Studiohoofdtelefoon, onzin of worth it.

Dan ga je er wel vanuit dat het Sonarworks ook echt lukt om op een natuurlijk klinkende manier de juiste neutrale curve te nailen zonder verder aan kwaliteit in te boeten. Dat is, zeker op basis van voorgebakken profielen, nog maar de vraag natuurlijk. Mijn ervaring is dat dat niet lukt.
Ik heb geen ervaring met Sonarworks.
Het kan zijn dat er teveel FIR filters gebruikt worden, dat kan hoorbaar zijn.
En op de site van ze, zie ik net, geven ze misleidende informatie over speaker correctie.
Je kan bijvoorbeeld niet het afstraalgedrag van een speaker veranderen met eq.
Maar een koptelefoon heeft daar geen last van en kan gewoon gecorrigeerd worden.

Een koptelefoon is namelijk, tot aan een bepaald geluidsvolume, gewoon minimum fase.
Dat wil zeggen dat als je met een EQ 10dB bij 100Hz met een Q van 1 toevoegt aan een koptelefoon, je dat exacte ook terug hoort.
En visa versa als je met een EQ 10dB bij 100Hz met een Q van 1 verwijderd van een koptelefoon, je dat exacte ook terug hoort.
Je kan dus de frequentie curve gewoon aanpassen naar wat je ook maar wilt.
Dat is niet mijn persoonlijke mening, maar de mening van de audio wetenschappers die hier jaren lang onderzoek naar doen.

Ik gebruik daarom gewoon de parametrische EQ in mijn DAW.
Dat kost geen geld.

Nog wat extra uitleg:
Wat mensen vaak niet beseffen, is dat elke afwijking van een recht/neutraal frequentie gedrag word veroorzaakt door filters/eq.
En elke koptelefoon/speaker is een filter. Die filters zijn elektrisch, mechanisch en akoestisch.
En filters zijn filters, het effect op de frequentiecurve is exact hetzelfde en klinkt ook exact hetzelfde.
De reden dat je akoestische filters, het filter van de luidspeaker behuizing, niet kan corrigeren is dat een elektrisch filter 1 dimensionaal is en een akoestisch filter is 3 dimensionaal.
Iaw is het afstraalgedrag van je speaker niet goed, dan ben je de penis. (En akoestische producten in je ruimte kunnen daar ook niets aan veranderen, maar dat is wat teveel voor nu.)

Verder lees ik veel dat mensen tussen de 200 en 600 uitgeven. Dat is wellicht een sweetspot, of men geeft liever niet meer uit aan een hoofdtelefoon. Maar na het lezen van wat reviews wil ik zelf ook die audeze lcd van 1000-1500 wel eens horen.
Ff terug on topic, heel benieuwd naar je luister ervaring, zit zelf ook een beetje in die hoek te kijken, naar de Focal Clear MG pro, Audeze LCD-X, de mij eigenlijk ook wel te dure Audeze MM-500, en nog wat spul van Hedd, HifiMan en wat andere die ik alweer vergeten ben, dus benieuwd wat je uiteindelijk gaat aanschaffen!

Ja de HEDDphone van HEDD vind ik ook een gaaf ding! Nooit beluisterd (want tevreden met m'n bijna 25 jaar oude Sennheiser) maar als hij in de buurt komt van de kwaliteit van hun speakers... Wel een idiote klap geld weer, €1700 zie ik 'm voor staan online.

Ff terug on topic, heel benieuwd naar je luister ervaring, zit zelf ook een beetje in die hoek te kijken, naar de Focal Clear MG pro, Audeze LCD-X, de mij eigenlijk ook wel te dure Audeze MM-500, en nog wat spul van Hedd, HifiMan en wat andere die ik alweer vergeten ben, dus benieuwd wat je uiteindelijk gaat aanschaffen!
Zodra ik iets ondernomen heb zal ik het hier melden. Kan wel ff duren want geen haast en drukke periode hier, maar ik zal het zeker melden.

Als iemand anders in de tussentijd iets nieuws opzet en beluisterd... voelt u allen vrij om de ervaring hier te delen :)

Gewicht, hoe hard hij knelt, hoe zweterig de oren aanvoelen, de lengte vd kabel, of de kabel geluid geeft als je m aanraakt, of ie teveel druk geeft ( pioneer dj had dat) maakt zeker uit. Dan kies ik voor comfort, open. Moet ie dienen tijdens microfoonwerk, gesloten.
en wil je draadloos zonder merkbare vertraging, die aiaiai is echt goed.

Gewicht, hoe hard hij knelt, hoe zweterig de oren aanvoelen, de lengte vd kabel, of de kabel geluid geeft als je m aanraakt, of ie teveel druk geeft ( pioneer dj had dat) maakt zeker uit. Dan kies ik voor comfort, open. Moet ie dienen tijdens microfoonwerk, gesloten.
Ben ik het ook helemaal mee mee eens, en dat is waarom ik voor een LCD-X of een HEDDPhone (600-700g) ook wel wat huiverig ben, die zijn best lomp zwaar, maar gewicht is niet het hele plaatje, als het goed verdeeld is en het comfort voldoende is kan dat eea compenseren. Wat dat betreft zijn dan de MM-500 en de Focal Clear een betere keuze (ronde de 450g geloof ik), maar dat is nog altijd 2x zo zwaar als mijn huidige DT 990 Pro.

Jammer dat er maar zo weinig plekken zijn waar je eea goed kan uittesten, dan wordt je dus weer bijna verplicht het maar weer online te bestellen, uit te testen en dan terug te sturen (waar ik eigenlijk op tegen ben)

Deze site koopt koptelefoons en test ze.
Ook op comfort.
Headphones Reviews: Best of 2023

Gebruiken jullie een crosstalk plugin zoals Can Opener? Het schijnt wel noodzakelijk te zijn voor de juiste balans. Wat is jullie ervaring?
Zoiets lijkt me juist niet geschikt als je aan het mixen/masteren bent omdat je een saus toevoegt die niet in het eindsignaal zit.

Gebruiken jullie een crosstalk plugin zoals Can Opener? Het schijnt wel noodzakelijk te zijn voor de juiste balans. Wat is jullie ervaring?
Koptelefoon alleen gebruiken voor waar hij meerwaarde biedt: referentie en details. Mixen en masteren altijd (ook) op monitoren.

Nee, valt meer onder de magie dan onder de praktijk m.i.

Ben ik het ook helemaal mee mee eens, en dat is waarom ik voor een LCD-X of een HEDDPhone (600-700g) ook wel wat huiverig ben, die zijn best lomp zwaar, maar gewicht is niet het hele plaatje, als het goed verdeeld is en het comfort voldoende is kan dat eea compenseren. Wat dat betreft zijn dan de MM-500 en de Focal Clear een betere keuze (ronde de 450g geloof ik), maar dat is nog altijd 2x zo zwaar als mijn huidige DT 990 Pro.

Jammer dat er maar zo weinig plekken zijn waar je eea goed kan uittesten, dan wordt je dus weer bijna verplicht het maar weer online te bestellen, uit te testen en dan terug te sturen (waar ik eigenlijk op tegen ben)

Hebben wel de LCD-X op voorraad en de HEDD kan als backorder. Is volgens mij wel een soort van speciaal zaak voor de hoofdtelefoon voor mensen die iets meer dan €99 hebben te besteden. Wel een erg onduidelijke website, maar dat is een persoonlijk ding als web bouwer.

die Audeze LCD-X kom ik in veel (goede) reviews tegen en zit nog net binnen wat ik maximaal bereid ben uit te geven, iemand hier persoonlijke (positieve of negatieve) ervaringen met dat ding?
Ik lees vaak wel dat ie enigzins zwaar is met ruim 600 gram, zeker in vergelijking met de Nighthawk (365 gram) waar ik nu veel mee werk en de Beyer dynamics MMX300 headset die ik gebruik voor gaming (294 gram).
Maar ik ben ook weer geen hele gevoelige jongen dus wellicht niet zo'n issue als ie maar beetje comfi zit, gewoon ff proberen denk ik.
Gewicht verschil is ongeveer hetzelfde als Nintendo Switch > Steamdeck, en alhoewel ik die niet op mijn hoofd draag (lolz) , heb ik daar wel een soort van idee bij (zal ze eens rond m'n hoofd binden :dubbel: j/k).

even kijken of het lukt om hem naast wat goedkopere aanbevelingen zoals de betaalbaardere sehnheisers kan beluisteren.

Wat me tot nu toe aanspreekt in de LCD-X reviews en gebruikerservaringen, is dat veel mensen hem geschikt vinden voor meerdere modernere muzieksoorten (en de vergelijkbaar geprijsde HD800s bijvoorbeeld toch meer voor klassiek/jazz enzo).
Ook lees ik veel dat de LCD-X behoorlijk goed klinkt in de lage frequenties, en dat is (denk ik) belangrijke voor electronische muziek met veel kick en sub (?).

Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar de Audeze's werden verkocht en menig professioneel muzikant was, en is, hier erg over te spreken! Ze zijn iets aan de zware kant, dat klopt, maar wat je ervoor terugkrijgt is aan geluid echt wel heel erg mooi hoor. Ik weet van muzikanten die aan monitors dikke ATC SCM25A PRO's hebben staan, maar die, als ze even niet op de monitors luisteren, direct de Audeze pakken. Mocht je er meer over willen weten, stuur even een privé berichtje, dan kan ik je misschien in contact brengen met een leverancier die ze ook hebben liggen zodat je ernaar kan luisteren.

die Audeze LCD-X kom ik in veel (goede) reviews tegen en zit nog net binnen wat ik maximaal bereid ben uit te geven, iemand hier persoonlijke (positieve of negatieve) ervaringen met dat ding?
Ik lees vaak wel dat ie enigzins zwaar is met ruim 600 gram, zeker in vergelijking met de Nighthawk (365 gram) waar ik nu veel mee werk en de Beyer dynamics MMX300 headset die ik gebruik voor gaming (294 gram).
Maar ik ben ook weer geen hele gevoelige jongen dus wellicht niet zo'n issue als ie maar beetje comfi zit, gewoon ff proberen denk ik.
Gewicht verschil is ongeveer hetzelfde als Nintendo Switch > Steamdeck, en alhoewel ik die niet op mijn hoofd draag (lolz) , heb ik daar wel een soort van idee bij (zal ze eens rond m'n hoofd binden :dubbel: j/k).

even kijken of het lukt om hem naast wat goedkopere aanbevelingen zoals de betaalbaardere sehnheisers kan beluisteren.

Wat me tot nu toe aanspreekt in de LCD-X reviews en gebruikerservaringen, is dat veel mensen hem geschikt vinden voor meerdere modernere muzieksoorten (en de vergelijkbaar geprijsde HD800s bijvoorbeeld toch meer voor klassiek/jazz enzo).
Ook lees ik veel dat de LCD-X behoorlijk goed klinkt in de lage frequenties, en dat is (denk ik) belangrijke voor electronische muziek met veel kick en sub (?).
Als je de kans hebt, check toch ook ff die Focal Clear (MG) (Pro)

Die winkel heeft ook power kabels van €760 in het assortiment en durven dat aan te prijzen als nuttig. Op zo'n moment geloof ik geen woord meer van wat de beste man over hoofdtelefoons te vertellen heeft.

Het kwaliteitsverschil tussen een hoofdtelefoon van €250 en een van €1500 is misschien een paar procent, en vaak is dat zelfs gewoon persoonlijke voorkeur.

Back