Studiohoofdtelefoon, onzin of worth it.

Die winkel heeft ook power kabels van €760 in het assortiment en durven dat aan te prijzen als nuttig. Op zo'n moment geloof ik geen woord meer van wat de beste man over hoofdtelefoons te vertellen heeft.

Het kwaliteitsverschil tussen een hoofdtelefoon van €250 en een van €1500 is misschien een paar procent, en vaak is dat zelfs gewoon persoonlijke voorkeur.
Deels mee eens. Ik denk dat die persoonlijke voorkeur het onwijs lastig maakt om echt objectief ervaring te delen.

Maar als ik kijk naar een jaar of 10 geleden, toen ik uiteindelijk de nighthawk kocht, heb ik bij 2 hifi zaken in Leiden (overgauw en een waarvan ik de naam naam niet meer weet) zon beetje heel het assortiment tussen de 200 en 1000 euro beluisterd en ben toen tot de conclusie gekomen dat in de 500-700 euro range een soort sweetspot voor mij was. Die klonken toen (heeeeel erg persoonlijk en subjectief!!) Stuk voor stuk beter dan de goedkopere modellen.
De winst die je krijgt kwa kwaliteit boven die 700 euro hoorde ik toendertijd niet altijd als zodanig terug op de modellen. Modellen boven de 1000 heb ik toen niet beluisterd. Maar helemaal uitsluiten dat het hoorbaar beter kan door meer uit te geven doe ik op persoonlijke ervaring dus niet.

Disclaimers:

Ik zocht toen iets voor puur luisteren (film, game en muziek). Totaal ander doel dus.

ik kan verder ook onmogelijk uitsluiten dat wetenschap van de prijzen mijn mening niet heeft beinvloed.

Ik ben geen audiofiel en claim geen uitzonderlijk goed gehoor.

Bovenstaande is dus 10 jaar geleden en ik zou echt niet meer weten wat ik nog meer beluisterd heb. En tijd kleurt ook herrineringen ;)

Lidl € 7,99 . . € 8
Hoe rottiger het afluisteren des te meer moet ik m`n best doen om er nog iets verstaanbaars van te maken.
Als het (te) mooi klinkt 😪😥😰 dan ga ik vooraf al huilie huilie doen. Naderhand kan het alleen maar meevallen.
Ik luister, tussen de mix sessies door, mijn eigen muziek al regelmatig op mijn mobiele telefoon terug 😄. De crappy speaker check heb ik gecovered :D

Ik luister, tussen de mix sessies door, mijn eigen muziek al regelmatig op mijn mobiele telefoon terug 😄. De crappy speaker check heb ik gecovered :D
Tranen van ontroering huilie huilie omdat je dan helemaal opgaat in het mooie geluid. (of door de prijs? 😫🤑)
In eerste instantie gaat het om iets muzikaals te verzinnen. Daarna mag er `gezwijmeld` worden. Of-wel-genieten. Op goed spul. 😊

Tranen van ontroering huilie huilie omdat je dan helemaal opgaat in het mooie geluid. (of door de prijs? 😫🤑)
In eerste instantie gaat het om iets muzikaals te verzinnen. Daarna mag er `gezwijmeld` worden. Of-wel-genieten. Op goed spul. 😊
Hahaha, zoals ik eerder in dit topic al ergens zei:
"Ik ben niet zo'n gevoelige jongen".

Ik denk dat die persoonlijke voorkeur het onwijs lastig maakt om echt objectief ervaring te delen.
Exact.

Iedereen heeft biasen en last van het Dunning-Kruger effect. Iedereen, ook hele slimme mensen.

Daarom is het advies om zelf te gaan luisteren het aller slechtste advies wat je maar op een forum kan geven.
En iedereen praat elkaar na.

Wetenschap probeert die biasen uit te sluiten met heel veel complexe luistertesten. Die kan je thuis/in de winkel gewoon niet doen.
Ik heb hier al wat onderzoeken gepost, zie #23.

In ket kort: geen correlatie tussen prijs en geluidskwaliteit, wel grote correlatie tussen frequentie curve en geluidskwaliteit.
De frequentie curve kan heel makkelijk veranderd worden.

Rtings koopt koptelefoons en test ze, ook op comfort. Hint, dat is de belangrijkste factor imo.

Gisteravond de gratis crosstalkplugin geprobeerd van Air Windows Montoring heet het. De Cans C preset werkt toch erg fijn moet ik zeggen. Ik las ergens dat je met koptelefoons altijd een ongedefinieerd centrum/midden hebt. Met die preset (of andere crosstalk plug-in waarschijnlijk) is dat een stuk meer aanwezig. Mocht iemand twijfelen is dit een gratis optie om te proberen. 0 ms latency ook nog en zover ik kan horen geen kleuring oid.

De winst die je krijgt kwa kwaliteit boven die 700 euro hoorde ik toendertijd niet altijd als zodanig terug op de modellen. Modellen boven de 1000 heb ik toen niet beluisterd. Maar helemaal uitsluiten dat het hoorbaar beter kan door meer uit te geven doe ik op persoonlijke ervaring dus niet.
Zelfs 700 euro is een boel geld vind ik want zodra je een headphone van een goed merk hebt van laat ik zeggen tussen de 150 en 300 euro bijv een AKG, Beyer, Sennheiser, Shure of zoiets dan heb je echt een hele behoorlijke headphone en als je dan echt nog flinke stappen wil maken dan gaat het ook aardig wat euro's kosten.
Indertijd met hifi was dat ook zo, een set van 1000 euro is altijd beter dan een set van 300 maar een set van 1500 is niet altijd beter dan die van 1000 en wil je dan een stap maken dan wordt het ook echt een stap in je budget.

En dan is er ook nog zoiets als persoonlijke beleving en hoe het met je oren is gesteld, ik deed een jaar of twee geleden een gehoortest op het internet en qua frequentie hoorde ik niet meer dan zo'n 11000 hertz, dat heb je gewoon als je een dagje ouder wordt en dan kan je een headphone kopen van ik weet niet hoeveel maar hoor je het ook nog?
Er zijn hier best wel wat leden die door vele jaren djen toch hun gehoor minder is geworden dus is dan de aanschaf van een headphone van bijv 1500 euro nog wel een goede uitgaaf of redt je het ook met die Beyer of Sennheiser van 200 euro bijv?

Ik heb gisteren voor 90 euro een 3rd party (BoboVR) koptelefoon-uitbreiding gekocht voor mijn Quest 2 VR bril. Super comfortabel, volledig ge:integreerde bouw, kwaliteitsmateriaal, maar het geluid ..... man man man. Nee, wat ik ook deed, het klonk als door een plee rolletje. Gelijk vanmorgen retour geAmazoned. Daarna weer mijn Sony WH1000XM3 op mijn hoofd gezet ook al is dat zwaarder, dat past echt maar net met die VR headset en wat een wereld van verschil, genieten gewoon. Wel een aanrader die sony wh1000 xm3, allrounder met hele goeie noise canceling, bluetooth en lange batterijduur, instelbare Eq via de app, fast charging (das engels). Ik zou hem zelfs voor mastering durven te gebruiken, terwijl ik ook een HD650 heb. 2e handsjes xm3's in nieuwstaat al te vinden voor 150 euro.

Iedereen heeft biasen en last van het Dunning-Kruger effect. Iedereen, ook hele slimme mensen.

Daarom is het advies om zelf te gaan luisteren het aller slechtste advies wat je maar op een forum kan geven.
Integendeel. Juist omdat mensen biasen hebben, zal hier naar handelen het allerbeste gevoel geven. Want ze zullen ervan overtuigd zijn dat ze op basis van hun skills de beste keuze hebben gemaakt en daardoor het maximale genot ervaren van de aankoop. Dit stimuleert de creativiteit en leidt aldus tot een hogere productiviteit en betere output.

Hey folks.
Mijn huidige hoofdtelefoon word erg gaar.
Het is wel een goeie, dure (audioquest nighthawk). Nu zit ik te kijken of repareren de moeite waard is of dat ik beter kan gaan voor een studiohoofdtelefoon.

Toen ik hem kocht was t voornamelijk vokr muziek en games. Ik maakte nog geen muziek.
Voornaamste wat ik er nu mee doe is muziekproductie en mixwerk (ik kan niet aan grotere / betere monitors, dus ben enigzins aangewezen op hoofdtelefoon).

Ik wil er niet op bezuinigen, maar ook niet onzinnig veel geld uitgeven aan miniscule upgrades.

Wat is jullie ervaring; zijn 'echte' studio hoofdtelefoons in dezelfde prijsklasse (ik keek naar de shure SH1840 bijvoorbeeld) de moeite waard om te overwegen? Of zal dat nauwelijks verschil uitmaken?

En hoe zit het met duurdere studio hoofdtelefoons? Is daar nog veel winst te behalen?

Ook goed om te weten is dat de hoofdtelefoon aangesloten zou worden op een focusrite 18i8. En ik was niet van plan een aparte hoofdtelefokn versterker aan te schaffen (heb er zelfs nog wel een liggen ergens dacht ik, dus als dat aan te raden is ga ik ff op zolder graven, want dat was volgens mij best een aardige).
IK ben persoonlijk verder fan van open-back.. mn hokje is vrij stil, dus geen issues met bijgeluid.
Ik geloof dat dat voor mixen goed zou zijn ook of niet?
Waar wil je de hoofdtelefoon voor gebruiken?

Ik heb de Sennheiser HD 560S die niet gek veel kost(te) en ben er tevreden mee. De hoofdtelefoon is 'open head', behoorlijk licht en voelt enigszins cheap aan. Ook zit er een overdreven lange kabel aan die je overigens niet kan loskoppelen van de oorschelp. De lange kabel zal voor de èèn een voordeel zijn en voor de ander een nadeel, of beide misschien. Het geluid daarebtegen is stevig en rijk, waarbij het stereobeeld groot/breed is. Wat de frequentie betreft is het laag en mid betrouwbaar en worden duidelijk weergegeven. Al met al is het een behoorlijk lineare hoofdtelefoon. ALs je op zoek bent naar een opgeklopte variant zoals Beats By Dre, raad ik je aan deze over te slaan.

P.S. Ik heb gebruik de hoofdtelefoon voor het mixen.

Hieronder de frequency respons (rtings.com):

Attachments

• FR.png
    FR.png
    76,2 KB · Bekeken: 130
Integendeel. Juist omdat mensen biasen hebben, zal hier naar handelen het allerbeste gevoel geven. Want ze zullen ervan overtuigd zijn dat ze op basis van hun skills de beste keuze hebben gemaakt en daardoor het maximale genot ervaren van de aankoop. Dit stimuleert de creativiteit en leidt aldus tot een hogere productiviteit en betere output.
Dus ze denken dat ze het beter weten dan de echte experts?

Ik ben wat nederiger.

En het stimuleren van creativiteit?

Ik ben wederom wat nederiger.

Dus ze denken dat ze het beter weten dan de echte experts?
Ach, je zal best gelijk hebben met het afstralende Spinozadrama Freddy Krueger effect, but who cares (nou ja, er zal best wel een aantal mensen hier zijn die dat interessant vinden :P, en op zich geloof ik al die technische theorie ook wel, maar echt interessant vind ik het persoonlijk niet).

Ik wil gewoon een goede nieuwe koptelefoon (en TS volgens mij ook) en ben bereid daar best wat meer geld dan gemiddeld voor neer te leggen (design en build quality ben ik zeker gevoelig voor, maar comfort ook, even afgezien dat het natuurlijk ook wel goed geluid moet geven ivm producing).

Daarnaast gaat geen enkele “expert” mij vertellen wat het comfort van een koptelefoon IS, niemand kan mij vertellen hoe ik het draagcomfort ZAL ervaren, dat lijkt me bij uitstek een persoonlijke aangelegenheid.

Laatst gewijzigd:
De 'appeal to authority fallacy' houdt meestal sowieso zelden stand als je kritisch gaat lezen, want in het rapport staat ook in de conclusie gewoon "As expected, there are also critics whose headphone tastes in sound may not agree with the research. The Harman target is intended as a guideline and is not the last word on what makes a headphone sound good" en nog talloze andere mitsen (zoals waargenomen verschillen tussen leeftijdsgroepen en de sexen), maren (zoals te kleine populatie en geen rekening houden met gehoorverlies) en 'meer onderzoek nodig'. Dus even een paar links droppen en daarmee claimen dat de discussie klaar is en er een strik omheen kan zou ook wel enige nederigheid kunnen gebruiken.

Zelfs 700 euro is een boel geld vind ik want zodra je een headphone van een goed merk hebt van laat ik zeggen tussen de 150 en 300 euro bijv een AKG, Beyer, Sennheiser, Shure of zoiets dan heb je echt een hele behoorlijke headphone en als je dan echt nog flinke stappen wil maken dan gaat het ook aardig wat euro's kosten.
Je, dan bereik je een point of diminishing returns. Want, ja..v oor 1500,- krijg je een betere kwaliteit headphone dan 300,- Maar hoeveel beter werkelijk? Ben je bereid om voor 5% verbetering het drievoudige van het geld neer te leggen?

Bijvoorbeeld; ik heb nog de originele RME Babyface.. afgezien van de ins-en outputs van zo'n interface zullen de interfaces van RME in het 2000,- segment wellicht iets betere converters hebben en misschien iets lagere latency. Ga ik dat persoonlijk merken? Ik denk het niet, dus ben zeker niet bereid om in zo'n geval het drievoudige neer te leggen voor dat kleine beetje wat je er in geluid op vooruitgaat.

RME Babyface.. afgezien van de ins-en outputs van zo'n interface zullen de interfaces van RME in het 2000,- segment wellicht iets betere converters hebben en misschien iets lagere latency
Ik ben overgestapt van de BaByface naar de UFX II, de reden? De ins en outs, daar betaal je dan ook voor. Dit soort keuzes zijn allemaal vrij persoonlijk lijkt me, adviezen en meningen kunnen hier prima geventileerd worden, daar is een forum immers voor, maar de stelligheid waar sommigen hier hun mening verkondigen, alsof hetgeen ze propageren de enige juiste waarheid is (en de rest daarmee al dan niet impliciet afdoet als complete onzin en zelf minachtend daarover doen) dat kan af en toe wel wat minder. De eerder genoemde opmerking ”drammer” vind ik hier zeker op zijn plaats.

Het is in elk geval een onderwerp met veel verschillende meningen, zo blijkt. En het lijkt me dat daar best ruimte voor is.

IKzelf ben in het dagelijkse leven zelf werkzaam in de wetenschap (biotech, dus iets heel anders), dus ben ook altijd gevoelig voor, en benieuwd naar, de wetenschap achter ... wel... alles :D

ER is in dit onderwerp naar mijn mening echter ook genoeg ruimte om buiten dat wetenschappelijks kader ervaringen te delen, vanwegen meerdere redenen. En toch interresant en relevant te zijn.

Je kan meten aan hoofdtelefoons wat je wil, maar het uiteindelijk gebruikte precisie instrument zijn je oren. En die zijn imperfect... voor iedereen. Ook daar heeft wetenschap wel wat over te melden, maar menselijke (biologische) variatie compliceert alles.
VAnwege dat bekende duning-kruger effect ben ik altjjd geneigd om op experts te varen, maar ben door dat effect okk net zo goed skeptisch over t vermogen van mensen om zichzelf expert te noemen ;)

Daarnaast gaat het hier idd ook om beleving, en comfort is daar inderdaad enorm belangrijk in (en persoonlijk)
En tot slot is dit ook heel erg "wat de gek er voor over heeft". Want niemand heeft een Porche nodig om op zn werk te komen. Maar mensen die er financieel goed bij zitten doen dat toch best vaak :D

Ik vind t zelf in elk geval fijn om alle kanten te lezen hier. Ik ga geen kant kiezen maar neem alles voor kennisgeving aan, maak mn eigen afwegingen tzt en zal dan 100% achter mn eigen keuze gaan staan... ongeacht of die hoofdtelefokn 200 of 1500 euro gaat kosten.
Desnoods met een gezonde dosis cognitieve dissonancie 🤣

Back