Trackers?

Heb een tijdje veel gespeeld met Renoise.
Daarnaast heb ik ook ervaring met LSDJ (Little Sound DJ), een tracker voor gebruik op een Gameboy.

De versie in de Linux Mint repositories ziet er zo uit:

ProTrekkr.png

Ik heb er al een paar op mijn computer staan, maar ik ben nog wat huiverig om daarmee te beginnen. Aan de andere kant voel ik er steeds meer voor om de razendsnelle moderne ontwikkelingen de rug toe te keren en enkel nog met uitontwikkelde old skool software en apparaten te werken. Dat geeft rust in de tent, en laat mij de tijd en energie om op mijn gemak wat eigen ideeën uit te werken en uit te proberen.
De vraag die ik dan heb: is een tracker gebruiken je doel, of rust en focus op ideeën ipv techniek? In dit tweede geval zou een tracker een mogelijk middel zijn maar geen doel op zich.

En dan zijn er misschien andere middelen om je doel te bereiken. Misschien is een hardware sequencer (bv QY700), MPC of stepachtige sequencer (bv Cirklon) dan meer wat je zoekt. Of zoals in mijn geval: ik wou wel het gemak van een DAW maar niet het gedoe en afleiding van een pc, noch de bodemloze VST put. Dus ik ben na wat omzwervingen bij een Atari ST met stokoude Cubase uitgekomen, gecombineerd met moderne optische muis en LCD monitor om daar geen ergernissen te hebben.

Ik heb een Amiga met Sound Digitizer staan dus ik kan meteen aan de tracker als ik zou willen, maar ik maak en visualiseer nummers liever op de DAW wijze. Het is maar net wat werkt voor je. Misschien gewoon bewust voor een moderne simpele DAW gaan zoals Kristal zou ook kunnen werken, of een workstation...

Ooit inderdaad op de Amiga met Protracker en daarna Octamed begonnen. Protracker gebruikte de 4 kanalen die de Amiga hardwarematig kon afspelen. Maar Octamed omzeilde die beperking door real-time softwarematig 8 kanalen te mixen. Het was voor mij toen een hele openbaring dat dat ook kon.
Ik heb nu in mn eurorack systeem een Nerdseq te leen, een sequencer met een tracker interface. En ik voel me meteen weer thuis.

De vraag die ik dan heb: is een tracker gebruiken je doel, of rust en focus op ideeën ipv techniek? In dit tweede geval zou een tracker een mogelijk middel zijn maar geen doel op zich.

En dan zijn er misschien andere middelen om je doel te bereiken. Misschien is een hardware sequencer (bv QY700), MPC of stepachtige sequencer (bv Cirklon) dan meer wat je zoekt. Of zoals in mijn geval: ik wou wel het gemak van een DAW maar niet het gedoe en afleiding van een pc, noch de bodemloze VST put. Dus ik ben na wat omzwervingen bij een Atari ST met stokoude Cubase uitgekomen, gecombineerd met moderne optische muis en LCD monitor om daar geen ergernissen te hebben.

Ik heb een Amiga met Sound Digitizer staan dus ik kan meteen aan de tracker als ik zou willen, maar ik maak en visualiseer nummers liever op de DAW wijze. Het is maar net wat werkt voor je. Misschien gewoon bewust voor een moderne simpele DAW gaan zoals Kristal zou ook kunnen werken, of een workstation...

Ik ben nog wat aan het puzzelen wat er weg moet, zeker is dat ik nu nog te veel op mijn computer heb staan. Maar ik heb vandaag weer wat progjes gewist. Het doet pijn want er is zoveel leuks om te verkennen, maar ik heb er de tijd niet voor. En ik beperk me al hoofdzakelijk tot gratis programmatuur die op Linux draait. Maar dan nog is er veel te veel interessants... :( Ja - het is een luxe probleem, maar niettemin toch lastig om die knopen door te hakken. Aan hardware spul kan ik er door ruimtegebrek nog maar heel weinig bij hebben, wat eigenlijk nu een voordeel is want ik ben ook dol op allerlei oude apparatuur (gelukkig heb ik daar simpelweg de ruimte niet voor dus dat is dan eenvoudig).

Verder zal het maken van eigenlijke muziek voor mij niet de hoofdzaak zijn. Ik wil vooral experimenteel bezig zijn, en als dat wat leuks oplevert daar plugins voor schrijven of Eurorack modules voor bouwen.

Is een looper dan niks? Daarmee maak je in no time muziekschetsen zodat je je experimenten in een muzikale context hoort, zonder bezig te moeten zijn met echt nummers maken.

Bij loopers denk ik aan hardware pedalen. Spelen met je handen, looppunt stampen met je voet. Ik zou er niet eens aan denken zoiets in software te zoeken. Looper is voor mij net 1 van de beste manieren om de PC even achterwege te laten, vandaar.

Het live spelen zal bij mij nooit wat worden, daar ben ik veel te traag en onhandig voor.

Leuk topic.

Rijtje trackers van start tot nu:
Mod-Edit - 4 kanaals met Amiga Emulator Mod Progje op 80286 - .MOD
Screamtracker 3.21 - 16 kanaals - .S3M o.a.
Fasttracker 2.07/8/9 - 24 kanaals - .XM o.a. + Nibbles!
Impulse Tracker v2.14 - 24 of 32 kanaals dacht ik - .IT o.a.
Mod Plug Tracker
Jeskola Buzz - diverse versies - modulaire tracker
Milky Tracker
Madtracker diverse versies, helaas kwam v3 er nooit. Deze tracker had als een van de eerste trackers effecten en filters per instrument/sample.
Renoise vanaf 1.0

Ik vergeet vast nog iets.

De vet gedrukte heb ik 't meest gebruikt. Renoise gebruik ik af en toe nog wel eens. Octamed kon ik alleen maar van dromen, wij hadden thuis geen Amiga helaas. Wel veel bij vrienden mee gewerkt. C64 had ook 1 tracker die bij mij werkte - maar toen begreep ik daar niet veel van. Mod-Edit was een openbaring, wat mega vet dat je samples kon maken en rippen zoals dat heette destijds en daar weer andere tracks van kon maken. Ben wel benieuwd of er nog steeds een scene is. Ik zat destijds bij NÆTuRE/\BEÆT! (oprichter) en Blacktron Music Productions. Wat een tijd!

Laatst gewijzigd:
Zo te zien zijn dat veel modules uit de scene van vroeger (wellicht zelfs pre internet tijd (Bulletin Board System tijd / BBS)).

Ooit met Modplug begonnen, dat werkte wel oke voor wat ik toen deed. Daarna paar naar Renoise. Mooie herinneringen aan. Heel fijne interface.

Paar jaar later via allerlei omzwervingen uitgekomen bij een MPC1000 waarbij het note edit scherm gelijk vertrouwd aanvoelde, leek veel op een tracker.

Je bedoeld zeker 64 kanalen ? :beard:
Voor zover ik weet deed octamed er maar 8, zit ook al in de naam. De 8 kanalen gebruikten al een aanzienlijk deel van de processor van zo'n oude amiga. Dus ik denk niet dat 64 kanalen haalbaar waren.

Back