Trackers?

Trackers waren vroeger zeker een scene. Mod bestanden werden veel uitgewisseld. En de tracker scene was vervlochten met de amiga en atari demo-scene. Waar programmeurs probeerden zo indrukwekkend mogelijke grafische effecten op het scherm te tonen met de beperkte hardware van toen. De muziek bij demo's was meestal met een tracker gemaakt.

Chiptunes is een generatie eerder, is met name de Commodore 64 en haar SID chip. Daarbij maakte je muziek met de audiochip (eigenlijk een analoge synth op een chip) van een computer. Wordt ook nog wel gedaan met (gehackte) NES, Gameboy, Mega Drive...

De trackerscene/demoscene van Atari ST en Amiga gebruikte de mogelijkheden van die computers, en dan met name de Amiga, om samples af te spelen. Je zit dan dus niet meer te "chiptunen"; de nadruk ligt niet zozeer op de hardware als op de software (tracker) en je gebruikte/gemaakte samples.

Ik ben begonnen met muziek maken op trackers, eerst soundtracker, daarna protracker, daarna Octamed, die laatste kon ik echt dromen op den duur, het was een geweldige workflow, ik had bakken met mods en samples. Maar hierop terugkijkend had het wel zijn limitaties, toen misschien niet, want toen hadden we niet wat er nu wel is. Blijft voor mij wel een hele leuke tijd om op terug te kijken maar ik heb niet de neiging om ooit weer iets met trackers te doen, ook geen behoefte aan renoise/redux.

Ik ben eind jaren 90 helemaal afgeknapt op trackers toen ik er achter kwam dat de muziek die ik maakte zich absoluut niet kon meten met de populaire tracks in het genre wat ik toen maakte (breakbeat / The Prodigy). Ik wist toen ook nog niets van mixing en mastering.

Pas jaren later heb ik m'n muziek hobby nieuw leven ingeblazen met de aanschaf van Fruityloops, het huidige FL Studio. De overstap van trackers naar FL was niet super groot, FL werkte toen (versie 3) ook nog voornamelijk met patterns. En hoewel FL een krachtige set tools had/heeft, heb ik op den duur toch de overstap gemaakt naar Ableton Live omdat ik dacht dat ik zo meer professioneel kon produceren.

Lang verhaal kort: ik zou doodongelukkig worden als ik weer terug zou moeten naar muziek maken met alle beperkingen van de trackers van weleer.

Moderne trackers zullen zich wellicht meer gedragen als een DAW en ook mogelijkheden hebben om beter te mixen, maar het blijft een oplossing voor een probleem wat niet meer bestaat; MODs waren interessant omdat je daarmee minuten muziek kon stoppen in een bestand van enkele kilobytes. Tegenwoordig bak je een MP3 van een paar MB en deel je die via internet.

Genoeg breakbeat (dnb) artiesten anders die nog met trackers werken zoals b.v. Paradox, Fanu en Sully. Aphex Twin had ook een mooi album gemaakt met Player Pro, niks onprofessioneel aan. De workflow is nog steeds sneller als je veel werkt met breaks. Andere dingen zijn dan weer waardeloos, zoals in Renoise "audio tracks" opnemen haha.

Hier b.v. een grappig artikel over Paradox en zijn Amiga op ableton.com (lol):

Laatst gewijzigd:
Het grote voordeel van een tracker voor mij is dat ik anders ga composeren. Ik randomiseer meer, maak andere composities, denk minder in melodieën en meer in klanken, en maak in het algemeen andere soorten klanken (misschien ook wel omdat ik zonder tracker zelden samples gebruik en bijna altijd synth-based muziek maak). Dit gezegd zijnde: ik zou het ook niet zien zitten om enkel op een tracker te componeren, het gaat bij mij in periodes.

Genoeg breakbeat (dnb) artiesten anders die nog met trackers werken zoals b.v. Paradox, Fanu en Sully. Aphex Twin had ook een mooi album gemaakt met Player Pro, niks onprofessioneel aan. De workflow is nog steeds sneller als je veel werkt met breaks. Andere dingen zijn dan weer waardeloos, zoals in Renoise "audio tracks" opnemen haha.

Hier b.v. een grappig artikel over Paradox en zijn Amiga op ableton.com (lol):
de enigste limitatie in renoise is dat je maar 1 spoor audio kan opnemen idd , maar voor de rest is alles top in mijn favoriete daw

Zijn er hier nog mensen die een tracker gebruiken of ooit gebruikt hebben? En zo ja, waarom gebruik je hem nu nog of juist niet meer?
Renoise sinds 2006 , best tracker out there , ik kan gewoon niet meer terug naar regulier pianorolls en daws ..( studio one gebruik in nauwelijks )
Als ik muziek maak op de computer is het voornamelijk met renoise , het is de backbone van alles .

TWee vereistes, leer de effects commands en de shortcuts en investeer in een cherry switch keyboard ( philco is top notch ) , heb zelf een Ducky D
Met de lua tool voor Composers Desktop project heb je nog een heus dsp soundlab erbovenop voor je samples tot in het onherkenbare te manglen .
CDP is trouwens gratis .

Met de lua tool voor Composers Desktop project heb je nog een heus dsp soundlab erbovenop voor je samples tot in het onherkenbare te manglen .
CDP is trouwens gratis .

Is daar ergens een (korte) tutorial van?

Zo is het bij mij ook begonnen. Fasttracker I en II.
Nostalgie alom. Voor die tijd supergaaf, maar ik zou er nooit meer naar terug willen....

Wat ik mij dan afvraag is ben je nu gelukkiger met al die extra mogelijkheden voor muziek productie en dat je daarom niet meer terug wilt naar het tracker tijdperk, of is dat enkel omdat je nu verwend bent en daardoor het oude spul niet meer ziet zitten?

Is daar ergens een (korte) tutorial van?

Trackers zijn wat mij betreft iets té beperkend. Omdat het allemaal sample based is, worden je synths misschien ook wat onderbenut. Dus ik zou het zeker niet als enige muziekproductietool willen hebben. Maar je wordt er een bepaalde stijl door geduwd, dus voor sommige nummers kan het welkom zijn. Net zoals een looper dat op zijn manier is, en een klassieke DAW.

Maar wat je ook gebruikt, ik zou geen nummer maken met 300 synths en 200 drumcomputers. Eerst een ruw concept (bv welke stijl, referentienummer) in je hoofd, op basis daarvan een tool en een aantal geluidsbronnen kiezen, en dan aan de slag. Zo voorkom je ook dat je totaal afgeleid wordt.

Waarom / Waarom heeft élke DAW toch ook geen Tracker Style edit window ???

Dat begrijp ik echt ni,, daar zit iemand of iets achter,,,
mss het idee: "Trackers kunnen geen muziek maken", zoals stubru jan houtekiet met z'n new beat computer muziek verbod

Die chip tune en Amiga .mod modules heeft een heel andere doel groep,

Trackers zijn wat mij betreft iets té beperkend. Omdat het allemaal sample based is, worden je synths misschien ook wat onderbenut. Dus ik zou het zeker niet als enige muziekproductietool willen hebben. Maar je wordt er een bepaalde stijl door geduwd, dus voor sommige nummers kan het welkom zijn. Net zoals een looper dat op zijn manier is, en een klassieke DAW.

Maar wat je ook gebruikt, ik zou geen nummer maken met 300 synths en 200 drumcomputers. Eerst een ruw concept (bv welke stijl, referentienummer) in je hoofd, op basis daarvan een tool en een aantal geluidsbronnen kiezen, en dan aan de slag. Zo voorkom je ook dat je totaal afgeleid wordt.
Geen probleem met vsti's en hardware , draait allemaal als een tierelier .
Je kan renoise gebruiken als old skool tracker en alleen maar met samples werken , maar niemand verplicht je daartoe ;
Maar toegegeven , ik sample mijn hardware ook gewoon in renoise ( old skool yamaha fm , roland R8m etc... ) omdat het zo verdomd handing is , en zoveel mogelijkheden biedt .
Renoise nodigt gewoon uit tot creatief en out of the box denken , zoveel leuker dan een gare stutter plugin :)

Voor zover ik weet deed octamed er maar 8

Octamed Soundstudio heeft er 64 ;)
Niet dat je ze allemaal nodig hebt, maar het is wel handig met midi uitsturen.
En bv. sunvox is weer een combo incl. tijdlijn zoals in cubase. Leuk, maar je moet er wel tijd in stoppen.

Laatst gewijzigd:
Octamed, MED-Soundstudio:

4 chan Paula,
8 chan Mix'd zoals Oktalyzer maar té slechte audio qualiteit,
tot 64 chan / berekend door de 68 CPU en 2x8bit (of was het 2x7bit) door de Paula, maar dan is de midi timing slecht/anders

De Amiga Speech Synth is wel cool, dat had in MED-SS moeten ingebouwd zitten, (en ja ik heb/kan da)

Best is gewoon de eerste 4 tracks 8 bit Paula, en dan tot 64 midi tracks,
En dan ook nog eens '??' controller tracks. Dat weet niet iedereen, da's door te scrollen met een (zelf te assignen) toets combinatie

Laatst gewijzigd:
Back