een maaltje sidderalen . . . . . op zou eten. . . . Of soep van . . .
Sidderaal - Wikipedia of Lichten van de zee - Wikipedia of Glimwormen - Wikipedia of Vuurvliegjes: kenmerken, curiosa en hoe ze naar de tuin te lokken
Het inslikken van radioactieve stoffen zou ik ten zeerste ontraden.
Vroeger had je wekker-klok-wijzers die nog na bleven lichten die daar mee te maken hadden.
Voordat men de LED uitvond hoorde ik dat ze het bij de natuur gingen afkijken wat chemische samenstelling betreft. Daarna nooit meer iets van gehoord.

Ja - het is niet per definitie onmogelijk voor levende wezens om (zelfs vrij hoge) spanningen op te wekken. Maar bij de mens is dat vermogen kennelijk niet verder ontwikkeld. Wellicht heb je daar ook speciale organen voor nodig.

Back